SAMBAL BELACAN TERUNG BAKAR

rsz_sbtb
Assalammualaikum, salam Isnin semua. Hari ni che mat masak awal, mana2 yang singgah IG dan FB che mat, pasti anda tau masak apa, ada video 15 saat tengah kacau lauk rendang ayam. Disebabkan rendang tu dah selalu sangat jadi tak tergamak nak jadikan entri. Kadang2 resipi yang bahan2nya banyak kurang orang nak bikin kecuali di hari2 tertentu, mungkin kerana kesuntukan masa. Kalau resipi mudah, simple dan campak2, ramai yang suka. Entri hari ni che mat kongsi kan resipi sambal belacan terung bakar. Terung tu kebetulan ada 2 biji tergantung pada pokok terung yang bonda che mat tanam. Maka ku rembat dan jadikan sambal seperti dalam gambar. Bahan2 untuk sambal tu che mat goreng dengan sedikit minyak termasuk belacan dia pun kita goreng. Resipi memang senang, main hempuk2 dan gaul2 saja. Hidangkan dengan nasi panas dan ikan goreng....kalau ada petai topup tepi pinggan.....memang mak mertua pengsan pun kita tak sedar...haha, kejam tak?....Nak mencuba, resipi seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 biji terung ungu saiz sederhana, cuci dan toskan
6 biji cili merah
6 biji cili padi merah
5 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 inci belacan
Garam secukup rasa
1/2 camca teh gula
Belahan limau kasturi

CARA MEMBUATNYANYA :-)
  1. Terung dibelah 2, kemudian salai dalam non-stick pan hingga lembut (tak perlu taruk minyak), tutup pan dengan penutup periuk untuk mempercepatkan kulit terung menjadi lembut. Sejukkan dan buang kulitkan, potong kecil isi terung tadi dan ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, goreng cili merah, cili padi, bawang merah dan bawang putih hingga layu. Angkat dan taruk atas peper towel dan biarkan sejuk. Kemudian goreng pula belacan hingga wangi, angkat dan toskan.
  3. Masukkan semua bahan yang bergoreng tadi dalam lesung batu dan tumbuk hingga lumat. Masukkan gula dan sedikit garam. Tumbuk sedikit lagi dan boleh masukkan terung salai. Gaul rata dengan sambal dan alihkan ke dalam bekas sesuai. Perah jus limau kasturi sebelum dihidangkan bersama nasi panas dan ikan goreng.....Sedappp okehh!!.
CATATAN MAT GEBU :- Selain salai dalam non-stick pan, anda juga boleh bakar terung tadi atas api, gunakan jaring yang biasa untuk bakar ikan tu. Nak sedap lagi salai atau bakar atas bara api....

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.