JOMMM BUAT ROJAK PETIS

rsz_rpp
Assalammualaikum, salam Rabu semua. Hari ni che mat bikin rojak petis. Lama sangat tak makan rojak petis, sebenarnya asbab utama che mat rasa tak sampai hati nak makan rojak petis kerana Bak. Bak ada gaot dan seperti anda sedia maklum, rojak petis ada banyak bahan2 yang orang gaot tak boleh makan. Antaranya kacang, petis, taugeh, tauhu, kicap. Kalau benda2 tu kita tak taruk dalam rojak petis, dah lari sangat rasanya. Disebabkan hari ni che mat mengidam sangat, maka dengan berat hati ku buat secara 'rahsia' dan makan dengan mereka2 yang boleh makan, juga secara rahsia..huhu, minta maaf Bak. Resipi memang mudah, che mat buat versi cepat. Kuantiti bahan2 untuk rojak tu main agak2 saja sebenarnya. Sebab suka pedas, che mat tumbuk 3 biji cili padi thai merah dan masukkan dalam rojak. Satu lagi kemanisan pun ikut selera, tapi che mat guna 1 camca besar gula pasir, itu pun dah manis sebab guna nenas Sarawak yang memang cukup manis. Sedap dimakan sejurus ia dibancuh, kalau biar lama2 nanti rojak tu dah berair, sayur2 pun mula 'bisu', jadi kurang kick!....Bagi yang nak mencuba, che mat kongsikan resipinya. Hidangan ini untuk 2 - 3 orang

BAHAN - BAHAN SOS ROJAK :-)
2 camca besar penuh petis @ otak udang
1 camca besar cili kisar
3 biji cili padi thai warna merah, ditumbuk (optinal)
1 camca besar kicap pekat
1 camca besar gula pasir (atau secukup rasa)
1 camca teh pes asam jawa
1 cawan kacang tanah digoreng tanpa minyak, dibuang kulit dan ditumbuk kasar

BAHAN - BAHAN ROJAK :-)
2 keping tauhu, digoreng (kalau saiz tauhu besar, guna 1 keping)
Nanas secukupnya
1/2 biji timun
1/4 biji sengkuang
2 genggam taugeh, dicelur dan toskan
4 - 5 pokok sayur kangkong, disiang, cuci dan celur, toskan

RPP`
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam mangkuk besar, masukkan semua bahan2 untuk sos rojak, kecuali kacang tanah. Kacau rata dengan senduk. Masukkan 1/2 bahagian kacang tanah yang telah ditumbuk tadi, gaul hingga semu rata.
  2. Hiris  serong tauhu, nanas, timun dan sengkung. Masukkan ke dalam mangkuk berisi sos rojak. Tambah taugeh dan kangkung celur. Gaul hingga semua rata, rasa dan jika ok boleh alihkan ke dalam bekas sesuai. Tabur baki kacang tanah tumbuk atas rojak tadi sebelum dihidangkan. Sedap dimakan sejurus rojak dibancuh...Selamat mencuba!!

Post a Comment

2 Comments

  1. Lisa suka makan rojak petis.. tapi kadang sambal yang orang jual tu tk kena dengan tekak. tak sedp... wahh dah ada resipi dari PCM ..bole try masak sndri dekat rumah nanti

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.