PUFF PASTRY INTI KENTANG

rsz_ktpp
Assalammualaikum, salam Rabu semua. Petang semalam che mat sempat buat kudapan ringkas. Yang ni rasaya semua orang boleh buat, sebab gunakan puff pastry. Benda2 macam ni memang selalu ada dalam simpanan che mat (dalam freezer), tapi boleh tak perasan masih ada berbaki sebungkus lagi. Puff pastry bagi mereka yang kurang pasti apa dia, ialah pastry yang dibalut dengan pastry majerin kemdian dilipat berulang2 kali. Proses membuatnya agak crewet walaupun bahan2nya tak banyak. Ini kerana setiap kali lepas anda lipat dan canai, pastry kena dimasukkan ke dalam peti sejuk selama 20 minit. Proses melipat, mencanai dan menyimpan kena buat hingga 4 - 5 kali. Tujuanya untuk mendapat lapisan nipis bila pastry dibakar nanti. Che mat pernah bikin sekali dulu, tapi kalau nak cepat, seelok2nya beli saja yang ready made. Biasa yang kita jumpa di pasaraya jenama KAWAN. Untuk isian atau inti anda boleh guna sebarang jenis samada yang manis atau pun pedas. Resipi ini amat mudah dan amat sesuai untuk sarapan pagi atau pun minum petang....Jomm kita cuba!..

BAHAN - BAHANNYA :-)
10 keping puff pastry (jenama kawan) bersaiz 4 inci x 4 inci
1 telur, dipukul sedikit
Bijan untuk hiasan

BAHAN - BAHAN INTI :-)
3 biji kentang saiz sederhana
2 biji telur
1 biji bawang besar, dicincang
2 ulas bawang putih, dicincang
1 pokok daun bawang, hiris halus
1 kiub pati ayam MAGGI, dihancurkan
1 camca besar penuh rempah kari daging (Baba's)
1 camca teh gula
1/4 camca teh lada sebuk lada hitam (optional)
Garam secukup rasa
1/2 cawan air

rsz_ktpp2

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK INTINYA :- Kentang dikupas, cuci dan dipotong dadu kecil2 (seperti membuat inti karipap). Kemdian rebus kentang tadi hingga empuk, toskan. Panaskan 2 camca besar minyak dalam kuali. Tuang telur dan kacau hingga hancur, angkat dan ketepikan.
  2. Dalam kuali yang sama, masukkan 3 camca besar minyak. Tumis bawang besar dan bawang putih hingga layu. Masukkan rempah kari dan kacau rata. Tuang air dan masak hingga mendidih. Masukkan kentang, telur hancur dan kiub pati ayam. Gaul rata dan masukkan gula. Kacau dan masak hingga kering. 
  3. Masukkan sedikit garam (rasa dulu sebab kiub ayam dah ada garam) dan serbuk lada hitam, (jika guna), kacau dan akhir sekali tambah hirisan daun bawang. Gaul rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Biar inti sejuk.
  4. UNTUK PUFF PASTRY  INTI KETANG :- Panaskan oven pada suhu 180C. Sediakan dulang pembakar. Ambil sekeping puff pastry. Cedok 1 camca besar inti dan taruk pada 1/2 bahagian puff pastry (seperti gambar di atas). Sapu keliling puff pastry dengan telur, kemudian lipat dua puff pastry. Tekan2 sedikit tepinya agar melekat (tak perlu tekan dengan garfu seperti selalu). Alihkan atas dulang pembakar. Buat kaedah sama untuk baki puff pastry dan inti, hingga siap.
  5. Cucuk2 permukaan puff tadi dengan garfu, kemudian sapu dengan telur dan taburkan sedikit bijan. Bakar dalam oven selama 25 minit hingga kuning keemasan (jika oven anda ada 'kipas', anda boleh on kan). Sejukkan puff atas jaringan sebelum dihidangkan...

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.