GULAI ASAM AYAM DAUN KESOM

rsz_gaa
Assalammualaikum, salam Isnin semua. Hari ni che mat masak gulai asam ayam daun kesom. Ni kira  macam asam pedas ayam. Kalau di Melaka ada asam pedas daging, Johor pula ada asam pedas ayam. Ayam kampung menjadi pilihan che mat, tapi kalau takde boleh guna ayam tua @ ayam pencen. Resipi begini memang sesuai dengan ayam yang isinya keras sedikit. Tapi tak salah nak guna ayam daging, boleh saja. Satu lagi che mat tak masukkan apa2 bahan pendamping seperti tomato dan sebagainya, jika anda suka boleh masukkan. Daun kesom dan bunga kantan antara herba wajib ada. Che mat tambah juga serai yang dititik. Kalau suka gulai asam ayam anda beraroma, boleh masukkan lada hitam yang ditumbuk halus. Sedap dimakan selepas beberapa jam dimasak, contohnya anda nak makan tengah hari, boleh masak pagi. Selain makan sama nasi, kuah dia boleh dicicah lempeng, roti canai/roti prata dan  roti pound. Resipi che mat kongsikan di bawah ini yea....

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 ekor ayam kampung , potong ikut suka, cuci dan toskan
3 batang serai, diketuk
1/2 inci lengkuas, diketuk
1 genggam daun kesom
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap 1
1 cawan cili kisar
1/2 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
10 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panakan minyak dalam periuk (anggaran 1/3 cawan), tumis serai dan lengkuas hingga harum. Masukkan bahan2 kisar halus dan masak hingga wangi. Tambah cili kisar, kacau rata dan masak hingga naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan ayam, gaul rata dan biarkan hingga ayam berubah warna. Tuang air sehingga ayam tenggelam, besarkan api dan biarkan hingga menggelegak, perlahankan api, masak hingga ayam empuk.
  3. Masukkan daun kesom, bunga kantan dan jus asam jawa, kacau rata dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak hingga kuah pekat sedikit, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan gulai asam ayam dengan nasi panas, telur dadar dan ulam-ulaman.

Post a Comment

1 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.