BEN ASHAARI

Wednesday, January 18, 2017

JERUK KULIT CEMPEDAK @ MANDAI

rsz_man
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak menu yang agak 'rare', dan tak semua orang tau atau kenal terutama mereka yang muda belia. Dulu che mat sendiri agak pelik, kenapa nama dia 'mandai' pada hal ia hanya kulit cempedak yang dijeruk sama air masak dan garam. Sampai sekarang ni masih tak tau maksud mandai tu apa, mungkin orang2 Banjar boleh tolong huraikan kemisterian 'mandai' ini. Kenapa pulak orang Banjar?...Kerana mandai dikatakan makanan tradisi orang2 Banjar. Tapikan, nak cerita sikit, arwah Bak che mat dulu pernah beritahu, arwah mak Bak (nenek che mat sebelah Bak), selalu jeruk kulit cempedak. Dan kalau masak gulai atau asam pedas, dia akan masukkan jeruk kulit cempedak, sama macam kita guna sawi jeruk (pada hal mereka bukan orang Banjar). Masa tu che mat tak tau yang jeruk kulit cempedak orang panggil Mandai...Yang aku tau 'Mandai' tu nama satu tempat  di Singapura, selain 'memandai-mandai'... 😁

mandai
Dari apa yang che mat diberitahu, kulit cempedak yang bagus untuk dijeruk, ialah yang bahagian dalamnya banyak jerami. Tapi cempedek yang che mat dapat, kulit dia agak nipis dan tak punya banyak sangat jerami. Itu tak jadi masalah, cuma kalau boleh, guna buah cempedak yang punya kulit tebal sedikit, ini kerana kita perlu membuang bahagian kulit luarnya hingga habis dan tinggal yang putih sahaja. Proses menjeruk amat senang, yang tu che mat kongsikan di bawah nanti.. Cara memasak ada pelbagai cara, tapi kali ni che mat kongsikan cara memasak mandai yang paling ringkas dan mudah...Jommm kita mulakan πŸ˜‰...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 cawan mandai @ jeruk kulit cempedak yang dihiris nipis
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 biji cili hijau. hiris
1 biji cilimerah, hiris
10 biji cili padi hijau, hiris (optinal)
1 camca teh gula
1 genggam ikan bilis, dibersihkan dan rendam sekejap
Garam jika perlu

BAHAN - BAHAN MENJERUK MANDAI :-)
1 biji cempedak bersaiz sederhana
Air masak secukupnya (boleh guna air mineral)
4 - 5 camca besar penuh garam kasar
Bekas atau botol bersih, untuk menjeruk mandai

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK MENJERUK MANDAI :- Cempedak dibelah, keluarkan isinya. Kemudian cempedak tadi dikupas kulit luarnya hingga tinggal bahagian putih. Potong kiub (sebenar 2 1/2 jari), cuci dan toskan. Gaulkan dengan garam kasar hingga rata. Masukkan kulit cempedak yang telah bergaul dengan garam tadi ke dalam bekas atau botol bersih. Tuang air masak atau air mineral hingga kulit cempedak tenggelam. Letak ditempah yang terlindung dari cahaya matahari dan biarkan seminggu.
  2. UNTUK MENYEDIAKAN MANDAI :- Keluarkan secukupnya kulit cempedak @ mandai jeruk tadi, cuci bawah air paip dan perah airnya. Hiris nipis dan ketepikan. Ikan bilis ditoskan dan goreng hingga garing, ketepikan. Tinggalkan kurang lebih 4 camca besar minyak. Tumis bawang besar dan bawang putih hingga layu. Masukkan hirisan cili merah, cili hijau dan cili padi (jika guna), kacau rata dan masak sekejap.
  3. Tambah mandai yang dihiris tadi, gaul rata dan masukkan gula dan ikan bilis goreng. Kacau dan masak sekejap hingga kering. Rasa dan jika perlu baru ditambah sedikit garam. Angkat dan boleh hidangkan dengan nasi panas dan lauk2 lain. Selamat mencuba!!
CATATAN MAT GEBU :- Kulit cempedak harus terendam dalam air sepenuhnya. Jika botol atau bekas yang anda guna besar. Sediakan plastik bersih yang tidak bocor. Isikan air hingga 1/2 penuh dan ikat plastik tadi, pastikan tiada ruang udara dalamnya (jangan ikat seperti belon). Kemudian taruk perlahan2 atas jeruk tadi dan ini akan memastikan kulit cempedak tenggelam. Dan masa memasak che mat tak tambah garam, kerana mandai tu dah cukup terasa masinnya..

Sunday, January 15, 2017

RESIPI AYAM CENCALOK

rsz_acn
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak menu orang peranakan. Ini salah satu kegemaran che mat selain ayam pongteh, udang lemak nanas dan beberapa jenis lagi. Ayam cencalok satu resipi unik. Pertama kali che mat cuba dulu bila nampak resipi dalam buku masakan Chef Florence Tan. Rasa dia cukup seimbang dengan rasa masam, masin, wangi dari aroma daun limau purut, serai dan jus limau kasturi. Paling sedap dimakan sama nasi panas yang dimasak lembut. Pada che mat ayam cencalok juga sesuai dimakan pada waktu bersahur di bulan Ramadan nanti. Che mat gunakan dua keping isi ayam bahagian dada. Tapi kalau dapat guna bahagian peha lagi sedap, kalau guna peha ayam, che mat sarankan guna empat atau lima ketul peha ayam dan keluarkan isinya. Untuk mendapatkan warna yang cantik, che mat tambahkan satu camca besar cili kisar. Bagi yang suka pedas, boleh masukkan beberapa biji cili padi merah dan hijau yang diketuk untuk menggantikan cili merah dan cili hijau biasa. Resipi seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 keping isi ayam bahagian dada (atau 4 - 5 ketul peha ayam, diambil isinya), potong dan hiris memanjang, cuci dan toskan
1/4 cawan cencalok, taruk dalam tapis kecil, dan perah sedikit airnya
3 helai daun limau purut
1 camca besar cili kisar
1/4 cawan jus asam jawa
3 bji limau kasturi, perah jusnya
1 camca teh penuh gula
1 biji cili merah, hiris
1 biji cili hijau, hiris
4 biji bawang merah, hiris halus
2 ulas bawang putih, hiris halus
1/4 cawan air

BAHAN - BAHAN TUMBUK HALUS :-)
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
3/4 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 1/3 cawan minyak, kemudian goreng hirisan bawang merah dan bawang putih hingga menjadi bawang goreng, angkat dan toskan. Cedok keluar minyak dan tinggalkan dalam anggaran 4 camca besar. Tumis bahan2 tumbuk halus hingga harum. Masukkan cili kisar dan masak hingga naik minyak, baru masukkan cencalok, kacau rata dan masak sekejap.
  2. Masukkan hirisan isi ayam, gaul rata dan masak hingga isi ayam berubah warna. Tambah jus asam jawa dan air. Kacau dan masak hingga pekat. Tambah gula, daun limau purut, hirisan cili merah, hirisan cili hijau dan 1/2 bahagian bawang goreng. Gaul rata dan masak hingga kering sedikit.
  3. Akhir sekali masukkan jus limau kasturi, kacau rata dan rasa, jika ok boleh matikan api. Tabur baki bawang goreng sebelum dihidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain. Selamat mencuba!!.

Wednesday, January 11, 2017

RESIPI KUIH LAPIS TRADISIONAL

rsz_klt
Assalammualaikum, salam semua. Lama betul tak melapis, errr..melapis kat sini bukan bikin kek lapis, tapi kuih tradisional, kuih lapis. Sebenarnya kalau kita lihat, kuih lapis telah mengalami olahan yang amat ketara. Orang peranakan Nyonya punya resipi tersendiri mereka dalam menghasilkan kuih lapis yang lembut dan liut. Begitu juga orang Melayu, ada pelbagai versi. Menggunakan tepung gandum, tepung beras dan ada juga yang suka mencampurkan tepung2 tadi dan ditambah sedikit tepung ubi sebagai pemangkin kuih lapis agar lembut dan kenyal. Resipi kali ini agak ringkas dan che mat tak ingat dari mana sumbernya. Sebab dah salin lama, lepas tu aku selit celah laci dapur. Kertas dia pun dah berpeta, ala2 peta harta karun. Tapi yang pasti ia menjadi dan bahan2nya cukup senang dan ringkas.

rsz_klt1
Sebabkan keluarga che mat tak ramai, maka kuih lapis ini dibuat dalam loyang bersaiz 8 inci x 4 inci x 3 inci. Dan ada dua cara membuatnya. Pertama kalau suka, kita boleh masak dulu santan, gula dan daun pandan hingga gula larut, sejukkan dan tapis. Kaedah kedua, kita boleh sekalikan semua bahan dan kacau rata dan tapis, tapi yang ni tak guna daun pandan. Untuk warna merah che mat hanya guna sirap rose cap 'double lion' dan untuk kepala dia tambah beberapa titik pewarna oren. Satu lagi kuih biar betul2 sejuk sebelum dipotong menggunakan pisau plastik yang disapu sedikit minyak makan. Kuih ini akan ada tujuh lapisan berselang seli merah dan putih. Kalau teringin nak mencuba, resipi seperti berikut...

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 cawan santan segar
1 cawan tepung gandum
1 camca besar tepung ubi
1/2 cawan gula pasir (resipi asal 3/4 cawan, dan anda boleh tambah jika suka)
Secubit garam
1 helai daun pandan disimpul
1 camca teh sirap rose 'double lion'
Beberapa titik pewarna oren
Sedikit air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan santan, gula pasir dan daun pandan dalam periuk kecil. Masak dengan api kecil hingga gula larut, matikan api (tak perlu sampai mendidih, asal gula larut sudah cukup). Sejukkan dan tapis, asingkan daun pandan tadi. Ketepikan.
  2. Masukkan tepung gandum, tepung ubi dan secubit garam ke dalam mangkuk. Gaul rata dan tuang santan sedikit demi sedikit hingga habis sambil dikacau hingga mendapat bancuhan yang licin dan tak berbintil2. Tapis dan sukat adunan, pastikan anda dapat 700 ml, jika kurang tambah sedikit air hingga mendapat sukatan 700 ml. Ketepikan.
  3. Bahagikan adunan tadi kepada dua bahagian. Satu bahagian = 300 ml dan satu bahagian 400 ml. Masukkan sirap rose ke dalam bahagian 400 ml dan kacau rata. Ketepikan.
  4. Panaskan kukus. Lenser tin berukuran 8 inci x 4 inci x 3 inci dengan sedikit minyak masak. Alas dengan plastik bersih dan sapukan sedikit minyak masak pada permukaan plastik tadi. Panaskan tin dalam kukus selama 5 minit.
  5. Tuang 100 ml bancuhan bewarna merah, tutup permukaan tin dengan aluminium foil dan kukus selama 5 minit atau hingga permukaannya pucat. Kemudian tuang pula 100 ml bancuhan putih. Lakukan proses ini berselang seli dan pastikan anda kacau dulu adunan sebelum menuang ke dalam tin tadi.
  6. Untuk lapisan terakhir (warna merah), masukkan beberapa titik pewarna oren dan kacau rata. Tuang dalam tin, tutup permukaannya dan sambung kukus selama 20 minit, atau hingga masak. Biarkan sekejap tin dalam kukus tanpa penutup selamat 10 minit (api dimatikan). Keluar dari kukus dan biar sejuk sebelum dikeluarkan dari tin. Potong kuih bila betul2 sejuk, gunakan pisau plastik yang dioles sedikit minyak masak dan pastikan pisau dilap bersih selepas setiap potongan...Selamat mencuba!!😏

Tuesday, January 10, 2017

RESIPI ACAR RAMPAI

rsz_art
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni saja jer lah nak berkongsi resipi acar rampai. Ini antara menu kegemaran arwah Bak, hummm, tau tak, bila kita masak menu yang menjadi kegemaran orang yang telah pergi selama2nya, akan ada satu perasaan yang begitu sebak...rasa berat sangat hati, Tapi itu lumrah kehidupankan, kena terima dan redha. Alfatih Bak...huhu 😭. Berbalik cerita pasal acar rampai. Acar rampai ni paling sedap dimakan dengan nasi minyak atau nasi briyani. Tapi kau bedal dengan nasi putih pun tak kurang nikmatnya. Bahan2 tak susah, tapi perencah kena ada udang kering, barulah terangkat. Yang tak boleh makan udang kering, takpe, tak perlu taruk, cuma rasa tu ada berbeza. Ok, kalau nak mencuba, che mat kongsikan resipi di bawah ini....Jommm!!

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 biji timun
1 batang lobak merah
2 biji cili merah
2 biji cili hijau
10 biji bawang merah kecil
7 ulas bawang putih
1 inci halia muda
1 camca besar udang kering. cuci dan toskan
3 - 4 camca besar cuka makan #Jalen
1 camca teh serbuk kunyit
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
1 camca teh biji sawi
2 camca besar cili kisar
1 camca besar sos tomato
1 camca besar bijan, digoreng tanpa minyak, untuk hiasan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
3 biji buah keras, hiris halus

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Timun dicuci kemudian kerat 4 - 5 bahagian (bergantung pada saiz timun yang anda guna), belah dua setiap satu dan buang empulurnya. Kemudian hiris seperti anak mancis. Buat hingga siap dan masukkan ke dalam mangkuk. Tambah serbuk kunyit dan 1 camca teh garam. Gaul rata dan perap 15 minit. Lobak merah dibuang kulit luarnya, potong pada beberapa bahagian dan hiris seperti anak mancis. Ketepikan.
  2. Cili hijau dan cili merah juga dikerat 3 - 4 bahagian, buang bijinya dan hiris seperti anak mancis. Bawang merah dibelah dua setiap satu, begitu juga bawang putih. Halia muda dimayang halus memanjang. Udang kering, digoreng tanpa minyak hingga wangi, kemudian tumbuk halus, ketepikan.
  3. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 3 - 4 camca besar). Tumis kayu manis, bunga lawang dan biji sawi hingga harum. Masukkan bahan2 kisar halus dan kacau rata. Tambah cili kisar dan sos tomato. Kacau dan masak hingga naik minyak. Masukkan gula secukup rasa, (anggaran 3 camca besar , atau anda boleh gantikan dengan gula stevia), kacau rata.
  4. Tambah cuka makan dan masak hingga pekat. Masukkan halia, bawang merah, bawang putih dan lobak merah, kacau rata dan masak hingga lobak merah lembut. Sementara itu toskan timun dan perah sedikit airnya. Masukkan timun ke dalam kuali bersama2 cili merah dan cili hijau. Gaul rata.
  5. Rasa dan jika perlu baru masukkan sedikit garam (sebab timun tadi kan dah gaul dengan garam). Kacau dan masak sekejap lagi dan boleh matikan api. Masukkan bijan, gaul rata dan boleh hidangkan...Selamat mencuba!!..

Monday, January 9, 2017

RESIPI LAKSA ASSAM

rsz_lap
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masukkan entri pertama untuk tahun 2017. Salah satu resipi sihat yang tidak perlu ditumis. Kalau sebut laksa assam mesti ada yang rasa kecur air liur. Dengan rasa masam2 lemak, aroma bunga kantan, daun kesom, ikan dan segala ramuan2 yang menjadikan ia laksa assam. Pada pendapat che mat, paling penting untuk mendapatkan kuah laksa assam yang sedap, ikan perlu segar dan kualiti belacan juga memainkan peranan. Ada juga teman2 yang masukkan seekor ketam dalam kuah laksa assam untuk mendapatkan rasa kuah yang lebih sedap. Itu semua terpulang, jika ada ketam dan nak masukkan, tak salah boleh saja. Che mat hanya guna bahan2 yang ada kat rumah. Ikan yang biasa digunakan untuk kuah laksa assam selain ikan kembong, ialah ikan selayang atau ada yang panggil ikan sardine. Ikan tenggiri pun boleh, janji ikan segar..

rsz_lap1
Disebabkan che mat tak ramai, maka untuk kuah ni hanya guna kurang lebih 600 gram ikan kembong besar (3 ekor). Dan untuk lebih mudah, ikan kembong tu kita rebus dalam periuk tekanan selama 1 jam hingga tulang2 dia semua lembut seperti sardine dalam tin. Kendian kisar guna food processor hingga lumat, tulang2 dia semua hancur, memang mudah dan cepat. Satu lagi bahan yang wajib ada ialah petis atau otak udang. Yang ni anda boleh beli di kedai2 runcit dan pasaraya. Kadang2 kat pasar lambak atau pasar malam pun ada jual, cari orang yang meniaga bahan2 runcit. Laksa assam paling sedap dihidangkan panas, memang heaven sangat...silap2 boleh gasak 2 mangkuk!...Resipi amat mudah dan pasti anda boleh buat...πŸ˜‰

BAHAN - BAHAN KUAH LAKSA ASSAM :-)
600 - 700 gram ikan kembong (atau ikan selayang. ikan tenggiri)
1/2 cawan jus asam jawa
4 keping asam gelugor
2 kuntum bunga kantan, dibelah 2 setiap 1
1 genggam daun kesom
1/2 cawan cili kisar (boleh kurang atau lebihkan)
2 1/2 liter air
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah kecil
2 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 batang serai, hiris halus
2 inci belacan
2 biji cili merah

BAHAN - BAHAN LAKSA ASSAM :-)
Mi laksa secukupnya
Hirisan daun salad
Hirisan daun kesom
Hirisan halus bunga kantan
Timun dihiris jejari
Nanas, dihiris jejari
Bawang besar, dimayang halus
Daun pudina secukupnya
Cili merah, dihiris halus
Limau nipis atau limau kasturi, dibelah 2
Petis @ Otak udang secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH LAKSA ASSAM :- Ikan disiang, cuci bersih dan rebus hingga masak. Keluarkan ikan, asingkan isinya, tumbuk halus dan ketepikan. Tulang2 ikan dikisar halus, tapis dan ketepikan. Air rebusan ikan ditapis dan masukkan ke dalam periuk. Tambah bahan2 kisar halus, isi ikan, stok dari tulang ikan yang dikisar tadi, cili kisar, asam gelugor, jus asam jawa dan air. 
  2. Kacau rata dan masak hingga menggelegak. Masukkan bunga kantan dan daun kesom, kecilkan api dan masak selama 25 - 30 minit, tambah air panas jika perlu. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau dan masak sekejap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api. (kalau anda guna serbuk perasa, tak perlu masukkan gula).
  3. UNTUK LAKSA ASSAM :- Masukkan mi laksa secukupnya dalam mangkuk sesuai. Tuang kuah laksa (pastikan anda kacau dulu kuah tadi sebelum dituang ke dalam mangkuk). Taruk hirisan daun salad, hirisan bunga kantan, hirisan daun kesom, hirisan cili merah, hirisan timun, bawang dan nanas. 
  4. Tambah daun pudina dan sudukan 1 camca besar petis @ otak udang. Jangan lupa perahkan jus limau nipis atau limau kasturi sebelum dimakan. Kalau suka pedas, cili merah boleh ganti dengan hirisn cili padi. Hidangkan segera.
CATATAN MAT GEBU :- Ikan untuk kuah laksa tu biasanya che mat potong kepala dia sebelum direbus. Jika guna laksa kering, pasti anda rebus dalam air yang dimasukkan sedikit garam. Rebus hingga mi laksa kembang, toskan dan cuci bawah air paip untuk membuang kanjinya.... Selamat mencuba!!

Sunday, January 8, 2017

SELAMAT HARI LAHIR UNTUK DIRI KU

Assalammualaikum, selamat tahun baru 2017, rasanya masih belum terlewat che mat nak ucapkan selamat tahun baru. Atas sebab2 tertentu yang tak boleh nak dielakkan che mat terpaksa cuti bersiaran untuk beberapa hari. Dan alhamdulillah dengan izin Allah swt, sehari sebelum tarikh hari lahir, che mat dapat bersiaran kembali. Kira ini entri pertama untuk tahun 2017.

Seperti setiap tahun, bila tiba 8 Januari berlakulah pertambahan usia ( 21+ 20 ), beranjak ke usia yang lebih matang dan jangka hayat pula semakin singkat (minta2 Allah panjangkan usia che mat). Alhamdulillah, diberi pinjam usia setahun lagi sebagai ganjaran dan peluang untuk menjadi insan yang lebih baik. Moga Allah kurniakan kesihatan pada diri ini agar dapat menjalankan tanggungjawab sebagai anak dan hambanya. Terima kasih bonda che mat yang menjadi sumber kekuatan dan terima kasih buat arwah Bak atas doa2 keramat sepanjang Bak masih bernafas dulu, al-fatihah Bak..

Tak lupa buat 'musuh no 1' Ben Ashaari (awal2 semalam dia dah kenakan che mat kat wassap, pakkal ajer kan kawan lama, kalau tak siap lahh!). Pada sahabat handai (Ayu, Azila, Najeeb, terima kasih sudi wassap), teman2 blogger, FB dan IG, terima kasih atas ucapan dan doa. Di sebabkan anda semua lah che mat masih boleh bertahan di sini. Oh yea, pada blogger Yana, selamat hari lahir juga, kami ni lahir pada tarikh yang sama tapi tahun lain2, cuma che mat 'muda' sikit lah dari dia...haha.. Sekali lagi, terima kasih semua dan selamat hari lahir mat gebu (sila lah sedar diri yea, awak tu dah tua - 'tua sikit' )...In sha Allah blog akan bersiaran seperti biasa... 😎

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.