RESIPI TEMPE MENDOAN

rsz_tmi
Assalammualaikum, salam semua. Kali ni che mat nak kongsikan satu resipi dari Indonesia, iaitu 'tempe mendoan'...ia seakan2 tempe goreng biasa tapi berbeza dari segi bumbu atau ramuannya dan juga keadaan 'tempe mendoan' itu sendiri. Mendoan maksudnya 'setengah masak' jadi tepung salutan tidak terlampau garing, tapi masih rangup. Biasanya tempe mendoan digoreng dalam saiz yang lebar dan tipis. Gunakan tempe berbungkus plastik untuk mendapat hirisan tempe yang lebar. Tapi kalau takde, boleh juga guna tempe bungkus daun. Dari yang che mat baca dan dari ig masakan teman2 di Indonesia, tempe mendoan berasal dari satu tempat bernama Banyumas, Jawa Tengah, Indonesia. Dihidangkan dengan sambal kicap yang ditambah sedikit petis dan bawang goreng atau boleh dimakan berulamkan cili padi, tu bagi mereka yang suka pedas. Sedap dimakan sebagai cemilan diwaktu2 petang atau dihidangkan dengan nasi putih....Resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 paket tempe berbungkus plastik
3 camca besar penuh tepung gandum
2 camca besar penuh tepung ubi
2 camca besar penuh tepung beras
1 pokok daun bawang, hiris halus
3/4 cawan air atau secukupnya
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN TUMBUK HALUS :-)
4 ulas bawang putih
2 biji bawang merah kecil
1 camca besar ketumbar biji
3 biji buah keras
1/2 inci ubi cekur (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sediakan tepung menggoreng dahulu. Satukan semua jenis tepung dalam mangkuk besar. Masukkan air sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga sebati. Tambah bahan2 tumbuk halus, hirisan daun bawang dan garam secukup rasa. Kacau hingga semua rata. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak untuk goreng terendam. Sementara itu, tempe berbungkus plastik dikerat dua bahagian untuk setiap satu bungkus tempe. Hiris tipis lebar (satu bahagian 3 keping). Buat hingga siap.
  3. Celup tempe tadi dalam adunan tepung dan goreng dalam minyak panas. Sederhanakan api, balik2kan tempe agar masak sekata. Bila tepung kelihatan pucat dan sedikit kekuningan, boleh angkat, toskan minyaknya dan taruk atas tissue dapur. Buat kaedah sama untuk baki tempe. Hidangkan dengan sambal kicap yang ditambah sedikit petis dan bawang goreng...Selamat mencuba!!.

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.