BEN ASHAARI

Saturday, January 19, 2008

OAT PRAWNS

Sedap, lemak, rangup dan lembut.....mat saja buat sebab bosan laa hari ni, cucaca mendung, hujan dan kebetulan anak2 buah tinggal sini, jadi boleh leer bagi dia orang bedal.....

Bahan-Bahannya :-)
500 g udang sederhana, besar, kupas kulit dan cuci bersih, toskan
1 biji telur*
1/2 camca teh garam*
1 camca teh serbuk lada hitam*(*disatukan dan kacau hingga rata)
3/4 cawan tepung beras
Oats secukupnya (kurang lebih 1 1/2 cawan)

Bahan Sos Marmalade :-)
2 camca besar Marmalade
2 camca besar sos cili
1 camca teh kicap cair
1 ulas bawang putih, cincang halus
2 biji cili padi merah, cincang halus
1 camca teh cuka makan
2 camca besar air suam

Cara membuatnya :-)
  1. UNTUK UDANG OATS :-) Udang yg telah ditoskan tadi disalut dengan tepung, kemudian telur dan akhir sekali golekkan dengan oats hingga menyaluti keseluruhan udang. Bua sampau habis. Goreng dalam minyak panas hingga kuning keemasan, jangan goreng banyak2, cukup 10 - 12 ekor sekali goreng. Angkat toskan minyak dan letak atas paper towel. Buat hingga siap dan hidangkan bersama sos marmalade.
  2. UNTUK SOS MARMALADE :-) Satukan semua bahan2 sos dan kacau hingga rata dan sebati. Rasa dan jika ok boleh dihidangkan bersama udang tadi. Jika tak de marmalade, boleh juga guna jem apricot...Selamat mencuba!!!!

6 comments:

jo ayee said...

emmm..sos marmalade...rasa masam2 manis yer mat..memang nampak ranggup

MamaFaMi said...

Alahai, sedapnya..cam terbayang bayang je krap krup krap krup makan Oats Prawn Mat ni...krap krup tu bukan bunyi mama punya reput tulang wokeyyyy....

Mat Gebu said...

jo..
Sos marmalade tu mmg kena laa, sebab ada rasa2 masam dan harum kulit orange...mmg rangup, tapi yg sedey, ada gak anak sadara aku yg "bogel"kan udang tuu....buat penat je!!!

Mama..
Rangup di laur tapi lembut di dalam...cerita pasal reput tulang, my mom pun menghadapi masalah tu, tapi bukan reput tulang, cuma kekeringan juice pada tulang rawan, jadi jalan pakai tongkat, kalau tak rasa sakit kat bahagian montot. Tapi buat kerja masih macam biasa...dah tebiat dia tak leh dok diam...

Nina Suria said...

ah mattt udang galah ko tuba ka??? dok wat udang udang udang udang jek.. menci arrr

eik terlupa kunun lak, nak jd budak baek..

salam asyura mat.. ko pa khabar? ayam itik kat bakang tu da makan lom?? *tak nak wat notie lg*

Elyani said...

Adoi Mat sedap sekali tu oat prawn. Bolehlah kita bertetangga, saya nak belajar masak dengan Mat!

catatan : Saya senang membaca tulisan Mat dalam blog ini, karena menambah wawasan saya tentang bahasa Malaysia yang sedikit berbeda dengan bahasa Indonesia. Boleh kan Mat?

Mat Gebu said...

Salam kak nina..
Kita itik tak dak, ayam ada leerr..tak lama lagi nak bela buaya pulak!!!...

Salam utk elyani juga..
Boleh saja, saya senang sekali Elyani sudi singgah di blog saya...Eh u know what my greatgrand father pun asal org indonesia..Nama mereka unik sekali. datuk i nama "rajiman", moyang ="rana" dan ayah pada moyang ='ramawikrama"...boleh pusing kepala!!!