LEMAK CILI PADI IKAN & REBUNG

Tak bley tahan kalau tengok masak lemak cili padi dengan rebung.....macam terlupa bab kolestrol....arghhhh!!!..tak pe makan sikit......Khas untuk bonda mat berbuka puasa hari nie..

Bahan Utama :-)
5 keping ikan merah (ikan lain pun ok)
1 biji kelapa parut
1 tin rebung, toskan
6 biji limau kasturi, ambil jusnya
3 batang serai, dititik
Garam dan sedikit gula (jika suka)

Bahan Tumbuk Lumat :-)
1/2 cawan cili padi kampung
1 1/2 inci kunyit hidup

Cara membuatnya :-)
  1. Cuci bersih kepingan ikan dan toskan. Tuang 3/4 cawan air dalam kelapa parut, ramas dan perah untuk santan pekat. Tuang 1 1/2 cawan air lagi, ramas dan perah untuk santan cair. Cuci rebung dan toskan, hiris nipis dan ketepikan.
  2. Dalam belanga, masukkan serai titik, dan bahan tumbuk halus. Tuang santan cair, kacau rata dan tenggekkan atas dapur dan masak hingga mendidih, gunakan api sederhana.
  3. Masukkan rebung dan ikan, masak hingga ikan 3/4 masak. Tuang santan pekat dan kacau perlahan. Perasakan dengan garam dan sedikit gula jika perlu.
  4. Bila mendidih, tuang jus limau kasturi dan kacau perlahan. Biar mendidih atas api perlahan untuk 1 - 2 minit. Rasa kuahnya, jika ok, boleh matikan api. Hidang bersama nasi hangat dan ulam2man..

Post a Comment

2 Comments

  1. sedapnya MAATTTTTT.....nak buat gak ler...yummm..yummm..yummm

    ReplyDelete
  2. dah buat tadi. baru lepas makan nih..... pedas sungguh. "terpaksa" makan ngan kicap. sedap!! sedap!!

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.