RESIPI UDANG GALAH MASAM MANIS

rsz_ugss
Assalammualaikum, salam Selasa. Bila part nak memasak ni ada kala boleh memeningkan juga, nak2 kalau ada yang boleh makan dan yang tak boleh makan. Ada yang nak pedas, dan ada yang tak boleh makan pedas. Kalau dapat kita yang memasak ni nak masak satu menu yang semua orang boleh makan, tak kira orang dewasa atau kanak2. Pada pendapat che mat, menu sweet sour atau masam manis antara pilihan tepat. Tidak pedas (atau boleh tambah cili padi macam che mat, untuk lebih pedas). Paling kerap orang guna ikan (ikan bawal atau ikan siakap), tapi anda boleh pelbagaikan, nak guna udang, ayam, ketam atau sotong pun boleh (kalau guna sotong elok kita goreng dengan tepung dulu, kendian baru masak sweet sour dan satu lagi kena dihidangkan segera). Jika anda demam atau kurang sihat macam che mat, silalah masak menu ini dan tambah cili padi lebih sikit, gerenti berpeluh bila makan!....Jomm kita semak resipi...

BAHAN - BAHANNYA :-)
7 - 8 ekor udang galah jenis kecil (udang gantung)
1/2 camca teh serbuk lada sulah
1/2 camca teh garam
1/4 bahagian traffic light capsicum (merah, kuning, hijau)
8 tangkai kacang sweet pea (contoh di sini)
1 biji bawang besar, belah 6
2 ulas bawang putih, cincang halus
5 - 6 biji cili padi merah, belah 2 tapi tak putus setiap 1
1 camca besar plum sos
4 camca besar sos cili
2 camca besar sos tomato
1/2 cawan air
Garam dan gula secukup rasa
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Daun salad untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang galah dibersihkan, buah kaki2 kecilnya, janggut dan juga muncung udang. Buang juga kotoran yang berada di kepala udang. Cuci bersih dan gaul udang dengan serbuk lada sulah dan 1/2 camca teh garam. Kemudian goreng udang hingga bertukar warna, angkat dan toskan. Ketepikan.
  2. Dalam kuali yang sama, cedok keluar minyak tadi dan tinggalkan dalam anggaran 4 camca besar. Tumis bawang putih hingga harum, masukkan sos cili, sos plum dan sos tomato. Kacau rata dan masak sekejap dengan api kecil. 
  3. Tuang air, kacau dan biar mendidih. Masukkan kacang sweet pea, bawang besar dan cili padi. Bila bawang lembut, tambah traffic light capsicum, kacau dan masukkan udang, gaul rata. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula jika perlu. Masak hingga pekat, rasa dan jika ok boleh matikan api. Alihkan udang ke dalam bekas yang dialas dengan daun salad. Tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan. Selamat mencuba!

Post a Comment

2 Comments

  1. terbayang udang dalam peti ais kat rumah... hehehehehe.. nanti nak masak, singgah resepi ni lagi :)

    ReplyDelete
  2. Kalau tukar udang galah dengan ketam nipah agak2 menjadi tak? salam singgah..

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.