PETOLA MASAK SAMA KACANG DHAL

rsz_pukd
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat nak kongsikan dengan anda satu resipi mudah dan sedap. Selain enak dimakan sama nasi, ia juga boleh dimakan (dicicah) dengan roti canai atau roti biasa. Menu ini lebih kurang macam masakan parpu yang menggunakan bahan asanya kacang dhal yang direbus hingga betul2 kembang. Che mat gunakan petola ular, sejenis petola berkulit licin dan panjang, contohnya di sini. Jika takde, anda boleh guna petola biasa (yang bersegi2 tu). Idea masakan ini dikongsi oleh saudara che mat, yelah nak bikin masak lemak atau tumis air macam dah bosan, selalu sangat. Hidangan ini berkemungkinan besar berasal dari India dan rasanya agak ringan dan tidah pedas. Selain lemak dari kacang dhal, che mat juga gunakan santan dalam 1 cawan. Resipi che mat tuliskan di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 cawan kacang dhal
1 biji petola ular (atau petola biasa)
1 cawan santan (sederhana cair)
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN TUMIS DARAT :-)
4 biji bawang merah kecil, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
3 tangkai daun kari, dilurut
1 camca besar rempah kari*
1/2 camca teh serbuk kunyit*
4 camca besar air*(*disatukan dan kacau rata hingga menjadi pes)
5 tangkai cili kering, potong kecil, cuci dan toskan
1 camca teh biji sawi
1/2 camca teh halba
1/2 camca teh jintan manis

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Petola dikupas kulit, buang bahagian tengah dan hiris sederhana tebal (kalau guna petola biasa, tak payah buang bahagian tengahnya). Kacang dhal dicuci, kemudian rebus hingga kembang. Jika kering, tambah 1 cawan air panas. Masukkan petola dan santan, kacau rata dan masak dengan api kecil.
  2. Sementara itu, panaskan minyak (anggaran 4 camca besar), dalam kuali. Tumis semua bahan2 tumis darat kecuali pes rempah. Masak hingga semua layu dan kekuningan. Masukkan pes rempah dan masak hingga rempah garing. Gunakan api kecil dan kacau sentiasa.
  3. Tuangkan no 2 tadi ke dalam periuk berisi kacang dhal dan petola. Kacau rata dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Biarkan mendidih dengan api sederhana buat seketika. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi atau roti...Selamat mencuba!!.

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.