RESIPI SAMBAL HIJAU UDANG GERAGAU

image-2017-08-02
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat nak kongsikan satu resipi ringkas dan senang dimasak. Biasa makan udang geragau?..Udang geragau selalunya bermusim, tapi kalau yang kering memang ada dijual, tak ikut musim. Udang geragau yang che mat guna ni jenis beku. Udang geragau bahan utama dalam pembuatan belacan dan cencaluk. Yang segar pula sedap dibuat jemput2 atau cekodok. Kali ni kita cuba pulak bikin sambal hijau, guna udang geragau. Terlebih dahulu udang kita kena rendam dan buang segala kekotorannya. Kadang2 ada ranting2 kayu, pasir halus dan juga anak2 ikan yang perlu kita buang. Bila dah bersih dari benda2 asing, boleh lah ditoskan. Sepatutnya resipi ini guna cili hijau dan cili padi hijau. Tapi takde stok cili padi hijau, che mat guna cili padi merah thai dalam 15 biji, kalau suka pedas boleh tambah lagi. Sedap dimakan dengan nasi panas, ikan goreng dan renjisan kicap. Kalau ada petai atau jering, lagi lah pengsan... Resipi seperti di bawah ini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan udang geragau segar yang telah dibersihkan
1/4 cawan jus asam jawa
2 helai daun limau purut (optional)
1 batang serai, diketuk
Garam gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN SAMBAL HIJAU :-)
12 biji cili hijau
1/4 cawan cili padi hijau
1 biji tomato hijau, buang bijinya
5 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
3 biji buah keras, dihiris

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kisar halus buah keras dan bawang putih dengan sedikit air. Masukkan tomato hijau, bawang merah, cili hijau dan cili padi hijau. Kisar hingga hancur, tak perlu terlalu halus. Jika suka boleh juga ditumbuk dengan lesung batu. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1/3 cawan). Tumis serai dan masukkan bahan2 kisar tadi. Kacau rata dan masakk hingga garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa, jika perlu tambah sedikit lagi minyak masak.
  3. Masukkan jus asam jawa, kacau rata dan masak sekejap. Tambah udang geragau dan daun limau purut, kacau dan masak hingga pekat terbit minyak. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau rata dan boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, ikan goreng dan ulam-ulaman. Selamat mencuba!

Post a Comment

7 Comments

  1. CMG mana nak dapat udang geragau fresh...x pernah nampak kat kedai or supermarket pun..ke ada tempat2 tertentu

    ReplyDelete
  2. Salam pakcik mat, menariknye ye sambal tu..biasa dengar sambal hijau ikan bilis je. Boleh cuba ni ;)

    ReplyDelete
  3. YA ALLAH mengundangnya entry ni wuwuwuwuwu

    ReplyDelete
  4. perghh.. rasa nak makan pulak..makan dengan nasi panas2.. aummm

    ReplyDelete
  5. Salam Denan ....

    Dapnyaaa...enak bangat suh ...

    ReplyDelete
  6. Sedapnya... saya nak cuba buatlah...tp nk cari udang geragau fresh tu yg susah kat sini..hmm

    ReplyDelete
  7. Boleh share resipi dan cara2 nk buat sambal udnag geragau tp yg kering.. boleh x?

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.