BEN ASHAARI

Tuesday, March 15, 2016

MAGGI GORENG KERANG

rsz_mgk
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat makan maggi goreng kerang. Cerita dia macam ni, pagi tadi sebab dah terbangun awal pagi, maka che mat masak awal, masak asam tumis terung sama ikan kembong rebus. Lepas tu pergi beli barang dapur. Masa balik, tengok Bak che mat tengah bersarapan roti (sarapan jam 12.30...tu kira makan tengah hari dah), dan che mat pun join sama bedal roti. Selalunya kami makan lepas waktu zohor, disebabkan masing2 kenyang makan roti, maka takde lah makan nasi, lauk che mat masak tu tak bersentuh pun. Petang tadi dia orang keluar ke Batu Pahat, tinggal leer sesorang kat rumah, lagi bosan..nak merayap2 kat luar rumah, cuaca pulak panas berdenting. Lepas settle semua kerja2 dalam rumah, che mat ke dapur, dan tak semena2 mengidam maggi goreng kerang, nasib baik ada isi kerang yang dah dibekukan...Bila bahan2 semua cukup, apa lagi, ON aje lah...maka dengan tak sengaja tanpa dirancang, terjadilah maggi goreng kerang....Gitu lah ceritanya, kalau nak cuba, meh lihat resipi seperti di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 paket mi maggi perisa kari, asingkan perencahnya
1/2 keping fishcake, hiris
15 biji isi kerang yang telah direbus
1 pokok sawi bok choy, asingkan batang dan daunnya
1 genggam taugeh, dibersihkan
1 biji telur, dipukul sedikit
1 camca teh cili kisar
1 camca besar sos cili
1 camca besar sos tomato
1/2 camca besar sos tiram
1/2 camca besar kicap pekat
1 biji kecil tomato, potong kiub
3 biji bawang merah, dihiris
2 ulas bawang putih, dicincang halus
Cili hijau jeruk untuk dimakan bersama maggi goreng
1 bijilLimau kasturi dibelah 2

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan air, kemudian celur mi maggi hingga lembut, tos dan ketepikan. Panaskan 2 camca besar minyak dalam kuali, tumis bawang merah dan bawang putih hingga harum dan layu. Masukkan cili kisar, sos cili, sos tomato dan sos tiram, kacau rata dan masak sekejap, Guna api kecil.
  2. Masukkan kerang, hirisan fishcake dan batang sawi bok choy, gaul rata dan tolak ke tepi kuali. Masukkan telur dan biar hingga telur kental, hancurkan dan gaul rata. Masukkan kicap pekat, kacau dan tambah mi maggi, sederhanakan api dan kacau hingga rata. 
  3. Masukkan perencah mi maggi yang diasingkan tadi (che mat masukkan sedikit dulu, kemudian rasa, kalau perlu baru tambah, sebab perencah tu agak masin), gaul hingga rata. Tambah daun sawi, tomato dan taugeh, kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan dengan cili hijau jeruk dan belahan limau kasturi....Sedap dimakan panas!.

2 comments:

Mayang ABDUL RAZAK said...

uish feveret anak2 ni.. apa saje berkaitan megi mmg depa suka...

Suriaamanda said...

selalu buat mee goreng letak kerang...nanti nak cuba jugak

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.