RESIPI PULUT KUNING VERSI MUDAH...

rsz_pkb
Assalammualaikum, salam Ahad semua. Kejap2, kasi che mat tarik nafas dulu..........haaaa..lega. Baru ni dapat nak berehat sambil kemas kini blog. Masih ada kerja yang perlu che mat selesaikan, tapi buat sementara waktu ni curi2 masa untuk kemas kini blog. Yelah blog ni kan sebahagian dari che mat. Hari ni 24hb Januari, ialah hari ulangtahun kelahiran bonda che mat Puan Jamaliah Bt Hassan yang ke 74 tahun. Dan sejak tu hari lagi che mat memang berniat nak bikin pulut kuning sama rendang rusa. Ada yang tanya che mat mana dapat daging rusa tu, beli kat mana?...Sebenarnya abang che mat yang dok diam di Kemaman yang bawak balik. Katanya hasil buruan oleh menantu beliau. Kira ni rusa liar bukan jenis yang dipelihara...Tapi entri yang ni che mat kongsikan cara bikin pulut kuning versi mudah, rendang esok yea..bawak2 bersabar ok...

rsz_pkb1
Kenapa pulut kuning ni che mat kata versi mudah? Sebabnya cara membuat tak sama macam yang macam orang dulu2 bikin. Che mat suka cara2 tradisi, tapi jika ada yang mudah dibuat dan rasanya masih sedap, apa salahnya kita cuba, yea dak. Pulut yang che mat guna jenis pulut susu, jadi tak perlu rendam semalaman, cuma rendam 4 - 5 jam sudah memadai. Dan cara mengukusnya pulak mudah, tak perlu anda keluar masukkan pulut dari kukus, gaul dengan santan bagai. Macam mana caranya?...Yang tu nanti kita cerita yea. Selain digandingkan dengan rendang daging rusa, che mat bikin juga sambal tumis sotong kembang dan telur rebus. Kalau ada serunding daging boleh juga anda hidangkan bersama pulut kuning...Pada bonda, insan keramat dalam hidup che mat, selamat hari lahir yang ke 74, moga Allah swt panjangkan usia bonda, diberi kesihatan dan kesejahteraan hihup dunia dan akhirat...aminn....

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 kg pulut (che mat guna pulut susu)
1 1/4 camca teh serbuk kunyit
1 keping asam gelugor
900 - 1000 ml santan kelapa (dari sebiji kelapa)
1 camca teh penuh garam
1 camca teh minyak masak (che mat guna minyak kelapa)
1 helai daun pandan, disimpul
page

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cuci pulut, kemudian masukkan dalam bekas besar. Tuang air hingg pulut terendam. Tambah serbuk kunyit dan kacau hingga rata. Masukkan asam gelugor dan rendam pulut selama 4 - 5 jam, sekali2 anda gaulkan pulut yang berendam tadi, agar warna kuningnya sekata (che mat rendam kurang lebih 4 jam).
  2. Panaskan kukus, sediakan loyang sesuai (che mat guna loyang bulat berukuran 11 inci x  2 inci). Toskan pulut. kemudian masukkan ke dalam loyang. Letakkan daun pandan dan tekan sedikit biar daun pandan tenggelam.
  3. Sementara itu, masukkan garam dan minyak ke dalam santan dan kacau rata. Tuang dalam loyang berisi pulut tadi sehingga santan menutupi permukaan pulut (kurang lebih 800 ml). Kukus pulut selama 25 minit dengan api besar.
  4. Buka tudung kukus, dengan menggunakan chop stick, balik2kan pulut tadi agar masak sekata. Baki santan tadi, anda sudukan atas pulut (che mat guna kurang lebih 100 ml). Gaul hingga rata.
  5. Sambung mengukus untuk 10 - 12 minit lagi atau hingga pulut kuning masak elok, dan tak keras. Rasa dan jika ok anda boleh matikan api. Angat dari kukus dan boleh hidangkan bersama rendang, sambal tumis atau serunding....Selamat mencuba!!..

Post a Comment

2 Comments

  1. Suka plating stail tradisional. Less is more! Hehehe

    ReplyDelete
  2. i love your pulut kuning. so nice and appetizing. i love the way you serve; neat and elegant... good.

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.