PASTA GORENG PEDAS - 2016

rsz_mgp
Assalamualaikum, salam Jumaat dan selamat tahun baru 2016. Entri pertama untuk tahun baru ini, che mat kongsikan resipi ringkas dan mudah. Bahan2 pun in sha Allah tak susah nak cari. Kiranya menu fusion atau gabungan antara dua budaya, konon2nya lah. Pasta anda boleh guna apa2 jenis yang anda suka. Che mat guna makaroni, dan satu yang bagusnya jika anda makaroni, kerana ia berlubang dan ia akan meresap bahan2 rencah ke dalamnya. Sebabkan che mat agak kurang rajin nak keluarkan udang atau ayam dari freezer, maka ku cempakkan sosej ayamas lada hitam, dan gunakan juga traffic light capsicum. Sebelum che mat tulis resipi, che mat doakan agar tahun 2016 ini anda diberi rezeki berpanjangan, dijauhkan dari segala malapetaka dan yang utama hubungan ukwah antara kira bertambah baik....Jomm masak!...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 cawan pasta yang belum direbus, che mat guna makaroni
1/4 bahagian traffic light capsicum, dipotong kiub
1 camca besar cili kisar
2 camca besar sos tomato
1 camca besar sos cili
1/2 camca besar sos tiram
1 biji bawang besar, didadu
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 batang sosej Ayamas berperisa lada hitam
1/4 camca teh lada hitam kisar
1/3 cawan air
Sos ikan secukup rasa
Hirisan daun bawang, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebus makaroni dalam air mendidih yang ditambah sedikit garam. Rebus hingga lembut, toskan dan gaul makaroni tadi dengan sedikit minyak zaitun (guna minyak masak pun boleh). Sosej dipotong kecil dan ketepikan.
  2. Panaskan 3 camca besar minyak zaitun, tumis bawang putih dan bawang besar hingga layu. Masukkan cili kisar, sos cili, sos tomato dan sos tiram, kacau rata dan masak sekejap dengan api kecil. 
  3. Masukkan sosej dan tuangkan air. Kacau dan biarkan mendidih. Masukkan pasta dan traffic light capsicum. Gaul rata dan masukkan lada hitam kisar dan perasakan dengan sos ikan secukupnya. Kacau rata dan masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api, Tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan....Selamat mencuba!!

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.