BEN ASHAARI

Monday, February 1, 2016

ASAM PEDAS TELUR IKAN

rsz_apti
Assalammualaikum, salam Isnin. Hari ni dah masuk bulan Februari 2016, rasa macam baru 2-3 hari lepas kita sambut tahun baru. Dan tak lama lagi Tahun Baru Cina pulak, masa makin menghambat kita, walhal Allah swt telah tetapkan masa itu cukup 24 jam sehari, moga kita sentiasa di dalam redha Allah. Hari ni bonda berpuasa sunat dan che mat memang masak awal. Sebabnya masakan macam ni bila dah dibiarkan beberapa jam baru ampuh rasanya, lebih sedap dan mesra dengan rencah2nya. Asam pedas telur ikan tenggiri yang che mat beli tu hari di MyDin Kulai, kadang2 saja jumpa telur ikan tenggiri, yang biasa ada telur ikan tongkol, sedap juga tapi ia agak keras sedikit, che mat kurang suka. Resipi asam pedas seperti yang biasa che mat kongsikan dalam blog, cuma yang ni takde belacan, sebab Bak kan pantang tak boleh makan belacan sebab gout. Bagi anda yang rasa nak masak asam pedas telur ikan hari ni atau esok, jomm kita lihat resipi...

BAHAN - BAHANNYA :-)
400 gram telur ikan tenggiri (atau sebarang telur ikan pilihan anda)
1 biji terung ungu bulat
1 genggam daun kesom
2 kuntum bunga kantan
1/2 cawan jus asam jawa
1/2 cawan cili kisar
1 camca teh lada hitam, tumbuk halus
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Telur ikan dicuci, kemudian rendam dalam sedikit air yang diperah dengan jus limau kasturi, biarkan 10 minit, cuci kembali dan toskan. Teurng bulat dibuang sedikit kulitnya, belah 6 dan rendam. Bunga kantan dibelah dua setiap satu. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/4 cawan), tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  3. Tuang air (anggaran 3 1/2 cawan), kacau dan biarkan mendidih. Masukkan jus asam jawa, terung (toskan dahulu), telur ikan, bunga kantan dan daun kesom, kacau perlahan dan biarkan mendidih.
  4. Tambah lada hitam tumbuk, garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau perlahan dan masak dengan api sederhana hingga terung lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, ikan goreng dan ulam-ulaman.
CATATAN MAT GEBU :- Untuk jus asam jawa tu che mat guna asam jawa sebesar duit 20 sen baru, kemudian larutkan dalam 1/2 cawan air suam (bergantung pada jenis asam jawa yang anda guna, che mat guna asam jawa dari Siam). Jika anda guna pes asam jawa yang dalam bekas plastik tu, boleh guna dalam 1 camca teh penuh atau secukup rasa....Selamat mencuba!!

2 comments:

Ieta Mat Saad said...

Tiap kali singgah ke blog Tn Che Mat ni, pasti kecur air liur akak.

Hari ni baru tahu gout tak boleh makan belacan. Terima kasih info.

Ruzita Idias Ismail said...

aduhai..sedapnya Che Mat.. Kena cari telur ikan jugak ni che mat..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.