KUIH LOMPANG GULA MELAKA

rsz_klgm
Assalammualaikum, salam Khamis. Selamat berpuasa pada yang berpuasa sunat. Petang sikit baru che mat dapat bersiaran. Duduk rumah bukan bermakna boleh tidur baring, kerja banyak nak kena buat. Kadang2 orang fikir duduk rumah ni senang, boleh lepak2. golek2 atau bersantai2...salah tu, kerja sentiasa menunggu. Sejak dua tiga hari lepas tekak memang teringin nak makan kuih lompang. Tapi niat nak bikin tu tak terlaksana, sebab utama ialah tak rajin. Kuih lompang tidak susah mana buatnya. Resipi melambak ada dalam internet. Tak reti buat, bukak youtube pun ada. Nama kuih lompang itu mungkin diberi kerana bila kuih siap dikukus, bahagian tengah kuih berlubang. Kali ini che mat bikin kuih lompang gula melaka, tapi kalau anda suka yang warna warni, boleh tukar gula melaka dengan gula putih, kemudian taruk warna kegemaran anda pada bancuhan sebelum dikukus.

rsz_klgm1
Resipi ini akan menghasilkan 20 biji kuih lompang saiz sederhana. Tapi kalau anda guna acuan kecil sikit, mungkin boleh dapat lebih. Che mat guna cawan teh cina jenis plastik yang warna merah tu. Adunan untuk kuih lompang tidak boleh terlalu pekat, nanti kuih jadi keras terutama bahagian tengahnya. Kalau diperhatikan, resipi ini adunannya seakan2 kuih kaswi. Dalam resipi asal ada masukkan sedikit pewarna coklat, tapi che mat kehabisan stok, jadi gantikan dengan sedikit kicap pekat (dalam 1/4 camca teh), atau kalau ada coklat emulco, boleh guna. Tujuanya untuk mendapat warna coklat yang gelap sedikit. Bagi yang nak mencuba, che mat kongsikan resipi dibawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1/2 cawan gula Melaka, dipotong kecil
1/2 cawan gula pasir (che mat guna 1/4 cawan saja)
1 1/4 cawan tepung beras
1/4 cawan tepung ubi
3/4 camca teh air kapur makan
2 cawan air
Beberapa titik pewarna coklat
1 helai daun pandan
Kelapa parut putih secukupnya
Sedikit garam halus

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masak gula Melaka, gula pasir, daun pandan dengan 1 cawan air hingga gula larut, kemudian masukkan baki 1 cawan air. Tapis dan sejukkan. Sementara itu panaskan kukus, balut kukus dengan tuala dapur bersih. Sediakan acuan lompang, lenser dengan sedikit minyak makan. Ketepikan.
  2. Dalam satu bekas, masukkan tepung beras dan tepung ubi, gaul rata dengan whisk. Tuang air gula merah tadi, kacau rata. Masukkan air kapur makan dan pewarna makanan coklat. Kacau rata dan tapis. Kemudian tuang bancuhan ke dalam bekas bermuncung.
  3. Susun acuan kuih lompang dalam kukus. Kacau dulu bancuhan dan tuang dalam setiap acuan hingga hampir penuh. Buat hingga siap. kukus selama 25 minit dengan api sederhana. Sejukkan kuih sebelum dikeluarkan dari acuan. Hidangkan dengan kelapa parut yang telah digaul dengan sedikit garam....Selamat mencuba!

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.