RESIPI PUCUK TURI MASAK LEMAK SAMA KACANG HIJAU

rsz_lptkh
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat bikin pucuk turi masak lemak sama kacang hijau. Pada mulanya rasa malas nak jadikan entri blog, tapi di FB ada permintaan agar che mat kongsikan resipi ini. Mungkin ada yang tak pernah rasa atau mencuba. Rasanya orang Johor yang suka masak cara begini. Selain kacang hijau, boleh juga dimasukkan keledek. Kalau kita menggulai udang, boleh masukkan pucuk turi, atau masak lemak labu manis juga sesuai dimasukkan pucuk turi sebagai bahan sampingan. Pucuk turi juga boleh dijadikan urap. Bunganya sedap ditumis sama ikan bilis dan cili padi. Lauk begini sesuai disajikan dengan nasi panas, sambal belacan dan ikan goreng/ikan masin. Tak perlu banyak macam. Memasaknya mudah dan che mat syorkan rencahnya guna udang kering....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekak pucuk turi, asingkan dari tangkainya, cuci dan toskan
1/3 cawan kacang hijau, cuci dan rebus hingga kembang
1 liter santan cair
400 ml santan pekat
4 biji bawang merah, hiris
4 ulas bawang putih, diketuk
1 biji cili merah, hiris
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit, toskan dan tumbuk hancur
Garam dan gula secukup rasa
Air panas jika perlu

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan santan cair, bawang merah, bawang putih dan udang kering ke dalam periuk. Kacau dan masak atas api hingga mendidih. Masukkan pucuk turi yang telah ditoskan tadi, kacau rata dan jika kurang kuah boleh tambah sedikit air panas.
  2. Masukkan kacang hijau rebus (dengan air rebusannya sekali) kacau rata dan masak hingga pucuk turi lembut. Tuang santan pekat, masukkan cili merah hiris. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. 
  3. Kacau rata dan masak dengan api kecil hingga mendidih, kacau sentiasa. Masak sekejap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan dengan nasi panas, sambal belacan dan ikan goreng @ ikan masin...Selamat mencuba!!

Post a Comment

2 Comments

  1. Sedapnyaaaa feveret saya nih.....nanti nak try la....

    ReplyDelete
  2. Sdapnyeee.. Jemput singgah sini ye
    Https://Www.irismyra.blogspot

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.