BEN ASHAARI

Friday, April 8, 2016

DADAH TAHAI, RESIPI ASLI BRUNEI

rsz_dadah_tahai
Assalammualaikum, malam baru dapat nak duduk dan update entri blog. Waktu siang kerja banyak yang menunggu, dengan cuaca panas lagi, apa2 pun syukur Alhamdulillah, nikmat Allah yea tak, kenapa harus kita mengeluh. Bercerita pasal entri hari ini, semalam che mat masak satu resipi yang amat mudah dan cuma bahan2 dia berbeza sikit dari biasa yang kita biasa masak. Tempoh hari che mat menerima kiriman barang dari YM Tunku Zahra Mahmood. Beliau menetap di Brunei tapi berasal dari Johor. Antara barang2 kiriman yang menarik perhatian che mat ialah ikan tahai yang telah disalai (kalau kita disemenanjung ni lebih kurang macam ikan tamban), serta asam aur aur (seperti asam keping @ asam gelugor. Tapi rasa dia beza sikit dari asam gelugor, ada rasa masam2 manis, yang tu anda boleh google lah yea).

dadah tahai2
Resipi ini pun atas perkongsian Tunku Zahra. Nama dia agak 'sensasi' tapi sebenarnya ia saling tak tumpah macam masakan asam rebus kita, cuma tak taruk kunyit. Mungkin bagi yang tak biasa, ia agak pelik, tapi secara jujur, che mat suka, bau aroma ikan tahai salai tu wangi, kuah dadah tahai tu pulak bila dimakan sama nasi panas, nyaman sangat. Cuma anda perlu rebih lama sikit agar isi ikan tahai lembut, kalau tak memang keras, yelah dah nama pun ikan salai. Apa2 pun che mat kongsikan resipi Dadah Tahai ni untuk rujukan anda...

BAHAN - BAHANNYA :-)
5 - 6 ekor ikan tahai salai, cuci dan toskan
1 batang serai, diketuk
4 - 5 keping asam aur aur, anda boleh baca di sini
3 - 4 biji cili padi, dibelah 2 tapi tak putus
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN TUMBUK KASAR :-)
2 biji cili merah
4 biji bawang merah kecil
1 ulas bawang putih (kalau saiz kecil, guna 2 ulas)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan bahan2 tumbuk kasar dalam periuk bersama, asam aur aur, serai, ikan tahai yang telah dibersihkan serta air secukupnya (kurang lebih 3 cawan). Kacau dan masak hingga mendidih. Kecilkan api dan terus memasak hingga ikan tahai lembut (disebabkan ikan ini disalai, ia tidak lah lembut seperti ikan biasa), tambah air jika perlu.
  2. Masukkan cili padi, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau perlahan dan masak sekejap lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi atau anda boleh hirup begitu saja.
CATATAN MAT GEBU :- Style che mat makan. Cedok kuah dadah tahai ke dalam mangkuk, isi ikan tahai tu kita siat2 kecil dan buang tulang tengahnya. Masukkan nasi secukupnya dan boleh dimakan. Rasanya...memang unik dan sedap pada che mat. Jika anda dapat bahan2nya, jangan lupa mencuba..ok!...

No comments:

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.