MOIST CHOCOLATE CAKE


As'laikum...bertemu kembali...minta ampon dan maaf sejak2 raya ni sibuk memanjang dan badan pun rasa kurang sihat...bentan..agaknya..hehehe...Jadi untuk permulaan, hari nie mat saja2 buat kek coklat lembap resipi asal dari kak izan, tapi kat sini mat guna resipi yang telah diolah oleh Great Lydia....hehehe. Kek nie bukan je lembap, lembut dan gebu tapi rasa lemak dan tidak berapa manis, boleh lah cuba untuk jamuan rumah terbuka yeaa......

Bahan-Bahannya:-
1 cawan tepung kek/tepung gandum*
1 camca teh serbuk penaik*(*digaul dan diayak 3 kali)
1 cawan gula halus (castor sugar)
2 biji telur gred A
125 g mentega
1 camca teh esen vanilla
1/2 cawan serbuk koko*
1/2 camca teh nescafe*
1/4 cawan gula halus*
1/2 cawan air panas*
1/4 cawan susu cair*(*disatukan hingga menjadi pes coklat)

Untuk Chocolate Ganache:-
100 g coklat masakkan
50 ml UHT Whipping Cream
1 camca teh mentega

Cara membuatnya:-
  1. Panaskan oven pada suhu 175C. Lenser tin berukuran ( 5 x 8 x 3 ) inci dengan mentega dan alas dasarnya dengan kertas minyak. Ketepikan.
  2. Pukul mentega dan gula halus hingga putih. Masukkan esen vanilla dan telur satu persatu sambil terus memutar hingga adunan kembang dan gula hancur.
  3. Perlahankan speed, masukkan tepung berelang seli dengan pes coklat hingga habis. Gaul hingga rata dan sebati.
  4. Tuang adunan tadi dalam tin. Bakar dalam oven selama 45 - 50 minit. Sejukkan sebelum dihias dengan chocolate ganache jika suka...
  5. UNTUK GANACHE:- Satukan coklat dan UHT Whipping Cream dalam mangkuk tahan panas. Cairkan secara double-boiler, bila semua larut, matikan api dan masukkan mentega dan gaul rata. Biarkan suam dan boleh tuang atas kek coklat tadi.

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.