BEN ASHAARI

Thursday, October 27, 2016

RESIPI MI KARI

rsz_mkl1
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat mengidam mi kari pulak. Dasatkan, kalau pembawak budak...haha. Mi kari paling senang, guna santan pun tak banyak dalam 100 ml saja. Mi kari yang ni kuah dia agak pekat dan mi nya che mat guna mi lidi (biasakan orang pakai mi kuning), tapi boleh nak guna mi biasa atau spaghetti pun ok. Kuah kari tu 100% guna ayam, ayam kampung. Di sebabkan che mat guna santan sikit, maka dalam kuah mi kari ada dimasukkan buah keras. Kurang pedas tapi takde masalah kalau suka pedas, kau lebihkan cili kisar sudah lah. Atau makan sama hirisan cili padi. Kan kita buat dia, apa ada hal...

rsz_mkl
Sebenarnya tiada pantang dalam menghasilkan mi kari, nak masukkan sayur2an apa saja boleh ikut suka anda, samada terung, kacang panjang, sawi, semua sesuai. Tapi jangan over sangat sudah lah, nanti serupa kari sayur2an pulak. Che mat hanya guna kacang panjang dan dalam kuah mi ada tambah kentang dan lobak merah. Jika suka kerang, boleh tambah isi kerang, tapi kata orang ayam dan daging tak berapa elok dicampur dengan makanan laut, wallah hualam....Nampak sedap kan mi kari tu...nak mencuba?....Jomm kita semak resipi kat bawah ni....

BAHAN - BAHAN KUAH KARI :-)
600 ayam ayam potong kecil
2 biji kentang, kupas dan potong 8 setiap 1, rendam
1 batang lobak merah, potong berbaji, rendam
3 camca besar cili kisar
4 camca besar penuh rempah kari daging (Baba's)
1 keping asam gelugor
100 ml santan + 2 cawan air
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah kecil
4 ulas bawang putih
3 biji buah keras, hiris
1 inci kunyit hidup
2 batang serai, hiris halus
1 inci halia
1/2 inci lengkuas

BAHAN - BAHAN TUMIS :-)
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
3 tangkai daun kari, dilurut
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih

BAHAN - BAHAN LAIN:-)
Mi kuning secukupnya, celur dan toskan
Tauhu goreng, dihiris
Hirisan daun sup
Hirisan daun bawang
Hirisan cili merah dan cili hijau
Taugeh, dibuang ekor dan celur sekejap
Bawang goreng, untuk hiasan
Belahan limau kasturi
Telur rebus, dibelah 2 setiap 1

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH MI KARI :- Bancuh bahan2 kisar halus dengan rempah kari, kacau rata hingga menjadi pes rempah. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan bahan2 tumis dan tumis hingga wangi. Tambah cili kisar dan masak hingga cili garing. Masukkan pes rempah, kacau dan masak hingga naik minyak. Gunakan api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan ayam, kentang dan lobak merah. Gaul rata dan masak hingga ayam kecut. Tuang air secukupnya hingga ayam tenggelam. masukkan asam gelugor. Kacau dan masak hingga ayam, kentang dan lobak merah empuk, tambah air panas jika perlu. Tuang santan, kacau dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api.
  3. UNTUK MI KARI :- Masukkan secukupnya mi ke dalam mangkuk sesuai. Cedok kuah bersama2 dengan isinya ke dalam mangkuk berisi mi tadi. Hias dengan hirisan daun bawang, daun sup, cili merah, cili hijau, tauhu goreng, taugeh, bawang goreng, 1/2 bahagian telur rebus dan perahkan jus limau kasturi sebelum dihidangkan. Selamat mencuba!.

Monday, October 24, 2016

RESIPI PAIS TELUR IKAN

rsz_pti
Assalammualaikum, salam semua. Menu ringkas hari ni. Pernah makan pais telur ikan?..Che mat pertama kali buat, tu pun sebab stok telur ikan memang ada dalam freezer. Plan asal nak bikin semalam, tapi semalam dah masak asam pedas, kalau banyak sangat menu tak sapa nak makan. Jadi plan bikin pais telur ikan ditunda ke hari ini. Resipi che mat mungkin tak sama dengan resipi orang yang lain, kira ni style sendiri. Ada yang tanya di FB, telur ikan yang digunakan tu, telur ikan apa?...Sebenarnya che mat sendiri tak tau telur ikan jenis apa. Tapi saiznya tak besar sangat dan bewarna putih. Anda boleh guna telur ikan tenggiri atau telur ikan parang. Tapi kalau telur ikan tongkol agak kurang sesuai, sebab keras. Ada  juga yang guna telur ikan mayong, cuma che mat tak berapa nak hadam telur ikan mayong kalau masak macam ni. Resipi ini akan menghasilkan 3 bungkus pais telur ikan, kalau nak buat 4 pun boleh. Satu lagi, untuk bahan2 rempah kalau dapat tumbuk guna lesung batu, baru sedap. Ingin mencuba, resipi seperti di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
200 gram telur ikan (boleh guna telur ikan tenggiri, telur ikan parang dan sebagainya)
20 helai daun kesom, hiris halus
2 helai daun limau purut, hiris halus
2 biji limau nipis
1/2 cawan kelapa parut
Garam dan gula secukup rasa
Daun kunyit secukupnya
Daun pisang secukupnya (saiz 12 inci x 12 inci)
Lidi sate secukupnya
Sedikit minyak masak

BAHANN - BAHAN TUMBUK HALUS :-)
10 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 batang serai, hiris halus
3 biji buah keras, hiris
1/2 inci kunyit hidup
2 biji cili merah
5 biji cili padi merah

rsz_pais

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Telur ikan dicuci bersih, gaul dengan jus limau nipis (guna 1 biji limau nipis dari senarai bahan2) dan sedikit garam. Perap 10 minit, cuci dan toskan. Daun pisang dilap dengan kain lembap, kemudian salai sekejap atas api hingga lembut, tujuan untuk memudahkan anda membungkus pais nanti. Ketepikan.
  2. Dalam satu mangkuk besar satukan bahan2 tumbuk halus, kelapa parut, hirisan daun limau purut dan daun kesom. Gaul rata, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masukkan jus limau nipis (guna baki sebiji limau dari senarai bahan2). Tambah telur ikan dan gaul rata2. Ketepikan.
  3. Panaskan kuali pemanggang. ambil sekeping daun pisang, alaskan dengan sehelai dau kunyit (jika daun kunyit saiz besar, kerat 2 dan guna 1 bahagian). Sudukan 1/3 bahagian bahan2 pais atasnya (seperti gambar di atas). Bungkus seperti membungkus lepas pisang. Sematkan kiri dan kanan bungkusan dengan lidi sate. Gunting hujungnya agar kelihatan kemas. Buat hingga siap.
  4. Lenser sedikit minyak masak pada kuali tadi. Taruk pais ikan dan bakar dengan api kecil, hingga pais masak (anggaran 7 - 8 minit untuk setiap bahagian). Hidangkan dengan belahan limau nipis, jika suka...Selamat mencuba!!..

Sunday, October 23, 2016

NAK TAU RAHSIA MEMASAK YANG PASTI MENJADI..

rsz_1cnr2
Assalammualaikum, che mat sini...Perasan tak sejak2 ni agak kurang dah kemaskini blog dengan resipi2. Salah satu sebabnya, kebuntuan idea memasak, biasalah dah berhari2 mengadap dapur, ada masa otak berkarat juga. Dan sapa kata orang yang 'boleh' memasak, mereka tak perlu bahan rujukan, salah tu. Sebenarnya bahan2 bacaan amat perlu merangsang idea memasak. Bagaimana pulak nak memilih bahan2 bacaan yang berkualiti, mudah dan pasti menjadi bila dicuba? Lambakkan buku2 resipi dipasaran ada tu setakat tangkap muat, dan nak yang betul2 menjadi kenalah dapatkan dari penulis atau chef yang punya pengalaman luas dalam bidang masakan..

Baru2 ini che mat menerima buku dari Selebriti Chef, Puan Norzailina Nordin. Che mat kenal lama juga Chef Norz, dan beliau antara tukang masak yang che mat pernah cuba resipinya dan menjadi dengan berjaya, tu baru pertama kali mencuba, terus ada keyakinan nak memasak dan mencuba resipi yang lain pula. Buku2 yang anda nampak ini amat sesuai untuk mereka yang baru nak berjinak2 ke dapur...psstt bukan yang baru2 saja, yang senior macam pakcik ni pun memang perlu juga, kau jangan ingat aku ni pandai segala2nya...salah tu!..

rsz_cnr1
Buku 100 resipi kek dan biskut (gambar paling atas) amat sesuai untuk anda panduan membuat kek dan biskut yang sempurna selain rasa yang sedap. Selain buku kek dan biskut, Chef Norz juga kembali dengan buah tangan terbaru, iaitu buku masakan mini. Yang ni memang besstt, bukan setakat buku yang comel dan ringan, isi kandungannya cukup menarik. Datang dalam 12 siri masakan berlainan tema (seperti tertera pada gambar), gambar yang cantik dan paling bagus, teknik memasak langah demi langkah disertakan sekali, in sha Allah kesilapan untuk anda lakukan adalah mustahil kerana ia amat lengkap....A hingga Z...

rsz_cnr
Satu lagi yang menariknya, setiap satu buku yang berlainan tema disediakan pelbagai tips cara penyediaan bahan2 mentah sebelum mula memasak, termasuk sukatan dan sebagainya. Tak rugi membeli dan jadikan buku2 ini sebagai hadiah untuk teman2 atau untuk diri sendiri, susun kat dapur, bila otak beku tatau nak masak apa, takde idea, boleh jadikan ia sebagai rujukan. In sha Allah pasti idea memasak datang dan masakan anda menjadi dan tidak mengecewakan. Buku2 ini boleh didapati di kedai2 buku seluruh Malaysia. Atau boleh ke FB Chef  Nor Zailina Nordin untuk sebarang pertanyan dan pembelian atas talian....Selamat memasak!..

Tuesday, October 18, 2016

KERABU MAGGI ALA THAI

rsz_krat
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat mengidam kerabu maggi. Dah biasa benda di berlegar di timeline FB dan juga blog2 masakan. Rata2 menggunakan mi segera dari Thailand (yang memang halal). Tapi che mat guna mi maggie perisa tomyam, guna mana yang ada kat rumah. Resipi agak ringkas tapi che mat bikin ikut style sendiri. Memandangkan ada bahan2 herba dan ulam yang tumbuk disekitar rumah, boleh lah guna untuk kerabu maggi. Nak tambah ayam, sotong. udang, waimah daging pun boleh, tapi che mat cuma ada udang, maka kita guna udang. Pedas tu ikut selera masing2, nak pedas kau lambakkan cili padi, tak nak pedas boleh guna cili merah. Untuk resipi ini che mat guna 1 bungkus maggi perisa tomyam jenis besar. Kalau saiz biasa. boleh guna 2 bungkus. Resipi sepeeti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 bungkus Mi Maggi perisa tomyam, asingkan perencahnya
1/4 cawan isi udang
1 kuntum kecil bunga kantan, mayang halus*
3 ulas bawang merah, hiris halus*
1 ulas kecil bawang putih, cincang halus*
3 biji cili padi hijau, hiris halus*
2 biji cili padi merah, hiris halus*
1 batang serai, ambil bahagian putih sahaja, hiris halus*
6 helai daun pudina, hiris halus*
1 helai daun limau purut, hiris halus*
Sedikit lobak merah, hiris halus*
Sedikit timun, hiris halus*
1 biji limau nipis, perah jusnya
2 camca besar air panas
Secubit gula
1/2 camca teh sos ikan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebus mi maggi dalam air mendidih sehingga mi lembut (jangan rebus sampai kembang), tos dan ketepikan. Udang dicelur 30 saat, angkat dan sejukkan. Dalam satu bekas, masukkan 2 camca teh penuh perencah tomyam ( dari dalam bungkusan maggi ). Masukkan air panas dan sedikit gula. Kacau rata hingga semua sebati.
  2. Masukkan semua bahan2 bertanda (*) dan juga udang yang telah dicelur tadi. Gaul hingga semua rata. Tambah mi maggi, gaul hingga mesra. Masukkan jus limau nipis sedikit dahulu, gaul dan rasa, jika perlu baru masukkan sedikit lagi. Begitu juga dengan sos ikan. masukkan sedikit dahulu, gaul rata dan jika perlu baru tambah lagi.
  3. Alihkan ke dalam bekas sesuai dan hias dengan belahan limau nipis, sedikit hirisan timun dan juga daun pudian. Hidangkan segera...Selamat mencuba!!..

Sunday, October 16, 2016

TELUR IKAN GORENG BERLADO

rsz_tib
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak awal sebab nak keluar cuci2 mata tengok barang2 antik di Mall Of Medini di Johor baru. Balik tu dalam jam 5 petang baru sempat nak tangkap gambar dan waktu2 gini curi sedikit masa kemas kini blog. Mesti ada yang tertanya2. benda apakah itu, serabut semacam saja. Sebenarnya itu ialah telur ikan, tapi che mat tak pasti pulak telur ikan apa, berkemungkinan besar telur ikan tongkol/tuna. Guna dalam 4 telur ikan bersaiz sederhana. Resipi ini amat mudah dan sedap dimakan bersama nasi panas. Kalau suka boleh masukkan hirisan daun kunyit atau daun limau purut. Nak titikkan serai pun boleh juga, tak berdosa. Pada che mat, masakan berlado yang sedap dan authentic, bahan2 kena tumbuk dengan lesung batu dan tidak boleh sampai halus sangat, mesti kasar2 sedikit. Selain tu rasa pedas, masam, manis dan masin harus seimbang. Che mat lebih suka gunakan jus dari limau kasturi untuk mendapat rasa masam. Tapi tak salah anda nak jus asam jawa atau asam gelugor pun boleh. Untuk resipi, boleh rujuk di bawah ini..

BAHAN - BAHANNYA :-)
5 keping telur ikan tongkol ( boleh guna telur ikan tenggiri @ ikan parang)
1/2 camca teh garam
1 camca teh serbuk kunyit
6 tangkai kacang panjang, dikerat pendek
2 biji limau kasturi, perah jusnya
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air panas

BAHAN - BAHAN TUMBUK HANCUR :-)
7 biji cili merah
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
3 biji buah keras, hiris

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Telur ikan dicuci bersih, kemudian potong kecil. Gaul dengan 1/2 camca teh garam dan serbuk kunyit hingga rata. Panaskan minyak dan goreng hingga telur ikan masak. Tak perlu sampai garing. Angkat, tos dan ketepikan.
  2. Panaskan 4 camca besar minyak masak. Tumis bahan2 tumbuk hancur hingga wangi dan garing. Masak dengan api kecil dan kacau sentiasa. Masukkan kacang panjang dan telur ikan yang telah digoreng tadi. Kacau rata.
  3. Tuang sedikit air panas, perasakan dengan garam dan gula secukupnya (jika guna daun limau purut, boleh masukkan masa ni). Masak hingga kering dan akhir sekali masukkan jus limau kasturi. Kacau rata dan masak sekejap. Rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas...Selamat mencuba!!.

Friday, October 14, 2016

SAMBAL TUMIS SULUR KELADI

rsz_sskb
Assalammualaikum, salam Jumaat semua. Menu hari ni che mat nak kongsikan satu resipi yang sedap dan senang disediakan. Pernah makan sulur keladi? Ada yang makan dan ada juga yang 'pantang' makan sulur keladi atas faktor kesihatan ( barangkali). Sulur keladi antara sayuran klasik yang menjadi kegemaran orang2 Melayu dan che mat lah salah seorangnya (walaupun darah melayu 50% saja). Kali ini sulur keladi bukan tempatan punya, tapi sulur keladi Bangladesh. Betul, tak tipu dan satu yang che mat suka, selain saiz sulurnya yang agak besar, ia langsung tak gatal, warna sulur keladi Bangladesh lebih hijau jika nak dibandingkan sulur keladi tempatan yang kemerahan.  Jadi nak makan pun tak risau, sebab tak gatal. Harga boleh tahan, 1 kg RM 10.00, tapi ada tempat lain harga menjangkau RM12.00!, lagi mahal. Biasanya che mat masak asam tumis kan, kali ni kita beralih arah pulak, masak sambal tumis. Resipi biasa saja...anda pasti boleh buat....Jomm kita semak resipi..

BAHAN - BAHANNYA :-)
400 gram sulur Keladi Bangladesh
1/3 cawan isi udang yang telah dibersihkan
1 cawan cili kisar
1/4 cawan jus asam jawa (atau secukupnya)
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air panas

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sulur keladi dikikis kulit luarnya, kemudian potong pada ukuran kurang lebih 3 inci. Cuci dan toskan. Didihkan air, masukkan sekeping asam gelugor. Tambah sulur keladi tadi dan celur hingga sulur keladi lembut. Tos dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bahan2 kisar halus hingga harum. Masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa. Tuang jus asam jawa (tuang sedikit dulu), kacau dan masukkan udang. 
  3. Bila udang berubah warna, masukkan sulur keladi dan sedikit air panas. Kacau rata dan perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Rasa dan jika perlu, masukkan jus asam jawa secukupnya. Kacau dan masak hingga pekat sedikit. Boleh matikan api, hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain. Selamat mencuba!

Thursday, October 13, 2016

CENDAWAN KUKUR TUMIS SANTAN

rsz_ckts
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak menu cendawan kukur. Alhamdulillah, diberi rezeki candawan kukur kering dari abang Ngah che mat. Jadi che mat ambil kurang lebih 1 cawan lebih, rendam dan kita masak tumis sama santan. Nama saja tumis, tapi minyak tak guna banyak, dalam 2 camca besar sahaja. Santan pulak belen2 yang che mat simpan dalam peti sejuk adalah dalam 1 cawan (jika takde, boleh guna santan kotak - 1/2 kotak santan dan campurkan air hingga jadi 1 cawan). Menu ini amat ringkas dan sedap dimakan bersama nasi panas dan ikan goreng. Che mat guna ikan bilis sebagai perencahnya. Jika nak gantikan dengan udang kering pun boleh juga, ikut selera masing2. Tapi ikan bilis lagi sedap dan terasa lebih 'melayu'. Kalau nak mencuba, che mat kongsikan resipi di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1+ cawan cendawan kukur kering
2 batang serai
1 cawan santan sederhana pekat
1 keping asam gelugor
1 genggam ikan bilis, dibersihkan dan rendam sekejap, toskan
1 helai daun kunyit
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1/4 cawan cili padi kampung jenis hijau
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cendawan kukur yang telah kembang, dibersihkan, toskan dan cuci sekali lagi. Perah dan tumbuk dalam lesung batu hingga cendawan memar, tak perlu sampai hancur lumat. Daun kunyit dimayang halus, serai dititik. Ketepikan.
  2. Panaskan  2 camca besar minyak masak, tumis serai titik hingga harum. Masukkan bahan2 kisar halus dan masak hingga wangi. Tuang santan dan tambah sedikit air (anggaran 1/2 cawan), kacau rata dan biarkan mendidih.
  3. Masukkan cendawan kukur, ikan bilis dan asam gelugor. Gaul rata dan masak hingga hampir kering. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Akhir sekali masukkan daun kunyit yang dimayang halus. Kacau rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan ikan goreng...

Monday, October 10, 2016

SIPUT SEDUT MASAK LEMAK CILI PADI

rsz_lcpss
Assalammualaikum, salam semua. Semalam che mat kongsi resipi daging merah ala Thai. Hari ni kita berbalik semula ke tanah Melayu. Resipi  yang menjadi hidangan orang2 Johor. Nak dijadikan cerita Sabtu lepas, kami singgah pasar malam di Chaah. Masa che mat ronda2 tu, nampak sorang akak ni jualan sayur2 kampung. Antara yang menarik minat che mat ialan siput sedut dan sayur sulur keladi Bangla, kes sulur keladi tu nanti bila dan siap masak baru cerita. Siput sedut yang che mat beli saiz boleh tahan besar. Biasanya beli halus betul, dah macam anak siput ajer, Che mat beli sebungkus saja dalam 1 kg beratnya. Harga RM 10, kira boleh lah, siput pun segar2 lagi masih berlumpur. Batang keladi gandingan paling serasi. Tapi boleh juga nak guna rebung. Ada teman Fb dia masak siput sedut campur daun kaduk. Ok, meh kita lihat resipi dia pulak...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 kg siput sedut
1 pokok sederhana keladi sayur
2 batang serai, diketuk
1 helai daun kunyit
1 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa
Air jika perlu

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci belacan (optional)
1 inci kunyit hidup (pilih yang tua)
2 biji cili merah
1/4 cawan cili padi kampung jenis hijau

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Asingkan batang keladi dan ubinya, kupas ubi keladi, potong kiub, cuci dan rebus hingga empuk, angkat dan toskan. Sementara itu, buang kulit luar batang keladi, potong (anggaran 3 inci), cuci dan celur hingga lembut, tos dan ketepikan.
  2. Cuci siput hingga bersih, kemudian kerat hujung siput, kerat pada ruas ke 3 dari atas. Buat hingga siap, cuci kembali dan toskan. Masukkan siput ke dalam periuk bersama2 bahan kisar halus dan serai. Gaul rata dan masak hingga siput berubah warna.
  3. Tuang santan cair, kacau rata dan biarkan mendidih. Masukkan asam gelugor dan masak sekejap. Masukkan batang keladi, kacau perlahan dan jika perlu boleh tambah sedikit air panas. Masuk daun kunyit dan tuang pati santan. Kacau perlahan
  4. Masak dengan api kecil dan kacau sentiasa. Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain...Selamat mencuba!!

Sunday, October 9, 2016

DAGING MERAH ALA THAI

rsz_dmat
Assalammualaikum, salam semua. Perancangan asal nak masukkan entri siput sedut. Tapi che mat fikir2 balik, esok saja lah. Kali ni kita lihat menu daging masak merah ala thai. Ini baki daging korban, tak banyak dalam 500 gram. Menu daging masak merah macam ini terkenal dinegeri belah2 utara Malaysia seperti Kedah dan Perlis. Dulu che mat terkeliru, ingatkan daging masak merah sama macam ayam masak merah, rupanya tidak. Daging masak merah lebih ringkas dan bahan2 yang digunakan tidak banyak. Warna merah pada daging terhasil bila pewarna merah makanan dimasukkan ketika merebus daging tadi. Untuk sayur2an tu terpulang nak guna apa, tapi che mat masukkan kacang panjang dan putik jagung. Jika nak guna lobak merah dan capsicum, silakan tak jadi masalah. Sedap dimakan dengan nasi panas...Che mat kongsikan resipinya di bawah ini..

BAHAN - BAHANNNYA :-)
500 gram daging lembu. hiris nipis, cuci dan toskan*
3/4 camca teh pewarna merah makanan*
3 ulas bawang putih, diketuk*
1 inci halia, dihiris*
1 biji bawang besar, belah 8 dan leraikan
4 tangkai kacang panjang, kerat pendek
4 biji putik jagung, hiris serong
6 biji cili padi merah Thai, diketuk
3 ulas bawang putih, dicincang
2 helai daun limau purut
1 batang serai, diketuk
1 camca besar cili kisar
1 camca besar sos tiram
2 camca besar sos cili Thai (jenama LIFE)
Sos ikan secukup rasa
1 camca teh gula
Jus limau nipis (dari 1/2 biji limau nipis)
Air rebusan daging secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan semua bahan2 bertanda (*) ke dalam periuk.Tuang air secukupnya, masukkan sedikit garam (anggaran 1/2 camca teh) dan rebus hingga daging empuk. Jika menggunakan periuk tekanan (pressure cooker, cuma memakan masa 10 - 15 minit). Asingkan daging dari air rebusannya. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 3 camca besar). Tumis bawang putih dan serai hingga harum. Masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing. Tambah sos cili thai dan sos tiram, kacau rata dan tuang air rebusan (anggaran  1 cawan).
  3. Bila mendidih, masukkan daging tadi dan daun limau purut, masak hingga pekat. Masukkan kacang panjang, putik jagung, bawang besar dan cili padi. Kacau rata.
  4. Masukkan gula dan perasakan dengan sos ikan secukupnya. Kacau dan akhir sekali masukkan jus limau nipis, kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain....Selamat mencuba!

Wednesday, October 5, 2016

RESIPI ASAM PEDAS IKAN SEMBILANG

rsz_apisj
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak asam pedas ikan sembilang. Ikan ni dah lama juga dalam freezer, tapi alhamdulillah isinya masih sedap dan segar. Pemberian pakcik cina che mat (adik pada bonda). Bila masak asam pedas ikan sembilang, terus teringat kat arwah Bak, Bak penggemar asam pedas ikan sembilang, (Al-Fatihah Bak) dan setiap kali ada ikan sembilang segar, tak kira harga berapa sekali pun, Bak akan beli. Untuk mendapat asam pedas yang sedap, ikan perlu segar, kalau dapat beli yang masih hidup. Dan jika anda nak simpan, pastikan ikan tadi dibuang perutnya. Kalau kita simpan ikan yang telah mati dengan isi perut, nanti bau dari kotoran perut ikan akan meresap ke isi ikan.

rsz_apisj1
Untuk resipi ini che mat guna 2 ekor ikan sembilang bersaiz sederhana. Dan dimasukkan juga sawi jeruk 'home made' (resipi di sini). Yang ini terpulang pada anda, nak taruk terung, bendi, tomato atau tak taruk pun boleh. Daun kesom dan bunga kantan, dua herba yang penting dalam masakan asam pedas ikan sembilang untuk mendapat rasa kuah yang sedap dan aroma yang wangi. Oh yea, sebenarnya ada telur ikan sembilang dan che mat bungkus dengan daun kunyit (terlupa nak taruk dalam gambar, tapi anda boleh tengok videonya di IG che mat di sini ). Seperti biasa, jika ada menu asam pedas, telur dadar dan ulam2man paling serasi digandingkan bersama...Resipi che mat kongsikan di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 ekor ikan sembilang saiz sederhana
1 pokok sedehana sawi jeruk
3/4 cawan cili kisar
1 genggam daun kesom
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap 1
1/3 cawan jus asam jawa
1/2 camca teh lada hitam biji, ditumbuk halus
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
12 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1/2 inci halia
12 biji halba

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan sembilang disiang, buang bahagian isi perut dan insangnya. Kerat pada beberapa bahagian. Cuci bersih, kemudian gaul dengan 1 camca besar tepung gandum dan jus limau nipis (1 biji limau nipis). Perap 20 minit, cuci kembali hingga bersih dan toskan. Sawi jeruk dipotong kecil, cuci dan toskan. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar, lada hitam tumbuk dan kacau rata. Masak hingga naik minyak. Tuang air (anggaran 1 liter), kacau rata dan biarkan mendidih. Masukkan jus asam jawa dan sawi jeruk. Kacau dan masak sekejap.
  3. Masukkan ikan sembilang, kacau perlahan, tambah bunga kantan dan daun kesom,Biarkan mendidih. Akhir sekali masukkan garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau perlahan dan masak sekejap, Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, telur dadar dan ulam2man...Selamat mencuba!

Sunday, October 2, 2016

KETAM MASAK LEMAK SAMA NANAS

rsz_gknm
Assalammualaikum, salam semua. Siang tadi che mat masak ketam dan waktu ni baru sempat nak kongsikan resipinya di blog. Bukan benda baru dan mungkin yang dah biasa follow blog che mat, akan perasan dah beberapa kali menu ketam dalam entri2 lepas. Kali ini che mat masak guna ketam bunga saiz besar. Seekor dikerat 2 bahagian dan kami hanya bertiga, jadi masak 2 ekor sudah cukup. Nenas pulak guna nenas madu dalam 1/2 biji. Tapi kalau suka nak taruk nenas lebih, boleh habiskan sebiji tu, tak jadi masalah. Kalau tak suka nenas, boleh ganti dengan rebung atau boleh juga gunakan belimbing buluh. Untuk mendapat kuah masak lemak ketam yang sedap, che mat kisarkan beberapa keping potongan nanas dengan bahan2 rencah. Petua ini che mat dapat dari Kak Ida dari blog 1001resepi, dan Kak Ida pula dapat dari Bonda beliau. Anda cuba buat dan rasa kelainannya. Resipi seperti berikut...

BAHAN - BAHANYA :-)
2 ekor ketam bunga saiz besar (xxl),
1/2 biji nanas madu
2 batang serai, diketuk
1 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
1 cawan pati santan
5 cawan santan cair
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
2 biji cili merah
10 biji cili padi
1 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan, dibakar
3 keping hirisan nanas

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ketam dibersihkan, buang sedikit bahagian hujung kaki2 kecilnya. Duri2 dibahagian penyepit ketam juga dibuang. Ketuk sedikit penyepitnya agar mudah untuk anda keluarkan isinya nanti. Kerat 2 setiap seekor ketam. Cuci bersih dan toskan. Nanas dibelah 2, buang empulur dan hiris sederhana tebal. Ketepikan.
  2. Masukkan bahan2 kisar ke dalam periuk bersama serai dan asam gelugor. Tambah nanas, gaul rata dan tuang santan cair. Kacau dan masak hingga mendidih. Masukkan ketam, kacau dan tuang santan pekat. Masak dengan api kecil hingga ketam berubah warna, kacau sentiasa.
  3. Perasakan dengan garam secukupnya (dan jika suka boleh tambah sedikit gula). Akhir sekali masukkan daun kunyit, kacau perlahan dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain....Selamat mencuba!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.