BEN ASHAARI

Saturday, April 29, 2017

RESIPI LONTONG JOHOR

rsz_lbp
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat bikin lontong, errr...lontong tu kalau ikutkan sejeniS nasi impit seperti ketupat yang dimasak dalam daun pisang berbentuk silinder dan direbus tiga hingga empat jam. Dan kemudiannya dimakan bersama kuah  lodeh dan bahan-bahan sampingan seperti telur rebus, sambal tumis (ada yang makan dengan kuah kacang), serunding dan dengar cerita kalau di Singapura, mereka hidangkan juga dengan begedil. Sebenarnya kalau suka boleh saja tambah apa yang kita suka, seperti paru berlado atau rendang daging. Tapi hidangan asasnya sudah pasti kuah lodeh, serunding, telur rebus dan sambal tumis. Satu petus kalau nak kuah lodeh yang pekat, soo hoon tak perlu direndam, hanya lalukan dibawah air paip, kerat pendek2 dan masukkan ke dalam kuah. Satu lagi, kisar 3-4 biji buah keras dalam bahan-bahan rencahnya. Dan biasanya che mat akan asingkan santan pekat dan dimasukkan akhir ke dalam kuah lodeh...itu antara petua2 yang boleh anda cuba untuk mendapat kuah lodeh yang pekat...

lontong dp
Bercerita pasal 'lontong', semalam kami ke pasar pagi di Rengit, Batu Pahat Johor. Dan che mat ternampak ada jual lontong tradisional (seperti dalam gambar). Nampak elok, bersih dan cara pembungkusan dia pun senonoh, jadi beli lah satu. Masa tu tak plan lagi nak makan dengan kuah lodeh. Harga dia RM 4, ada yang kata mahal dan ada yang kata murah. Tapi pada che mat, RM 4 tu ok lah, tak lah mahal, kira harga berpatutan, saiz dia pun agak besar. Maka dengan rasminya lontong yang che mat beli semalam telah bertukar menjadi 'lontong' seperti gambar atas sekali tu....Alhamdulillah....Che mat kongsikan resipi kuah lodeh dia saja yea, Yang lain2 tu anda mesti dah pandai bikin...Takde 'lontong' berbungkus daun pisang macam dalam gambar, kau rebus saja ketupat segera atau bikin nasi impit...selesai masalah...

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 tangkai kacang panjang. hiris serong
1 biji kentang, kupas dan potong kiub
1 batang lobak merah saiz kecik, hiris nipis
2 keping tauhu, dipotong kiub
2 keping tempe berbungkus daun, dipotong kiub
1 biji terung ungu saiz sederhana, dipotong kiub dan rendam
Tauhu kering @ fucuk selebar 2 tapak tangan, dipotong kecil dan rendam hingga lembut
1/2 biji sengkuang saiz kecil, kupas dan potong kecil, rendam
1 cekak soo hoon, cuci bawah air paip, dan kerat pendek
1/4 bahagian kubis bulat, hiris kecil, cuci dan toskan
1.5 liter santan cair
800 ml pati santan
2 helai daun salam (optional)
Garam dan gula secukup rasa
Air panas jika perlu

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
7-8 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
4 biji buah keras, hiris
1 genggam udang kering, cuci dan rendam 10 minit, toskan

BAHAN-BAHAN LONTONG :-)
Lontong daun pisang secukupnya (boleh guna nasi impit atau ketupat)
Telur rebus secukupnya
Sambal tumis (atau sambal kacang)
Serunding kelapa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH LODEH :- Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 5 camca besar). Tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan daun salam (jika guna). Tuang santan cair, kacau dan biarkan mendidih. Masukkan bahan2 yang keras dahulu seperti lobak merah, kentang, sengkuang, tempe dan tauhu kering (toskan dulu airnya). Kacau rata dan masak hingga bahan2 tadi lembut sedikit.
  2. Tambah kacang panjang, kobis, terung (toskan airnya) dan kacau rata. Biarkan menggelegak, jika kurang kuah boleh tambah sedikit air panas. Masukkan soo hoon yang dikerat pendek tadi dan tuang pati santan. Kacau perlahan, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Biarkan mendidih dengan api sederhana sambil dikacau perlahan. Masak sekejap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api. Ketepikan.
  3. UNTUK MENGHIDANG LONTONG :- Potong lontong pada saiz kecil dan masukkan ke dalam mangkuk sesuai. Tuang secukupnya kuah lodeh bersama2 isinya sekali. Taruk telur rebus, serunding kelapa dan sambal tumis. Boleh hidangkan. Biasanya di Johor, lontong dihidangkan sebagai sarapan pagi....Selamat mencuba!!..

No comments:

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.