BEN ASHAARI

Sunday, July 31, 2016

ASAM PEDAS IKAN PARI SAMA SAWI JERUK 'HOMEMADE'

rsz_apsjs
Assalammualaikum, salam Ahad. Hari ni che mat masak asam pedas ikan pari sama sawi jeruk buatan sendiri. Sebenarnya nak rasa sawi jeruk tu sama tak dengan yang beli punya. Dan pada tekak che mat dan juga mereka yang rasa, sawi jeruk tu sama malah lebih segar. Yang penting tahap kebersihan terjamin dan tanpa bahan pengawet. Bagi yang suka makan sawi jeruk tapi was2 nak beli yang dikedai, anda boleh cuba bikin sendiri, resipinya ada di sini. Asam pedas dan che mat berpisah tiada, tu pasal ini antara menu paling kerap ada di blog tiffinbiru. Sejak arwah Bak ada penyakut gaout 3 - 4 tahun dulu, asam pedas che mat takde taruk belacan dan jika anda suka boleh masukkan sedikit belacan. Resipi amat mudah dan ikan tu agak2 saja banyak mana, mungkin dalam 500 gram lebih sikit. Ok, jika anda belum masak tengah hari dan nak cuba, che mat kongsikan resipi di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
500 gram ikan pari (kurang lebih)
3 kelopak sawi jeruk
1 kuntum bunga kantan, belah 2 atau 4
3/4 cawan jus asam jawa
3/4 cawan cili kisar
1/2 kiub pati ikan bilis Maggi (optional)
1 camca teh lada hitam biji, ditumbuk halus
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan pari dipotong pada saiz sederhana, cuci dan perap dengan jus limau nipis selama 15 minit. cuci sekali lagi hingga bersih dan toskan. Sawi jeruk dipotong kecil, kemudian rendam. Ketepikan untuk kegunaan kemudian.
  2. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/4 cawan). Tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan lada hitam tunbuk. Kacau rata dan masak dengan api kecil hingga garing dan naik minyak.
  3. Tuang air secukupnya (anggaran 3 - 4 cawan), kacau dan biarkan mendidih. Masukkan ikan pari dan sawi jeruk (toskan airnya dan perah sedikit). Masak sekejap dan boleh masukkan jus asam jawa. Jika suka kuah lebih anda boleh tambah sedikit lagi air.
  4. Masukkan bunga kantan, kiub ikan bilis (jika guna), perasakan dengan garam secukupnya dan sediki gula. Masak hingga ikan masak, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain...

Saturday, July 30, 2016

JOMMM BUAT SAWI JERUK SENDIRI!..

rsz_sawi_jeruk
Assalammualaikum, salam semua. Selamat bertemu kembali. In sha Allah che mat akan kembali mengisi blog tiffinbiru ini. Entri pertama che mat kongsikan resipi sawi jeruk atau orang Hokkien panggil, kiam chai. Bagi masyarakat kita, sawi jeruk ini paling biasa dimasukkan ke dalam masakan asam pedas terutama di negeri Johor. Rasanya lemak2 masin dan rangup akan menjadikan asam pedas anda bertambah enak. Ada juga che mat lihat sahabat2 blogger masakan yang masukkan sawi jeruk dalam menu masak lemak cili padi, menarik tu, nak kena cuba nanti. Resipi che mat dapat dari group Peranakan Baba Nyonya di FB. Buatnya senang dan paling penting bila kita bikin sendiri, kebersihan terjamin dan sawi jeruk ini tidak mengandungi bahan pengawet. Rasanya lebih sedap dan segar. Resipi bawah ini che mat gunakan 1 kg sawi jenis lebar (nanti anda boleh lihat gambarnya). Sawi jenis ini memang digunakan untuk bikin jeruk....Jomm kita lihat resipi...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 kg sawi jenis lebar (seperti gambar di bawah)
150 gram garam kasar, tumbuk sedikit biar halus
2 liter air
4 camca besar garam kasar
1 inci halia, dihiris nipis
1/2 inci kunyit hidup, dihiris nipis
1 3/4 camca besar tepung beras
Balang kaca atau plastik yang bersih untuk menjeruk sawi
Sehelai plastik bersih yang baru (pastikan tidak bocor)
2 cawan air (atau secukupnya)

CARA MEMBUATNYA :-)

UNTUK AIR JERUK :- Masukkan air bersama garam kasar (yang 4 camca besar), halia, kunyit hidup dan tepung beras ke dalam periuk. Kacau rata dan masak hingga menggelegak dan gara larut. Matikan api dan biar hingga sejuk (che mat letak depan kipas angin). Ketepikan untuk kegunaan kemudian.

rsz_no1-tile
1 - Sawi dibelah 2 setiap satu, kemudian rendam dalam air dan cuci bersih terutama dicelah 2 pelepah sawi. Toskan hingga sawi kering.

2 - Lumur garam (garam kasar yang ditumbuk tadi) pada setiap kelopak sawi hingg rata termasuk dibahagian pangkalnya. Buat hingga siap, kemudian biarkan sawi tadi terperap selama 4 jam.

rsz_no3-tile
3 - Sawi yang telah diperap selama 4 jam akan mengeluarkan air. Buang airnya dan perah sedikit sawi. Tak perlu dicuci, pada masa ini sawi sudah mula kecut dan lembut tapi tetap rangup.

4 - Sediakan botol bersih, kemudian susun sawi hingga 3/4 penuh. Boleh guna apa2 bekas yang sesuai sama ada balang kaca, balang plastik atau pasu.

rsz_no5-tile
5 - Tapis air jeruk tadi (kacau dulu sebelum anda tapis). Kemudin tuangkan ke dalam balang berisi sawi sehingga tenggelam (seperti dalam gambar), tapi jangan sampai melimpah (seperti dalam gambar, dan che mat simpan baki air jeruk dalam peti sejuk untuk kegunaan kemudian).

6 - Untuk memastikan sawi betul2 tenggelam dalam air jeruk, anda kena tindihkan permukaannya. Dan gunakan plastik bersih yang diisi dengan air dan diikat. Pastikan plastik tadi tiada gelembong udara untuk memudahkan anda masukkan ke dalam mulut botol (seperti dalam gambar). Tutup balang tadi ketat2.

Simpan botol berisi sawi jeruk di sudut dapur yang terlindung dari cahaya matahari selama 5 hari. Selepas 5 hari anda boleh guna sawi tadi untuk dicampur ke dalam masakan asam pedas. Di sebabkan sawi jeruk buatan sendiri ini tiada bahan pengawet, sawi perlu dikeluarkan,  taruk dalam bekas kedap udara dan simpan dalam peti sejuk untuk tahan lebih lama....Selamat mencuba!!..

Tuesday, July 19, 2016

MAGGI KETAM DUA SEJOLI..

rsz_mkk
Assalammualaikum, salam semua. Ini entri masak2 pertama che mat setelah bercuti untuk beberapa ketika. Dan mood che mat juga masih dalam keadaan 'berkabung' atas pemergian Bak pada 3 Syawal lepas (Al - Fatihah Hj Ibrahim Bin Rajiman). In sha Allah kami tabah menghadapi situasi ini walaupun kesedihan masih ada. Hari ni che mat gagahkan juga masak satu menu ringkas. Kebetulan sahabat lama bonda ada kasi ketam segar yang dia tangkap sendiri, walaupun saiz ketam comel2 belaka, tapi isi dia penuh dan rasa manis sekali, sebab ketam segar. Che mat culik 2 ekor untuk dimasukkan ke dalam maggi. Biasanya maggi kari menjadi pilihan, tapi terpulang pada anda, boleh guna maggi tomyam atau pun asam laksa. Maggi ayam kurang sesuai sebab ketam ni kan makanan laut. Resipi mudah, takde ikut peraturan sangat, boleh campak2 apa yang ada dalam peti sejuk. Sebab che mat ada simpan baki santan, maka ku masukkan juga, tapi tak banyak dalam 2 sudu besar macam tu. Nak pedas boleh tambah cili padi, ikut selera masing2....Jomm kita masak Maggi Ketam Dua Sejoli...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 paket Mi Maggi perisa kari (che mat guna mi maggi saiz besar)
2 ekor ketam, cuci bersih
1 keping fish cake, dihiris
2 biji telur
1 camca besar cili kisar
2 camca besar santan kelapa (boleh guna susu cair), optioal
1/2 camca besar sos tomato
2 biji bawang merah, hiris
1 ulas bawang putih, cincang halus
Sedikit lada hitam kisar
1 pokok daun bawang, dihiris, untuk hiasan
Sedikit hirisan cili merah
500 ml air (atau secukupnya)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Asingkan mi maggi dari perencahnya. Panaskan 1 camca besar minyak dalam periuk atau kuali, tumis bawang merah dan bawang putih hingga layu, masukkan cili kisar dan sos tomato. Kacau dan masak dengn api kecil hingga cili garing. Tuang air, kacau dan biar mendidih.
  2. Masukkan perencah kari, kacau rata dan kecilkan api. Pecahkan telur satu persatu ke dalam kuah. Masak dengan api kecil hingga telur kental, cedok keluar telur dan ketepikan. Tambah fishcake dan ketam. Masak hingga ketam berubah warna. 
  3. Masukkan santan (jika guna), lada hitam kisar dan 1/2 bahagian hirisan daun bawang. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api (jika suka kuah lebih anda boleh tambah sedikit air panas).
  4. UNTUK MI -: Panaskan air dalam periuk, kemudian celur mi maggi tadi hingga lembut, toskan dan alih ke dalam mangkuk sesuai. Susun ketam dan fishcake atas mi tadi dan tuang kuah hingga penuh. Taruk telur, hias dengan hirisan cili merah dan baki daun bawang. Hidangkan segera..

Friday, July 15, 2016

GENAP SEMINGGU BAK PERGI, AL - FATIHAH

Assalammualaikum, salam Jumaat yang mulia. Hari ini seminggu lepas che mat berada dalam keadaan amat sedih teramat sangat, malah semasa menulis entri ini air mata tetap bertakung. Bak che mat Hj Ibrahim Bin Rajiman telah pergi selama2nya. Allah ketika itu semangat che mat seperti diragut, jiwa kosong sebentar, bingung dan rasa tak percaya Bak telah pergi, Namun janji Allah itu pasti, tidak awal atau lewat seminit pun. Apa2 pun syukur alhamdulillah, Allah perancang maha sempurna, dijemputnya Bak pulang pada hari mulia, Jumaat 8 Julai 2016 (bersamaan 3 Syawal 1437 Hijrah ). Dan diberi peluang pada kami memohon ampon dan maaf di pagi Syawal itu. Walaupun masa Bak macam kurang sedar, tapi Bak mengerti dan air mata Bak meleleh, paling sedih ketika itu dah tentu bonda che mat. Kata bonda lebih 50 tahun dia telah hidup bersama tanpa berenggang. Begitulah aturan Allah, dalam kegembiraan diuji kita dengan kedukaan. Namun sebagai Muslim, kita kena redha dengan ketentuan Allah dan terima dengan berlapang dada....

Bak sakit tak lama kurang lebih 1 bulan 15 hari saja. Asalnya Bak terjatuh di bilik air ketika nak wudhu solat maghrib. Bak takde sakit yang serius, kencing manis, darah tinggi semua takde, cuma Bak ada sakit gaout yang dialami sejak 4 - 5 tahun lepas. Semasa di bawa ke Hospital, disahkan buah pinggang Bak kurang elok ekoran uric acid yang amat tinggi (gambar terakhir yang sempat che mat ambik ketika Bak di Hospital). Di sebabkan tiada sakit lain, kami bawa Bak pulang ke rumah. Disebabkan gaout Bak agak seirus, che mat rasa amat sedih, nak2 ketika menukar lampin pakai buang, dia akan menjerit (sendi2 Bak bengkak dan panas)...huhu, sampai sekarang ni masih terdengar2 walaupun Bak tiada. Tapi kuasa Allah, hari demi hari gaout Bak makin ok, bengkak makin kurang tapi masih sakit. Di saat2 akhir Bak kurang mengadu sakit ketika che mat tukarkan lampin pakai buang. 

Hari2 terakhir Bak, Allah jemput pulang dengan tenang, di pagi Jumaat, cuaca redup berangin dan hujan renyai2, kurang lebih jam 10 pagi, che mat masuk nak tukarkan lampin pakai buang Bak, che mat lihat Bak tarik nafas sekali dan menghembus dengan perlahan. Che mat pegang wajah Bak, dia senyap. Che mat sentuh tangan Bak, dia senyap (selalu Bak akan jerit sebab tangan sakit). Che mat mula panik, degupan jantung mula kencang, air mata mula bertakung, jiwa bergetar. Che mat panggil bonda dan panggil abang long che mat. Dan seperti dijangka Bak telah pergi selama2nya. Innalillah Hiwainailah Hirojiun...maka hilanglah insan keramat yang berada disisi che mat selama 40 tahun. Hilanglah doa barakah seorang insan mulia yang che mat panggil Bak, buat selama2nya..

Al-fatihah Bak - Hj Ibrahim Bin Rajiman. Moga Bak tenang di sana. Ya Allah kau ampunkan segala dosa2 Bak, tempatkan Bak di kalangan hamba2 mu yang soleh dan masukkan Bak ke syura  mu ya Rabb...... Dalam setiap gerak nadi kita, wajah Bak tak pernah hilang, dalam hela nafas kita, bau Bak tetap ada, dalam setiap kelip mata kita Bak sentiada ada di sisi, sehingga Allah menjemput kita satu hari nanti. Moga kita dapat berjumpa di sana nanti yea...

CATATAN MAT GEBU :- Dalam kesempatan ini che mat ingin mengucapkan jutaan terima kasih pada teman2 Blog, FB dan IG yang memberi ucapan Takziah dan mendoakan arwah Bak che mat sama ada di FB, IG dan Wassap. Tak lupa pada Sis Linn sekeluarga, Sue Suraya sekeluarga, Kak Ct Delima sekeluarga, En. Azman  (Kasawari) dan seluruh saudara mara dan kenalan yang sudi datang menziarah arwah Bak tempoh hari....Terima kasih sekali lagi yea....

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.