BEN ASHAARI

Thursday, November 30, 2017

RESIPI PUCUK PAKU DAN PETOLA TUMIS BELACAN

rsz_pucuk_paku_sama_petola
Assalammualaikum, salam semua..Entah bila punya resipi che mat lupa taruk kat blog. Jadi malam ni marilah kita tengok resipi mudah cara2 kau nak menghabiskan stok2 sayur yang mula kelihatan uzur dalam peti sejuk masing2. Tak salah kita gabungkan beberapa jenis sayur dalam satu masakan, alaa macam sayur lodeh tu, kau tengok lah berapa banyak jenis dimasukkan sekali. Macam dalam gambar kat atas tu, che mat gabungkan pucuk paku merah dengan petola...mesti hairan, yea dak. Tapi kau percayalah nak, tak rugi mencuba, sedap okeh, lawankan pulak dengan ikan goreng dan sambal belacan. Satu lagi kalau menu2 macam ni, tak boleh dimeriahkan sangat dengan lauk pauk yang macam2, nanti rasa tak sedap sebab dah bercampur aduk. Dia kena yang simple2 jer, nasi panas, sambal belacan, ikan goreng dan kicap.....atau kalau suka kau bikin telur mata. nasi tu masak lembut sikit, baru terangkat masa makan....tak padang yang lain dah wakk!..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekak pucuk paku jenis merah
1 biji petola manis saiz sederhana
1 camca besar sos tiram
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 inci belacan
10 tangkai cili padi kampung
Garam secukup rasa
1/2 cawan air
Hirisan cili merah untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pucuk paku merah diasingkan dari tangkainya, cuci dan toskan. Petola manis dikupas kulit hingga bersih, cuci, toskan dan potong sederhana tebal. Tumbuk bawang besar, bawang putih, belacan dan cili padi hingga halus. Ketepikan.
  2. Panaskan 2 atau 3 camca besar minyak masak. Tumis bahan2 tumbuk halus tadi hingga harum, guna api kecil dan kacau sentiasa. Masukkan sos tiram, kacau dan tuang air. Biarkan mendidih. Masukkan petola dan juga pucuk paku, kacau rata.
  3. Masak hingga petola dan pucuk paku lembut. Perasakan dengan garam secukupnya, dan jika suka berkuah, boleh tambah sedikit atau secukupnya air panas. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hias dengan hirisan cili merah (jika suka), hidangkan dengan nasi panas dan lauk2 lain. Sedap dimakan panas... Selamat mencuba!!

No comments:

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.