BENING BETIK LADA HITAM

rsz_bbm
Assalamualaikum, salam Selasa semua. Hari ni che mat mengidam sangat nak makan bening betik, taruk lada hitam dan daun kunyit, Perencahnya guna ikan bilis. Betik harus yang mengkal atau yang hampir2 nak masak, jangan yang muda sangat nantu keras, yang mengkal2 ni dia masih keras dan isi manis. Ini satu menu yang amat2 mudah dimasak dan boleh dikategorikan sebagai hidangan sihat. Lada hitam bertindak sebagai bahan menghangatkan badan. Dan betik pula dikatakan 'sejuk'. Jadi ngamlah kan sejuk vs hangat. Che mat suka hirup macam tu saja kalau masak bening betik. Jika makan dengan nasi, anda boleh tambah ikan masin/ikan goreng dan telur dadar sebagai menu sampingan. Resipi che mat memang mudah2 dan lebih kepada lauk2 kampung dan menu harian....Yang mana tak berapa pasti nak masak bening betik macam mana, meh che mat kongsikan resipinya..

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 biji betik mengkal saiz sederhana
1 biji bawang besar, hiris
3 - 4 ulas bawang putih, diketuk
1 camca teh lada hitam, tumbuk halus
1 genggam ikan bilis (kurang lebih), dibersihkan dan rendam
1 helai daun kunyit, disiat
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Betik dikupas kulitnya, belah 2 dan buang bijinya. Belah 4 setiap belahan dan hiris serong sederhana tebal setiap satu. Cuci dan toskan. Masukkan ke dalam periuk bersama bawang besar hiris, ikan bilis (toskan dulu) dan bawang putih. Tuang air secukupnya hingga betik tenggelam.
  2. Masak hingga mendidih, masukkan lada hitam dan perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak dengan api sederhana hingga betik empuk (jika ada buih2 yang timbul, cedok keluar. Tujuan untuk mendapat kuah bening yang jernih).
  3. Akhir sekali masukkan daun kunyit, masak sekejap dan rasa. Jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, ikan masin/ikan goreng dan telur dadar. Boleh juga dimakan begitu saja....Selamat mencuba!!

Post a Comment

1 Comments

  1. Baru lepas bercerita pasal masak hening betik sebab tak pernah makan. Macm pucuk dicita ulam mendatang lak kalau orang tua kata kan. Dah ada resepi ni macam memanggil jek nak buat. Tq Mat Gebu.

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.