SAMBAL LEMAK TEMPOYAK PETAI SAMA CENDAWAN KUKUR

rsz_sltpsck
Assalammualaikum, salam Khamis semua dan selamat berpuasa sunat pada yang berpuasa (termasuk bonda che mat). Hari ni che mat masak menu untuk mereka yang makan tempoyak dan petai. Bagi yang tak makan, minta maaf yea, sah2 ini bukan untuk anda, tapi kalau nak mencuba tak salah, sapa tau lepas makan yang ni, anda terus suka tempoyak dan petai. Resipi rasanya che mat pernah kongsi di blog, cuma kali ni ada penambahan bahan lain, iaitu cendawan kukur. Cendawan baki dari che mat beli on line dulu, dikeringkan kemudian masuk dalam bekas dan simpan dalam peti sejuk. In sha Allah boleh tahan lama. Anda boleh masak lebih sambal ini dan bekukan. Jadi bila teragak nak makan tinggal panaskan saja. Untuk rencah, che mat guna ikan bilis tamban, selain tu boleh ganti dengan ikan bilis biasa atau udang segar, kalau guna udang segar, anda masukkan udang bila sambal dah pekat. Bagi yang tak tahan pedas anda boleh kurangkan penggunaan cili padi, che mat campur cili padi dan cili merah. Kalau teringin nak mencuba, mari kita semak resipi seperti dibawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 genggam ikan bilis tamban
3 papan petai, ambil isinya
1 cawan cendawan kukur yang kering, direndam hingga kembang
2 batang serai, diketuk
1 helai daun kunyit, dimayang halus
1 camca besar penuh tempoyak
600 ml santan
1 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
20 biji cili padi merah
5 biji cili merah

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan bilis tamban direndam 15 minit. Kemudian buang sisiknya, belah2 dan buang tulang tengah, cuci dan toskan. Petai diambil isinya. Cendawan yang direndam tadi, dibersihkan, toskan dan perah sedikit. Tumbuk dalam lesung batu, tapi jangan sampai hancur, hanya memar2kan sahaja. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, anggaran 1/2 cawan. Tumis serai hingga harum, masukkan bahan2 kisar dan masak sekejap. Tambah tempoyak dan kacau rata. Tuang santan, kacau dan masukkan ikan bilis tamban, cendawan kukur dan petai. Kacau rata.
  3. Masak dengan api kecil hingga pekat, kacau sentiasa. Masukkan asam gelugor, garam secukup rasa dan sedikit gula (anggaran 3/4 camca teh). Kacau dan masak hingga naik minyak. Akhir sekali masukkan daun kunyit, gaul rata dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain....Selamat mencuba!!.

Post a Comment

1 Comments

  1. assalam che mat
    boleh share cara nak basuh cendawan kukur/kulat sisir ni tak? kalau yg baru petik dr kayu reput tu dia ada kayu2 daun2 n Tanah.. sy rendam n basuh banyak kali still ada Tanah, serpihan kayu n daun kering..
    cmna ye?

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.