BEN ASHAARI

Thursday, August 11, 2016

RESIPI UDANG LEMAK NANAS

rsz_ulnp
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat kongsikan resipi Udang Lemak Nanas, yang biasa menjadi hidangan orang2 peranakan. Udang lemak nanas mereka tak lari jauh dari masakan orang melayu. Masih ada yang tanya orang peranakan baba nyonya ni muslim ke..melayu ke?...Mereka ni orang cina tapi zaman dulu kala (ratusan tahun dulu) mereka berdagang dan mencari rezeki diluar negara mereka dan kebanyakkan bermastautin di asia tenggara terutama Melaka, Singapura, Indonesia dan Selatan Thai. Dan ada yang berkahwin dengan orang tempatan. Maka berlakulah evolusi dalam budaya kehidupan mereka. Cara pakai, cara makan, cara hidup dan percakapan (bahasa melayu - baba) dipengaruhi budaya melayu. Tapi ugama mereka masih kekal ugama asal (buddha dan sebagainya). Ada yang bertukar ke ugama Islam dan Kristian mengikut peredaran masa dan perkahwinan. Tapi peranakan di Penang berbeza kerana mereka bercampur dengan orang Thai atau Myanmar, percakapan lebih banyak menggunakan dialek Hokkien dan makanan mereka juga ada pengaruh Thai..

rsz_ulnp1
Berbalik pasal resipi hari ni, jika anda nak masak, seelok2nya masak awal sedikit dan lauk macam ni sedap dimakan setelah dibiarkan 3 - 4 jam. Selain udang anda boleh guna ketam kalau berani, gantikan dengan sotong pun boleh. Rahsia masak lemak yang sedap sudah pasti terletak pada santannya. Jika guna santan kotak, rasa dia ok tapi tidaklah seenak santan segar. Selain itu udang harus segar dan nanas tu dapatkan yang manis, che mat guna nanas Sarawak yang memang ada tanam sendiri kat rumah. Menu udang lemak nanas ini, boleh juga digandingkan dengan telur dadar cencalok, sambal belacan dan ulam2, tak lupa nasi panas...Boleh bayangkan tak kesedapannya...ehemm, jika ada masa sudi2kan mencuba, in sha Allah tak menghampakan...Resipi seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
6 - 7 ekor udang bersaiz besar (udang harimau, udang kaki merah atau udang galah)
1 biji kecil nanas (pilih yang masak dan manis)
1 helai daun kunyit, disiat
3 cawan santan cair
1 cawan pati santan
2 camca besar jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
3 biji cili merah
5 biji cili padi (optional)
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
3 biji buah keras, dihiris
3/4 inci belacan, dibakar
2 batang serai, hiris halus
1 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dibersihkan, kerat muncung, kaki2 kecilnya dan buang juga kotoran di 
  2. bahagian kepala udang. Cuci kembali dan toskan. Nanas dikupas kulitnya, belah 4 dan buang empulur. Hiris sederhana tebal dan ketepikan. 
  3. Panaskan 3 camca besar mnyak dalam periuk. Tumis bahan2 kisar halus hingga harum dan naik miyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa. Masukkan nanas, gaul rata dan masak sekejap. Tuang santan cair, kacau dan biarkan mendidih.
  4. Masukkan jus asam jawa dan udang. Kacau perlahan dan masak hingga udang berubah warna. Tambah daun kunyit dan tuang pati santan, kacau dan masukkan daun kunyit. Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Biarkan mendidih perlahan sambil dikacau sentiasa. Masak sekejap  lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan dengan nasi panas, sambal belacan, telur dadar cencalok dan ulam2man.

1 comment:

Usry Norie said...

Adus! Ni kalau dapat udang galah yang ditangkap dalam sungai lagi ngam. lagi mengancam. Tapi sekarang mana ada lagi sungai dan aktiviti menangkap udang galah. Huhu

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.