AYAM SOS LEMON BERMADU

rsz_lhc
Assalammualaikum, salam Sabtu, sekejap saja dah masuk 2 hb Januari 2016. Anda masak apa hari ni, mesti ramai yang sibuk memandangkan sekolah akan dibuka esok dan lusa bagi setengah2 negeri. Hari ni che mat laksanakan resipi yang sudah tertangguh agak lama. Memandangkan ada baki 2 keping dada ayam kurang lebih 450 gram, maka ku jadikan ayam sos lemon bermadu. Kalau guna kepak ayam lagi sedap. Yang ni kira ayam tanpa tulang jadi kalau anak2 nak makan takde lah risau. Ia agak mudah dibuat dan che mat guna sebiji lemon untuk resipi ini. Rasa masam2 manis jus lemon dan madu cukup menyelerakan, dah lah tu, bau dia pun harum. Kulit lemon diparut, tapi pastikan anda parut bahagian kuning sahaja, yang bahagian putih pahit. Sedap dimakan bersama nasi panas atau boleh juga dimakan bersama nasi minyak....Resipi seperti berikut...

BAHAN - BAHANNYA :-)
450 gram isi ayam bahagian dada. hiris memanjang, cuci dan toskan*
1 inci halia tumbuk halus, dan perah jusnya*
3/4 camca teh garam*(*disatukan, gaul rata dan perap 20 minit)
1 biji telur, dipukul sedikit
1/2 cawan tepung gandum
1 camca teh serbuk lada sulah

BAHAN - BAHAN SOS :-)
1/4 cawan madu
1 biji lemon, parut kulitnya (bahagian kuning sahaja) dan perah jusnya
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca teh penuh tepung jagung*
1/4 cawan air*(*disatukan dan kacau hingga sebati)
1 biji cili merah saiz kecil. belah, buang biji dan dadu kecil
1/2 cawan air
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN HIASAN :-)
1 camca teh bijan, digoreng tanpa minyak hingga wangi
Hirisan daun bawang, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Isi ayam yang telah diperap tadi dicelop dengan telur. Dalam satu bekas, masukkan tepung gandum dan serbuk lada sulah, gaul rata. Kemudian golekkan setiap hirisan isi yang yang telah dicelop dengan telur tadi ke dalam tepung hingga bersalut. Buat hingga siap, kemudian goreng hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan minyaknya, ketepikan.
  2. Panaskan 2 camca besar minyak dalam kuali, tumis bawang putih hingga layu. Masukkan madu dan jus lemon. Kacau rata dan tuang air, biar mendidih. Masukkan parutan kulit lemon, garam secukup rasa dan sedikit lagi gula (anggaran 1 camca teh atau secukup rasa).
  3. Kecilkan api, masukkan bancuhan tepung jagung (pastikan anda kacau bancuhan tadi sebelum dimasukkan ke dalam kuali). Kacau sentiasa dan masak dengan api kecil hingga pekat. Rasa sosnya, jika ok anda boleh masukkan isi ayam yang telah digoreng tadi bersama cili merah yang didadu kecil. Gaul hingga rata dan boleh matikan api.
  4. Alihkan ke dalam bekas sesuai, tabur hirisan daun bawang dan juga bijan sebelum dihidangkan bersama nasi putih atau nasi minyak. Sedap dimakan panas....Selamat mencuba!

Post a Comment

5 Comments

  1. assalam cikmat
    macam sedap je ni boleh lah try buat esuk ni jika ada mood R
    makan dengan nasi putih mesti best ni kan cikmat

    ReplyDelete
  2. Salam Che Mat. Baru terfikir nak buat Sweet Sour Chicken. Thnx for idea.

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.