BEN ASHAARI

Wednesday, May 31, 2017

RESIPI AGAR-AGAR KARAMEL SOYA YEO'S

rsz_aksy
Assalammualaikum, salam semua. Diam tak diam hari ini dah masuk 5 Ramadan bermakna kita telah menjalankan ibadah puasa untuk hari ke-5. Macm mana puasa-puasa sebelum ni, harap-harap semuanya ok dan boleh bertahan. Hari ni Che Mat nak kongsikan satu resipi yang amat mudah dibuat dan sesuai sebagai pembasah tekak di waktu berbuka puasa nanti. Dia macam pudding karamel tapi tidak susah seperti hendak membuat 'pudding karamel'...errkk, macam mana pulak tu? Prosesnya macam bikin agar-agar biasa tapi kita menggunakan susu soya Yeo's. Bagi ibu-ibu yang bekerja, boleh buat awal dan dinginkan dalam peti sejuk. Bila sampai masa berbuka puasa, tinggal hidangkan saja....

rsz_aksy1
Susu soya Yeo's ini rasa dia cukup lemak dan tidah terlampau manis. Bila kita memilih produk makanan, yang paling dititik beratkan dari segi Halalnya dan kebersihan. Susu soya Yeo's dan semua produk-produk Yeo's adalah dijamin Halal dan bersih. Kita nak makan pun takde lah rasa ragu-ragu, hati pun senang. Resipi yang Che Mat kongsikan ini akan menghasilkan 5 biji agar-agar karamel soya. Che Mat guna bekas atau acuan yang setiap satunya berkapasiti 100 ml dan cuma 2 kotak susu soya Yeo's, 250 ml setiap sekotak, diperlukan. Kalau nak buat lebih, boleh guna susu soya Yeo's kotak besar yang 1 liter...

yeo's logo
Seperti selalunya, bila tiba bulan Ramadan, Yeo's akan sentiasa bekerjasama untuk menyebarkan keberkatan bulan yang mulia ini. 'Berkar Dirasa Bersama' adalah satu kempen di mana untuk menggalakkan kita semua berkongsi kegembiraan dan keberkatan bulan mulia ini dengan rakan taulan, saudara-mara dan mereka yang kurang bernasib baik di sekeliling kita. Perkongsian bukan sahaja dengan wang ringgit, tapi juga dengan berbagi-bagi bahan makanan dan sebagainya. Produk Yeo's seperti minuman dan produk-produk Yeo's yang lain, amat sesuai dijadikan pemberian untuk mereka sama-sama merasai kebahagian di waktu berbuka puasa atau bersahur. Mari Che Mat kongsikan resipi yang boleh dicuba nanti...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 kotak susu soya Yeo's (setiap satu kotak = 250 ml)
1 camca teh serbuk agar-agar
1 camca besar gula pasir
1 helai daun pandan, disimpul
1 camca teh esen vanilla
1/2 camca besar tepung kastard

BAHAN-BAHAN KARAMEL :-)
1/3 cawan gula pasir
3 camca besar air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Siapkan 5 acuan atau ramekin yang setiap satunya berkapasiti 100 ml. Masukkan 1/3 cwan gula pasir ke dalam periuk. Tuang 2 camca besar air, kacau dan masak atas api kecil, tak perlu dikacau. Terus memasak hingga gula bertukar keemasan dan berbuih-buih. Berhati-hati masukkan baki 1 camca besar air. Kacau rata dan masak sekejap lagi hingga pekat. Tuangkan sama rata dalam 5 acuan yang telah disediakan tadi. Ketepikan.
  2. Dalam periuk lain, masukkan serbuk agar-agar, tepung kastard dan gula pasir, kacau rata. Tuang susu soya Yeo's dan kacau hingga semua sebati. Masukkan daun pandan dan masak atas api sederhana hingga mendidih, pastikan gula dan serbuk agar-agar larut. Kacilkan api dan masak hingga kelihata pekat sedikit. Masukkan esen vanilla dan kacau rata. Tapiskan ke dalam jug bermuncung.
  3. Berhati-hati tuangkan bancuhan agar-agar tadi ke dalam setiap bekas yang telah dituang karamel sebelumnya. Biarkan hingga hilang wap panas dan boleh masukkan ke dalam peti sejuk. Dinginkan 1 - 2 jam atau sehingga sampai waktu untuk berbuka puasa. Keluarkan dari acuan dan hias ikut suka. Boleh hidangkan, sedap dimakan sejuk. Selamat mencuba!

No comments:

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.