BEN ASHAARI

Monday, January 30, 2017

RESIPI KEK MARBLE @ KEK MARMAR

rsz_kmlg
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat nak kongsikan satu resipi kek marble atau kek marmar yang boleh dikatakan agak mudah dibuat. Rasa yang cukup sedap, wangi dan lembut. Berturut2 che mat bakar kek, semalam buat untuk meraikan kunjungan Sue Joshua sekeluarga dan anak buah dia. Hari ni che mat bakar lagi sebiji, kali ini merai Kak E, kenalan lama geng masak2 sejak era My Resipi lagi. Alhamdulillah kami masih berhubung seperti dulu. Kak E sebelum ini menetap di England agak lama juga, bila dia sekeluarga pulang ke Malaysia, mereka sempat luangkan masa singgah ke pondok che mat. Moga ukwah berpanjangan...in sha Allah..

rsz_kmlg1
Bercerita pasal kek marble, kali ini teknik membuatnya seperti kita mengadun kuih baulu atau sponge cake. Hasilnya, cukup lembut dan mantap. Resipi che mat dapat dari IG. Disebabkan bahan2nya agak simple, tu yang rasa rajin nak buat. Kek akan naik tinggi bila dibakar, tetapi bila masak ia akan turun sedikit. Untuk resipi ini, che mat gunakan tin kek berukuran 8 inci x 8 inci x 3 inci, sebelum ni che mat bakar dalam bunt-pan. Kalau guna bunt-pan atau acuan belubang tengah, pastikan acuan dilanser dengan mentega rata2, kemudian tabur sedikit tepung hingga rata dan ketuk keluar lebihan tepung tadi. Tujuan untuk memudahlan kek keluar dari acuan bila telah masak. Satu lagi, nak dapat kek yang sedap dan wangi, kalau boleh guna mentega berkualiti tinggi seperti anchor, scs, golden churn dan sebagainya....Resipi seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
200 gram mentega berkualiti tinggi, dicairkan dan biar sejuk
180 gram gula pasir (resipi asal guna 200 gram)
200 gram tepung gandum*
1 camca teh rata baking powder*
1 camca besar penuh susu tepung*(*disatukan dan ayak)
5 biji telur gred A
2 kuning telur gred A
1 camca teh esen vanilla
1 camca teh perisa mocha
1 camca besar penuh serbuk koko, diayak

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser tin berukuran 8 inci x 8 inci x 3 inci dengan mentega. Alas dasar tin dengan kertas minyak dan lanser juga kertas tadi dengan mentega. Ketepikan. Masukkan telur, kuning telur dan gula pasir ke dalam mangkuk pengadun. Kacau rata dan putar dengan kelajuan tinggi selama 10 minit hingga adunan kembang seperti adunan kuih baulu. 
  2. Masukkan tepung secara bertahap, buat 3 bahagian. Masukkan 1 bahagian, kacau perlahan menggunakan spatula hingga rata, kemudian tambah satu bahagian lagi, kacau rata dan seterusnya. Pastikan dikacau perlahan untuk mengelakkan adunan kehilangan udara.
  3. Masukkan esen vanilla ke dalam mentega cair, kacau rata. Ambil lebih kurang 2 cawan bancuhan kek dari no. 2 dan masukkan ke dalam mentega cair tadi, kacau rata dengan whisk. Kemudian masukkan bancuhan tadi ke dalam mangkuk berisi adunan kek, gaul perlahan dengan spatula hingga rata dan sebati.
  4. Ambil 1/3 bahagian adunan kek, masukkan perisa mocha dan serbuk koko yang telah diayak tadi. Kacau hingga rata. Sendukkan 1/2 bahagian adunan kosong ke dalam tin kek. Kemudian sudukan beberapa bahagian adunan koko di atasnya, tutup dengan baki adunan kosong dan sudukan baki adunan koko. Menggunakan chop stick atau pisau, lorekkan untuk membentuk corak marble. Bakar selama 50 minit atau hingga masak. Sejukkan kek 5 minit sebelum dikeluarkan dari tin. Biarkan kek sejuk atas jaringan sebelum dipotong dan dihidangkan. Selamat mencuba!!.

Friday, January 27, 2017

RESIPI VADEY @ MASALODEH

rsz_vadeyy
Assalammualaikum, salam semua. Pheww, punya lah sibuk hari ni, macam nak sambut tahun baru cina pulak dah. Tapi dalam sibuk2 tu sempat juga bikin vadey atau masalodeh. Ceritanya bermula 2 hari lepas kalau tak silap che mat, masa tu dah tengah2 malam, boleh mengidam nak makan vadey, dasat betul, dah macam pembawak budak pun yea juga. Jadi malam tu juga bangun, rendam kacang dhal. Perancangannya nak buat esok pagi. Tapi bila dah pagi, ada hal lain yang tak dapat dielakkan. Maka kacang dhal tadi, kenalah simpan dalam peti sejuk, che mat toskan dulu. Pagi tadi, sambung rendam. Memang che mat rendam lama, sebab nak kasi kacang tu lembut sikit, faham2 ajerlah pakcik ni kan tiang pagar dah lohey, tak berapa nak kuat, bila makan yang keras2 tu agak masalah sikit. Jadi vadey kali ini kena bikin yang halus dan lembut, senang cerita, yang mesra di gusi. Che mat gunakan kurang lebih 300 gram kacang dhal, dan dapat dalam kurang lebih 20+ biji (ikut besar mana anda buat). Dan rezeki sedara che mat juga, kebetulan petang tadi dia datang berziarah, maka kita jamulah dengan kopi O dan vadey mesra di gusi...Resipi memang mudah, meh che mat kongsikan...

BAHAN - BAHANNYA :-)
300 gram kacang dhal, cuci dan rendam 5 - 6 jam
1 biji bawang besar, cincang halus
1 camca teh jintan manis
1 camca teh jintan putih
2 tangkai daun kari, dilurut
2 tangkai cili kering, cuci, lap kering dan hiris halus dan buang bijinya
1 biji cili hijau, hiris halus
1/2 camca teh gula (optional)
Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Toskan kacang dhal, masukkan ke dalam mesin pengisar makanan atau food processor. Kisar hingga separuh hancur. Masukkan gula, garam (anggaran 1 camca teh), daun kari, jintan manis dan jintan putih. Kisar lagi hingga kacang dhal halus dan sebati dengan bahan2 lain. Matikan food processor dan alihkan ke dalam mangkuk.
  2. Masukkan bawang besar, hirisan cili hijau dan hirisan cili kering. Gaul rata menggunakan senduk. Rasa dan jika kurang masin, tambah sedikit lagi garam. Sediakan dulang yang dialas dengan plastik bersih. Ambil 1 camca besar adunan (atau secukupnya), bulat2kan dengan tangan dan leperkan sedikit seperti membuat begedil. Susun dalam dulang beralas plastik tadi. Buat hingga siap.
  3. Panaskan minyak untuk goreng terendam. Perlahan2 ambil sekeping vadey yang siap dibentuk tadi dan masukkan ke dalam minyak panas, berhati2 agar vadey tidak hancur. Goreng untuk 5 - 6 keping sekali goreng. Biar sekejap hingga kekuningan, baru dibalikkan. Masak hingga kuning keemasan, balik2kan agar masak sekata. Angkat dan toskan minyaknya. Buat hingga selesai dan boleh hidangkan. Selamat mencuba!

Sunday, January 22, 2017

RESIPI PECAL IKAN HARUAN

rsz_pih
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni 22hb Januari 2017, hari ulang tahun kelahiran bonda che mat yang ke-75. Moga Allah panjangkan usia bonda, diberi kesihatan dan sentiasa dirahmati Allah swt. Terima kasih sebab melahirkan che mat di dunia ini. Selamat hari lahir juga untuk sahabat che mat Puan Yatt Hussein. Hari ni che mat nak kongsikan satu resipi orang Jawa. Iaitu pecel atau pecal. Kali ni bikin pecal ikan haruan. Biasanya buat guna ikan pari atau ikan keli saja. Ada juga yang gunakan ayam. Pecal ini mudah dibuat dan ada dua versi. Pertama yang santan tak perlu dimasak, kedua santannya dimasak, macam che mat bikin ini. Kalau santan mentah, takut pulak basi bila tak habis makan, kecuali kalau sekali hidangkan terus licin. Bahan paling utama untuk kuah pecal ialah cekur atau orang Indonesia panggil kencur. Bau cekurlah yang memberi identiti masakan pecal. Satu lagi pecal yang ni bukan macam pecal rojak, makan dengan sayur2ran dan kuah kacang, tapi lebih kepada dijadikan lauk sama nasi...Resipi memang mudah, che mat kongsikan di bawah ini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor ikan haruan saiz sederhana
3/4 camca teh serbuk kunyit
3/4 camca teh garam
3 - 4 helai daun cekur, mayang halus
1 keping asam gelugor
3 cawan santan sederhana pekat
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air jika perlu

BAHAN - BAHAN TUMBUK HALUS :-)
7 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
3 inci isi cekur
20 - 25 biji cili padi kampung, warna hijau (boleh tambah atau kurangkan)
1 inci belacan, dibakar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan haruan dibuang sisiknya, siang, kerat dan buang bahagian kepalanya. Kemudian kerat dua setiap seekor, bergantung pada saiz ikan haruan yang anda guna, kalau besar boleh kerat tiga. Cuci bersih, gaul dengan dengan sedikit garam, jus limau nipis dan satu camca besar tepung gandum. Perap 15 minit, cuci kembali hingga betul2 bersih. Toskan, gaul dengan serbuk kunyit dan garam hingga rata. Goreng ikan tadi hingga kuning keemasan, angkat dan toskan. Ketepikan.
  2. Tuang santan ke dalam periuk. Masukkan bahan2 tumbuk halus, asam gelugor dan masak hingga mendidih, kacau sentiasa. Tambah ikan haruan goreng kacau perlahan. Masak dengan api kecil dan kacau sentiasa untuk mengelakkan pecah santan.
  3. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Akhir sekali tambah hirisan daun cekur, kacau dan masak untuk 1 - 2 minit lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain...Selamat mencuba!!

Friday, January 20, 2017

RESIPI PAU SAMBAL

image-2017-01-20 (1)
Assalammualaikum, salam semua...phewww...baru dapat nak update blog. Internet punya lemau, berjam che mat nak resize gambar, sampai ke maghrib tadi baru menjadi, letih betullah kalau macam ni gayanya, mood dari berkobar2 terus jadi malap. Terlanjur dah ok ni baik che mat masukkan satu entri untuk hari ni, setidak2nya boleh dijadikan idea anda untuk bersarapan atau minum petang nanti. Mungkin ini hanya kuih pau sambal, cemilan biasa yang boleh kita beli di gerai2 atau pun pasar2 malam, tetapi ada masa kuih yang dibeli takde lah sedap mana, harga pun boleh tahan mahal. Kalau bikin sendiri, pasti kita akan rasa kepuasannya. Resipi memang mudah dan che mat kerap kali buat gunakan resipi yang sama dan in sha Allah menjadi. Boleh gunakan beberapa kaedah, jika ada mixer, boleh gunakan, ada breadmaker pun boleh, kalau semua takde, kau henyak guna tangan, macam che mat buat. Resipi ini akan menghasilkan 10 biji pau sambal. Kalau nak lebih, boleh doublekan resipinya...Jomm kita cuba 😏

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 1/2 cawan tepung gandum
1 camca besar gula halus
2 camca besar susu tepung
1 1/2 camca besar mentega ( boleh gantikan dengan majerin, lemak sayur atau minyak sapi)
1/4 camca teh garam halus
100 ml air (kurang lebih)
Sambal tumis secukupnya
Hirisan timun secukupnya

BAHAN - BAHAN DISATUKAN :-)
1 1/4 camca teh instant yeast
1/2 camca besar gula halus
50 ml air suam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan kesemua bahan2 disatukan ke dalam mangkuk kecil, kacau rata dan biarkan 5 minit hingga ragi akif dan berbuih2. Sementara itu, dalam mangkuk pengadun, satukan tepung gandum, gula halus, garam halus dan susu tepung. Gaul hingga rata. Tambah mentega dan gaul hingga rata.
  2. Buat lubang ditengah2nya, tuang bancuhan ragi dan gaul perlahan. Tambah air (100 ml) sedikit demi sedikit sambil digaul hingga adunan menjadi doh yang tidak melekat di mangkuk. Dan tak perlu ditambah air lagi. Uli hingga doh licin.
  3. Bahagikan doh kepada 10 bahagian sama besar, bulat2kan dan tekan sedikit. Susun dalam loyang yang telah disapu dengan sedikit minyak makan, jarakkan susunan. Tutup permukaannya dengan plastik bersih dan biarkan 1 jam hingga kembang.
  4. Panaskan minyak untuk goreng terendam, pastikan minyak jangan terlalu panas, guna api sederhana. Goreng pau tadi dan balik2kan agar masak sekata (che mat goreng lima biji sekali). Goreng hingga kuning keemasan, angkat dan toskan minyaknya. Buat hingga siap dan biarkan sejuk.
  5. Belah dua tapi tak putus setiap biji kuih pau tadi. Sapukan dengan sambal tumis dan taruk sekeping hirisan timun. Buat hingga selesai dan boleh hidangkan. Jika suka boleh selitkan daun salad dan keju...Selamat mancuba!

Thursday, January 19, 2017

RESIPI KUIH KASWI GOYANG

rsz_kkg
Salam semua, jarang2 che mat dapat masukkan dua entri dalam sehari. Kalau dulu masa zaman kencang berblog. sehari sampai tiga atau empat resipi. Naik hairan orang tengok, ada yang tanya che mat asyik memasak saja ke. Tu jam tengah ghairah, apa sajar ku masak, mesti masukkan dalam blog waimah telur dadar atau sambal belacan sekali pun. Tapi sejak2 ni rasanya kena kurangkan sikit dah aktiviti memasak dan berblog. Tapi masih berblog walaupun tak serancak dulu. Blog che mat in sha Allah domain masih bernyawa hingga 2019. Kalau Allah panjangkan usia, boleh disambung untuk lima tahun lagi. Tengah hari tadi sambil masak, che mat bancuh adunan kuih kaswi goyang. Resipi che mat ambik kat blog Kak Azlita di sini. Tu hari nampak Kak Yatie Memories pun ada juga bikin. Membuatnya boleh dikatakan agak mudah dan kalau rajin boleh kukus dalam bekas kecil2, sama ada acuan kuih lompang atau acuan apam. Kalau malas, macam che mat, kau lambakkan dalam loyang dan kukus. Kuih kaswi ini kenyal dan liut sebab penggunaan tepung ubi yang agak banyak. Nasihat che mat jika anda tak ramai, boleh lah buat 1/2 dari resipi di bawah ini....

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 1/3 cawan tepung gandum
1 1/3 cawan tepung ubi kayu
1 cawan hirisan gula melaka (atau boleh guna gula merah timbang)
1 cawan gula pasir
2 helai daun pandan, disimpul
5 cawan air
1 camca besar kicap pekat (untuk warna)
1 camca teh rata kapur makan (bukan air kapur, tapi 'kapur makan)
Kelapa parut putih secukupnya
Sedikit garam halus

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masak gula putih, gula melaka (atau gula merah timbang) dan daun pandan dengan lima cawan air hingga mendidih dan gula larut. Kacau rata dan sejukkan. Kemudian tapis. Sukat kembali air gula tadi sebanyak lima cawan. Jika kurang tambah air untuk mencukupkannya. Ketepikan.
  2. Panaskan kukus. Balut tutup kukus dengan tuala dapur bersih. Lenser tin bulat berukuran 11 inci dengan sedikit minyak makan. Alas dengan plastik bersih dan sapukan juga sedikit minyak makan pada permukaan plastik tadi. Ketepikan.
  3. Satukan tepung gandum dan tepung ubi kayu dalam mangkuk besar. Kacau rata. Tuang air gula sedikit demi sedikit hingga habis sambil dikacau hingga sebati. Masukkan kapur makan dan kicap pekat. Kacau hingga semua rata dan tapis adunan tadi.
  4. Tuangkan ke dalam loyang dan kukus dengan api sederhana selama 1 jam 15 minit atau hingga masak (nak tau masak, boleh cucuk tengah2 bahagian kuih dengan lidi sate, jika keluar bersih tanda kuih dah masak). Jika anda guna acuan2 kecil seperti acuan kuih lompang, masa mengukus kurang lebih 25 minit. Biarkan kuih betul sejuk sebelum dipotong dan sebelum makan, gaulkan dengan kelapa parut yang ditambah sedikit garam. Selamat mencuba!

RESIPI GULAI LEMAK UDANG SAMA TIMUN

rsz_uudang
Assalammualaikum. Lama che mat tak menggulai udang sama timun. Ini che mat masak semalam. Menu paling nostalgia dan amat memberi kesan mendalam, kerana ia juadah kegemaran arwah Bak semasa arwah sihat dulu (al-fatihah Bak 😭). Masakan sebegini boleh dikatakan popular di negeri Johor. Biasanya kita akan gunakan timun tua (yang ada jual dipasar2raya, timun yang kulitnya warna coklat keperangan). Tapi sebab takde, che mat belasah guna timun biasa, dalam dua biji. Udang harimau pulak belen masak tu hari, berbaki dalam lima ekor. saiz dia boleh tahan besar. Kalau tak suka atau kurang minat dengan timun, boleh ganti dengan nanas, tak pun taruk kacang panjang boleh, pucuk ubi boleh, belimbing buluh pun boleh, takde masalah. Gulai lemak macam ni kalau udang semata2, che mat rasa kurang menarik sikit lah, kalau ada campuran sedikit sayur2ran, baru lah menarik dan lebih sedap....Resipi mudah sangat untuk disedia, meh che mat kongsikan...

BAHAN - BAHANNYA :-)
5 - 6 ekor udang harimau bersaiz besar
2 biji timun (@ 1 biji timun tua)
1 helai daun kunyit, disiat
2 batang serai, diketuk
1 keping asam gelugor
1 liter santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 biji cili merah
20 biji cili padi merah atau hijau
1 inci kunyit hidup
Secubit belacan (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dibersihkan, gunting muncung tajamnya dan  buang kekotoran dibahagian kepala udang, cuci bersih dan toskan. Timun dikupas kulit, potong tiga dan belah empat setiap satu. Buang empulurnya, cuci dan toskan. Ketepikan.
  2. Masukkan bahan2 kisar halus ke dalam periuk bersama serai titik, asam gelugor dan santan cair. Kacau dan masak hingga mendidih. Masukkan udang dan masak hingga udang berubah warna. Tambah timun dan biarkan menggelegak.
  3. Tuang pati santan dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak dengan api sederhana dan kacau sentiasa. Akhir sekali masukkan daun kunyit dan masak hingga timun lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, sambal belacan dan ikan goreng @ ikan masin...Selamat mencuba!!

Wednesday, January 18, 2017

JERUK KULIT CEMPEDAK @ MANDAI

rsz_man
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak menu yang agak 'rare', dan tak semua orang tau atau kenal terutama mereka yang muda belia. Dulu che mat sendiri agak pelik, kenapa nama dia 'mandai' pada hal ia hanya kulit cempedak yang dijeruk sama air masak dan garam. Sampai sekarang ni masih tak tau maksud mandai tu apa, mungkin orang2 Banjar boleh tolong huraikan kemisterian 'mandai' ini. Kenapa pulak orang Banjar?...Kerana mandai dikatakan makanan tradisi orang2 Banjar. Tapikan, nak cerita sikit, arwah Bak che mat dulu pernah beritahu, arwah mak Bak (nenek che mat sebelah Bak), selalu jeruk kulit cempedak. Dan kalau masak gulai atau asam pedas, dia akan masukkan jeruk kulit cempedak, sama macam kita guna sawi jeruk (pada hal mereka bukan orang Banjar). Masa tu che mat tak tau yang jeruk kulit cempedak orang panggil Mandai...Yang aku tau 'Mandai' tu nama satu tempat  di Singapura, selain 'memandai-mandai'... 😁

mandai
Dari apa yang che mat diberitahu, kulit cempedak yang bagus untuk dijeruk, ialah yang bahagian dalamnya banyak jerami. Tapi cempedek yang che mat dapat, kulit dia agak nipis dan tak punya banyak sangat jerami. Itu tak jadi masalah, cuma kalau boleh, guna buah cempedak yang punya kulit tebal sedikit, ini kerana kita perlu membuang bahagian kulit luarnya hingga habis dan tinggal yang putih sahaja. Proses menjeruk amat senang, yang tu che mat kongsikan di bawah nanti.. Cara memasak ada pelbagai cara, tapi kali ni che mat kongsikan cara memasak mandai yang paling ringkas dan mudah...Jommm kita mulakan πŸ˜‰...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 cawan mandai @ jeruk kulit cempedak yang dihiris nipis
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 biji cili hijau. hiris
1 biji cilimerah, hiris
10 biji cili padi hijau, hiris (optinal)
1 camca teh gula
1 genggam ikan bilis, dibersihkan dan rendam sekejap
Garam jika perlu

BAHAN - BAHAN MENJERUK MANDAI :-)
1 biji cempedak bersaiz sederhana
Air masak secukupnya (boleh guna air mineral)
4 - 5 camca besar penuh garam kasar
Bekas atau botol bersih, untuk menjeruk mandai

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK MENJERUK MANDAI :- Cempedak dibelah, keluarkan isinya. Kemudian cempedak tadi dikupas kulit luarnya hingga tinggal bahagian putih. Potong kiub (sebenar 2 1/2 jari), cuci dan toskan. Gaulkan dengan garam kasar hingga rata. Masukkan kulit cempedak yang telah bergaul dengan garam tadi ke dalam bekas atau botol bersih. Tuang air masak atau air mineral hingga kulit cempedak tenggelam. Letak ditempah yang terlindung dari cahaya matahari dan biarkan seminggu.
  2. UNTUK MENYEDIAKAN MANDAI :- Keluarkan secukupnya kulit cempedak @ mandai jeruk tadi, cuci bawah air paip dan perah airnya. Hiris nipis dan ketepikan. Ikan bilis ditoskan dan goreng hingga garing, ketepikan. Tinggalkan kurang lebih 4 camca besar minyak. Tumis bawang besar dan bawang putih hingga layu. Masukkan hirisan cili merah, cili hijau dan cili padi (jika guna), kacau rata dan masak sekejap.
  3. Tambah mandai yang dihiris tadi, gaul rata dan masukkan gula dan ikan bilis goreng. Kacau dan masak sekejap hingga kering. Rasa dan jika perlu baru ditambah sedikit garam. Angkat dan boleh hidangkan dengan nasi panas dan lauk2 lain. Selamat mencuba!!
CATATAN MAT GEBU :- Kulit cempedak harus terendam dalam air sepenuhnya. Jika botol atau bekas yang anda guna besar. Sediakan plastik bersih yang tidak bocor. Isikan air hingga 1/2 penuh dan ikat plastik tadi, pastikan tiada ruang udara dalamnya (jangan ikat seperti belon). Kemudian taruk perlahan2 atas jeruk tadi dan ini akan memastikan kulit cempedak tenggelam. Dan masa memasak che mat tak tambah garam, kerana mandai tu dah cukup terasa masinnya..

Sunday, January 15, 2017

RESIPI AYAM CENCALOK

rsz_acn
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak menu orang peranakan. Ini salah satu kegemaran che mat selain ayam pongteh, udang lemak nanas dan beberapa jenis lagi. Ayam cencalok satu resipi unik. Pertama kali che mat cuba dulu bila nampak resipi dalam buku masakan Chef Florence Tan. Rasa dia cukup seimbang dengan rasa masam, masin, wangi dari aroma daun limau purut, serai dan jus limau kasturi. Paling sedap dimakan sama nasi panas yang dimasak lembut. Pada che mat ayam cencalok juga sesuai dimakan pada waktu bersahur di bulan Ramadan nanti. Che mat gunakan dua keping isi ayam bahagian dada. Tapi kalau dapat guna bahagian peha lagi sedap, kalau guna peha ayam, che mat sarankan guna empat atau lima ketul peha ayam dan keluarkan isinya. Untuk mendapatkan warna yang cantik, che mat tambahkan satu camca besar cili kisar. Bagi yang suka pedas, boleh masukkan beberapa biji cili padi merah dan hijau yang diketuk untuk menggantikan cili merah dan cili hijau biasa. Resipi seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 keping isi ayam bahagian dada (atau 4 - 5 ketul peha ayam, diambil isinya), potong dan hiris memanjang, cuci dan toskan
1/4 cawan cencalok, taruk dalam tapis kecil, dan perah sedikit airnya
3 helai daun limau purut
1 camca besar cili kisar
1/4 cawan jus asam jawa
3 bji limau kasturi, perah jusnya
1 camca teh penuh gula
1 biji cili merah, hiris
1 biji cili hijau, hiris
4 biji bawang merah, hiris halus
2 ulas bawang putih, hiris halus
1/4 cawan air

BAHAN - BAHAN TUMBUK HALUS :-)
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
3/4 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 1/3 cawan minyak, kemudian goreng hirisan bawang merah dan bawang putih hingga menjadi bawang goreng, angkat dan toskan. Cedok keluar minyak dan tinggalkan dalam anggaran 4 camca besar. Tumis bahan2 tumbuk halus hingga harum. Masukkan cili kisar dan masak hingga naik minyak, baru masukkan cencalok, kacau rata dan masak sekejap.
  2. Masukkan hirisan isi ayam, gaul rata dan masak hingga isi ayam berubah warna. Tambah jus asam jawa dan air. Kacau dan masak hingga pekat. Tambah gula, daun limau purut, hirisan cili merah, hirisan cili hijau dan 1/2 bahagian bawang goreng. Gaul rata dan masak hingga kering sedikit.
  3. Akhir sekali masukkan jus limau kasturi, kacau rata dan rasa, jika ok boleh matikan api. Tabur baki bawang goreng sebelum dihidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain. Selamat mencuba!!.

Wednesday, January 11, 2017

RESIPI KUIH LAPIS TRADISIONAL

rsz_klt
Assalammualaikum, salam semua. Lama betul tak melapis, errr..melapis kat sini bukan bikin kek lapis, tapi kuih tradisional, kuih lapis. Sebenarnya kalau kita lihat, kuih lapis telah mengalami olahan yang amat ketara. Orang peranakan Nyonya punya resipi tersendiri mereka dalam menghasilkan kuih lapis yang lembut dan liut. Begitu juga orang Melayu, ada pelbagai versi. Menggunakan tepung gandum, tepung beras dan ada juga yang suka mencampurkan tepung2 tadi dan ditambah sedikit tepung ubi sebagai pemangkin kuih lapis agar lembut dan kenyal. Resipi kali ini agak ringkas dan che mat tak ingat dari mana sumbernya. Sebab dah salin lama, lepas tu aku selit celah laci dapur. Kertas dia pun dah berpeta, ala2 peta harta karun. Tapi yang pasti ia menjadi dan bahan2nya cukup senang dan ringkas.

rsz_klt1
Sebabkan keluarga che mat tak ramai, maka kuih lapis ini dibuat dalam loyang bersaiz 8 inci x 4 inci x 3 inci. Dan ada dua cara membuatnya. Pertama kalau suka, kita boleh masak dulu santan, gula dan daun pandan hingga gula larut, sejukkan dan tapis. Kaedah kedua, kita boleh sekalikan semua bahan dan kacau rata dan tapis, tapi yang ni tak guna daun pandan. Untuk warna merah che mat hanya guna sirap rose cap 'double lion' dan untuk kepala dia tambah beberapa titik pewarna oren. Satu lagi kuih biar betul2 sejuk sebelum dipotong menggunakan pisau plastik yang disapu sedikit minyak makan. Kuih ini akan ada tujuh lapisan berselang seli merah dan putih. Kalau teringin nak mencuba, resipi seperti berikut...

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 cawan santan segar
1 cawan tepung gandum
1 camca besar tepung ubi
1/2 cawan gula pasir (resipi asal 3/4 cawan, dan anda boleh tambah jika suka)
Secubit garam
1 helai daun pandan disimpul
1 camca teh sirap rose 'double lion'
Beberapa titik pewarna oren
Sedikit air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan santan, gula pasir dan daun pandan dalam periuk kecil. Masak dengan api kecil hingga gula larut, matikan api (tak perlu sampai mendidih, asal gula larut sudah cukup). Sejukkan dan tapis, asingkan daun pandan tadi. Ketepikan.
  2. Masukkan tepung gandum, tepung ubi dan secubit garam ke dalam mangkuk. Gaul rata dan tuang santan sedikit demi sedikit hingga habis sambil dikacau hingga mendapat bancuhan yang licin dan tak berbintil2. Tapis dan sukat adunan, pastikan anda dapat 700 ml, jika kurang tambah sedikit air hingga mendapat sukatan 700 ml. Ketepikan.
  3. Bahagikan adunan tadi kepada dua bahagian. Satu bahagian = 300 ml dan satu bahagian 400 ml. Masukkan sirap rose ke dalam bahagian 400 ml dan kacau rata. Ketepikan.
  4. Panaskan kukus. Lenser tin berukuran 8 inci x 4 inci x 3 inci dengan sedikit minyak masak. Alas dengan plastik bersih dan sapukan sedikit minyak masak pada permukaan plastik tadi. Panaskan tin dalam kukus selama 5 minit.
  5. Tuang 100 ml bancuhan bewarna merah, tutup permukaan tin dengan aluminium foil dan kukus selama 5 minit atau hingga permukaannya pucat. Kemudian tuang pula 100 ml bancuhan putih. Lakukan proses ini berselang seli dan pastikan anda kacau dulu adunan sebelum menuang ke dalam tin tadi.
  6. Untuk lapisan terakhir (warna merah), masukkan beberapa titik pewarna oren dan kacau rata. Tuang dalam tin, tutup permukaannya dan sambung kukus selama 20 minit, atau hingga masak. Biarkan sekejap tin dalam kukus tanpa penutup selamat 10 minit (api dimatikan). Keluar dari kukus dan biar sejuk sebelum dikeluarkan dari tin. Potong kuih bila betul2 sejuk, gunakan pisau plastik yang dioles sedikit minyak masak dan pastikan pisau dilap bersih selepas setiap potongan...Selamat mencuba!!😏

Tuesday, January 10, 2017

RESIPI ACAR RAMPAI

rsz_art
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni saja jer lah nak berkongsi resipi acar rampai. Ini antara menu kegemaran arwah Bak, hummm, tau tak, bila kita masak menu yang menjadi kegemaran orang yang telah pergi selama2nya, akan ada satu perasaan yang begitu sebak...rasa berat sangat hati, Tapi itu lumrah kehidupankan, kena terima dan redha. Alfatih Bak...huhu 😭. Berbalik cerita pasal acar rampai. Acar rampai ni paling sedap dimakan dengan nasi minyak atau nasi briyani. Tapi kau bedal dengan nasi putih pun tak kurang nikmatnya. Bahan2 tak susah, tapi perencah kena ada udang kering, barulah terangkat. Yang tak boleh makan udang kering, takpe, tak perlu taruk, cuma rasa tu ada berbeza. Ok, kalau nak mencuba, che mat kongsikan resipi di bawah ini....Jommm!!

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 biji timun
1 batang lobak merah
2 biji cili merah
2 biji cili hijau
10 biji bawang merah kecil
7 ulas bawang putih
1 inci halia muda
1 camca besar udang kering. cuci dan toskan
3 - 4 camca besar cuka makan #Jalen
1 camca teh serbuk kunyit
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
1 camca teh biji sawi
2 camca besar cili kisar
1 camca besar sos tomato
1 camca besar bijan, digoreng tanpa minyak, untuk hiasan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
3 biji buah keras, hiris halus

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Timun dicuci kemudian kerat 4 - 5 bahagian (bergantung pada saiz timun yang anda guna), belah dua setiap satu dan buang empulurnya. Kemudian hiris seperti anak mancis. Buat hingga siap dan masukkan ke dalam mangkuk. Tambah serbuk kunyit dan 1 camca teh garam. Gaul rata dan perap 15 minit. Lobak merah dibuang kulit luarnya, potong pada beberapa bahagian dan hiris seperti anak mancis. Ketepikan.
  2. Cili hijau dan cili merah juga dikerat 3 - 4 bahagian, buang bijinya dan hiris seperti anak mancis. Bawang merah dibelah dua setiap satu, begitu juga bawang putih. Halia muda dimayang halus memanjang. Udang kering, digoreng tanpa minyak hingga wangi, kemudian tumbuk halus, ketepikan.
  3. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 3 - 4 camca besar). Tumis kayu manis, bunga lawang dan biji sawi hingga harum. Masukkan bahan2 kisar halus dan kacau rata. Tambah cili kisar dan sos tomato. Kacau dan masak hingga naik minyak. Masukkan gula secukup rasa, (anggaran 3 camca besar , atau anda boleh gantikan dengan gula stevia), kacau rata.
  4. Tambah cuka makan dan masak hingga pekat. Masukkan halia, bawang merah, bawang putih dan lobak merah, kacau rata dan masak hingga lobak merah lembut. Sementara itu toskan timun dan perah sedikit airnya. Masukkan timun ke dalam kuali bersama2 cili merah dan cili hijau. Gaul rata.
  5. Rasa dan jika perlu baru masukkan sedikit garam (sebab timun tadi kan dah gaul dengan garam). Kacau dan masak sekejap lagi dan boleh matikan api. Masukkan bijan, gaul rata dan boleh hidangkan...Selamat mencuba!!..

Monday, January 9, 2017

RESIPI LAKSA ASSAM

rsz_lap
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masukkan entri pertama untuk tahun 2017. Salah satu resipi sihat yang tidak perlu ditumis. Kalau sebut laksa assam mesti ada yang rasa kecur air liur. Dengan rasa masam2 lemak, aroma bunga kantan, daun kesom, ikan dan segala ramuan2 yang menjadikan ia laksa assam. Pada pendapat che mat, paling penting untuk mendapatkan kuah laksa assam yang sedap, ikan perlu segar dan kualiti belacan juga memainkan peranan. Ada juga teman2 yang masukkan seekor ketam dalam kuah laksa assam untuk mendapatkan rasa kuah yang lebih sedap. Itu semua terpulang, jika ada ketam dan nak masukkan, tak salah boleh saja. Che mat hanya guna bahan2 yang ada kat rumah. Ikan yang biasa digunakan untuk kuah laksa assam selain ikan kembong, ialah ikan selayang atau ada yang panggil ikan sardine. Ikan tenggiri pun boleh, janji ikan segar..

rsz_lap1
Disebabkan che mat tak ramai, maka untuk kuah ni hanya guna kurang lebih 600 gram ikan kembong besar (3 ekor). Dan untuk lebih mudah, ikan kembong tu kita rebus dalam periuk tekanan selama 1 jam hingga tulang2 dia semua lembut seperti sardine dalam tin. Kendian kisar guna food processor hingga lumat, tulang2 dia semua hancur, memang mudah dan cepat. Satu lagi bahan yang wajib ada ialah petis atau otak udang. Yang ni anda boleh beli di kedai2 runcit dan pasaraya. Kadang2 kat pasar lambak atau pasar malam pun ada jual, cari orang yang meniaga bahan2 runcit. Laksa assam paling sedap dihidangkan panas, memang heaven sangat...silap2 boleh gasak 2 mangkuk!...Resipi amat mudah dan pasti anda boleh buat...πŸ˜‰

BAHAN - BAHAN KUAH LAKSA ASSAM :-)
600 - 700 gram ikan kembong (atau ikan selayang. ikan tenggiri)
1/2 cawan jus asam jawa
4 keping asam gelugor
2 kuntum bunga kantan, dibelah 2 setiap 1
1 genggam daun kesom
1/2 cawan cili kisar (boleh kurang atau lebihkan)
2 1/2 liter air
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah kecil
2 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 batang serai, hiris halus
2 inci belacan
2 biji cili merah

BAHAN - BAHAN LAKSA ASSAM :-)
Mi laksa secukupnya
Hirisan daun salad
Hirisan daun kesom
Hirisan halus bunga kantan
Timun dihiris jejari
Nanas, dihiris jejari
Bawang besar, dimayang halus
Daun pudina secukupnya
Cili merah, dihiris halus
Limau nipis atau limau kasturi, dibelah 2
Petis @ Otak udang secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH LAKSA ASSAM :- Ikan disiang, cuci bersih dan rebus hingga masak. Keluarkan ikan, asingkan isinya, tumbuk halus dan ketepikan. Tulang2 ikan dikisar halus, tapis dan ketepikan. Air rebusan ikan ditapis dan masukkan ke dalam periuk. Tambah bahan2 kisar halus, isi ikan, stok dari tulang ikan yang dikisar tadi, cili kisar, asam gelugor, jus asam jawa dan air. 
  2. Kacau rata dan masak hingga menggelegak. Masukkan bunga kantan dan daun kesom, kecilkan api dan masak selama 25 - 30 minit, tambah air panas jika perlu. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau dan masak sekejap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api. (kalau anda guna serbuk perasa, tak perlu masukkan gula).
  3. UNTUK LAKSA ASSAM :- Masukkan mi laksa secukupnya dalam mangkuk sesuai. Tuang kuah laksa (pastikan anda kacau dulu kuah tadi sebelum dituang ke dalam mangkuk). Taruk hirisan daun salad, hirisan bunga kantan, hirisan daun kesom, hirisan cili merah, hirisan timun, bawang dan nanas. 
  4. Tambah daun pudina dan sudukan 1 camca besar petis @ otak udang. Jangan lupa perahkan jus limau nipis atau limau kasturi sebelum dimakan. Kalau suka pedas, cili merah boleh ganti dengan hirisn cili padi. Hidangkan segera.
CATATAN MAT GEBU :- Ikan untuk kuah laksa tu biasanya che mat potong kepala dia sebelum direbus. Jika guna laksa kering, pasti anda rebus dalam air yang dimasukkan sedikit garam. Rebus hingga mi laksa kembang, toskan dan cuci bawah air paip untuk membuang kanjinya.... Selamat mencuba!!

Sunday, January 8, 2017

SELAMAT HARI LAHIR UNTUK DIRI KU

Assalammualaikum, selamat tahun baru 2017, rasanya masih belum terlewat che mat nak ucapkan selamat tahun baru. Atas sebab2 tertentu yang tak boleh nak dielakkan che mat terpaksa cuti bersiaran untuk beberapa hari. Dan alhamdulillah dengan izin Allah swt, sehari sebelum tarikh hari lahir, che mat dapat bersiaran kembali. Kira ini entri pertama untuk tahun 2017.

Seperti setiap tahun, bila tiba 8 Januari berlakulah pertambahan usia ( 21+ 20 ), beranjak ke usia yang lebih matang dan jangka hayat pula semakin singkat (minta2 Allah panjangkan usia che mat). Alhamdulillah, diberi pinjam usia setahun lagi sebagai ganjaran dan peluang untuk menjadi insan yang lebih baik. Moga Allah kurniakan kesihatan pada diri ini agar dapat menjalankan tanggungjawab sebagai anak dan hambanya. Terima kasih bonda che mat yang menjadi sumber kekuatan dan terima kasih buat arwah Bak atas doa2 keramat sepanjang Bak masih bernafas dulu, al-fatihah Bak..

Tak lupa buat 'musuh no 1' Ben Ashaari (awal2 semalam dia dah kenakan che mat kat wassap, pakkal ajer kan kawan lama, kalau tak siap lahh!). Pada sahabat handai (Ayu, Azila, Najeeb, terima kasih sudi wassap), teman2 blogger, FB dan IG, terima kasih atas ucapan dan doa. Di sebabkan anda semua lah che mat masih boleh bertahan di sini. Oh yea, pada blogger Yana, selamat hari lahir juga, kami ni lahir pada tarikh yang sama tapi tahun lain2, cuma che mat 'muda' sikit lah dari dia...haha.. Sekali lagi, terima kasih semua dan selamat hari lahir mat gebu (sila lah sedar diri yea, awak tu dah tua - 'tua sikit' )...In sha Allah blog akan bersiaran seperti biasa... 😎

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.