BEN ASHAARI

Wednesday, November 30, 2016

SELAMAT MELANGKAH KE USIA 40, BEN...

rsz_tratai
Sudah seperti amalam tradisi antara aku dengan Ben Ashaari, menaikkan entri setiap kali muncul tarikh hari lahir masing2. Sejak mula kenal (hampir 10 tahun dulu) hingga ke kini, aku masih setia menjadi sahabat, walaupun keadaan sudah banyak berbeza sekarang. Hakikat kehidupan, waktu pasti merubah segalanya.....tapi silaturahim in sha Allah terpelihara. Tiada apa yang nak ditulis, saban tahun mungkin cerita, doa dan harapan yang sama...tapi yang pasti, ia sebagai simbol pershabatan, persaudaraan...tak lebih dari itu.

Allah swt telah memuliakan diri mu dengan kehadiran insan2 'syurga' (Qhalif, Zahra, Ariz) dan melimpahkan rezeki yang begitu murah, alhamdulillah. Moga Ben sentiasa diberi kesihatan dan kesejahteraan hidup bersama keluarga dan insan2 tersayang...Berjaya dalam apa jua bidang yang dicita2kan sejak dulu. Diberi usia panjang agar dapat melihat kejayaan anak2 kelak..in sha Allah...

Selamat hari lahir Ben Ashaari...

Akar nibong pohon rumbia,
Hujung dahan sarang tempua
Andai terputus sahabat di dunia,
Di akhirat kelak in sha Allah bersua..

Tuesday, November 29, 2016

CUCUR UDANG DAN KUAH KACANG

rsz_cumg
Assalammualaikum, salam semua. Kali terakhir che mat update blog kurang lebih 11 hari lepas. Niat hati nak kemas kini tu memang ada, cuma bila masak menu biasa seperti asam pedas dan gulai, rasanya dah biasanya sangat resipi2nya berlegar di blog dan juga alam maya. Maka che mat ambik keputusan, update bila masak menu yang jarang2 dimasak. Hari ni che mat bikin cucur udang. Dalam keadaan cuaca yang mendung, redup, berangin dan ada kala hujan, cucur udang amat sesuai sekali kita hidangkan sebagai cemilan diwaktu2 petang. Rasanya resipi memang dah ada dalam blog. Kali terakhir bikin cucur udang, dua tahun lepas kalau tak silap. Teringat kat arwah Bak, cucur udang antara kuih kegemaran arwah...huhu (Al-fatihah Bak)... 

rsz_cumg1
Kali ini cucur udang tidak dihidangkan dengan sos cili (kuah lada), tapi che mat bikin kuah kacang. Mesti ada yang biasa makan cucur udang dengan kuah kacang, betul tak? Dan kita boleh pelbagaikan cucur udang dengan kuah kacang ni, contohnya kalau ada bahan2 lain seperti timun, sengkuang, telur rebus, kentang rebus, mi kuning, fishcake dan daun salad, dah boleh jadikan ia rojak. Tambah sedikit mi kuning jika suka. Kuah kacang kalau tak habis, boleh simpan dalam peti sejuk. Nak lebih lama, simpan dalam freezer, tinggal panaskan dalam microwave saja bila nak makan. Resipi ini akan menghasilkan 18 - 20 biji cucur udang, ikut saiz senduk yang anda guna sebagai acuan cucur udang...Resipi seperti berikut...

BAHAN - BAHAN CUCUR UDANG :-)
2 cawan tepung gandum
1/2 camca besar instant yeast
2/3 camca teh serbuk kunyit
2 ganggam taugeh, cuci, toskan dan ramas sedikit
10 tangkai kucai, potong pendek
1 biji bawang besar, didadu
1 3/4 cawan air ( atau lebih sedikit)
Garam secukup rasa
20 ekor udang kulit keras, saiz sederhana
Minyak untuk goreng terendam

BAHAN - BAHAN KUAH KACANG :-)
1 cawan kacang tanah yang telah ditumbuk halus ( yang telah digoreng tanpa minyak dan dibuang kulitnya)
1/4 cawan jus asam jawa
1/2 cawan santan
3 cawan air
6 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1/2 inci kunyit hidup*
1/2 inci lengkuas*
2 batang serai, hiris*
12 tangkai cili kering, buang biji dan rendam dalam air panas 10 minit, toskan*
1 genggam udang kering, rendam 10 minit dan toskan*(*dikisar halus)
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK ADUNAN CUCUR UDANG :- Dalam mangkuk besar, satukan tepung gandum, instant yeast, serbuk kunyit, garam secukup rasa (anggaran 1 camca teh rata), taugeh, kucai dan bawang besar. Gaul rata dan tuang air sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga mendapat adunan yang tidak terlalu cair atau terlalu pekat (che mat gunakan hampir 2 cawan air, tapi tak habis). Kemudian tutup permukaan mangkuk dengan plastik cling dan perap 35 minit.
  2. UNTUK KUAH KACANG :- Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/4 cawan). Tumis bahan2 kisar halus hingga harum dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa. Tuang air, kacau dan bila mendidih, masukkan kacang tanah tumbuk, jus asam jawa dan juga santan. Kacau dan biarkan mendidih. Tambah garam secukup rasa dan gula (biasanya kuah kacang manis sedikit). Kacau dan masak dengan api kecil hingga kuah kacang pekat sedikit dan naik minyak. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Ketepikan.
  3. UNTUK CUCUR UDANG :- Udang dicuci bersih tapi tak perlu dikupas kulitnya. Kemudian dilap kering dengan tissue dapur bersih. Panaskan minyak untuk goreng terendam. Panaskan juga senduk stainless steel (saiz kurang lebih 1/4 cawan). Berhati2 keluarkan senduk dari minyak panas dan sudukan adunan cucur udang ke dalamnya hingga hampir penuh, lingkarkan seekor udang atasnya dan rendam senduk tadi ke dalam minyak panas. Masak untuk 30 saat, kemudian longgarkan cucur udang dari senduk (acuan) dan keluarkan. Balik2kan cucur udang agar masak sama rata. Angkat, toskan minyaknya, taruk atas tissue dapur agar minyak terserap.
  4. Buat kaedah sama untuk baki adunan dan udang hingga siap. Jangan goreng terlalu banyak, cukup 5 atau 6 biji cucur udang sekali goreng. Pastikan senduk (acuan) anda panaskan sekejap dalam minyak panas sebelum dimasukkan adunan cucur udang. Hidangkan cucur udang bersama kuah kacang untuk minum petang...Selamat mencuba!

Friday, November 18, 2016

RESIPI GADO - GADO

rsz_ggmg1
Assalammualaikum, salam semua. Che mat kurang sehat sehari dua ni, tiba2 diserang sakit pinggang, mungkin ada tersalah urat kat mana2. Sakit dia bila kita nak bangun dari kerusi atau bila dah baring kemudian nak bangun..huhu. Dalam2 sakit tu, tekak mulalah mengada2 sangat. Nak makan gado-gado, nak tak nak kenalah bikin sendiri. Bukan satu resipi yang sukar, tapi disebabkan keadaan diri yang tak boleh nak bergerak cergas, kerja menjadi lambat. Tambah lagi bila nak ambil gambar, punyalah payah. Nak bongkokkan badan rasa seperti kena kejutan elektrik kat bahagian pinggang, ada masa kat pinggul pun terasa sakit, bertabahlah. Gado - gado kalau kita lihat kurang lebih macam rojak, macam pecel pun ada, tak lari jauh sangat. Cuma tiada penggunaan petis @ otak udang dalam kuah kacangnya. Kuah pula seakan2 kuah kacang yang dimakan sama sate, perlu  ditumis dan dimasak sampai pekat.

rsz_ggmg
Ada macam2 versi orang makan gado-gado. Ada yang dihidangkan dengan nasi impit atau ketupat, dimakan bersama keropok ikan, keropok udang atau pun keropok belinjau. Memandangkan che mat tak de benda2 tu semua, kita makan dengan apa yang ada sudahlah, janji lepas gian. Resipi sebenarnya lebih kepada cara menyedikan kuah kacang. Bahan2 gado-gado tak susah, ada yang perlu direbus, dicelur dan digoreng sahaja. Ada yang masukkan isi cekur dalam kuahnya, tapi che mat tak berapa suka, sebab nanti dah jadi kuah pecel pulak. Maka kita masukkan daun limau purut, yang tu guna sehelai saja, untuk rasa dan aroma...Gado- gado boleh dikategorikan dalam makanan sihat. Nak mencuba, jomm kita semak resipi di bawah ini...

BAHAN - BAHAN KUAH :-)
1 1/2 cawan kacang tanah tumbuk (goreng dulu tanpa minyak, buang kulit dan tumbuk atau kisar)
1/3 cawan jus asam jawa
4 camca besar gula melaka yang dihiris halus
2 cawan air (kurang lebih)
1 cawan santan
1 helai daun limau purut
Garam secukup rasa
Gula jika perlu

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
10 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
3 batang serai, hiris
1 genggam udang kering, rendam dalam air panas 10 minit dan toskan
1/2 inci lengkuas
12 tangkai cili kering, buang biji dan rendam dalam air panas 10 minit dan toskan
5-6 biji cili padi merah
1 inci kunyit hidup

rsz_ggmg2
BAHAN GADO-GADO :-)
4 biji kentang, kupas dan rendam
4 keping tempe berbungkus daun
5 biji telur
10 tangkai kacang panjang. dikerat pendek
1/2 biji kubis bulat saiz kecil, hiris kasar
3 keping tauhu
1 biji timun

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH GADO - GADO :- Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/3 cawan). Tumis bahan2 kisar halus hingga harum, guna api kecil dan kacau sentiasa. Masak hingga naik minyak. Tuang air, kacau dan biarkan mendidih. Masukkan kacang tanah tumbuk, daun limau purut, kacau dan biarkan mendidih. Tambah jus asam jawa, gula melaka dan santan. Kacau hingga rata dan masak dengan api sederhana hingga kuah pekat sedikit. Perasakan dengan garam secukupnya dan jika perlu masukkan sedikit lagi gula. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api.
  2. UNTUK BAHAN GADO - GADO :- Tauhu dan tempe digoreng hingga kuning keemasan, angkat dan toskan. Kemudian dipotong kiub. Kacang panjang dan kobis dicelur berasingan dalam air mendidih yang ditambah sedikit garam dan beberapa titik minyak masak. Celur hingga lembut dan toskan. Kentang direbus hingga empuk, sejukkan dan potong kiub. Telur direbus, kupas dan belah dua setiap sebiji. Timun dicuci, dan hiris nipis. Ketepikan.
  3. UNTUK PENYEDIAAN GADO - GADO :- Dalam pinggan sesuai, susun serba sedikit bahan2 untuk gado-gado (atau secukupnya). Kemudian tuang kuah secukupnya dan boleh hidangkan. Jika suka boleh ditambah keropok ikan/udang atau keropok belinjau dan juga nasi impit. Hidangkan segera...Selamat mencuba!.

Sunday, November 13, 2016

RESIPI KUIH TALAM UBI

rsz_tucm
Assalammualaikum, salam semua. Masa che mat tulis entri ni, hari tengah hujan, Sambil2 tu kita minum kopi dan juga makan kuih talam ubi. Lama tak bikin kuih2 tradisi ni. Lama2 kalau tak buat, takut terlupa resipi, nasib baik ada blog, boleh buat rujukan. Tiga hari lepas hujan, jadi pokok ubi tepi pagar rumah che mat tumbang ditiup angin. Esoknya tu abang che mat pi cabut dan ada ubi. Sebab pokok ubi tu jenis ubi pulot (yang daunnya jenis halus2), tak sesuai direbus, jadi kami parut kemudian bekukan dalam freezer. Kalau anda nak bikin, guna ubi biasa pun boleh, janji ubi parut. Kerana ada ubi parut ni lah che mat terrajin bikin kuih talam. Ada yang tanya tadi kat FB, kepala kuih talam tu jenis 'goyang-goyang' ke? Yang ni tak goyang sangat dan boleh dipotong macam dalam gambar tu. Tapi tak delah keras, masih lembut walaupun dah sejuk. Resipi tak susah, in sha Allah anda boleh buat...Che mat tuliskan resipi dibawah ini....

BAHAN - BAHAN LAPISAN BAWAH (UBI) :-)
600 gram ubi parut
Beberapa titik pewarna coklat makanan
50 gram gula melaka, hiris halus
170 gram gula pasir (resipi asal 200 gram)
160 ml santan cair
1 helai daun pandan, disimpul

BAHAN - BAHAN LAPIS ATAS (KEPALA) :-)
600 ml santan segar
40 gram tepung gandum
70 gram tepung beras
1/2 camca besar tepung ubi
1 camca teh penuh garam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK LAPISAN BAWAH (UBI) :- Masak santan cair dengan gula melaka, gula pasir dan daun pandan hingga gula larut. Sejukkan, kemudian tapis. Sementara itu panaskan kukusan, alas loyang bulat berukuran 10 inci dengan plastik bersih, lenser dengan sedikit minyak makan. Ketepikan. Masukkan air gula yang telah sejuk ke dalam ubi parut, tambah pewarna makanan coklat, gaul rata dan tuang dalam loyang tadi. Kukus 20 minit dengan api sederhana dan tutup permukaan loyang dengan aluminium foil atau tudung periuk.
  2. UNTUK  LAPISAN ATAS (KEPALA) :- Satukan semua bahan2 untuk kepala dalam satu mangkuk besar, kecuali garam. Kacau rata dengan whisk hingga sebati dan tidak berbintil2. Tapis adunan ke dalam periuk dan masukkan garam. Kacau rata hingga garam larut.
  3. UNTUK KUIH TALAM UBI :- Panaskan periuk berisi bahan2 'atas' (kepala), sambil dikacau sentiasa hingga suam, guna api kecil dan kacau sentiasa. Kemudian perlahan2 tuang bancuhan tadi atas lapisan bawah (ubi) yang telah dikukus. Tutup permukaan tin dan sambung kukus selama 25 minit lagi dengan api sederhana. Bila masak, keluarkan kuih dari kukusan dan biarkan betul2 sejuk baru dipotong dengan pisau plastik yang disapu sedikit minyak makan. Hidangkan, selamat mencuba!!.

Friday, November 11, 2016

RESIPI PECAL @ PECEL

rsz_pj
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat kongsikan resipi pecal atau biasa orang2 Jawa sebut pecel. Walaupun dah biasa, tapi untuk kali ini ada sedikit penambahan. Kuah pecal masih sama cuma che mat masukkan pucuk bebuas dan telur rebus dalam bahan2 pecalnya. Kalau sebut pecal, bahan yang wajib ada dalam kuahnya sudah mesti ubi cekur. Jika tiada aroma cekur, pecal sudah bertukar menjadi gado-gado. Teringat arwah Bak (al-fatihah), selalu sebut kalau di kampung dulu (Pontian), masa dia muda2, orang jual pecal menggunakan taugeh yang dibuat sendiri dari kacang hijau. Taugehnya kecil dan kontot2. Tapi che mat guna benda2 yang mudah didapati saja. Resipi pecal ini akan menghasilkan kuantiti yang agak banyak. Ini pekara biasa nak2 bila anda menggunakan macam2 jenis sayur2ran dan ditambah dengan tempe, tauhu dan telur rebus. Che mat gabungkan cili padi hijau dan cili kering untuk kuah pecal. Cili kering untuk warna dan cili padi untuk rasa. Ada juga yang masukkan daun limau purut, tapi entah kenapa tak kena pada selera che mat. Kalau nak mencuba, che mat tuliskan di bawah ini...

BAHAN - BAHAN KUAH PECAL :-)
1+ cawan kacang tanah yang telah digoreng tanpa minyak, dibuang kulit dan dikisar hancur
2 camca besar gula melaka atau secukup rasa
1/2 cawan jus asam jawa atau secukup rasa
3 inci ubi cekur
10 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
8 tangkai cili kering
1 inci belacan
15 biji cili padi hijau, jenis kampung
Garam secukup rasa
Air panas secukupnya

BAHAN - BAHAN LAIN :-)
12 tangkai pucuk ubi
10 tangkai pucuk bebuas
4 keping tempe bungkus daun
3 keping tauhu
1 biji timun saiz sederhana
1 biji sengkuang saiz kecil
2 genggam taugeh
6 tangkai kacang panjang, kerat pendek
3 biji telur, direbus

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH PECAL :- Cili kering dikerat, buang biji dan cuci bersih, lap kering dengan tissue dapur, kemudian goreng hingga wangi, angkat dan toskan. Kemudian goreng pula bawang merah, bawang putih, cili padi dan akhir sekali belacan. Biarkan sejuk sekejap. Masukkan semua bahan2 bergoreng tadi ke dalam alat pengisar (blender). Tambah isi cekur, gula melaka dan sedikit air masak. Kisar hingga halus.
  2. Tuang ke dalam mangkuk. Masukkan garam secukup rasa, tambah jus asam jawa dan kacau hingga sebati. Masukkan kacang tanah tumbuk, gaul dan tambah air panas secukupnya. Kuah pecal mestilah tidak terlalu pekat atau terlalu cair, kepekatannya kadar sederhana. Sesuaikan rasa dan ketepikan.
  3. UNTUK BAHAN PECAL :- Tempe dan tauhu digoreng, kemudian potong kiub. Pucuk ubi direbus dalam air mendidih yang ditambah sedikit garam dan beberapa titik minyak masak,. Rebus hingga lembut, toskan kemudian hiris kecil. Daun bebuas, kacang panjang, taugeh dicelur dalam air mendidih yang ditambah sedikit garam. Tos dan ketepikan. Timun dan sengkuang dihiris nipis. Telur rebus dikupas kemudian belah empat setiap satu. Ketepikan.
  4. UNTUK MENGHIDANG PECAL :- Dalam bekas besar, masukkan semua bahan2 untuk pecal kecuali telur rebus. Kemudian tuang kuah pecal, gaul hingga semua rata. Hias dengan telur rebus dan boleh hidangkan. Jika suka, boleh direnjiskan sedikit kicap lemak manis  JALEN sebelum dimakan. 
CATATAN MAT GEBU :- Untuk jus asam jawa, pastikan anda gunakan air suam untuk mendapatkan jusnya. Jika kurang manis, boleh masukkan sedikit gula pasir, tapi che mat guna gula melaka tu saja. Nak pedas boleh tambah bilangan cili padi dan sebaliknya. Kalau takde pucuk ubi, boleh guna kangkung. Nak tambah pucuk betik pun boleh, pastikan dicelur dulu dan hiris....Selamat mencuba!!

Thursday, November 10, 2016

KARI NANGKA MUDA SAMA DAGING

rsz_gnm
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat kongsikan resipi tradisi yang mungkin biasa anda lihat mak mak kita masak kat kampung dulu iaitu kari nangka muda sama daging. Che mat masak semalam dalam kuantiti yang agak banyak juga. Sebabnya lauk macam ni kesedapan terlampaunya terhasil selepas sehari dimasak, maksudnya masak semalam, hari ni lagi sedap. Nangka muda biasa menjadi bahan masakan untuk masyarakat Melayu malah nusantara juga terutama di Indonesia. Walaupun ia hanya nangka muda yang dimasak kari, tapi bahan2nya agak 'mewah'. Untuk rencahnya paling tidak pun ayam, daging lembut atau pun ikan masin. Kalau dimasak lemak putih, ikan bilis dan udang kering lebih sesuai. Sebenarnya bila resipi yang agak banyak menggunakan bahan2, orang kurang suka nak mencuba, alasannya terlalu rumit. Yang tu che mat tak boleh nak kata apa. Masakan tradisional ini tiada jalan pintas jika kita nak mendapatkan hasil yang memuaskan. Che mat hanya berkongsi, selebihnya terpulang pada diri masing2 sama ada nak mencuba atau tidak, atau setidak2nya di lain waktu jika diperlukan, anda boleh jadikan ia sebagai sumber rujukan....Resipi dibawah cuma anggaran saja, kalau ikut yang betul2 che mat masak, mau seperiuk besar nanti!..

BAHAN - BAHANNYA :-)
700 gram daging lembu (che mat campur dengan daging tetel)
3 ulas bawang putih, diketuk*
1 inci halia, hiris halus*
1 camca teh garam*
1 kg nangka muda yang telah dikupas kulitnya dan dipotong kiub, rendam
1 liter santan cair
500 ml pati santan
1 keping asam gelugor
4 camca besar rempah kari daging Baba's
1/4 cawan cili kisar
1/2 camca besar gula melaka
2 camca besar penuh kerisik
1 camca besar minyak sapi
Garam secukup rasa
Air panas secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
2 biji bawang besar
6 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci halia
2 batang serai, hiris
1/2 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup

BAHAN - BAHAN TUMIS :-)
1 biji bawang besar, hiris halus
3 ulas bawang putih, hiris halus
4 tangkai daun kari, dilurut
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
4 biji buah pelaga
7 kuntum bunga cengkih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Daging dihiris, cuci bersih, toskan dan rebus bersama bahan bertanda (*), hingga empuk, asingakan air rebusannya. Nangka muda direbus hingga 1/2 empuk, tosk dan ketepikan. Sementara itu, bahan2 kisar halus dibancuh dengan rempah kari dan kacau hingga menjadi pes rempah, tambah sedikit air jika perlu. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan minyak sapi dan biar hingga minyak sapi cair. Masukkan bahan2 tumis dan tumis hingga wangi dan bawang layu. Tambah cili kisar, kacau rata dan masak hingga cili kisar garing. Masukkan pes rempah, kacau dan masak hingga rempah naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa. 
  3. Masukkan nangka yang telah direbus 1/2 empuk tadi bersama daging rebus. Gaul hingga rata. Tuang air rebusan daging dan juga santan cair. Kacau rata dan biarkan mendidih dan masak hingga nangka empuk. Tambah kerisik dan asam gelugor. Biarkan mendidih perlahan, jika kurang kuah, boleh tambah sedikit lagi air panas.
  4. Tuang santan pekat, masukkan gula melaka dan perasakan dengan garam secukupnya. Kacau perlahan dan biarkan mendidih perlahan sambil dikacau sekali sekala. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain. Masakan ini lebih sedap dimakan keesokkan harinya. Selamat mencuba!.

Wednesday, November 9, 2016

ROTI LABU MANIS

rsz_rlm
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat tiba-tiba jadi rajin, tapi rajin tak banyak, sikit ajer, kita bikin roti..iyea wak, jangan tak percaya!. Dah lama juga tak meroti, kali terakhir tahun 2015, bulan Oktober, dah hampir setahun rupanya. Kadang2 niat tu ada, tapi masa tak mengizinkan. Bergantung juga pada mood. Kita hanya mampu merancang, tapi gerak hati semua dari Allah swt. Contohnya macam hari ni, bukan disengajakan, kebetulan ada baki labu manis dalam peti sejuk, che mat fikir2, apa aku nak bikin dengan labu ni, sikit sangat dalam secoreng macam tu. Jadi mari kita bereksperimentasi, bikin roti menggunakan Bread Maker Trio (BMT) baru yang didatangkan khas oleh Chef Asma..

rsz_rlm1
Sebab ini dalam proses percubaan, che mat bikin 1/2 saja dari resipi asal dan menghasilkan 6 biji roti atau bun labu tanpa inti. Terpulang jika suka boleh masukkan inti kegemran anda. Disebabkan che mat menggunakan BMT, maka kerja meroti amat mudah, lepas masukkan semua dalam BMT, tekan fungsi DOH, dan kita boleh buat kerja lain (sambil menunggu doh roti siap, sempat masak untuk hidangan tengah hari, tak ke senang kerja namanya tu). BMT ini dilengkapi dengan sistem memori, maksudnya, katalah tengah2 kita mengadun roti tu, tiba2 elektrik takde, secara otomitik BMT akan menyimpan fungsi yang telah kita pilih selama 10 minit, dan jika dalam waktu 10 minit tu elektrik ada, BMT akan sambung kerja dari mana dia berhenti tadi. Kalau takde juga, jangan risau kak, kau keluarkan adunan dari BMT, dan uli dengan tangan, jangan dibuang!. Breah Maker Trio dan segala produk Trio, seperti Oven, Cake Mixer. Kukus Eletrik dan juga acuan2 kuih dan sebagainya boleh  dapatkan dengan Chef Asma di sini ....Ok, jomm kita lihat resipi Roti Labu Manis...

BAHAN - BAHANNYA :-)
260 gram tepung roti (tepung berprotein tinggi)
40 gram gula halus
40 gram mentega
1/2 camca teh instant yeast
1/2 camca teh garam
1/4 camca teh serbuk kulit kayu manis (optional)
1/4 camca teh bread improver
85 gram puree labu manis (rebus labu hingga lembut, lecek halus dan timbang)
1 biji telur gred B, dipukul sedikit
Susu segar secukupnya
Telur + 1 camca besar susu + Sedikit esen vanilla = kacau rata untuk menglis
Sedikit biji kuaci labu, untuk hiasan
Sedikit gula pasir kasar, untuk hiasan
Sedikit mentega untuk disapu

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. KAEDAH BREAD MAKER TRIO :- Satukan puree labu dan telur, kemudian timbang, tuang susu segar hingga mendapat timbangan seberat 160 gram. Kacau rata dan masukkan ke dalam BMT. Masukkan tepung roti, garam, gula halus, serbuk kulit kayu manis (jika guna), mentega, instant yeast dan bread improver. On kan BMT dan pada butang MENU pilih setting no 8 (Dough). Kemudian tekan butang START dan tunggu hingga BMT siap mengadun, menguli dan memerap. 
  2. KAEDAH MENGULI DENGAN TANGAN :- Dalam mangkuk besar, satukan tepung roti, gula halus, garam, instant yeast, serbuk kulit kayu manis (jika guna) dan bread improver. Gaul rata, kemudian masukkan bancuhan pure labu, telur dan susu segar yang telah ditimbang tadi. Gaul rata hingga semua bersatu. Masukkan mentega dan uli hingga menjadi doh yang tak melekat dimangkuk adunan. Alihkan doh ke atas meja kerja, tabur sedikit tepung dan uli menggunakan tapak tangan dengan kaedah menolak doh kehadapan. Lakukan selama 15 minit untuk mendapatkan doh yang lembut, gebu dan anjal. Perap doh selama 1 jam hingga naik sekali ganda.
  3. UNTUK ROTI LABU MANIS :- Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara, uli sekejap dan bahagikan kepada 6 bahagian sama besar (kurang lebih 84 gram untuk setiap bahagian). Bulat2kan doh dan susun dalam tin berukuran 8 inci x 5 inci x 3 inci yang telah disapu dengan sedikit mentega. Tutup permukaan tin dengan plastik dan biarkan adunan naik 2 kali ganda (kurang lebih 1 jam).
  4. Sementara itu panaskan oven pada suhu 170C, (panaskan selama 15 minit). Sapu bancuhan telur pada permukaan doh roti, tabur sedikit biji kuaci labu dan juga gula kasar. Bakar dalam oven selamat 25 - 30 minit, pada rak bawah, bergantung pada oven masing2, hingga perang keemasan. Bila masak, keluarkan dari oven, keluarkan roti dari tin dan sapu permukaan roti dengan mentega. Biarkan sejuk atas jaringan. Boleh hidangkan bersama kopi panas....Selamat mencuba!!.

Friday, November 4, 2016

SAMBAL AYAM DAUN SELASIH

rsz_sads
Assalammualaikum, salam Jumaat. Hari ni che mat masak awal sikit, tapi bila semua siap, tiba2 boleh mengidam sambal ayam daun selasih. Nama nampak panjang, tapi bahan2nya biasa2 saja dan mudah membuatnya. Che mat guna baki ayam yang bikin tomyam. Tak banyak  cuma ada 2 bahagian peha dan sekeping dada ayam, sebab dah bikin sambal, che mat potong pada saiz kecil. Kalau timbang kurang lebih dalam 400 gram saja. Dalam sambal ni, dimasukkan juga kentang yang digoreng terlebih dahulu, yang tu optional, kalau suka nak taruk, boleh masukkan dan sebaliknya. Sekali imbas macam ayam masak merah, dan sesuai juga kalau nak dimakan dengan nasi minyak atau briyani, nak makan dengan nasi lemak pun tak jadi masalah. Nak resipi? Boleh semak di bawah ini....

BAHAN - BAHANNYA :-)
400 gram ayam, potong kecil, cuci dan toskan*
1 camca teh serbuk kunyit*
1/2 camca teh garam*(*disatukan dan gaul rata, perap 20 minit)
2 - 3 biji kentang saiz sederhana, kupas dan belah 4 setiap 1
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
1 batang serai, diketuk
1 camca besar gula melaka
1/4 cawan jus asam jawa
1 cawan cili kisar
1 genggam daun selasih
Garam secukup rasa
1/2 cawan air

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam digoreng hingga masak, tak perlu sampai garing, angkat dan toskan. Kemudian goreng pula kentang hingga masak dan keemasan, angkat dan toskan. Dalam kuali yang sama, cedok keluar minyak dan tinggalkan kurang lebih 1/4 cawan. Tumis bahan2 kisar halus dan serai hingga harum, masukkan cili kisar, kacau dan masak hingga cili garing dan naik minyak, guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan jus asam jawa dan air, kacau dan biarkan mendidih. Masukkan ayam, kacau dan masak hingga pekat. Perasakan dengan garam secukupnya dan masukkan gula Melaka. Tambah hirisan bawang besar dan masak hingga bawang lembut.
  3. Akhir sekali masukkan daun selasih, kacau rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain. Selamat mencuba!!

Thursday, November 3, 2016

SAMBAL BILIS PETAI

rsz_sbp1
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat blur sikit, tak pasti nak masak apa yang sedap ditekak. Tengok dalam peti sejuk ada isi petai yang bonda simpan. Rasa macam nak masak satu menu yang ringkas dan tak banyak guna bahan2 mentah. Teringat buku masakan mini dari Chef Norzailina Nordin yang che mat terima tempoh hari (boleh lihat di sini). Dan dalam banyak buku mini tu, ada satu buku siri 'sambal'. Alhamdulillah jumpa resipi yang mudah, tak guna bahan2 yang banyak dan yang bestnya ada petai. Che mat cuma derhaka sikit saja dari resipi asal. Sambal bilis petai ini takde lah macam sambal tumis biasa, ia lebih kering. Disebabkan tiada penggunaan asam dalam resipi asal, che mat sertakan limau kasturi, jadi sesiapa yang nak, hanya tinggal perahkan jusnya sebelum dinikmati bersama nasi putih panas....Sedap ke?.....Cuba buat dan rasa, mesti tambah nasi punya....Che mat kongsikan resipi di bawah ini....

BAHAN - BAHANNYA :-)
3 biji cili merah (che mat guna 4 biji cili merah)
5 - 6 biji cili padi (che mat guna 8 biji cili padi merah thai)
1 cm belacan
3 camca besar minyak masak
1 biji bawang besar, hiris
3 ulas bawang putih, hiris
1/2 cawan isi petai (che mat lebihkan sedikit)
45 gram ikan bilis yang telah dibersihkan, rendam sekejap dan toskan
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air (che mat tambah)
Belahan limau kasturi, jika suka (che mat tambah)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan bilis digoreng hingga garing, angkat dan toskan. Dalam lesung batu, tumbuk cili merah, cili padi dan belacan hingga lumat. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bawang besar dan bawang putih hingga layu. Masukkan bahan2 tumbuk dan masak hingga garing. Tambah isi petai, kacau rata dan tuang sedikit air. Masak dengan api kecil hingga petai empuk.
  3. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya, masak hingga terbit minyak. Akhir sekali masukkan ikan bilis goreng, gaul hingga rata. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama belahan limau kasturi (jika suka), nasi panas dan lauk2 lain. Selamat mencuba!!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.