MI SOTO UNTUK CHE MAT

rsz_msmg
Assalammualaikum, salam Ahad semua. Hari ni che mat makan menu amat ringkas. Kebetulan semalam ada tetamu datang ke rumah. Dan che mat bikin soto sebagai hidangan untuk mereka. Biasanya kalau bikin soto, memang akan lebihkan kuah dia, untuk dimakan dengan mi hoon atau mi kuning. Jadi hari ni kita celur mi kuning, kemudian curah kuah soto dan taruk bahan2 sampingannya dan jangan lupa sambal kicap. Kalau takde sambal kicap bukan soto namanya dan sah2 bukan Johor!. Anda pun dah biasakan dengan resipi soto di blog che mat ni. Jadi hari ni che mat tak tulis resipi untuk kuah soto, tapi che mat kasi link resipi soto yang lepas untuk anda semak dan cuba. Untuk menyediakan mi soto ni anda perlukan..

BAHAN - BAHANNYA :-)
Mi kuning secukupnya, dicuci, kemudian celur dalam air panas (dalam 30 saat), toskan
Kuah soto secukupnya - resipi di sini 
Isi ayam yang dicarik (biasanya guna bahagian dada ayam yang direbus dalam kuah soto)
Hirisan daun sup dan daun bawang
Bawang goreng
Tauhu, digoreng dan hiris nipis
Begedil kentang (resipi di bawah)
Kacang tanah goreng
Taugeh, dibuang ekor dan celur sekejap
Sambal kicap

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. UNTUK BEGEDIL KENTANG :-  4 - 5 biji kentang saiz besar, kupas kulitnya, cuci dan hiris (kurang lebih 1/2 cm tebal) dan goreng hingga keemasan. Pastikan guna api sederhana. Sementara itu, hiris halus 1 pokok daun sup. Ramas hancur 1 genggam bawang goreng. Ketepikan. 
  2. Kentang diangkat, toskan minyaknya dan masukkan dalam mangkuk besar. Lecek hingga halus. Masukkan 1 camca besar rata tepung gandum, hirisan daun sup, bawang goreng yang diramas. serbuk lada sulah dan garam secukup rasa (anggaran 1/4 camca teh). Gaul hingga semua rata.
  3. Cedok 3/4 atau 1 camca besar adunan begedil, bulat2 dan leperkan sedikit. Buat hingga siap (pastikan begedil tidak terlalu nipis untuk mengelakkan ia pecah ketika digoreng). Panaskan minyak, biar pada suhu sederhana. Pecahkan 1 biji telur dalam mangkuk, pukul rata dengan garfu. Celop begedil dalam telur dan masukkan ke dalam minyak sederhana panas. Goreng 6 - 7 biji sekali goreng. Balik2kan agar masak sekata. Bia kuning keemasan, angkat dan toskan minyakkan. Buat kaedah sama hingga begedil habis digoreng.
  4. UNTUK MI SOTO :- Masukkan mi kuning yang telah dicelur secukupnya dalam mangkuk sesuai. Tuang kuah soto hingga penuh. Taruk taugeh, hirisan daun bawang/daun sup, bawang goreng, tauhu goreng yang dihiris, daging ayam yang dicarik, begedil, kacang tanah goreng dan diakhiri dengan sambal kicap....sedia untuk dihidangkan....Selamat mencuba!!..

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.