RENDANG KERANG SAMA KACANG PANJANG

rsz_rkkp
Assalammualaikum, salam semua. Menu ringkas, mudah dan sedap ini amat sesuai untuk mereka yang tak makan ayam atau daging. Boleh dihidangkan bersama nasi, ketupat atau pun pulut kuning. Nak makan dengan roti pun takde masalah. Kali ni che mat kongsikan resipi rendang kerang sama kacang panjang. Isi kerang tu anda boleh beli yang segar, maksudnya yang dah siap dikeluarkan isinya dari kerang yang belum direbus atau anda boleh beli kerang, rebus dan ambil isinya. Cuma kalau isi kerang yang siap direbus, kita kena masukkan akhir, kalau isi yang segar, masukkan dulu sebelum ditambah kacang panjang (video che mat masak rendang ni ada di IG @matgebu). Rendang ini agak pedas tapi anda boleh kurangkan cili atau tak perlu tambah cili padi belah seperti dalam gambar tu. Ok, takmo cerita banyak, mari kita lihat resipi di bawah ini....

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 cawan isi kerang (sama ada yang segar atau yang telah disiap direbus)
6 - 7 tangkai kacang panjang, kerat pendek
2 helai daun limau purut
1 helai daun kunyit, mayang halus
1 keping asam gelugor
15 biji cili padi merah, belah 2 tapi tak putus setiap 1
3 camca besar cili kisar
1 cawan pati santan
1 camca besar gula melaka
1 camca besar ketumbar biji*
1/2 camca teh jintan putih*
1/2 camca teh jintan manis*(*digoreng tanpa minyak dan kisar halus)
1 camca besar penuh kerisik
Garam secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup
3 biji buah keras, hiris

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1/3 cawan). Sementara itu satukan rempah yang dikisar halus dengan bahan2 kisar, kacau rata dan masukkan ke dalam kuali, masak hingga harum. Tambah cili kisar, kacau rata dan terus memasak hingga garing dan naik minyak, guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Tuang santan, kacau dan masak hingga pekat dan naik minyak. Masukkan isi kerang, kacau dan tambah kerisik, daun limau purut, gula melaka dan garam secukup rasa. Tambah kacang panjang dan cili padi belah, gaul rata.
  3. Akhir sekali masukkan daun kunyit yang dimayang halus, kacau dan masak sekejap lagi atau jika anda suka rendang yang agak kering, boleh masak lama sedikit. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, ketupat, roti atau pulut kuning..

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.