RESIPI NASI DAGANG, GULAI TONGKOL DAN ACAR MENTAH

rsz_ndt
Assalammualaikum, salam Isnin. Hari ni bonda che mat berpuasa. Dan kebetulan Khamis lepas kami ke Endau, sempat jugalah beli ikan tongkol segar. Memandangkan ada stok ikan tongkol, che mat termengidam pulak nak bikin nasi dagang. Kira ini menu untuk bonda che mat berbuka petang nanti. Nasi dagang biasanya popular dinegeri2 pantai timur tak terkecuali daerah Mersing. Biasa yang kita lihat kalau nasi dagang dibelah Terengganu mereka gunakan beras wangi yang dicampur dengan beras pulut. Di Kelantan pula nasi daging mereka menggunakan beras bewarna coklat (seperti dalam gambar). Kali ni che mat gunakan 3 jenis beras, beras wangi, beras pulut dan juga beras nasi dagang yang bewarna coklat, tapi dalam nisbah tertentu. Ada juga yang memasak nasi dagang seperti nasi biasa, guna periuk nasi elektrik, tapi che mat guna kaedah tradisional, iaitu dengan mengukus. Resipi che mat akan kongsikan dan tak lupa resipi gulai tongkol dan acar mentah...

BAHAN-BAHAN NASI DAGANG :-)
650 g beras siam
150 g beras nasi daging (warna coklat)
200 g beras pulut
1200 ml santan
1 camca besar rata garam
1 camca teh gula
10 biji bawang merah, hiris
2 cm halia, hiris halus
1 camca besar halba
1 helai daun pandan, disimpul
Daun pisang untuk mengalas kukus

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan beras siam, beras nasi dagang dan beras pulut. Gaul rata dan cuci, kemudian rendam selama 4 - 5 jam dan toskan. Dalam mangkuk, satukan bawang merah hiris, halia hiris dan halba, kacau rata. Ketepikan.
  2. Panaskan kukus. Alas dasar kukus dengan daun pisang@aluminium foil, bocor2 kan. Masuk beras yang telah ditoskan dalam kukusan dan kukus 20 minit. Sementara itu, satukan santan dengan garam dan gula, kacau rata2 hingga semua sebati.
  3. Keluarkan beras dari kukusan tadi dan masukkan dalam bekas besar. Gaul dengan bawang merah hiris, halia hiris, halba dan juga 1/2 bahagian santan tadi (tuang sikit2 hingga habis). Gaul rata2 kemudian masukkan balik dalam kukusan, lubang2kan sikit nasi tadi dan sambung mengukus selamat 20 minit. 
  4. Kemudian lakukan kaedah sama seperti no3 dan habiskan baki santan, gaul rata dan sambung mengukus hingga nasi masak, kurang lebih 25 - 30 minit. Gemburkan nasi dan boleh dihidangkan bersama gulai dan acar tadi..

GULAI IKAN TONGKOL

rsz_ndt1
Sekarang kita bikin gulai ikan tongkol pulak, terpulang pada anda, tapi che mat suka rebus ikan tongkol dalam periuk tekanan selama 1 jam agar tulang2 ikan tongkol reput seperti ikan sardine. Kalau taknak anda boleh rebus terlebih dahulu dengan asam gelugor, halia dan beberapa ulas bawang putih. Ada orang tak gunakan air rebusan ikan tadi, tapi che mat masukkan ajer dalam gulai. Kalau tak suka ikan tongkol atau tak makan, anda boleh gantikan dengan ayam. Ikut citarasa sendiri, tapi kebiasaannya nasi dagang memang lawannya gulai ikan tongkol....Jomm kita lihat resipi..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor ikan tongkol putih @ tongkol hitam, saiz sederhana
2 biji cili merah, belah 2 tapi tak putus
2 biji cili hijau, belah 2 tapi tak putus
2 keping asam gelugor
2 batang serai, dititik
1 biji timun (optional)
1 1/2 camca besar kerisik
1 1/2 camca besar rempah kari ikan (baba's)
1 camca besar ketumbar serbuk
1 camca besar rempah gulai cap ros
2 camca besar cili kisar
400 ml santan pekat
1 liter santan cair
Air secukupnya
1 camca besar gula Melaka
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
1/2 inci kunyit hidup

BAHAN-BAHAN TUMIS :-)
4 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1/2 inci halia, hiris
1/2 camca teh halba

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan tongkol disiang, kemudian kerat 4 untuk setiap seekor (ikut saiz ikan yang anda guna), cuci bersih dan toskan. Kemudian rebus dengan 2 - 3 keping asam gelugor, sedikit halia dan bawang putih, rebus kurang lebih 45 minit hingga 1 jam. Satukan bahan kisar halus dengan rempah kari ikan, ketumbar serbuk dan rempah gulai ros. Kacau rata hingga menjadi pes (tambah sedikit air jika perlu). Timun dibuang kulit, potong 3 atau 4 bahagian. Belah 4 setiap 1 dan buang empulurnya. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan bahan tumis dan serai titik. Tumis hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing. Tambah pes rempah. Kacau rata dan masak dengan api kecil hingga terbit minyak. Kacau selalu.
  3. Tuang santan cair, kacau dan biar mendidih. Masukkan ikan dan tambah air rebusan ikan tadi (tapis dahulu). Masak hingga mendidih dan kecilkan api. Masukkan kerisik, gula melaka dan asam gelugor. Kacau perlahan dan biar mendidih sekejap. Tuang pati santan, kacau dan renihkan selama 45 minit hingga 1 jam. 
  4. Perasakan dengan garam secukupnya. Masukkan cili hijau, cili merah dan timun, masak sekejap lagi hingga timun lembut dan kuah pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih atau nasi dagang...
ACAR MENTAH

rsz_ndt2
Acar mentah antara pengiring untuk nasi dagang, yang ni ikut style anda macam mana nak potong. Che mat guna pengupas kentang untuk mendapat potongan timun dan lobak merah yang nipis, maklumlah gusi ada yang tak kuat dan tak boleh nak kunyah yang keras2 sangat. Ada yang suka masukkan kobis, tapi che mat kehabisan stok. Rasa ikut selera anda, kalau kurang masin, masam atau manis, anda bijak2 lah yea tambah cuka, garam dan gula. Resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHAN ACAR MENTAH :-)
1 biji timun, disagat
1 biji lobak merah, kupas dan sagat
1/4 bahagian kobis sederhana besar, hiris halus (tak letak)
1 biji bawang besar, hiris halus
2 biji cili merah, hiris halus
4 - 5 camca besar cuka makan JALEN
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Gaul rata semua bahan2 untuk acar kecuali cuka, garam dan gula. Masukkan cuka makan, tambah gula secukup rasa dan sedikit garam. Gaul rata dan sesuaikan rasa. jika ok boleh hidangkan bersama nasi dagang....Selamat mencuba!!

Post a Comment

2 Comments

  1. assalamualaikum cik mat..alahai sedapnya tengok menu cik mat ni...oppppsss x boleh lebih2 terliur batal pulak kang pose...:)

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.