BEN ASHAARI

Showing posts with label Udang. Show all posts
Showing posts with label Udang. Show all posts

Friday, July 11, 2014

UDANG MASAM MANIS LAICI YEO'S

rsz_ikan_masam_manis_laici_yeos2
Assalammualaikum, salam semua. Diam tak diam dah masuk minggu ke-2 kita menjalankan ibadah puasa. Mesti pelbagai juadah telah anda cuba masak. Ingat lagi tempoh hari che mat ada buat agar-agar soya YEO'S seri ramadan di sini?...Kali ini kita cuba guna satu lagi keluaran YEO'S. iaitu minuman laici. Tapi bukan dijadikan pencuci mulut, che mat dengan beraninya mengolah minuman laici YEO'S sebagai salah satu bahan utama untuk resipi Udang Masam Manis Laici Yeo's. Ragu-ragu juga nak buat, sebab ini kan bulan puasa, bila kita masak, bukan boleh rasa sampai ke anak tekak. Tapi alhamdulillah, ia menjadi dan rasa dia pun tidak mengecewakan...sedapp!!..Che mat masukkan nenas yang didadu selain cili merah dan cili hijau. Kalau anda berani, boleh ganti nenas dengan buah laici. Jika suka pedas, boleh masukkan cili padi dalam 6-7 biji, pastikan anda ketuk sedikit cili padi tadi..

rsz_ikan_masam_manis_laici_yeosrsz_ikan_masam_manis_laici_yeos1
Satu yang menariknya, bila anda guna minuman laici YEO'S dalam masakkan udang masam-manis ini, anda tak perlu tambah gula. Rasanya cukup elok bila digabungkan dengan sos cili Thai. Walaupun telah dimasak, masih ada rasa ke laici annya walaupun tidak kuat.Untuk resipi ini che mat guna udang galah jenis kecil, atau orang Johor panggil 'udang gantung' dalam 300 gram. Kalau anda nak guna udang lain pun boleh, janji udang bersaiz besar. Dan satu lagi, minuman laici YEO'S juga anda boleh pelbagaikan macam kat gambar minuman di atas tu. Che mat masukkan sedikit pati sirap rose, tambah ais kiub, kacau rata dan masukkan 2 camca besar biji selasih yang terlebih dahulu direndam dalam air panas. Nyaman sangat bila diminum sejuk. Pendapat che mat lah, produk YEO'S terutama minuman, wajib ada disetiap rumah, nak-nak menjelangnya hari raya yang bakal menjelma tidak lama lagi.....Ok, che mat tuliskan resipi, bolehlah anda cuba buat untuk berbuka puasa nanti..

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 gram udang gantung atau udang bersaiz besar
1 camca teh serbuk kunyit
3/4 camca teh garam
1/2 cawan nenas yang telah dipotong kiub
1 biji bawang besar saiz sederhana, didadu
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 biji cili merah, belah 2, buang biji dan potong kasar
1 biji cili hijau, belah 2, buang biji dan potong kasar
1 camca besar cili kisar
3 camca besar sos cili Thai
1/2 cawan minuman laici Yeo's
2 biji limau kasturi, perah jusnya
Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang gantung dibersihkan. Potong muncung dan kaki-kaki kecilnya. Buang kotoran dibahagian kepada udang. Cuci bersih dan toskan. Kemudian lap kering udang tadi dengan tissue dapur bersih. Gaul dengan serbuk kunyit dan 3/4 camca teh garam. Goreng udang tadi hingga bertukar warna (kurang lebih 1 - 2 minit). Angkat dan toskan.
  2. Cedok keluar minyak dan tinggalkan kurang lebih 3 camca besar. Tumis bawang besar dan bawang putih hingga layu. Masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing, guna api kecil dan kacau selalu. Tambah sos cili Thai, nenas dan minuman laici YEO'S. Kacau dan masak hingga pekat, guna api kecil.
  3. Masukkan udang galah yang telah digoreng, cili merah, cili hijau dan jus limau kasturi. Tambah garam secukup rasa, gaul rata dan masak sekejap. Boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk-lauk lain sebagai hidangan berbuka puasa. Sedap juga dimakan bersama nasi minyak atau nasi tomato...

Wednesday, July 9, 2014

GULAI UDANG BUNGA KANTAN...

rsz_gulai_udang_bunga_kantan
Assalammualaikum, apa khabar anda?..Che mat masih batuk2 lagi nih, hadoi macam nak putus urat perut gebu bila batuk..geramm sangat. Mood che mat nak masak pun kurang, nak ambik gambar lagi lah, rasa tak selesa. Tapi semalam, sebab che mat masak gulai udang bunga kantan, gagahkan juga diri ambik gambar untuk entri blog hari ini. Che mat guna udang gantung. Udang gantung ni sedara mara udang galah tapi bersaiz lebih kecik dan kebiasaanya ada telur di bahagian perutnya. Che mat masak dalam 300 gram dan tambah sebiji timun sebagai bahan tambahan. Kalau ada belimbing atau rebung pun sedap juga.

rsz_gulai_udang_bunga_kantan1
Kenapa che mat kasi nama gulai udang bunga kantan?..Ini kerana, che mat kisarkan bunga kantan dalam bahan2 rencahnya. Kalau anda suka pedas, boleh tambah beberapa biji cili padi. Che mat hanya guna cili merah, sebab Bak kan tak tahan pedas. Selain udang gantung, anda boleh ganti dengan udang biasa, tapi pastikan saiznya kasar. Sedap dimakan bersama nasi panas atau pun dicicah lempeng dan roti canai. Ok, che mat tuliskan resipinya seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 gram udang gantung @ udang pilihan anda
1 biji timun
2 batang serai
1 kuntum bunga kantan. belah 2 setiap 1
1 keping asam gelugor
1 liter santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
2 biji cili merah (boleh tambah cili padi jika suka pedas)
3/4 inci kunyit hidup
1 kuntum bunga kantan
Secubit belacan, dibakar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dibersihkan, kerat muncung tajamnya, buang kotoran dikepala udang. Gunting juga kaki2 kecil udang tadi. Cuci dan toskan. Timun dibuang kulit dan potong 3. Belah 4 setiap 1 dan buang empulurnya, cuci dan tos. Ketepikan..
  2. Masukkan udang ke dalam periuk bersama serai titik, asam gelugor dan bahan2 kisar halus. Kacau rata dan masak hingga udang berubag warna. Tuang santan cair dan kacau. Bila mendidih, masukkan timun dan bunga kantan. Masak sekejap.
  3. Tuang pula pati santan, kacau rata. Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak dengan api kecil hingga mendidih. Kacau selalu. Masak hingga terung lembut, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, sambal belacan dan ulam2man..

Sunday, May 25, 2014

SAMBAL UDANG PETAI GAYA NYONYA...

rsz_sambal_petai_udang
Assalammualaikum, salam Ahad. Entri permulaan hari ini che mat sajikan dengan satu menu kegemaran rakyat Malaysia dan jiran2nya seperti Indonesia, Singapura dan Brunei. Sebenarnya che mat bikin apam tepung gandum semalam, tapi rasa boring pulak nak makan dengan kelapa, jadi buat sambal tumis udang petai, boleh juga cicah dengan apam, dalam masa sama untuk santapan berbuka puasa buat bonda. Ada beza ke sambal tumis biasa dengan orang2 nyonya atau peranakan?..Sebenarnya tak de beza banyak, cuma ada penambahan 1 - 2 bahan saja, seperti buah keras dan sedikit hirisan lengkuas. Pstt, cun tak mangkuk yang che mat guna untuk isi sambak tu?...Ia pemberian sahabat FB Puan Monaliza Mohammad Diah. Mangkuk datang dari Jepun ni, tapi dipos di sini..Terima kasih banyak2 Kak Mona atas pemberian ini..ehemm ada lagi yang lain, tu kita guna nanti2 ok....Che mat kan tulis resipi untuk sambal udang petai gaya nyonya..

BAHAN-BAHANNYA :-)
20 ekor udang bersaiz besar
2 papan petai
1 biji bawang besar
1 senduk nasi cili kisar
1/2 camca besar pes asam jawa
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
3 biji cili merah, buang biji
1/2 inci halia
1/2 inci belacan, dibakar
3 biji buah keras, hiris
2 keping nipis hirisan lengkuas

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dikupas kulitnya, belah sedikit bahagian belakang dan buang uratnya, cuci dan toskan. Petai diambil isi cuci dan toskan. Bawang besar dihiris bulat, leraikan. Ketepikan untuk kegunaan kemudian.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (aggaran 1/3 cawan). Tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau selalu. Tambah pes asam jawa dan kacau rata.
  3. Masukkan petai, dan masak sekejap. Tambah udang dan bawang besar, gaul rata. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula atau secukup rasa. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, nasi lemak, ubi rebus, roti atau lempeng.

Friday, May 9, 2014

SAMBAL HIJAU UDANG BERTEMPOYAK...

rsz_sambal_hijau_udang_bertempoyak
Salam semua, ok ini satu menu yang betul2 ringkas dan cepat dimasak. Dah lah tu, sedapp you. TAPI ni che mat mo kasi tau, resipi ini tidak sesuai untuk anda yang tak makan tempoyak. Tapi kalau orang belah2 Perak atau Negeri Sembilan, kalo tak makan tempoyak, elok dibuang negeri aje gamaknya. Sambal hijau udang bertempoyak ni kena ada rasa pedas, baru lah meleleh, kalau tak pedas, kurang sikit lah. Che mat guna dalam 20 ekor udang bersaiz sederhana. Yang ni ikut anda lah yea, nak guna udang saiz macam mana, kalau itu budget ada lebih boleh guna udang yang lebih gadang. Udang dibuang kulit untuk memudahkan anda makan. Che mat tinggalkan sedikit bahagian ekornya, kalau anda tak nak buang kulit, pun boleh juga, ikut suka hati memasing lah kan, yang makan pun anda, che mat cuma kasi cadangan saja. Sesuai dimakan bersama nasi putih panas...aduhh, cukup lah lauk ini dengan ulam2man. Resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
20 ekor udang bersaiz besar, kupas kulit, cuci dan toskan
2 batang serai, diketuk
1 biji bawang besar saiz sederhana, hiris
1 biji cili merah, hiris
1 helai daun kunyit, dimayang halus
2 camca besar tempoyak
1 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
5 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
5 batang cili hijau
20 biji cili padi hijau

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 3 camca besar minyak masak. Tumis serai dan masukkan bahan2 kisar halus, masak hingga garing. Masukkan tempoyak dan asam gelugor. Kacau rata dan masak hingga naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan udang dan hirisan bawang besar. Gaul rata dan masak hingga udang masak dan bawang lembut. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Tambah hirisan cili merah dan daun kunyit. Gaul rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan ulam-ulaman.

Monday, April 7, 2014

SAMBAL TUMIS UDANG SAMA PETAI..

rsz_sambal_udang_petais
Siapa suka sambal tumis petai?...Mesti rama yang suka, betul tak?. Awal pagi che mat dah masak sambal tumis ni sebab kena pergi belanja barang2 dapur di MyDin dan Tesco. Dan kat Tesco tadi chemat nyaris2 eksiden di eskalator masa nak turun dari tesco..yang tu dalam entri lain che mat cerita ok. Kadang2 tekak ni bukan dirancang apa nak makan, tiba2 saja nak makan sambal tumis petai. Yang ni che mat guna petai yang telah siap dikupas isinya. Kalau guna petai segar, mungkin dalam 3 papan macam tu. Kalau guna udang bersaiz besar sikit lagi cun, tapi kat freezer che mat cuma ada udang cinonet aje, tapi kan udang cinonet ni lagi sedap, dari udang saiz gadang. Che mat guna kurang lebih 1/3 cawan isi udang, buat pada kadar sederhana sahaja. Tapi nampak macam petai lebih meriah kan dari udang...hmmm, takpe lah, sekali2, yea tak...nko layan kan aje sudah, jangan banyak komplain. Sambal tumis ni dimasak dengan penuh kasih sayang oleh che mat gebu...ehemmm...pengsan tak?...hehe

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/3 cawan isi udang yang telah dibersihkan
3 papan petai, diambil isinya
1 senduk nasi penuh cili kisar
1/2 camca besar pes asam jawa
1 biji bawang besar, hiris kasar
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1/2 inci belacan, dibakar
3 biji buah keras, dihiris
3 biji cili merah, buang biji

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 3/4 cawan), tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga terbit minyak, guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan pes asam jawa, kacau rata.
  2. Masukkan petai, gaul dan tambah hirisan bawang besar. Masak sekejap. Tambah udang, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula (yang ni ikut selera anda, kalau nak rasa sedikit manis, boleh tambah). Masak hingga pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi atau pun nasi lemak, ikan goreng dan ulam-ulaman.

Wednesday, April 2, 2014

UDANG MASAK LEMAK SAMA NENAS...

rsz_udang_masak_lemak_sama_nenas

Assalammualaikum, salam Rabu....(mati2 aku ingat ni hari Selasa....grrr...sabar aje lah). Hari ni che mat mula memasak balik, macam lah semalam aku tak masak yea tak. Kadang2 bila satu hari che mat tak masak makanan ruji, sah2 rasa macam tak masak. Dan hari ni menu agak istimewa, masakan orang peranakan baba nyonya yang begitu authentic dan menepati selera mereka dan orang2 melayu kita juga. Bagi che mat, kalau masak lemak, selain bahan2 segar, yang paling utama santan perlu yang segar, kalau boleh perah dari kelapa yang diparut atau santan segar yang dijual di pasar2 basah. Tapi kalau keadaan tak mengizinkan boleh saja nak guna santan kotak, cuma rasa dia tak lah sama. 

rsz_udang_masak_lemak_sama_nenas1

Resipi ini che mat guna 4 ekor udang kaki merah bersaiz besar. Ada yang bertanya kat che mat di wall FB. Berapa harga che mat beli udang ni. Tempoh hari di pasar Endau, harga dia RM 45 sekilo, dan sebelum tu che mat ada singgah di pasar Parit Jawa, Muar. Kat situ mahal, dalam RM 60 sekilo. Tapi udang kaki merah atau udang pengantin ini menjadi lebih mahal bila menjelangnya sambutan Tahun Baru Cina, ia boleh mencecah harga hingga RM 100 sekilo!!!...mahal kan, dengar pun takut. Che mat masak 4 ekor saja dan dicampurkan sebiji nenas madu bersaiz kecil. Bagi anda yang nak mencuba, che mat tulis resipi udang masak lemak sama nenas di bawah ini....

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 - 5 ekor udang kaki merah @ udang pengantin bersaiz besar
1 biji kecil nenas madu
2 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit, disiat (boleh juga ganti dengan daun limau purut, jika suka)
1 liter santan cair
400 ml pati santan
1 keping kecil asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
3 biji cili merah
6 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan, dibakar
3 biji buah keras, dihiris
1 keping hirisan lengkuas

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Udang dibersihkan, kerat muncungnya dan buang kotoran dibahagian kepala udang (boleh rujuk di sini). Cuci dan toskan. Nenas dikupas, kemudian dibelah 4, buang empulur dan hiris sederhana tebal. Ketepikan.
  2. Masukkan bahan2 kisar halus ke dalam periuk bersama serai titik dan santan cair. Kacau dan masak hingga mendidih. Masukkan nenas dan masak hingga nenas lembut. Tambah udang dan asam gelugor. Kacau rata dan masak sekejap.
  3. Tuang pati santan, masukkan daun kunyit (atau daun limau purut). Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak dengan api kecil hingga mendidih dan udang masak. Kacau sentiasa untuk mengelakkan pecah santan. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, sambal belacan dan lauk lain.
CATATAN MAT GEBU :- Ada yang tanya, che mat apa maksud 'pecah santan' tu?..Maksud pecah santan tu bila kuah masak lemak atau gulai kelihatan seperti mendadih, tidak licin sebaliknya nampak seakan2 bergentel kecil2. Tu sebab bila kita tuang santan pekat dalam masakan gulai, kena masak dengan api kecil dan dikacau sentiasa sehingga mendidih seketika untuk mengelakkan pecah santan. Kemudian boleh matikan api. Satu lagi jangan tutup periuk rapat2 masa masak lemak anda tengah panas,  renggangkan tudungnya untuk mengelakkan masak lemak cepat basi....

Sunday, December 1, 2013

GULAI UDANG SAMA TIMUN UNTUK TETAMU HARI INI....

rsz_gulai_udang_sama_timun1
Assalammualaikum, salam Ahad....Hari ni che mat menerima kunjungan tetamu yang juga geng masak, Kak Intan Kamariah, che mat kenal lama dah dengan Kak Intan, sejak zaman kami aktif di MyResipi lagi. Dan entri hari ini che mat letak salah satu menu yang dimasak untuk sajian mereka. Kebetulan tu hari che mat ada beli udang kaki merah bersaiz agak bersar dan kebiasaannya Bak suka kalau dimasak gulai sama timun. Maka hari ni disamping untuk tetamu, boleh juga Bak makan (sekali2 bila gout dia ok..kalau tak..hmm kena lah pantang). Biasanya di Johor, memang kami akan letak samada timun, atau belimbing buluh. Tapi kalau letak nenas pun sedap, nak2 nenas Sarawak yang manis bersari. Kuah gulai udang selain sedap dimakan bersama nasim ia juga boleh dicicah  roti, lempeng atau pun cekodok..Terpulang pada cara anda mempelbagaikannya...Ok jomm kita lihat resipi pulak...

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 ekor udang kaki merah bersaiz besar
2 biji timun
3 batang serai, dititik
2 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
1 liter santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
3 biji cili merah (nak pedas anda boleh tambah cili padi)
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
3/4 inci kunyit hidup
Secubit belacan, dibakar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dibersihkan, kerat kaki2 kecilnya dan buang juga kotoran dibahagian kepala udang. Cuci dan toskan. Timun dikupas kulit, kerat 2 setiap sebiji, kemudian belah 4 setiap keratan. Buang bahagian empulurnya, cuci dan toskan. Ketepikan.
  2. Dalam periuk masukkan udang, serai titik dan asam gelugor. Kacau rata dan masak hingga udang berubah warna. Tuang santan cair, kacau dan masak hingga mendidih. Masukkan timun dan tuang pati santan. Kacau perlahan dan biar mendidih.
  3. Masukkan garam secukup rasa dan sedikit gula. Tamba daun kunyit dan masak hingga timun lembut, gunakan api kecil dan kacau selalu untuk mengelakkan pecah santan. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, dan lauk2 lain.

Tuesday, November 12, 2013

ASAM REBUS UDANG TEMPOYAK...

asam rebus tempoyak
Salam semua, hidangan ringkas dari che mat hari ini. Semalam che mat nampak di blog ini, ada menu asam rebus tempyak ikan patin, macam sedap aje. Maka hari ni che mat masak asam rebus, sebab takde ikan patin, ku ganti dengan udang kaki merah saiz besar. Che mat masukkan juga sebiji timun...errr..sebiji tu bukan lah sebiji bulat2, tapi dah dikerat macam dalam gambar atas tu. Hidangan ini mudah, tak payah tumis, semua main lambakkan aje dalam periuk dan rebus. Paling penting ada tempoyak. Pedas atau tidak terpulang pada anda. Che mat campur sebiji cili merah da 10 biji cili padi. Sebab masakan ini mudah dan simple, tak perlu nak bercerita banyak sangat, jomm kita lihat resipi..
P1270826
Ok...bagi yang tak kenal Tempoyak, meh sini che mat share gambar (yang atas ni, yang warna putih kekuningan, itu lah tempoyak). Tempoyak ialah isi durian yang diperam atau dimasamkan. Boleh dipelbagaikan cara memasaknya atau dimakan bersama sambal seperti dalam gambar...

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 ekor udang kaki merah bersaiz besar (atau udang galah)
1 biji timun
1 keping asam gelugor
1 batang serai, diketuk
1 helai daun kunyit, disiat
1 1/2 camca besar tempoyak
1 liter air (atau secukupnya)
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
5 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
1 biji cili merah
10 biji cili padi merah

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dibersihkan, cuci dan toskan. Timun dikupas kulitnya, kerat 2 dan belah 4 setiap keratan. Buang bijinya, cuci dan toskan. Ketepikan.
  2. Masukkan bahan2 kisar halus ke dalam periuk, masukkan tempoyak, serai titik dan air. Kacau rata. Masak hingga mendidih. Masukkan udang, timun, asam gelugor dan daun kunyit. Biar hingga timun lembut sedikit. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan ulam2man..

Wednesday, February 6, 2013

SAYUR RAMPAI UDANG TEMPOYAK...

rsz_ramapi_udang_tempoyak
Assalammualaikum, salam Rabu. Anda dah santap tengah hari?.. Mesti menu bess, yea tak. Hari ni cm masak satu resipi yang taktau nak bagi nama, ia seakan2 sanbal daun kayu tapi ada letak udang dan ditumis sedikit. Jadi cm tulis kat wall FB, maka ada yang bagi nama2 untuk resipi ni hari dan antara banyak2 tu cm tertarik dengan satu nama seperti yang cm tulis di atas. Terima kasih Puan Hamidah Tahir, dan cm tambah perkataan "sayur" depan dia. Cm saja nak habiskan baki 5 ekor udang kaki merah. Sebab daun2 yang ada setakat 2-3 jenis, maka cm campurkan udang tadi. Ada petai, kasi masuk juga. Masakan macam ni selalunya sedikit pedas, baru sedap. Namun terpulang pada anda, nak kurang pedas pun boleh. Satu lagi daun2 yang anda guna, harus dicuci dahulu, keringkan dan dimayang halus macam bunga rampai. Ok, dah bersedia...jommm kita lihat resipi....

BAHAN-BAHANNYA :-)
15 tangkai pucuk ubi, cuci, tos dan mayang halus
3 helai daun kunyit, cuci, tos dan mayang halus
6 tangkai kacang botol, cuci, tos dan hiris halus
5 ekor udang bersaiz besar, dibersihkan, cuci dan tos
800 ml santan
1 keping asam gelugor
2 camca besar tempoyak
Garam secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 genggam ikan bilis, rendam dan toskan
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
30 biji cili padi kampung
1 inci kunyit hidup
2 batang serai, hiris halus

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar halus hingga harum dan terbit minyak. Guna api kecil dan kacau selalu. Tambah tempoyak dan kacau rata. Tuang santan, masukkan asam gelugor, kacau dan biar mendidih. Tambah udang dan petai, masak sekejap.
  2. Masukkan pucuk ubi, daun kunyit dan kacang botol, gaul rata. Perasakan dengan garam secukupnya. Kacau dan masak hingga pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan lauk2 lain..

Monday, January 28, 2013

MASAK LEMAK REBUNG DENGAN UDANG..

rsz_gulai_rebung_dgn_udang
Salam semua. Entri seterusnya cm letak menu yang dimasak untuk tetamu cm semalam, tak lain tak bukan sifu roti yang amat bz dengan kelas2nya di serata Semenanjung. Dan dari sumber2 yang boleh dipercayai, khabarnya akan ke Qatar atas undangan untuk kelas roti...Perghh!, bukan Sedenak okeh, tapi Qatar...nun jauh di sana..Moga segala urusan mama dipermudahkan Allah swt. Rebung yang cm guna untuk masak gulai ni kurang lebih 600 - 700 gram. Dan tambah dengan udang kaki merah dalam 6 ekor. Udang ini harga dia ikut pada saiz dan musim. Macam yang ni sekilo dalam RM 60+ . Bila cm letak harga bukan lah nak berlagak, cuma nak memberitahu, supaya anda tidak lah rasa terkejut bila nak beli nanti....jangan disalah ertikan pulak dengan harga tu. Mahal murah ikut si penjual, kalau mereka dapat dari peraih murah, mungkin harga rendah sedikit....bergantung lah yea...

BAHAN-BAHANNYA :-)
700 gram rebung, sagat dan celur sekejap, toskan 
5 - 6 ekor udang kaki merah bersaiz besar (boleh guna udang galah)
2 batang serai, dititik
2 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Air jika perlu
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 biji buah keras, hiris
1/2 inci belacan
2 biji cili merah
10 biji cili padi
1 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan rebung ke dalam periuk bersama bahan kisar halus, asam gelugor dan serai titik. Gaul rata dan masak sekejap. Tambah udang, kacau dan masak hingga udang berubah warna. Tuang santan cair, kacau dan biar mendidih.
  2. Bila rebung lembut, tuang pati santan, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Akhir sekali masukkan daun kunyit. Kacau dan masak denga api sederhana hingga mendidih, kacau selalu. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, sambal belacan dan ikan masin..

Wednesday, December 19, 2012

GULAI UDANG DENGAN REBUNG..

rsz_gulai_udang_dgn_rebung
Rebung, satu makanan esotik yang begitu mendapat tempat dikalangan orang2 kita. Kalau dibelah2 selatan, rebung buluh betong lebih terkenal dari rebung madu. Boleh dijeruk atau dimasamkan. Selalunya dikalangan kita orang2 melayu, rebung dimasak lemak sama udang, atau lemak putih. Boleh juga dibuat acar atau dimasak kari dengan ayam (rebung madu). Rebung jeruk pulak dimasak lemak cili padi bersama daging salai atau babat lembu. Rebung yang sedap bila tumbuhnya dari dalam tanah, kalau tumbuk agak tertenggek, kemungkinan besar rasanya sedikit pahit. Tu yang mat selalu dengar dari mulut orang2 tua...errr, aku pun tua gak, sejak jadi "pak tua" pada Qhaliff. Dan yang ini bukan mat masak hari ini, tapi pada Ahad lepas, masa Ben datang rumah Che Mat...Macam biasalah resipi seperti dibawah...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg rebung (mat guna rebong buluh betong) dihiris nipis, rendam
1/2 kg udang bersaiz besar (mat guna udang jenis kaki merah atau udang pengantin)
2 batang serai, dititik
2 helai daun kunyit, disiat
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
1 keping asam gelugor
Air jika perlu
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
4 biji cili merah
1 biji bawang besar
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 camca besar udang kering, rendam sekejap dan toskan
1/2 inci belacan
1 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Celur rebung dalam air yang telah diletak sedikit garam, hingga lembut sedikit, toskan. Udang dibuang kaki2 kecilnya, dan buang juga kotoran yang berada dibahagian kepala udang, cuci bersih, tos dan ketepikan.
  2. Masukkan rebung dalam periuk bersama udang, bahan2 kisar halus, serai titik dan asam gelugor. Gaul rata dan masak sekejap hingga udang berubah warna. Tuang santan cair, kacau dan masak hingga mendidih. Jika kurang kuah boleh tambah sedikit air. 
  3. Bila rebung lembut, tuang pati santan, masukkan daun kunyit dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau perlahan dan biar mendidih dengan api sederhana. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat, sambal belacan dan ulam2man....

Thursday, November 1, 2012

UDANG GORENG RANGUP

rsz_udang_rangup
Petang ni mat berkongsi satu resipi mudah sangat dan sesuai untuk kanak2. Terutama jika diadakan majlis2 hari lahir dan sebagainya. Untuk orang2 dewasa juga sesuai. Kadang macam bosan gakkan dengan udang ni, asyik digulai, dibuat rencah dalam masakan...maka tadi mat saja lah habiskan baki udang dalam 15 ekor, udang bersaiz besar juga..alaa yang jual di Tesco tu. Mat kupas kulitnya, tapi tinggalkan sikit bahagian ekor. Belah sedikit belakang udang dan buang uratnya. Selain dimakan begitu saja, sesuai juga digandingkan dengan nasi goreng. Atau ikut citarasa masing2, kan yang nak makannya kita, jadi ikut lah selera mana yang kena. Kalau orang lain nampak aneh, biar kan, sebab apa yang kita suka, tak mungkin mereka juga suka, betul tak?... Resipi mudah sangat2 ni seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
15 ekor udang saiz besar
1/4 camca teh serbuk lada hitam (mat guna aji-shio)
1 ulas bawang putih, tumbuk lumat
Secubit garam
1 putih telur, pukul sedikit
Serbuk roti secukupnya (mat guna serbuk roti warna orange)
Minyak untuk goreng terendam
Sos kegemaran anda

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dikupas kulitnya, tinggalkan bahagian ekor, belah sedikit belakang udang dan buang uratnya, cuci bersih dan toskan. Lap udang tadi dengan kitchen paper towel, kemudian gaul bersama serbuk lada hitam dan bawang putih tumbuk, rata2. Perap 5 minit.
  2. Ambil seekor udang tadi, celop dalam putih telur, kemudian golek2kan dalam serbuk roti. Celop sekali lagi dalam putih telur dan golekkan sekali lagi dalam serbuk roti. Letak dalam pinggan bersih. Buat kaedah sama untuk setiap ekor udang hingga habis.
  3. Panaskan minyak untuk goreng terendam, goreng udang bersalut tadi hingga kuning keemasan, guna api sederhana. Angkat dan toskan. Letak atas kitchen paper towel, biar minyak terserap. Hidangkan bersama sos kegemaran anda.

Monday, October 1, 2012

GULAI DAUN TURI SIMPUL DENGAN UDANG...

rsz_dsc_0515

Lama juga tak masak daun turi, kebetulan semalam bonda melawat sedara kami di Johor, dan ada pulak pokok turi di depan rumah beliau. Daunnya pun muda2, jadi bonda bawak balik, atas pemberian beliau. Mat pulak memang ada stok udang laut dalam freezer, kena pulak cuaca mendung, maka dengan hasil perbincangan meja bulat di dapur makmal, kata sepakat telah tercapai, kita gulai daun turi simpul dengan udang. Erkkk, kenapa kali ni simpul pulak daun turi tu? Saja je, sebab selalu kalau kita lurut, mat rasa macam semak samun sangat lah gulai, kalau simpul nampak kemas walaupun tangkai dia tercancang dalam periuk. Tapi sebab dah simpul, ia nampak lebih kemas. Selain daun, bunga turi juga dimasukkan sekali, rasa dia manis dan lemak...seriuss mabelesssss you!. Selain udang, anda boleh juga gantikan dengan ketam. Kalau takde juga, guna tulang ikan masin kurau....

rsz_dsc_0446 (1)
Amacam, nampak comey tak daun turi tu...nak sipul dia pun mudah, buat kemas2 dan masa masak jangan kacau ganas2, kang simpulan dia semua terbukak. Ambil beberapa tangkai daun turi dan anda simpul seperti biasa, jika lebihan dia panjang anda selitkan sekali lagi kasi kemas dan tertib. Kemudian baru cuci dan toskan. Senangkan, yelah sekali2 kita kekalkan tradisi orang2 kita memasak, kalau tak silap mat orang Melaka suka simpul daun turi macam ni dan dimasak asam rebus. Resipi seperti dibawah...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekak daun turi yang lebut
20 kuntum bunga turi (optional)
6 - 7 ekor udang saiz XXL (jenis udang kaki merah)
2 batang serai, dititik
1 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Air jika perlu
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
4 biji cili merah
6 - 7 biji cili padi merah thai
1 inci kunyit hidup
1 biji bawang besar
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 camca besar udang kering, rendam sekejap dan toskan
1/2 inci belacan
3 biji buah keras

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan udang ke dalam periuk bersama serai titik, asam gelugor dan bahan kisar halus, kacau rata dan masak hingga udang berubah warna. Tuang santan cair dan kacau perlahan. Biar mendidih.
  2. Masukkan daun turi simpul tadi, kacau perlahan2. Masak sekejap dan masuk pati santan. Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula, Kacau sedikit. Biar mendidih dengan api sederhana,
  3. Akhir sekali masukkan bunga turi, masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat, sambal belacan dan ikan masin atau ikan goreng..

Friday, September 21, 2012

TEMPOYAK UDANG BERPETAI LAGI....

rsz_dsc_8982
Tempoyak udang berpetai ibarat resipi wajib kalau cukup bahan2. Bila masak ni, teringat masa ke datangan Kak Ida 1001 Resipi dulu. Kebetulan ada stok petai dirumah, dan udang juga ada dalam 15 ekor macam tu. Jadi mat masak dengan tempoyak. Ia kurang lebih macam masak lemak, tapi penggunaan santan amat2 minima, hanya 2 camca besar sahaja, cuma nak ambik rasa. Apa2 masakan sekali pun keseimbangan rasa amat penting, macam resipi yang ini, rasa pedas adalah satu elemen yang amat perlu bagi membangkitkan rasa "hangat", tapi bukan lah pedas sampai telinga semua merah. Daun kunyit dan serai memainkan peranan amat besar dalam apa jua resipi2 tradisi. Kalau ikutkan dah beberapa kali mat letak entri di DTS, tapi bagi memudahkan pengunjung, mat tulis sekali lagi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
15 ekor udang bersaiz besar
2 papan petai, ambil isinya
1 batang serai, dititik
2 helai daun kunyit
1 keping asam gelugoR
1 camca besar tempoyak
Sedikit air
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
15 biji cili padi merah thai
 5 biji bawang merah
2 ulas bawang puith
1/2 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dikupas kulitnya, tinggalkan bahagian ekor, belah belakang udang dan buang uratnya. Cuci bersih dan toskan. Daun kunyit disiat dan sehelai lagi dimayang halus. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis serai hingga harum. Masukkan bahan kisar halus dan tempoyak, kacau hingga rata. Tuang sedikit air dan masukkan petai, kacau rata dan masak sekejap. 
  3. Tambah udang, daun kunyit yang disiat dan asam gelugor. Kacau rata dan masak hingga pekat, perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. Masak sekejap dengan api perlahan dan kacau selalu. Akhir sekali masukkan hirisan halus daun kunyit, gaul rata. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas...

Monday, September 3, 2012

GULAI UDANG DENGAN REBUNG....

rsz_dsc_7731 (1)
Salam semua, kita tengok menu yang mat masak masa menerima tetamu dari Suku Biduanda Waris yang menetap di Lukut, Kota Tinggi, Johor. Mat masak gulai udang dengan rebung, tu lah kalau dah rezeki, sebenarnya mat plan nak masak dengan belimbing atau timun, tapi sehari sebelum tu ada pulak sorang kenalan hantar rebung ke rumah. Jadi atas persetujuan bonda, kami masak gulai udang dengan rebung. Udang mat beli jenis kaki merah. Ada perbezaannya dari segi rasa jika anda guna udang yang dari lautan dengan udang dari kolam, walaupun kolam air masin. Bila anda masak, perbezaan dari rasa kuah dia pun sudah cukup membezakan penggunaan udang kolam atau udang laut. Satu lagi tips, untuk mendapat gulai yang sedap, santan kelapa biarlah yang segar dan seimbangkan rasa masam, pedas, masin dan manis...resipi mudah seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram udang kaki merah @ udang pengantin
Rebung secukupnya (mat guna rebung buluh betong, dihiris halus dan celur, toskan)
3 batang serai, dititik
2 helai daun kunyit, 1 disiat dan 1 dihiris halus
1 keping asam gelugor
1 liter santan cair
400 ml pati santan
Air jika perlu
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
4 biji cili merah
20 biji cili padi
1 inci kunyit hidup
1 biji bawang besar
6 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1/2 inci belacan
1 camca besar udang kering, rendam dan toskan
3 biji buah keras

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dibersihkan, cuci dan masukkan ke dalam periuk bersama serai titik, bahan kisar halus dan  asam gelugor, kacau rata dan masak hingga udang berubah warna. Tambah rebung yang ditoskan tadi, gaul rata dan tuang santan cair, Kacau dan masa hingga mendidih..
  2. Masak hingga rebung lembut. Tuang pati santan, perasakan dengan garam dan gula secukupnya, tambah daun kunyit yang disiat tadi. Biar mendidih dengan api sederhana dan kacau selalu, akhir sekali tabur hirisan daun kunyit. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat...

Monday, August 13, 2012

LEMAK NENAS DENGAN UDANG..

rsz_dsc_7125
Lemak udang dengan nenas pulak. Ini menu semalam sebenarnya. Kalau takde nenas, jangan harap lah nak masak, lagi pun belimbing kat pokok tengah berbunga. Kali ni mat guna udang Tesco saja, rasa dia agak kurang kalau nak bandingkan dengan udang laut yang segar tu. Mat rasa mungkin dari segi pemakanan si udang itu, Udang kolam kan diberi makanan buatan, yang laut tu makan makanan semulajadi. Jadi itu juga antara sebab yang rasanya agak berbeza. Namun begitu masih oklah. Kata orang hidup ni kalau kita cerewet sangat, tu tanda tak bersyukur dengan nikmat Allah swt bagi, yea dak. Dah jomm kita semak resipi....dah penat nihh, huhu...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji nenas madu atau nenas Sarawak saiz sederhana, kupas dan hiris kasar
10 -12 ekor udang saiz besar, dibersihkan
3 batang serai, dititik
2 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
1 liter santan cair
400 ml pati santan
Air jika perlu
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
4 biji cili merah
6 biji cili padi (optional)
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci belacan
1 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan udang ke dalam periuk bersama bahan kisar halus, asam gelugor dan serai titik. Kacau rata dan masak hingga udang berubah warna. Tuang santan cair dan bila mendidih, tambah nenas. Kacau rata. Jika kurang kuah boleh tambah air sedikit.
  2. Bila nenas lembut sedikit, tuang pati santan, masukkan daun kunyit dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau rata dan masak dengan api perlahan hingga mendidih, kacau selalu. Rasa dan jika ok boleh matikan api.

Tuesday, August 7, 2012

UDANG TEMPOYAK DENGAN PETAI..

rsz_dsc_6872
Salam semua, apa khabar?. Anda berbuka apa tadi?. Mat masak yang biasa2 saja, tapi sebab ada petai terus dalam kepala awal2 lagi mat memang nak masak udang tempoyak dengan petai. Mat guna cili padi + cili merah untuk resipi ini. Petai dalam 2 papan macam tu dan 10 ekor udang bersaiz besar. Resipi mat rasa dah beberapa kali mat buat, dan pernah juga mat jamu pada Kak Ida 1001 Resipi masa beliau dan suami singgah ke rumah mat tak lama dulu, cuma yang dulu tu takde petai. Selain udang, kalau anda agak berani, boleh cuba guna sotong, tapi jangan beli sotong yang besar sangat, biar saiz sederhana dan masak sekor2, tak perlu kerat pendek2, cukup sekadar anda kelar2 sotong tadi. Kalau guna ketam pun ok juga, tapi pilihan mat tentulah udang yang siap dikupas kulit, bukan apa senang nak makan, lagi2 pun puasa macam ni, leceh nak kupas2 kulit bagai. Resipi seperti dibawah, dan kalau untuk bersahur pun sesuai sangat. Yang tak makan petai tak perlu lah letak yea....

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 ekor udang bersaiz besar, buang kulit dan cuci bersih, toskan
2 papan petai, ambil isinya
1 helai daun kunyit, hiris halus
1 batang serai, dititik
1 keping asam gelugor
1 camca besar tempoyak
1/4 cawan santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
2 biji cili merah
15 biji cili padi merah thai
1 batang serai, dihiris
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis serai titik hingga harum, masukkan bahan kisar halus dan tumis hingga pecah minyak. Masukkan tempoyak, kacau rata dan masak sekejap. Guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Masukkan petai dan santan, kacau dan bila mendidih, masuk udang dan asam gelugor. Gaul rata dan masak hingga pekat. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Akhir sekali masukkan hirisan daun kunyit, kacau dan masak sekejap. Matikan api dan hidangkan bersama nasi....

Wednesday, August 1, 2012

SAMBAL TUMIS UDANG DENGAN PETAI..

rsz_dsc_6412
Malam semua, entri malam ni nak share sambal tumis udang dengan petai, nampak macam berminyak kan, takpe, masa ambik tu, jangan cedok sekali minyak dia, tapi kan sambal tumis ni mat tumis dengan minyak zaitun, tapi bukan lah jenis xtra virgin nya cuma guna yang olive oil biasa untuk masak2. Harga memang mahal sikit tapi takpelah kan...sekali2. Ok cerita pasal sambal ni, sebenarnya mat masak semalam, cuma tak dann nak upkan sebagai entri blog. Patutnya ini entri petang tadi dan teh lemon madu suam tu pulak entri tengah hari, memandangkan masa mat hari ni agak ketat, dari pagi sampai melantak ke Zohor, ada je benda nak kena buat. Bulan2 puasa ni buat kerja dapur pun ala2 siput sedut, punya lah selow, bergerak pun alah haiii...tapi mat rasa mungkin sebab selsema, batuk dan sakit tekak ni tak sikit banyak memberi impak pada badan kita...amacam alasan aku, baik tak...TAPI, masih ok, masih bertenaga yea. Moga Allah swt permudahkan semuanya. Ok kita semak resipi mudah...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan isi udang (yang ni ikut suka nak udang saiz S, saiz M, saiz L, atau saiz XL)
3 papan petai, ambik isi
1 biji bawang besar saiz sederhana, hiris berangkai
1/3 cawan jus asam jawa
2 senduk besar penuh cili kisar
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit hirisan halus daun kunyit

BAHAN KISAR HALUS :-)
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
2 biji buah keras
1 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga garing dan pecah minyak. Guna api sederhana dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan jus asam jawa, petai dan kacau rata, masak hingga hampir pekat. Masukkan udang dan hirisan bawang besar. Masak sekejap, perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula (sapa2 nak guna serbuk perasa juga boleh). Kacau rata, rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun kunyit sebelum dihidangkan, jika suka..

Tuesday, July 24, 2012

UDANG MASAK LEMAK CEKUR...

rsz_dsc_5757
Assalammualaikum, salam semua, selamat dah kita menjalankan ibadah puasa untuk hari ke-4. Apa juadah berbuka anda hari ni?. Mat masak yang ringkas2 saja. Ada juga buat roti jala dan kari sardine, yang tu entri nanti2 ok. Untuk malam ni mat letak entri udang masak lemak cekur. Ia cuma masak lemak biasa tapi mat letak isi cekur dalamnya. Dan mat guna timun, dan timun kali ni mat guna jenis timun kecik, atau baby cucumber, comey2 je. Kalau anda nak guna belimbing pun sedap. Sebenarnya itu plan asal, tapi Bak kata, letak timun, belimbing masam...Baekk lah, patik hanya menurut perintah, timun pun timun lah janji nak makan. Udang pula mat guna jenis udang putih bersaiz besar, harga ada sikit mahal dari udang kaki merah, sekitar RM 50+ per kg, tapi mat beli 1/2 kg saja, yelah penduduk rumah kan tak ramai, lagi pun seorang makan sekor jadi lah, makan masa berbuka saja. Malas lah kalau ada lauk2 yang bertepek tak habis, rimas. Jadi kalau masak lebih, mat bagi kat anak2 buah. Ok, kita lihat resipi mudah ini...Jommm...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/2 kg udang bersaiz besar (kurang lebih 8 - 9 ekor) 
7 - 8 biji timun kecil (baby cucumber), belah 2 setiap satu
2 batang serai, dititik
2 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
1 liter santan cair
400 ml pati santan
Air jika perlu
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
3 biji cili merah
3 biji buah keras
1/2 inci belacan
2 inci isi cekur
2 helai daun cekur
1 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dibuang kaki2 kecilnya, gunting muncung tajamnya dan buang kotoran di kepala udang, buat hingga siap, cuci bersih, tos dan masukkan dalam periuk bersama serai titik dan bahan kisar halus. Jerang atas api hingga mendidih dan udang bertukar warna. 
  2. Tuang santan cair, kacau rata dan biar mendidih. Masukkan asam gelugor. Tambah timun dan biar mendidih. Masuk pati santan, tambah daun kunyit dan kacau rata, biar mendidih perlahan sambil dikacau selalu.
  3. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak hingga timun lembut tapi masih rangup. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan lauk2 lain..

Friday, July 6, 2012

UDANG TEMPOYAK...

rsz_dsc_4376
Assalammualaikum, salam Jumaat. Dua hari tak update blog, mana lah pergi agaknya si mat gebu tu. Ada, cuma sibuk sikit, dan rasa mood nak berblog pun agak dingin. Semalam Khamis mat menerima ke datangan Kak Ida 1001 Resipi, blogger masak2 yang punya identiti dan kelasnya tersendiri. Pasal tu nanti kita cerita dalam entri lain. Kali ni mat nak share salah satu menu ringkas yang mat masak semalam untuk sesi makan2. Salah satunya Udang Tempoyak. Buatnya senang, ringkas dan paling utama sedap...erk....sedap ke?. Mat guna udang bersaiz sederhana, selain tempoyak sebagai bahan utama, mat tambah juga 1 camca besar santan pekat. Kalau anda nak pedas boleh tambah cili padi. Untuk resipi ini mat guna cili merah dan cili padi. Resipi mudah seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
20 ekor udang bersaiz sederhana
2 batang serai, dititik
2 helai daun kunyit, satu disiat dan satu lagi dihiris halus
1 keping asam gelugor
1 camca besar pati santan
1 camca besar penuh tempoyak
1/4 cawan air
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
2 biji cili merah
15 - 20 biji cili padi kampung merah
5 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dikupas kulitnya, kemudian kelar sedikit bahagian belakang udang untuk mengeluarkan uratnya. Buat hingga siap, cuci dan toskan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis serai dan bahan kisar halus hingga harum. Masukkan tempoyak dan asam gelugor, tumis hungga terbit minyak, gunakan api kecik dan kacau selalu. Masukkan santan dan air, kacau rata hingga pekat.
  3. Tambah udang dan daun kunyit yang disiat. Gaul rata, perasan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak hingga pekat. Akhir sekali masukkan hirisan halus daun kunyit, gaul dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat..