IKAN BAWAL MASAM MANIS

rsz_ibmm
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak mudah, ikan bawal masam manis, bendi rebus dan ada sayur kacang panjang tumis sama sotong. Semalam bikin sambal sotong dan masih berbaki lagi. Menu biasa lebih menjadi pilihan sebab mudah dimasak. Ikan bawal antara ikan paling sesuai untuk dimasak masam manis atau sweet sour, selain ikan siakap dan ikan merah. Guna udang pun boleh, teringat arwah Bak dulu, kalau arwah dapat udang galah bila memancing, selain menu masak lemak kuning sama timun, hidangan sweet sour menjadi pilihan arwah...semua dah tinggal kenangan... (Al- fatihah Bak 😢). Che mat guna ikan bawal hitam saiz sederhana dalam 3 ekor (tapi dalam gambar cuma 2 ekor). Kalau saiz besar, guna seekor dah cukup, bergantung pada berapa ramai nak makan. Pada che mat ini antara resipi mudah untuk anak2 sediakan. Tapi bab nak goreng ikan tu, minta orang dewasa tolong gorengkan yea, bimbang pulak dengan minyak panas. Resipi seperti berikut...

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 - 3 ekor ikan bawal hitam saiz sederhana (sebesar tapak tangan setiap seekor), disiang dan cuci bersih*
1 camca teh serbuk kunyit*
3/4 camca teh garam*(*disatukan, gaul rata dan perap 10 minit)
1/4 bahagian traffic light capsicum (merah, hijau dan kuning), dipotong kiub
1 biji bawang besar hiris kasar
3 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca besar cili kisar
1 batang leek, potong kecil dan rendam
1 cawan isi nanas dalam tin dipotong kiub (boleh guna nanas segar, lagi sedap)
1/4 cawan sos cili Thai (jenama LIFE)
2 camca besar sos plum (jenama LIFE)
1 camca besar sos tomato
1 cawan air (che mat guna jus nanas dari nanas dalam tin)
Garam dan gula secukup rasa
Hirisan daun bawang, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan bawal digoreng hingga kuning keemasan, angkat, toskan dan susun dalam pinggan sesuai. Dalam kuali yang sama, keluarkan minyak dan tinggalkan dalam 4 camca besar. Tumis bawang putih dan cili kisar hingga harum dan cili garing. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan sos cili Thai, sos plum dan sos tomato. Kacau rata dan masak sekejap. Masukkan bawang besar, kacau dan tambah air, biarkan mendidih. Masukkan leek (toskan dulu airnya) dan nanas, gaul rata. 
  3. Masukkan traffic light capsium dan perasakan dengan garam dan gula secukup rasa (biasanya sweet sour agak manis sedikit, tapi che mat tak taruk gula sebab dah guna jus nanas dari nanas dalam tin yang memang dah manis). Masak dengan api kecil hingga pekat sedikit.
  4. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tuang atas ikan bawal  tadi dan hias dengan hirisan daun bawang sebelum dihidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain. Che mat suka biarkan dalam 15 minit untuk ikan bawal tadi sebelum dimakan, agar sos masam manis tadi menyerap dalam ikan.... Selamat mencuba!!.

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.