RESIPI KUIH SERABAI - Dapur Tanpa Sempadan...

Thursday, December 28, 2017

RESIPI KUIH SERABAI

rsz_serabaii
Assalammualaikum, salam semua. Petang ni mood rajin datang, lagi pun mak che mat berpuasa, jadi elok kita bikin pemanis mulut yang kurang manis. Dan kebetulan sekarang ni kan musim durian, boleh lah kita manfaatkan durian tu yea dak. Biasa makan kuih serabai? Kuih Serabai ini kalau kita perhatikan, dia lebih kurang macam apam, sebab menggunakan ibu roti sebagai agen penaik. Disamping itu dimasukkan juga nasi sejuk yang ni menjadikan kuih serabai lembut sampai ke petang, tak risau keras atau bantat. Che mat dah pernah buat kuih serabai ni dulu dan buatnya tak susah, masak atas dapur gas saja. Biasanya kuih serabai kita makan dengan kuahnya yang seperti kuah pengat. Kalau dicampur dengan durian, lagi lah bertambah sedap jadinya...

rsz_serabaii1
Resipi yang ini akan menghasilkan hampir 30 keping kuih serabai, tapi bergantung pada saiz acuan yang kita guna. Che mat guna acuan seperti yang ini , rasanya boleh beli dikedai2 menjual bahan2 baking atau kedai serbanika. Kalau baru beli, pastikan dicuci bersih dahulu sebelum digunakan. Jika ada acuan diperbuat dari tembaga, yang itu lagi elok. Alternatif lain jika takde acuan, boleh saja guna non stick pan saiz kecil atau guna non stick pan saiz besar dan kita bikin seakan2 pancake, kan kita yang buat dia betul tak?.Tak lupa ucapan terima kasih che mat pada blog ini atas perkongsian resipi kuih serabai....Jomm cuba buat sendiri!

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan tepung beras (che mat campur 1 cawan tepung beras + 1 cawan tepung gandum)
3/4 cawan nasi sejuk*
1 cawan air*(*dikisar halus)
1/2 cawan air
1 camca besar gula
1 camca teh rata garam
1/2 cawan santan

BAHAN-BAHAN DISATUKAN :-)
1 camca teh rata instant yeast
1 camca besar gula
3 camca besar air suam

BAHAN-BAHAN KUAH DURIAN :-)
Beberapa ulas durian atau secukupnya
3 camca besar hirisan gula melaka*
1 cawan air*(*dimasak hingga gula larut dan tapis)
600 ml santan sederhana pekat
1/4 camca teh garam
1 camca besar rata tepung gandum*
1/3 cawan air*(*disatukan dan kacau rata)
Gula pasir secukup rasa
1 helai daun pandan, disimpul

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK ADUNAN KUIH SERABAI :- Satukan instant yeast, gula dan air suam. Kacau rata dan biarkan 5 minit hingga bancuhan kelihatan berbuih2. Sementara itu, masukkan tepung ke dalam mangkuk besar, tambah nasi kisar, santan. garam dan gula. Kacau rata. Tuang bancuhan yeast tadi dan juga1/2 cawan air. Kacau hingga semua sebati dan licin, Tutup permukaan mangkuk dengan kain bersih dan rehatkan 2 jam sehingga adunan naik. Sementara itu kita buat kuah durian...
  2. UNTUK KUAH DURIAN :- Masukkan air gula merah ke dalam periuk bersama2 santan dan daun pandan. Masak hingga mendidih. Masukkan durian dan tambah gula pasir secukupnya (yang ni ikut citarasa masing2lah yea nak manis atau kurang manis). Masak sekejap, perlahankan api dan tuang bancuhan tepung gandum dan garam. Kacau rata dan masak hingga pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
  3. UNTUK KUIH SERABAI :- Panaskan acuan kuih serabai atas dapur, guna api kecil. Lenser dengan sedikit minyak makan pada setiap lubang acuan. Kemudian tuang sesenduk kecil adunan kuih serabai tadi pada setiap lubang acuan. Tutup permukaan acuan dan masak hingga permukaannya kelihatan berlubang2 dan kering. Perlahan2 angkat keluar kuih serabai (che mat gunakan pisau kecil untuk keluarkan kuih serabai dari acuan). Pastikan anda sapu sedikit minyak makan sebelum ditaruk adunan baru. Buat hingga siap..
  4. UNTUK MENGHIDANG :- Susun kuih serabai dalam bekas, dan sediakan piring sesuai untuk menghidang. Kuah durian boleh kita masukkan dalam mangkuk berasingan dan hidangkan dengan kuih serabai tadi. Kalau kuih tak habis, boleh simpan dalam peti sejuk, tapi pastikan disimpan dalam bekas bertututp untuk mengelakkan kuih jadi kering.. Selamat mencuba!!

No comments:

Peringatan

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.