BEN ASHAARI

Tuesday, April 26, 2016

BRUSSEL SPROUT TUMIS SAMA UDANG

rsz_bstu
Asalammualaikum, salam Selasa semua. Hari ni che mat masak senang2 saja. Rebus dan tumis. Antaranya ada ikan tongkol rebus, bendi rebus, tumis kailan ikan masin dan brussel sprout tumis sama udang. Resipi ni walaupun biasa, tapi bahan2 dia beza sikit. Brussel sprout che mat beli di Tesco, harga....errr..tak ingat pulak, tapi masa beli tu dia tengah offer. Dulu, ingatkan brussel sprout ni kobis bantut, rupaya memang sejenis sayur yang bentuk dia macam kobis bantut dan tumbuh bersusun pada tangkai yang menegak (anda boleh google lah yea kalau nak tengok pokok brussel sprout). Harga kadang2 agak mahal juga, tapi kalau nak merasa tak salah beli satu pack dan cuba, sekurang2nya kita takde lah macam 'jakun' sangat...betul tak...

bstu1
Che mat guna dalam 250 gram (1 bekas macam dalam gambar). Ada yang tanya, macam mana nak masak, sebab brussel sprout ni ada rasa pahit2 sikit. Biasanya sebelum masak, che mat rebus dulu dalam air mendidih yang dimasukkan sedikit garam dan beberapa titik minyak. Rebus hingga brussle sprout tu empuk sikit, pastikan anda belah 2 atau kalau brussel sprout kecil, boleh belah 4 tapi tak putus. Kemudian masukkan dalam air mendidih. Dengan cara ini, rasa brussel sprout tak pahit dan tak diperlu masak lama2....Eh, tak payah cerita lagi...jommm kita lihat resipi sangat2 mudah dan ringkas..

BAHAN - BAHANNYA :-)
250 gram brussel sprout
2-3 biji cili padi thai warna merah, hiris kecil
1 biji bawang besar, didadu
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca besar mentega
1 camca besar minyak masak
1 camca teh madu
1/2 genggam isi udang, cuci dan toskan
Garam secukup rasa
2-3 camca besar air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Didihkan air, masukkan sedikit garam dan beberapa titik minyak masak. Brussel sprout dicuci, kemudian belah 2 setiap 1. Masukkan dalam air mendidih tadi dan celur sekejap (hingga empuk sedikit). Tos dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, masukkan mentega dan biar mentega cair. Tumis bawang besar, bawang putih dan cili padi hingga layu. Masukkan isi udang, kacau dan masak dengan api kecil hingga isi udang berubah warna.
  3. Tambah madu dan air. Kacau rata dan masukkan brussel sprout tadi. Kacau hingga rata dan perasakan dengan garam secukupnya. Masak sekejap hingga dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi atau anda boleh makan macam tu saja..

1 comment:

Cik Puan Eka said...

Hai che mat. Terus saye gugel pokok Brussel Sprout ni. Saye pon ingat kobis hihi tringin nak makan

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.