RESIPI NUGGET AYAM

rsz_cnh
Assalammualaikum, salam semua. Dah masuk bulan Mac 2017 dan hari ini baru che mat sempat nak update entri baru. Bukan tak masak, tapi menu yang dimasak semuanya pernah dikongsikan resipinya dalam blog ni, jadi asyik nak ulang tayang saja, takut bosan pulak nanti. Tapi hari ni che mat bikin nugget ayam dan tak pernah lagi ada resipi nugget ayam. Secara kebetulan ada 2 keping dada ayam dalam freezer, jadi cuba2lah buat nugget ayam homemade. Banyak resipi yang che mat tengok samada di laman2 web atau youtube. Dan ada macam2 versi, ada yang dikukus dan ada juga hanya digoreng seperti kita buat cekodok. Kali ni che mat test resipi nugget ayam yang dikukus dahulu, kendian baru digoreng. Boleh dimasukkan sayur2 kegemaran dalam adunan nugget, seperti parutan lobak merah, daun bawang, jagung dan sebagainya. Tapi che mat lebih suka yang bersih dan plain, tak taruk apa2 sayuran, kecuali bawang putih, serbuk bawang dan lada sulah. Tidak menggunakan sebarang perisa tambahan. Buatnya boleh dikatakan agak mudah. Nugget yang siap disalut dengan serbuk roti, boleh kita dingin bekukan untuk kegunaan kemudian... Resipi seperti berikut....

BAHAN - BAHANNYA :-)
400 gram isi ayam bahagian dada, potong kecil, cuci dan toskan
5 keping roti sandwich, buang tepinya dan potong kecil*
1/3 cawan susu segar*(*disatukan dan biar terendam)
2 camca besar tepung gandum
1 biji telur gred A
3 ulas bawang putih, tumbuk halus
1 camca teh penuh serbuk lada sulah (boleh kurangkan)
1 camca besar serbuk bawang (boleh beli di Tesco, MyDin. Aeon atau pasaraya2)
1 camca teh baking powder
Garam secukup rasa

BAHAN - BAHAN MENYALUT NUGGET :-)
3 biji telur, dipukul sedikit
Serbuk roti warna kuning @ oren secukupnya (anggaran 250 gram)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Isi ayam dicincang halus (che mat masukkan dalam food processor dan kisar halus). Roti yang berendam dengan susu tadi diramas hingga hancur (kalau takde susu, boleh guna air masak). Masukkan isi ayam yang dikisar tadi ke dalam mangkuk besar. Tambah roti, bawang putih tumbuk, serbuk bawang, telur, tepung gandum, baking powder, serbuk lada sulah dan garam secukup rasa (anggaran 1 camca teh rata). Gaul hingga semua sebati. Ketepikan.
  2. Panaskan kukus, sapu tin berukuran 8 inci x 8 inci x 3 inci dengan minyak makan. Tuang adunan nugget ke dalamnya dan ratakan. Sapu tapak tangan dengan sedikit minyak masak, dan ratakan permukaannya hingga licin. Tutup permukaan tin dengan tudung periuk atau aluminium foil dan kukus dengan api sederhana selama 25 minit. Angkat dari kukus dan keluarkan dari tin, sejukkan.
  3. Kepingan nugget yang telah sejuk tadi boleh dipotong ikut suka, che mat potong bentuk jejari. Buat hingga siap. Kemudian setiap satu potongan nugget dicelop dalam telur dan golekkan atas serbuk roti. Celop sekali lagi nugget tadi dalam telur dan golekkan sekali lagi atas serbuk roti . Tujuannya untuk mendapat salutan yang cantik. Susun dalam dulang. Buat hingga siap.
  4. Nugget yang telah siap bersalut boleh disusun dalam belas kedap udara dan simpan dalam freezer untuk kegunaan kemudian. Atau boleh digoreng terus dalam minyak sederhana panas hingga kuning keemasan. Hidangkan bersama sos kegemaran anda...Selamat mencuba!

Post a Comment

4 Comments

  1. Wah! Nampak sedap. Saya mintak izin printscreen ye Encik.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas resepnya , nak coba buat belajar di rumah by author Peluang Bisnis Indonesia

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum cik mat...buat sendiri lg puas hati kn...:)

    ** Mama Maszull

    ReplyDelete
  4. if takde roti,bole digantikan dgn apa ye?

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.