GULAI IKAN TONGKOL

rsz_ktb
Assalammualaikum, salam Jumaat yang mulia semua, Hari ni che mat kongsikan resipi gulai ikan tongkol. Tapi sebelum tu nak kasi tau awal2, gulai ikan tongkol ini che mat masak ikut style sendiri dan mungkin ada sedikit fusion. Jadi tak terikat dengan mana2 resipi. Che mat guna seekor ikan tongkol putih yang saiznya agak besar, kurang lebih 1 kati - 600 gram. Ini terpulang samada anda nak guna tongkol putih atau hitam. Tongkol putih isinya lebih lembut dan yang hitam agak keras sedikit. Seperti yang che mat kasi tau sebelum ni, ikan tongkol putih jika anda nak tau, badannya di bahagian pertengahan hingga ke ekor, ada seakan bintik2. Manakala tongkol hitam ada corak seakan2 berceloreng, itu tip yang paling mudah untuk anda kenal sama ada ikan itu tongkol putih atau tongkol hitam. Che mat rebus dulu ikan ini dalam periuk tekanan selama 1 jam, tujuannya untuk mendapat isi ikan yang lebih sedap dan tulang2nya turut lembut seperti ikan sardine dalam tin. Jika anda tiada periuk tekanan, boleh masak seperti biasa. Resipi seperti berikut...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 ekor ikan tongkol putih (kurang lebih 600 gram)
4 ulas bawang putih, diketuk*
1 inci halia, hiris nipis*
2 keping asam gelugor*
1 camca teh garam*
Air secukupnya*
1 biji terung ungu, belah 2 dan potong 4, rendam
2 biji tomato, dibelah 3 setiap 1
1 camca besar penuh cili kisar
2 1/2 camca besar rempah kari ikan (Baba's)
1 camca besar penuh ketumbar serbuk
1 camca besar gula melaka
2 camca besar budu
2 camca besar penuh kerisik
1 cawan pati santan
1 biji cili merah, belah 2 tapi tak putus
1 biji cili hijau, belah 2 tapi tak putus
Garam secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
2 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup
2 batang serai, hiris

BAHAN - BAHAN TUMIS :-)
5 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
2 tangkai daun kari, dilurut
1/2 camca teh halba
1/2 camca teh jintan manis (jintan kasar)
1/2 camca teh jintan putih (jintan halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan tongkol dikerat pada 6 bahagian, cuci hingga bersih, toskan dan masukkan ke dalam periuk tekanan, Tuang air secukupnya (hingga ikan tenggelam), masukkan semua bahan2 bertanda (*), kemudian rebus selama 1 jam. - sila ikut peraturan periuk tekanan masing2**. Kemudian asingkan ikan dan tapis air rebusannya. Ketepikan.
  2. Satukan bahan2 kisar halus, rempah kari ikan dan ketumbar serbuk, kacau hingga menjadi pes. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/4 cawan). Masukkan bahan2 tumis dan masak hingga wangi. Tambah cili kisar, masak sekejap dan masukkan pes rempah. Kacau dan masak hingga rempah naik minyak, guna api kecil dan kacau sentiasa.
  3. Tuang air rebusan ikan tadi dan tambahkan sedikit air, jika perlu. Kacau dan biarkan mendidih. Masukkan kerisik, budu, gula melaka dan santan, kacau hingga semua sebati. Bila mendidih, masukkan ikan, cili merah, cili hijau dan terung (toskan), kacau perlahan dan masak dengan api kecil hingga pecah minyak. Tambah tomto dan perasakan dengan garam secukup rasa. Masak sekejap dan boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain...Selamat mencuba!!

Post a Comment

1 Comments

  1. Kakcik baru tahu ada tongkol putih dan tongkol hitam... (+_+)

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.