SAMBAL CILI HIJAU KACANG KUDA

rsz_slhkk
Assalammualaikum. Salam semua. Sekarang ni musim orang demam, dan bonda che mat sendiri sudah beberapa hari demam, ditambah pulak dengan batuk serta selsema. Dan masa ni tekak mula meragam, tak selera, payau dan makanan rasa tawar saja. Menu hari ni che mat masak asam rebus ubi kayu dan juga sambal cili hijau kacang kuda. Resipi asam rebus tu dah pernah rasanya dikongsi, tapi sambal hijau kacang kuda belum lagi. Resipi sambal cili hijau ini amat mudah dan ini antara menu nostalgia ketika zaman jepun dulu, kata bonda menu sebegini menjadi bekal ketika bekerja di kebun atau semasa menoreh getah. Asas masakannya sama saja, kacang kuda tu che mat yang tambah. Anda boleh gantikan kacang kuda dengan sengkuan, terung pipit, kentang, rebung, lobak asin, cendawan kukur dan rebung. Jika tak makan sayur seperti che mat tulis tu, anda boleh guna cili hijau sahaja. Bahan paling utama ialah belacan dan petua untuk mendapat rasa sambal cili hijau yang sedap ialah minyak untuk menumis guna minyak lebihan goreng ikan masin. Resipi seperti berikut...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 tin kacang kuda jenama Kimball
6 biji cili hijau, dihiris
2 biji bawang besar, dihiris
3 ulas bawang putih, dihiris
1 inci belacan + 3 camca besar air = dilarutkan
2 camca besar jus asam jawa
1 genggam ikan bilis tambam, rendam hingga lembut
1/3 cawan air
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kacang kuda ditoskan dalam tapis. Cuci bawah air paip mengalir, toskan. Ikan bilis tamban dibersihkan, belah dua dan buang tulangnya, cuci kembali dan toskan (ikan bilis tamban anda boleh ganti dengan ikan bilis biasa. Boleh lebihkan jika suka).
  2. Panaskan 3 camca besar minyak masak dalam kuali (kalau daapat guna minyak lebihan anda goreng ikan masin). Tumis bawang besar, bawang putih, cili hijau dan ikan bilis tamban tadi, Kacau rata dan masak hingga bawang dan cili hijau layu.
  3. Masukkan belacan dan jus asam jawa. Tambah air, kacau dan biarkan mendidih. Masukkan kacang kuda, gaul rata dan masak sekejap. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau dan masak hingga kering, guna api kecil. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain...Selamat mencuba!.

Post a Comment

4 Comments

  1. Hehhe tk prnah makan kacang kuda. Tp boleh try ni.. mcm sedap jaa

    ReplyDelete

  2. Assalamulaikum Admin,

    Boleh tak kita sama2 link-kan blok. Blog saya:

    biarlembuyangjadilembu.blogspot.com

    Terima kasih

    ReplyDelete
  3. Assalam che mat...nmpak sedap tp serious ckap mmg xpnh makan

    ReplyDelete
  4. Assalam che mat...mmg xpnh dengaq nama masakan ni..tp nmpak sedap Dan menyelerakan

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.