RESIPI TAUHU TELUR TUMIS DAGING CINCANG - Dapur Tanpa Sempadan...

Wednesday, December 20, 2017

RESIPI TAUHU TELUR TUMIS DAGING CINCANG

rsz_ttgc
Assalammualaikum, salam semua, selamat bertemu kembali walaupun dah makin jarang kemas kini blog, che mat tetap ada. Hari ni che mat nak kongsikan satu resipi ringkas tapi cukup sedap. Resipi asal dari Kak Azian Hasan yang che mat ambik dari IG beliau di sini. Kak Azian Hasan atau lebih 'manja' dipanggil dengan nama Kak Yan, rasanya tidak asing bagi mereka2 yang selalu menonton Rancangan Nasi Lemak Kopi O (NLKO), beliau sedikit masa dulu kerap muncul di NLKO dalam segman memasak. Kak Yan terkenal dengan penyediaan resipi2 ringkas untuk ibu2 bekerja dan juga resipi untuk bekalan anak ke sekolah - BENTO. Kalau tak silap, Kak Yan sudah menghasilkan 2 atau 3 buah buku masakan...errrr, nanti eks che mat tanya dia untuk kepastian atau awak2 semua boleh lah google untuk lebih maklum. Berbalik pada resipi hari ini, apa yang buat che mat tertarik nak mencuba selain ia mudah dah ringkas. Resipi ini versatile, boleh dimakan dengan nasi, bubur nasi, kuey teow. Kata Kak Yan, terung juga enak dimasak cara begini. Bagi yang tak makan daging lembu, gantikan saja dengan daging ayam. Che mat rekomen anda simpan resipi ini untuk bulan puasa nanti, terutama hidangan masa sahur, in sha Allah berbaloi memasaknya...Resipi seperti di bawah...Dan terima kasih sekali lagi Kak Yan yang sweet2 comel macam gula2 kapas itu..

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 batang tauhu telur
12 kuntum cendawan butang (boleh guna yang dalam tin, toskan airnya)
1 camca besar penuh tepung jagung
2 camca besar air
1 cawan daging cincang, taruk dalam tapis dan cuci bawah air paip, toskan
3 ulas bawang putih, cincang halus
1 pokok daun bawang, hiris
1 biji kecil cili merah, buang biji dan dadu kecil
1/2 cawan air

BAHAN-BAHAN SOS (DISATUKAN) :-)
2 camca besar sos tiram
1 camca besar kicap cair
1 camca besar kicap lemak manis
1/4 camca teh minyak bijan
1/2 camca teh serbuk lada sulah (che mat tambah)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Tauhu telur di potong 5 atau 6 setiap 1, kemudian masukkan ke dalam mangkuk. Satukan tepung jagung dengan 2 camca besar air dan kacau rata. Tuang ke dalam mangkuk berisi tauhu telur. Gaul perlahan dan goreng satu persatu hingga kekuningan. Angkat dan toskan. Cendawan butang dihirs 3 setiap 1 biji, kemudian goreng sekejap hingga layu, angkat dan toskan. Ketepikan
  2. Dalam kuali yang sama, keluarkan minyak dan tinggalkan dalam anggaran 2 camca besar. Tumis bawang putih hingga harum dan layu. Masukkan daging cincang, kacau rata dan masak hingga airnya kering dan daging cincang berubah warna. Masukkan bahan2 sos dan juga air. Kacau rata dan biarkan mendidih.
  3. Baki terpung jagung untuk menggoreng tauhu telur tadi, boleh dimasukkan ke dalam kuah. Kacau dan masak hingga pekat. Kemudian boleh tambah tauhu telur dan cendawan tadi. Gaul hingga rata dan rasa, jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang dan cili merah yang didadu sebelum dihidangkan. Sedap dimakan panas. Selamat mencuba!!

3 comments:

Hasrul Hassan said...

Uhh che mat, tak pernah lagi tahu ada resepi camni .. menarik je nak cuba sbb bahan-bahan nampak mudah. Mekasih ye sbb kongsi resepi ni.

Mawardi Yunus said...

dapnye che mat. nak makan sedap2 xleh lg sbb pantang. eh

Noriza Abdul Rahman said...

Sedapnya Cik Mat, pastu dishes macam ni memang tak jumpa pulak kat mana-mana kedai

Peringatan

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.