RESIPI BISKUT LEMAK KEJU CHEDDAR

image-2017-06-14
Assalammualaikum, salam semua. Entri kali ini, che mat kongsikan satu lagi resipi biskut yang che mat buat tempoh hari. Kebetulan ada lebihan cheese cheddar dalam peti sejuk, lama juga dah simpan. Sebelum ni memang ada simpan satu resipi biskut lemak keju cheddar, tapi tu lah, kadang2 simpan saja, bertahun2 tapi tak mencuba. Jadi kali ni kita kasi buat dan uji rasa, kalau sedap. boleh buat lagi tahun hadapan, in sha Allah kalau diberi usia. Rasanya lemak dan ada rasa keju (dah nama pun biskut lemak keju cheddar, yea dak). Dan bagi yang tak suka biskut terlalu manis, yang ini untuk anda. Kadang2 muak juga asyik disumbat dengan biskut2 raya yang manis2. Resipi mudah dan kalau nak mencuba, che mat kongsikan di bawah ini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 gram mentega
300 gram tepung gandum*
100 gram tepung jagung*
1/2 camca teh soda bikarbonate*(*disatukan dan diayak)
130 gram gula aising, diayak
1/2 cawan nestum, diramas
1 biji telur gred A
100 gram parutan keju cheddar
1 kuning telur, untuk disapu atas biskut
Parutan keju cheddar, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega dan gula aising hingga sebati, masukkan telur dan putar rata. Masukkan parutan keju cheddar dan gaul.  Sementara itu satukan bahan2 yang diayak dengan nestum yang diramas tadi. Masukkan sedikit demi sedikit ke dalam mesin hingga habis dan menjadi doh yang lembut. Rehatkan 10 minit.
  2. Bahagikan kepada 3 bahagian. Ambil 1 bahagian, canai antara dua helai plastik bersih, canai setebal 1/2 cm, terap dengan acuan kegemaran anda dan susun dalam dulang pembakar. Buat hingga siap.
  3. Sapukan permukaan biskut dengan telur kuning dan taburkan sedikit parutan keju cheddar sebagai hiasan. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 160C selama 20 - 25 minit atau hingga kuning keemasan. Sejukkan biskut atas jaringan dan boleh simpan dalam bekas kedap udara...Selamat mencuba!!

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.