RESIPI UDANG MASAK LEMAK SAMA NANAS

rsz_uln
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni hari terakhir untuk bulan Julai, esok dah masuk bulan Ogos, bulan kemerdekaan negara kita. Menu hari ini rasanya dah beberapa kali che mat tulis untuk entri blog. Cuma setiap kali tulis, ada tu berbeza sedikit terutama penggunaan bahan2nya. Udang masak lemak sama nanas resipi yang biasa dihidangkan terutama di kalangan masyarakat Melayu dan juga peranakan baba nyonya. Resipi mudah dan udang anda boleh guna mengikut citarasa masing2. Che mat guna udang kaki merah atau ada yang panggil udang pengantin. Beberapa hari lepas, kami ke Benut, Pontian (Johor) dan kebetulan ada nelayan yang baru balik dari laut. Disebabkan udang yang segar dan saiznya agak besar, che mat tak boleh nak kawal napsu, terus rembat 2 kilo!....harga sekilo RM 70, kira berbaloi sangat sebab udang segar dan baru. Jadi atas permintaan bonda, hari ni pakcik kau terus masak menu udang masak lemak sama nanas....Resipi seperti di bawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
6 ekor udang saiz besar (xxl)
1/2 biji nanas madu (kalau nanas kecil, guna sebiji)
2 batang serai, diketuk
1 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
300 ml pati santan
1 liter santan cair
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
2 biji cili merah
6 biji cili padi merah
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dibersihkan, buang bahagian tajam dan juga janggutnya, cuci bersih dan toskan. Nanas dikupas, buang bahagian empulurnya, kemudian hiris sederhana tebal. Masukkan bahan2 kisar halus ke dalam periuk bersama2 serai yang diketuk, asam gelugor dan santan cair. Kacau rata dan masak hingga mendidih.
  2. Masukkan nanas dan udang, kacau rata dan masak hingga udang berubah warna dan nanas lembut. Tambah daun kunyit dan tuang pati santan. Kacau sentiasa hingga mendidih, guna api sederhana.
  3. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula, jika perlu. Biarkan mendidih dengan api kecil, kacau untuk mengelakkan santan pecah. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, sambal belacan, ulam2man dan lauk2 lain. Selamat mencuba!!.

Post a Comment

3 Comments

  1. nampak sedap sangat tu cikmat dengan udang beso tergolek dalam mangkok yang lawa tu, macam nak cari udang dengan nanas jugak lah, dah terhidu wangi masakan cikmat..

    ReplyDelete
  2. boleh cuba ini..tengok gambar pun dah rasa terliur..huhuhu

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.