BEN ASHAARI

Thursday, November 3, 2016

SAMBAL BILIS PETAI

rsz_sbp1
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat blur sikit, tak pasti nak masak apa yang sedap ditekak. Tengok dalam peti sejuk ada isi petai yang bonda simpan. Rasa macam nak masak satu menu yang ringkas dan tak banyak guna bahan2 mentah. Teringat buku masakan mini dari Chef Norzailina Nordin yang che mat terima tempoh hari (boleh lihat di sini). Dan dalam banyak buku mini tu, ada satu buku siri 'sambal'. Alhamdulillah jumpa resipi yang mudah, tak guna bahan2 yang banyak dan yang bestnya ada petai. Che mat cuma derhaka sikit saja dari resipi asal. Sambal bilis petai ini takde lah macam sambal tumis biasa, ia lebih kering. Disebabkan tiada penggunaan asam dalam resipi asal, che mat sertakan limau kasturi, jadi sesiapa yang nak, hanya tinggal perahkan jusnya sebelum dinikmati bersama nasi putih panas....Sedap ke?.....Cuba buat dan rasa, mesti tambah nasi punya....Che mat kongsikan resipi di bawah ini....

BAHAN - BAHANNYA :-)
3 biji cili merah (che mat guna 4 biji cili merah)
5 - 6 biji cili padi (che mat guna 8 biji cili padi merah thai)
1 cm belacan
3 camca besar minyak masak
1 biji bawang besar, hiris
3 ulas bawang putih, hiris
1/2 cawan isi petai (che mat lebihkan sedikit)
45 gram ikan bilis yang telah dibersihkan, rendam sekejap dan toskan
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air (che mat tambah)
Belahan limau kasturi, jika suka (che mat tambah)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan bilis digoreng hingga garing, angkat dan toskan. Dalam lesung batu, tumbuk cili merah, cili padi dan belacan hingga lumat. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bawang besar dan bawang putih hingga layu. Masukkan bahan2 tumbuk dan masak hingga garing. Tambah isi petai, kacau rata dan tuang sedikit air. Masak dengan api kecil hingga petai empuk.
  3. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya, masak hingga terbit minyak. Akhir sekali masukkan ikan bilis goreng, gaul hingga rata. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama belahan limau kasturi (jika suka), nasi panas dan lauk2 lain. Selamat mencuba!!

3 comments:

Afasz said...

alhamdulillah ..lama tak singgah sini. lepas ni boleh la cari idea nak masak apa hari hari :)

lama tak berblogging :)

Nadia Johari said...

waduhh..leleh tgk petai tu..feveret

aynora nur said...

Assalam Cik Mat,
sedap nampaknya sambal tu, walau saya tak makan petai..terliur jugak.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.