RESIPI APAM BALIK

rsz_kab
Cakk!!....salam semua, bukan mudah sekarang ni nak update entri 2 kali sehari, nak2 resipi masakan. Bukan tak masak, tapi mengejar masa. Macam hari ni lepas che mat masukkan entri char kuey teow kambing tadi, rehat sekejap dah on ke dapur balik. Tapi takpe, kerja adalah ibadat, janji kita ikhlas melakukannya. Tu hari bonda che mat ada sebut apam balik. Kalau dulu2 masa zaman kami berjualan, kuih apam balik ni sampai jemu, sebab bila dah hujung2, orang yang berniaga apam balik akan berbagi2. Disebabkan bonda che mat berpuasa hari ni, elok juga kita bikin apam balik. Kena buat 2 jenis, yang berkacang tanah dan satu lagi tak taruk kacang, cuma letak  jagung krim saja dan sedikit bijan, yang tu untuk Bak.


rsz_kab1
Resipi ni che mat dapat dari youtube, zaman sekarang ni senang, semuanya anda boleh google atau cari di youtube. Alhamdulillah hasilnya memuaskan dan resipi ini akan menghasilkan 3 keping apam balik. Che mat guna non-stick pan saiz 8 inci. Jadi anda bahagikan 3 bahagian adunan agar apam balik sama saiz bila dah masak. Jika suka apam balik dibahagian tepinya berbibir seperti yang jual dipasar2 malam, kita ratakan adunan sampai ke tepi pan, biar dia berbibir sikit. Satu lagi inti dia anda boleh variasikan, nak taruk pulut (pastikan anda masak dulu yea pulut tu), atau boleh juga tambah parutan kelapa muda. kacang merah pun boleh. Nak tabur keju atau coklat pun boleh. Tapi che mat lebih suka yang origanal iaitu kacang tanah, bijan panggang, sedikit gula dan krim jagung. Kalau ingin mencuba. resipi seperti dibawah ini..

BAHAN - BAHAN APAM BALIK :-)
130 gram tepung gandum
1/2 camca teh soda bicarbonate
1/2 camca teh instant yeast
2 camca besar gula halus
1 biji telur gred A
160 ml air
1/4 camca teh esen vanilla (optional)

BAHAN - BAHAN INTI :-)
50 gram kacang tanah
2 camca besar gula pasir (che mat guna 1 1/2 camca besar gula perang)
2 camca besar bijan
1/2 cawan jagung krim dalam tin
Sedikit mentega atau majerin

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK ADUNAN APAM BALIK :- Masukkan tepung, soda bicarbonate, instant yeast dan gula ke dalam mangkuk sederhana besar. Kacau rata, tuang air dan masukkan telur; Kacau dengan whisk hingga semua rata dan sebati. Kalau ada bintil2, anda boleh tapis bancuhan tadi. Tutup dengan plastik wrap dan perap 45 minit.
  2. UNTUK INTI :- Kacang tanah digoreng tanpa minyak hingga perang, sejukkan dan buang kulit, kemudian kisar kasar atau anda boleh tumbuk dalam lesung. Bijan digoreng tanpa minyak hingga perang dan wangi. Masukkan kacang tumbuk, bijan dan gula perang dalam satu mangkuk dan kacau rata. Ketepikan.
  3. UNTUK APAM BALIK :- Panaskan non-stick frying pan saiz 8 inci, sapu dengan sedikit minyak makan (che mat cuma celopkan tissue dapur bersih dalam minyak masak dan lenser nipis pada permukaan pan tadi). Kemudian kecilkan api. Adunan apam balik dikacau rata dan bagi kepada 3 bahagian sama banyak. 
  4. Tuang satu bahagian, kemudian ratakan. Tutup permukaan pan dengan tudung periuk dan masak untuk 4 - 5 minit atau hingga permukaan nampak berbuih2. Kemudian taburkan 1/3 bahagian inti dan 1/3 bahagian krim jagung. Tutup kembali pan dengan tudung periuk dan masak untuk 2 - 3 minit lagi. 
  5. Tarukkan sedikit mentega atau majerin dibeberapa bahagian apam balik dan berhati2 lipat dua apam balik tadi, tekan2 sedikit dan alihkan dalam pinggan. Buat kaedah sama untuk baki bahan2 dan inti. Pastikan anda sapu nipis permukaan pan dengan tissue yang dicelop minyak makan setiap kali membuat apam balik. Potong dan hidangkan untuk minum petang..Selamat mencuba!!

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.