RESIPI PUFF PISANG BERINTI KEJU DAN KAYA YEO'S

rsz_1ppsk
Assalammualaikum, salam semua. Kemeriahan Syawal makin terasa, aroma biskut-biskut raya mula memenuhi udara, lagu-lagu raya juga semakin rancak berkumandang di corong-corong radio dan tv.  Begitu juga orang ramai mula bersesak-sesak menyediakan persiapan Syawal, di saat-saat akhir. Tapi jangan terlalu ghairah sangat, kita masih berbaki dalam 4 hari lagi untuk berpuasa. Hidangan berbuka dan bersahur untuk keluarga perlu diutamakan. Bila dah hampir penghujung, menu berbuka juga semakin berubah, ada tu dah tak lalu nak makan seperti selalu dan berbalik pada menu nasi dan lauk-pauk ringkas. Begitu juga dengan cemilan-cemilan, karipap, kuih keria dan onde-onde macam dah tak boleh diterima di tekak, terlalu kerap dan selalu sangat menjadi juadah berbuka. Hari ini Che Mat nak kongsikan satu resipi ringkas menggunakan seri kaya Yeo’s dan sedikit bahan-bahan lain untuk dijadikan cemilan yang sedap. Sesuai untuk dihidangkan masa berbuka nanti atau boleh dimakan selepas solat tarawih..

rsz_ppsk1
Puff berinti pisang, keju dan kaya Yeo’s ini menggunakan bahan-bahan yang mudah didapati, tak kiralah sama ada anda tinggal di bandar atau pun kampung. Untuk kulit puff, Che Mat gunakan roti prata / roti canai segera (tapi pastikan roti prata yang mentah, bukan separuh masak) dalam 4 keping. Intinya guna pisang dan keju. Paling istimewa ditambah seri kaya Yeo’s untuk menambah kesedapannya. Seri kaya Yeo’s diperbuat dari ramuan yang berkualiti dan menjadi pilihan sejak generasi ke generasi atas sebab keharuman dan kesedapannya, dan yang paling penting, ia HALAL. Puff ini kita boleh buat awal dan simpan dalam freezer, kemudian dibakar bila hendak dimakan. Ia sedap dimakan panas atau suam. Katalah takde prata segera, kita boleh gantikan dengan puff pastry…

yeo's logo
Ramadan semakin meninggalkan kita dan dalam kesempatan beberapa hari ini kita masih sempat untuk berbagi-bagi keberkatannya. Dengan tema ‘Berkat Dirasa Bersama’, Yeo’s menggalakkan orang ramai berkongsi kegembiraan bersama mereka yang tersayang. Produk Yeo’s sejak sekian lama telah mewarnai kehidupan masyarakat Malaysia dan dengan berkongsi sesama kita, ia dapat memberi satu kebahagian walaupun ia sekadar minuman atau pun produk-produk makanan Yeo’s yang lain. Tak lupa di hari raya nanti, Yeo’s tetap menjadi hidangan yang boleh memberi senyuman pada mereka yang menikmatinya. Mari Che Mat kongsikan resipi ringkas untuk hari ini yang boleh anda cuba nanti….

BAHAN-BAHANNYA
4 keping roti prata/roti canai segera (pastikan yang belum dimasak)
1 tin kecil seri kaya Yeo’s (perisa asli)
½ cawan parutan keju cheddar
1 cawan penuh pisang yang telah didadu
1 kuning telur + 1 camca besar air, dikacau rata
Bijan secukupnya, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 190C. Keluarkan roti prata segera dari freezer dan biarkan sekejap pada suhu bilik (jangan biarkan sampai lembut sangat, nanti melekat). Ambil sekeping roti prata segera dan tanggalkan plastik alas bahagian atasnya, yang bahagian bawah dibiarkan.
  2. Sapu ½ bahagian permukaan roti prata dengan seri kaya Yeo’s (anggaran 1 ½ camca besar). Tabur ¼ cawan pisang yang telah didadu tadi dan akhir sekali taburkan ¼ bahagian parutan keju cheddar.
  3. Berhati-hati lipat di bahagian kosong roti prata hingga menutupi bahagian yang ada inti. Kemaskan hujung-hujungnya dan tekan dengan garfu (akan membentuk seperti karipap saiz besar). Buat kaedah sama dengan baki roti prata dan bahan-bahan yang lain hingga siap.
  4. Alihkan ke dalam dulang pembakar yang dialas dengan kertas minyak atau boleh juga dilanser dengan sedikit mentega (pastikan plastiknya ditanggalkan). Cucur sikir permukaannya dengan garfu, sapu dengan kuning telur dan taburkan bijan. Bakar 25 minit atau hingga kuning keemasan. Keluarkan dari oven, biarkan suam dan boleh hidangkan untuk berbuka puasa atau pun bersahur…Selamat mencuba!!

Post a Comment

9 Comments

  1. Wah menarik betul puff che mat ni..manis2 dam masam2 cis..mesti sedap kombinasi 2 item ni
    Syok la che mat dah merdeka..abes dah task

    ReplyDelete
  2. Nyum2...nampak sedap...tqvm atas perkongsian resepi ni...selamat berpuasa...

    ReplyDelete
  3. Mudah aje buat ni ye. boleh lah try nanti

    ReplyDelete
  4. macam menarik je . nak try la ...

    ReplyDelete
  5. Sedap ni buat breakfast
    Aduyai ... pepagi nengok terliur Nina..

    ReplyDelete
  6. tak pernah lagi makan puff pisang, first time gak dengar nama puff ni (i is kuno). TQ che mat for sharing

    ReplyDelete
  7. sedapnyaa ..ccl new follower sini , salam perkenalan

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.