LEMAK CILI PADI CENDAWAN KUKUR

rsz_ckgtp
Assalamualaikum, salam semua. Dah masuk 5 Ramadan che mat baru ada sedikit masa nak update blog. Memang keadaan betul2 tak mengizinkan dengan Bak che mat yang kurang sihat sekarang ni, terpaksa berbaring atas tilam. Dan che mat sendiri hilang mood 'berpuasa'. Masak pun ala kadar sahaja. Semalam che mat masak lemak cili padi cendawan kukur, kebetulan masa petik cili padi kat belakang dapur, ternampak pokok terung pipit berbuah, tapi tak ambik banyak dalam 1 cawan saja. Cuaca panas, tak kuasa nak berlama2 kat luar, haus jadinya. Cendawan kukur che mat beli dalam 200 gram, yang segar bukan yang kering. Untuk rencahnya guna ikan bilis tamban. Sedap dimakan bersama nasi panas dan ikan goreng. Kalau tambah telur dadar pun ok juga....Meh che mat tuliskan resipinya...

BAHAN - BAHANNYA :-)
200 gram cendawan kukur segar, bersihkan dan rendam
1 cawan terung pipit, buang tangkai, cuci dan toskan
1 genggam ikan bilis tamban
2 batang serai, diketuk
1 keping asam gelugor
1 liter santan cair
300 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1/3 cawan cili padi kampung (boleh kurangkan)
1 inci kunyit hidup, pilih kuyit yang tua
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Terung pipit direbus hingga empuk, tos dan ketepikan. Ikan tamban dibuang sisiknya, kemudian belah 2 dan buang tulang tengahnya. Toskan cendawan kukur, kemudian cuci sekali lagi, tos dan perah airnya. Masukkan cendawan dalam lesung batu dan tumbuk2 sedikit biar cendawan pecah2, jangan tumbuk sampai lumat. 
  2. Masukkan cendawan, serai titik, terung pipit dan bahan2 kisar halus ke dalam periuk. Gaul rata.Tuang santan cair, kacau dan masak hingga mendidih. Tambah ikan bilis tamban dan asam gelugor. Masak hingga cendawan lembut.
  3. Tuang pati santan, kacau rata dan perasakan dengan garam secukupnya (anggaran 1 1/4 camca teh) dan sedikit gula. Kacau dan masak sekejap. Boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, ikan goreng dan telur dadar..

Post a Comment

1 Comments

  1. Sedapnya Che Mat!! KL susah nak dapat cendawan kukur. Kemsalam Mak Yah, Bak dan semua. Selamat Berpuasa.

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.