BEN ASHAARI

Friday, November 18, 2016

RESIPI GADO - GADO

rsz_ggmg1
Assalammualaikum, salam semua. Che mat kurang sehat sehari dua ni, tiba2 diserang sakit pinggang, mungkin ada tersalah urat kat mana2. Sakit dia bila kita nak bangun dari kerusi atau bila dah baring kemudian nak bangun..huhu. Dalam2 sakit tu, tekak mulalah mengada2 sangat. Nak makan gado-gado, nak tak nak kenalah bikin sendiri. Bukan satu resipi yang sukar, tapi disebabkan keadaan diri yang tak boleh nak bergerak cergas, kerja menjadi lambat. Tambah lagi bila nak ambil gambar, punyalah payah. Nak bongkokkan badan rasa seperti kena kejutan elektrik kat bahagian pinggang, ada masa kat pinggul pun terasa sakit, bertabahlah. Gado - gado kalau kita lihat kurang lebih macam rojak, macam pecel pun ada, tak lari jauh sangat. Cuma tiada penggunaan petis @ otak udang dalam kuah kacangnya. Kuah pula seakan2 kuah kacang yang dimakan sama sate, perlu  ditumis dan dimasak sampai pekat.

rsz_ggmg
Ada macam2 versi orang makan gado-gado. Ada yang dihidangkan dengan nasi impit atau ketupat, dimakan bersama keropok ikan, keropok udang atau pun keropok belinjau. Memandangkan che mat tak de benda2 tu semua, kita makan dengan apa yang ada sudahlah, janji lepas gian. Resipi sebenarnya lebih kepada cara menyedikan kuah kacang. Bahan2 gado-gado tak susah, ada yang perlu direbus, dicelur dan digoreng sahaja. Ada yang masukkan isi cekur dalam kuahnya, tapi che mat tak berapa suka, sebab nanti dah jadi kuah pecel pulak. Maka kita masukkan daun limau purut, yang tu guna sehelai saja, untuk rasa dan aroma...Gado- gado boleh dikategorikan dalam makanan sihat. Nak mencuba, jomm kita semak resipi di bawah ini...

BAHAN - BAHAN KUAH :-)
1 1/2 cawan kacang tanah tumbuk (goreng dulu tanpa minyak, buang kulit dan tumbuk atau kisar)
1/3 cawan jus asam jawa
4 camca besar gula melaka yang dihiris halus
2 cawan air (kurang lebih)
1 cawan santan
1 helai daun limau purut
Garam secukup rasa
Gula jika perlu

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
10 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
3 batang serai, hiris
1 genggam udang kering, rendam dalam air panas 10 minit dan toskan
1/2 inci lengkuas
12 tangkai cili kering, buang biji dan rendam dalam air panas 10 minit dan toskan
5-6 biji cili padi merah
1 inci kunyit hidup

rsz_ggmg2
BAHAN GADO-GADO :-)
4 biji kentang, kupas dan rendam
4 keping tempe berbungkus daun
5 biji telur
10 tangkai kacang panjang. dikerat pendek
1/2 biji kubis bulat saiz kecil, hiris kasar
3 keping tauhu
1 biji timun

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH GADO - GADO :- Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/3 cawan). Tumis bahan2 kisar halus hingga harum, guna api kecil dan kacau sentiasa. Masak hingga naik minyak. Tuang air, kacau dan biarkan mendidih. Masukkan kacang tanah tumbuk, daun limau purut, kacau dan biarkan mendidih. Tambah jus asam jawa, gula melaka dan santan. Kacau hingga rata dan masak dengan api sederhana hingga kuah pekat sedikit. Perasakan dengan garam secukupnya dan jika perlu masukkan sedikit lagi gula. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api.
  2. UNTUK BAHAN GADO - GADO :- Tauhu dan tempe digoreng hingga kuning keemasan, angkat dan toskan. Kemudian dipotong kiub. Kacang panjang dan kobis dicelur berasingan dalam air mendidih yang ditambah sedikit garam dan beberapa titik minyak masak. Celur hingga lembut dan toskan. Kentang direbus hingga empuk, sejukkan dan potong kiub. Telur direbus, kupas dan belah dua setiap sebiji. Timun dicuci, dan hiris nipis. Ketepikan.
  3. UNTUK PENYEDIAAN GADO - GADO :- Dalam pinggan sesuai, susun serba sedikit bahan2 untuk gado-gado (atau secukupnya). Kemudian tuang kuah secukupnya dan boleh hidangkan. Jika suka boleh ditambah keropok ikan/udang atau keropok belinjau dan juga nasi impit. Hidangkan segera...Selamat mencuba!.

4 comments:

Najeeb Abdullah said...

masa makan ni nak kena bergado-gado jugak ke? Nevesnyaaaaa!

Puan Su said...

gado-gado tu memang biasa jumpa.. tapi dia punya gambar tu buat meleleh air liur

Faizah Syakira said...

sedapnyaaa

Sis Lin said...

Assalam kekandaku ..
sEDAPNYAAAA, hujan2 ni lapo plak nengokkkk...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.