BEN ASHAARI

Sunday, October 1, 2017

RESIPI BUBUR ASYURA

rsz_bamg
Assalammualaikum, salam semua. Hari ini 10 Muharram 1439 hijrah. Menjadi amalam masyarakat Melayu  kita biasanya pada 10 Muharram selain berpuasa sunat mereka juga akan membuat bubur asyura. Tradisi membuat bubur asyura ini sebagai mengingati sejarah kapal Nabi Allah Nuh a.s yang selamat mendarat setelah 40 hari mengharung banjir besar yang melanda muka bumi pada ketika itu. Bubur asyura pada ketika itu dimasak dengan campuran tujuh bahan2 bijirin (kekacang dan bijirin) dan terhasillah satu hidangan yang lazat. Atas perintah Nabi Nuh a.s, bubur asyura diagih2kan pada semua sebagai tanda syukur kerana selamat mendarat. Bubur asyura itu sendiri bermaksud 'bubur untuk kesejahteraan'. Amalam memasak bubur asyura berterusan sehingga ke hari ini, terutama bagi masyarakat Melayu. Cuma keadaan dan rasanya berbeza2 mengikut negeri masing2.

rsz_bamg1
Di Johor. bubur asyura lebih cair dan seperti bubur lambuk. Ada negeri2 lain bubur asyura mereka manis dan seakan2 kuih talam, boleh dipotong2. Bubur asyura di Johor biasanya berencahkan daging atau ayam, Ada yang masukkan udang kering dan ditambah sedikit santan untuk mendapat rasa lemak. Resipi che mat mungkin agak berbeza sedikit, kerana menggunakan beberapa jenis kekacang seperti kacang dhal. kacang kuda, kacang merah, kacang pis, kacang tanah dan kacang phool. Che mat masukkan juga satu tin isi jagung manis. Rencah untuk bubur asyura, che mat guna daging lembu (belen daging korban), dalam 300 gram. Kalau nak ganti dengan daging kambing atau isi ayam pun boleh. Tidak sesukar mana nak membuatnya, cuma bubur asyura perlu dimasak dengan api kecil dan dikacau selalu untuk mengelakkan ia hangus atau berkerak. Resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan beras cap rambutan (atau beras siam)
10 cawan air
1/2 cawan santan pekat
300 gram daging, hiris, cuci dan rebus hingga empuk, ketepikan
1 helai daun pandan, disimpul
1 sup bunjut tulang ADABI
1 inci halia, diketuk
3 ulas bawang putih, hiris
4 biji bawang merah, hiris
1 batang serai, diketuk
1 batang kayu manis*
1 kuntum bunga lawang*
5 kuntum bunga cengkih*
3 biji buah pelaga*(*rempah tumis)
1/2 camca besar lada hitam, tumbuk halus
Garam secukup rasa
1 camca teh penuh minyak sapi
Minyak untuk menumis
Air panas secukupnya

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
1 genggam kacang dhal, cuci dan rendam 10 minit
1 cawan kacang kuda, yang telah direbus (guna yang dalam tin pun boleh)
1 cawan kacang merah yang telah direbus (guna yang dalam tin)
1 tin kecil kacang pis, toskan airnya
1 tin kecil isi jagung manis, toskan airnya
1 cawan kacang phool (che mat guna yang dalam tin)
1/3 cawan kacang tanah, cuci dan toskan
Telur dadar, dihiris nipis
Hirisan daun bawang/daun sup
Bawang goreng, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cuci beras dan toskan. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 3 camca besar), masukkan minyak sapi dan masukkan rempah tumis, serai, halia, bawang putih dan bawang merah. Masak hingga bawang layu dan naik bau. Tuang air dan masukkan juga air rebusan daging tadi. Kacau rata dan biarkan mendidih.
  2. Masukkan beras, kacang dhal, sup bunjut tulang - adabi dan daun pandan, kacau rata dan masak dengan api sederhana hingga beras kembang. Tambah daging rebus dan semua jenis kekacang dan juga isi jagung manis. Kacau rata dan masak dengan api kecil hingga menjadi bubur. Tambah lada hitam, pati santan dan perasakan dengan garam secukupnya. 
  3. Tambah air panas jika suka bubur lebih cair. Kacau dan masak untuk 5 - 6 minit lagi dengan api kecil. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hias dengan telur dadar. hirisan daun bawang/daun sup dan bawang goreng sebelum dihidangkan...Selamat mencuba!!

3 comments:

shahida adesha said...

Nyummss....sedapnye..

tapi cerita pasal bahtera Nuh AS dgn bubur asyura tu xde asal...xde hadith pon cerita pasal tu..hehe...=)

LYNN said...

ahhh..drp semalam tengok resepi semua kekacang..tu yang tak reti makan..kecuali kacang phool..

LYNN said...

ah che Mat mmg cari resepi org johor.Kami tak pernah makan bubur assyura kecuali kat kedah n kuantan..lain penciptaannya.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.