BEN ASHAARI

Wednesday, May 11, 2016

NYONYA ASAM KARI

rsz_nas
Salam semua. Dah makan tengah hari?... Che mat masak Nyonya Asam Kari hari ni, menu ni gabungan antara asam pedas dan kari, tapi tak taruk santan. Sebenarnya che mat tak boleh makan menu2 pedas dan berempah macam ni sebab tengah sakit gusi. Dah 2 hari, bila malam ajer kena makan pain killer, kalau tak, tak boleh tidur, dia denyut2. Alhamdulilah hari ni kurang sikit dah. Dan bila kurang mulalah menggatal nak makan yang hangat dan berempah. Asalnya che mat masakkan menu asam pedas ikan bandang susu campur nanas untuk Bak, tapi tekak ni macam tak selera dengan asam pedas tu, pelikkan, kalau tak kau lah juara makan asam pedas, hari2 pun takpe, tapi hari ni memang tekak menolak sangat. Ada pulak ikan pari, tak banyak dalam 1 keping saja, tu yang che mat masak nyonya asam kari..

rsz_nas1
Biasanya menu ini memang guna ikan pari, tapi anda yang tak makan ikan pari boleh tukar guna ikan merah, ikan tenggiri atau ikan kembong. Senang cerita guna ikan yang banyak isi. Untuk sayur dia, che mat masukkan terung dan tomato. Kuah asam kari anda boleh makan sama roti atau lempeng. Kalau berani nak cuba, boleh guna ayam dan masukkan kentang, tu kira derhaka, tapi kalau menjadi dengan sedap, apa salahnya. Walaupun nama asam kari, tapi tak guna daun kari. Daun kesom dan bunga kantan wajib ada. Buah keras pulak sebagai bahan menambah lemak dan pekat dalam kuah.

rsz_nas2
Bila ada asam kari, satu lagi yang harus ada ialah sambal belacan. Yang ni memang kena ada baru ngam. Kena pulak dengan ulam timun. Sambal belacan pada che mat harus ditumbuk guna lesong batu baru lah 'asli'. Tapi tak salah nak guna blender, pilihan masing2, cuma yang tradisi ni lebih nampak klasik. Che mat lebih suka campurkan cili merah segar dengan beberapa biji cili padi untuk mendapat sambal belacan yang pedas. Belacan harus dibakar hingga harum sebelum ditumbuk bersama cili dan sedikit garam. Ada yang suka masukkan sedikit gula, ini terpulang dan ada juga yang suka perahkan jus limau nipis dalam sambal belacan. Che mat lebih suka perah jus limau kasturi  pada sambal belacan tadi masa nak makan....Kalau anda nak mencuba Nyonya Asam Kari, jomm kita semak resipi di bawah ini....

BAHAN - BAHANNYA :-)
600 gram ikan pari
1 biji terung ungu
1 biji tomato saiz besar
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap 1
1 genggam daun kesom, cuci dan toskan
2 batang serai, diketuk
1/2 cawan jus asam jawa (asam jawa sebesar 2 ibu jari + 1/2 cawan air suam = ramas dan tapis)
1/3 cawan cili kisar
1 camca besar penuh rempah kari ikan (baba's)
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan
3 biji cili merah
4 biji buah keras, dihiris

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan pari dipotong pada saiz sederhana, perap dengan jus limau kasturi selama 15 minit, cuci hingga bersih dan toskan. Terung dibelah 2 dan hiris serong sederhana tebal dan direndam. Tomato dibelah 6. Bancuh rempah kari dengan bahan2 kisar halus, kacau hingga menjadi pes rempah. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis serai dan masukkan cili kisar dan masak hingga cil garing. Masukkan pes rempah, kacau rata dan masak hingga wangi dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  3. Tuang air (anggaran 1 liter), kacau rata dan biarkan mendidih. Masukkan ikan pari, bunga kantan dan terung (toskan airnya). Masak sekejap dan tuang jus asam jawa. Masukkan daun kesom, perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Tambah sedikit air panas jika suka kuah lebih.
  4. Masak hingga terung lembut dan ikan pari masak. Akhir sekali masukkan tomato, dan masak sekejap lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan nyonya asam kari dengan nasi panas, sambal belacan dan ulam timun. Jika suka anda boleh tambah telur dadar cencalok..

3 comments:

Julia Johari said...

Che Mat, suka tgk gambar dekorasi makanan che mat sajikan, kemas dan teratur, cantik sungguh!

sheAYANG said...

Cara hidang tu dah dapat rasa mesti sedap masakan ni.
kalau cukup bahan boleh la try buat nanti. hehehe

Saidila Abdul Rahman said...

lama tak makan ikan pari...sebab mak kita dah tak boleh makan ikan pari.....huhuhu

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.