BEN ASHAARI

Sunday, December 18, 2016

RESIPI LAKSA JOHOR

rsz_ljmg
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat ber'laksa Johor'. Entah kenapa sejak2 ni mengidam yang bukan2. Pantang orang sebut, terus tekak teringin. Tu hari ada yang sebut2 kari betik, rasa nak buat juga, tapi sayang betik pulak takde. Lepas tu ngidam asam rebus peria katak sama ikan pari masin, yang tu in sha Allah esok che mat masak. Tapi hari ni kita laksanakan menu warisan orang2 Johor, iaitu Laksa Johor. Ada banyak versi dan dari sumber2 yang che mat baca, laksa Johor yang asli menggunakan ikan parang dan tak menggunakan kacang panjang sebagai ulam, sebaliknya ditambah lobak asin yang dicincang halus. Makan pulak sudah tentu guna tangan. Tapi untuk foto, che mat taruklah sudu dan garfu, kasi lawa2..

rsz_ljmg1
Kali ni che mat guna seekor ikan parang saiz sederhana. Ada yang tanya kat IG tapi macam mana nak asingkan isi ikan parang tu dari tulang dia, almaklumlah ikan parang ni, tulang dia banyak, berselirat. Apa yang che mat buat, ikan tu ku rebus dalam periuk tekanan (pressure cooker) selama 1 jam lebih, yang ini ikut periuk masing2. Lepas tu tulang tengah dia dibuang dan kisar halus isi ikan parang tadi dalam food processor hingga lumat. Tulang2 dalam isi ikan tu semua akan hancur. Tu cara mudah, kalau nak cara rumit kenalah tarik keluar tulang ikan parang satu persatu sampai habis. Selain ikan parang, boleh juga nak guna ikan kembong, ikan selayang@sardine atau ikan tenggiri. Resipi tak banyak beza dari yang lepas2 cuma tang ikan tu che mat gantikan dengan ikan parang, tu saja....

BAHAN-BAHAN KUAH LAKSA JOHOR :-)
1 ekor ikan parang segar (kurang lebih 1 kg)
250 gram isi udang
Isi ikan kurau masin sebesar 3 inci x 3 inci, rendam
4 camca besar udang kering, rendam hingga lembut.
2 camca penuh besar kerisik
1/2 inci lengkuas, dititik
4 - 5 keping asam gelugor
12 biji bawang merah kecil*
2 ulas bawang putih*(*kisar halus)
2 camca besar cili kisar
2 camca besar rempah kari ikan (baba's)
2 camca besar ketumbar serbuk
1 camca besar jintan manis serbuk
2 liter santan segar
1 genggam daun kesom
2 kuntum bunga kantan, belah dua setiap satu
Sedikit daun selasih
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN ULAMAN :-)
Taugeh, dibuang ekor, cuci dan toskan
Kacang panjang, dihiris halus
Daun kesom, hiris halus
Daun selasih, hiris halus
Timun, ambil bahagian luar dan buang empulurnya, hiris halus
Bawang besar, hiris halus

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Sambal belacan
Spaghetti, direbus hingga lembut dan toskan, gaul dengan sedikit minyak makan, kemudian  di "chap" (dibuat sanggul)
Limau kasturi secukupnya, dibelah dua

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH LAKSA JOHOR :- Satukan rempah kari, ketumbar serbuk, jintan manis serbuk dan bahan kisar halus, kacau rata hingga menjadi pes rempah dan ketepikan. Udang dicelur, asingkan kulitnya, kisar halus, ikan parang direbus, asingkan isi dari tulangnya, kisar isinya dalam food processr hingga halus, udang kering ditoskan, isi ikan kurau masin juga ditoskan dan potong kecil, kisar halus udang kering dan isi ikan kurau masin tadi. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk. Tumis lengkus dan cili kisar hingga harum, masukkan pes rempah dan masak hingga terbit minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa. Tuang santan dan juga stok air rebusan udang dan ikan. Kacau rata. Masukkan isi ikan parang kisar, udang kisar dan udang kering + isi ikan masin kurau kisar. Kacau hingga semua rata dan mesra. Biar mendidih.
  3. Masukkan kersik, asam gelugor, bunga kantan, daun kesom dan sedikit daun selasih. Kacau dan masak dengan api perlahan selama 45 minit hingga 1 jam. Tambah garam secukup rasa dan gula secukupnya. Masak sekejap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api. Ketepikan.
  4. UNTUK LAKSA JOHOR :- Ambil secukupnya spaghetti yang telah dichap (disanggul) tadi ke dalam bekas sesuai. Tuang kuah laksa secukupnya, kemudian hias dengan bahan2 ulaman, letak sambal belacan dan juga belahan limau kasturi, hidangkan segera.
CATATAN MAT GEBU :- Kulit udang tadi dikisar dengan air rebusan dan tapis. Ikan parang che mat buang bahagian kepalanya, kendian kerat 4 bahagian dan rebus dalam periuk tekanan selama 1+ jam. Ini akan menjadikan tulang ikan parang lembut seperti sardine dan bila kisar dalam food processor, tulang ikan parang semua hancur. Untuk sambal belacan , che mat tumbuk 5 biji cili merah + 6 biji cili padi + 1 inci belacan yang dibakar harum + secubit garam = tumbuk hingga halus, boleh hidangkan bersama laksa Johor tadi... Selamat mencuba!!..


Thursday, December 15, 2016

RESIPI SOTONG PAPRIK

rsz_smp
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak lewat petang. Disebabkan lauk semalam (gulai lemak pisang muda sama cendawan kukur) masih berbaki, jadi hari ni kita masak sotong. Dan kebetulan bonda che mat puasa sunat Isnin, jadi kiranya menu sotong sebagai tambahan untuk berbuka puasa. Tadi sempat juga naikkan status di FB, minta pendapat sotong ni nak masak apa? Maka ramailah teman2 FB yang komen dengan macam2 idea yang semuanya menarik, terima kasih yea. Che mat ambik keputusan masak paprik, sebab utama dalam peti sejuk ada baki2 sayur yang kalau tak dihabiskan mesti jadi bahan kompos nanti. Cuma che mat takde lobak merah, yang lain2 tu rasanya terlebih cukup. Sebenarnya takde syarat apa jenis sayur yang perlu kita masukkan, cuma jangan berlebihan, tu saja. Che mat guna lima ekor sorong saiz sederhana (panjang kurang lebih satu jengkal dewasa). Kalau guna sotong kecil, boleh lah lebihkan. Resipi memang mudah dan sedap dimakan bersama nasi panas. Jika ingin mencuba, resipi seperti dibawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
5 - 6 ekor sotong saiz sederhana (saiz sejengkal orang dewasa)
2 batang serai, diketuk
3 helai daun limau purut
5 batang putik jagung, hiris serong
Sebesar penumbuk bunga kobis, potong sekuntum2
5 kuntum cendawan butang, belah 5 setiap 1
1 biji cili hijau, hiris kasar
6 biji cili padi merah, diketuk
10 biji tomato ceri
2 tangkai kacang panjang, potong pendek
1 batang leek, kerat pendek dan rendam
1 biji bawang besar, hiris kasar
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca besar cili kisar
1 camca teh gula
Sos ikan secukup rasa
Sedikit air

BAHAN - BAHAN SOS :-)
2 camca besar sos tiram
4 camca besar sos cili
2 camca besar sos tomato

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sotong diasingkan kepalanya, buang muncung, mata dan dakwat sotong, cuci dan toskan. Bahagian badannya dihiris bulat, cuci dan toskan. Satukan bahan2 sos dan kacau rata. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 3 camca besar). Tumis bawang besar, bawang puti dan serai hingga harum. Masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing. Guna api kecil dan kacau sentiasa. Tambah bahan2 sos, kacau rata dan biarkan mendidih. Masukkan bunga kobis, kacang panjang, leek (toskan dulu airnya) dan cili padi. Kacau rata dan tuang sedikit air.
  3. Masukkan sotong, kacau dan masak hingga sotong berubah warna. Tambah putih jagung, cili hijau, cendawan butang dan daun limau purut, kacau rata. Masukkan gula dan perasakan dengan sos ikan secukupnya. Akhir sekali tambah tomato ceri, kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain. Selamat mencuba!.

Wednesday, December 14, 2016

GULAI LEMAK PISANG MUDA SAMA CENDAWAN KUKUR

rsz_gpckim
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak menu tradisi yang menjadi hidangan kegemaran kami. Gulai lemak pisang muda sama cendawan kukur dan rencah dia che mat guna tulang ikan kurau masin, Kalau nak guna isi ikan kurau masin pun boleh atau apa2 jenis ikan masin yang anda suka, ikan masin talang dan ikan sepat masin pun boleh. Untuk resipi ini che mat guna pisang kapas muda dalam 2 sisir, memang agak banyak bila dicampurkan cendawan kukur. Tujuan masak lebih tu sebab gulai macam ni bila anda makan esoknya, rasa dia lagi sedap..lagi menyengat. Tapi nanti resipi che mat tak lah tulis masak sebanyak ini, tapi che mat tulis untuk masak kurang lebih 1 sisir pisang muda. Selain pisang kapas muda, boleh juga guna pisang lemak manis atau pisang kari, cuma rasa dia beza sikit lah. Resipi tidak susah mana, cuma kerja dia leceh sikit terutama bab pisang muda tu...Tapi sekali2 mencuba apa salahnya, betul tak. Ini kan masakan/makanan warisan kita....Resipi seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 sisir pisang kapas muda
1 cawan cendawan kukur @ kulat sisir yang kering, rendam hingga kembang
5 - 6 ketul tulang ikan masin kurau yang masih ada isi, cuci dan rendam
3 batang serai, diketuk
1 helai daun kunyit, disiat
1 liter santan cair
400 ml pati santan
1 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
3 biji bawang besar
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
3 biji cili merah
20 biji cili padi kampung
1/2 inci belacan
1 genggam ikan bilis, dibersikan dan direndam 10 minit dan toskan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pisang muda dicuci bersih kemudian disiat sedikit kulitnya dan rendam, ketepikan. Pisang tadi diketuk perlahan dengan belakang parang hingga pecah (atau boleh juga ditumbuk dalam lesung, tapi jangan sampai hancur, tumbuk pecah2 sudah cukup). Buat hingga siap dan masukkan ke dalam periuk bersama2 kulit pisang tadi. Rebus hingga lembut dan berkanji, ketepikan.
  2. Cendawan kukur dicuci dan toskan. Perah dan tumbuk sedikit cendawan tadi. Alihkan ke dalam periuk, masukkan serai titik dan pisang muda yang telah direbus bersama air rebusannya. Tambah bahan2 kisar halus, kacau dan masak hingga mendidih.
  3. Tuang santan cair, kacau dan masak hingga menggelegak (tambah sedikit air jika perlu). Toskan tulang ikan masin kurau, cuci sekali lagi dan masukkan ke dalam periuk bersama2 asam gelugor. Masak sekejap dan tuang santan pekat. Kacau perlahan dan biarkan mendidih dengan api sederhana.
  4. Masukkan daun kunyit, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau rata dan masak untuk 4 - 5 minit lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, ikan goreng dan sambal belacan....Selamat mencuba!

Saturday, December 10, 2016

SAMBAL SOTONG BERSERAI

rsz_1ssss
Assalammualaikum, salam semua...Entri kali ni saja che mat nak kongsi resipi sambal sotong berserai. Benda biasa yang selalu orang masak, tapi che mat jarang masak sebab dulu masa ada arwah Bak, Bak tak boleh makan sotong sebab gaout. Che mat pun tak boleh makan kalau ikut kan, takut gatal tapi sebab dah mengidam sangat, pejam mata sajalah. Kalau gatal karang, kita makan lah ubat. Tadi ada yang tanya che mat, macam mana nak elakkan sambal sotong tu berair. Hurmm, sebenarnya che mat pun mengalami masalah sama. Sebelum ni pernah celur sekejap sotong tu sebelum dimasukkan ke dalam pes sambal yang kita dah tumis sampai naik minyak, tapi ada kala rasa sayang juga sebab bila celur, manis sotong tu dah keluar. Yang ini che mat buat macam biasa. Lepas hiris sotong tu, cuci semua dan toskan dalam tapis. Bila sambal dah betul2 garing dan naik minyak kita masukkan sotong, besarkan api dan kacau rata hingga sotong berubah warna. Masak sekejap saja dalam 1 - 2 minit...dan hasilnya seperti dalam gambar kat atas tu...Nak resipi?...jomm kita semak..

BAHAN - BAHANNYA :-)
6 - 7  ekor sotong (che mat guna sotong yang panjang dalam sejengkal)
1 biji bawang besar, hiris kasar
1/4 cawan jus asam jawa
1 cawan cili kisar
2 batang serai, diketuk
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
3 biji cili merah (cili hidup)
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
Sebesar ibu jari belacan, dibakar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sotong dihiris, buang muncung dan mata sotong. Cuci, tos dan perap dengan jus limau kasturi selama 10 minit, cuci dan toskan dalam tapis. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1/3 cawan). Tumis serai dan bahan2 kisar halus hingga harum. Tambah cili kisar dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan jus asam jawa, kacau dan perasakan dengan garam secukupnya dan gula ( yang ni ikut selera anda, ada yang suka sambal tumis manis sedikit dan ada yang tak). Kacau dan masak hingga pekat dan garing. Tambah bawang besar hiris, gaul rata dan masukkan sotong. Besarkan api dan kacau hingga rata dan sotong berubah warna. Masak untuk 1 - 2 minit dengan api besar. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi atau nasi lemak....Selamat mencuba!!.

Friday, December 9, 2016

IKAN BAWAL MASAM MANIS

rsz_ibmm
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak mudah, ikan bawal masam manis, bendi rebus dan ada sayur kacang panjang tumis sama sotong. Semalam bikin sambal sotong dan masih berbaki lagi. Menu biasa lebih menjadi pilihan sebab mudah dimasak. Ikan bawal antara ikan paling sesuai untuk dimasak masam manis atau sweet sour, selain ikan siakap dan ikan merah. Guna udang pun boleh, teringat arwah Bak dulu, kalau arwah dapat udang galah bila memancing, selain menu masak lemak kuning sama timun, hidangan sweet sour menjadi pilihan arwah...semua dah tinggal kenangan... (Al- fatihah Bak 😢). Che mat guna ikan bawal hitam saiz sederhana dalam 3 ekor (tapi dalam gambar cuma 2 ekor). Kalau saiz besar, guna seekor dah cukup, bergantung pada berapa ramai nak makan. Pada che mat ini antara resipi mudah untuk anak2 sediakan. Tapi bab nak goreng ikan tu, minta orang dewasa tolong gorengkan yea, bimbang pulak dengan minyak panas. Resipi seperti berikut...

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 - 3 ekor ikan bawal hitam saiz sederhana (sebesar tapak tangan setiap seekor), disiang dan cuci bersih*
1 camca teh serbuk kunyit*
3/4 camca teh garam*(*disatukan, gaul rata dan perap 10 minit)
1/4 bahagian traffic light capsicum (merah, hijau dan kuning), dipotong kiub
1 biji bawang besar hiris kasar
3 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca besar cili kisar
1 batang leek, potong kecil dan rendam
1 cawan isi nanas dalam tin dipotong kiub (boleh guna nanas segar, lagi sedap)
1/4 cawan sos cili Thai (jenama LIFE)
2 camca besar sos plum (jenama LIFE)
1 camca besar sos tomato
1 cawan air (che mat guna jus nanas dari nanas dalam tin)
Garam dan gula secukup rasa
Hirisan daun bawang, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan bawal digoreng hingga kuning keemasan, angkat, toskan dan susun dalam pinggan sesuai. Dalam kuali yang sama, keluarkan minyak dan tinggalkan dalam 4 camca besar. Tumis bawang putih dan cili kisar hingga harum dan cili garing. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan sos cili Thai, sos plum dan sos tomato. Kacau rata dan masak sekejap. Masukkan bawang besar, kacau dan tambah air, biarkan mendidih. Masukkan leek (toskan dulu airnya) dan nanas, gaul rata. 
  3. Masukkan traffic light capsium dan perasakan dengan garam dan gula secukup rasa (biasanya sweet sour agak manis sedikit, tapi che mat tak taruk gula sebab dah guna jus nanas dari nanas dalam tin yang memang dah manis). Masak dengan api kecil hingga pekat sedikit.
  4. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tuang atas ikan bawal  tadi dan hias dengan hirisan daun bawang sebelum dihidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain. Che mat suka biarkan dalam 15 minit untuk ikan bawal tadi sebelum dimakan, agar sos masam manis tadi menyerap dalam ikan.... Selamat mencuba!!.

Tuesday, December 6, 2016

KUPANG TUMIS TAUCO CILI HIJAU

rsz_kttch
Assalammualaikum, hari ni nak kongsi satu menu ringkas yang ngam sangat dimakan dengan nasi panas. Kalau nak ok lagi top lah ikan goreng dan ulam2man. Sebenarnya lama che mat tak makan kupang. Antara sebabnya dulu arwah bak tak boleh makan kupang, jadi kami memang tak beli sebab tak sampai hati. Tempoh hari masa ke Johor Bahru, sempat ke Stulang Laut, kat situ kalau pagi2 ada orang jual ikan2 segar dan sebagainya, tapi kena pergi pagi, che mat tanya akak yang berniaga tu, dia kata seawal 6.30 pagi mereka dah mula jual ikan2 segar dan makanan laut yang lain. Dan che mat beli kupang, tapi bukan kupang berkulit, kupang dah siap berebus. Kupang segar ada cuma saiz isi dia kecik2. Jadi jika anda berkesempatan ke Johor Bahru waktu pagi, boleh pergi tengok yea..Jomm kita semak resipi kali ini, jangan lupa mencuba!..

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 1/2 cawan isi kupang, dibersihkan*
1/2 camca teh serbuk kunyit*
1/2 camca teh garam*(*digaul rata)
10 biji cili hijau, hiris
1 biji bawang besar, hiris
3 ulas bawang putih, hiris
1 camca besar sos tiram
1/2 inci belacan + 2 camca besar air = larutkan
Sebesar ibu jari asam jawa + 1/4 cawan air = jadikan jus
1 camca besar tauco
Garam, jika perlu (che mat tak taruk)
Sedikit air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 2 camca besar minyak dalam kuali. Bila minyak betul2 panas, masukkan kupang yang telah digaul dengan garam dan serbuk kunyit tadi. Kacau rata dan masak untuk 1 minit. Angkat dan ketepikan.
  2. Dalam kuali yang sama, panaskan 3 camca besar minyak. Tumis bawang besar dan bawang putih hingga harum. Masukkan sos tiram dan tauco, masak sekejap. Masukkan belacan yang telah dilarutkan dan jus asam jawa. Kacau dan tambah cili hijau dan kupang, tambah sedikit air jika perlu, gaul rata.
  3. Masak dengan api sederhana hingga pekat, rasa dan jika perlu tambah sedikit garam. Masak sekejap lagi dan boleh matikan api. Hidangkan dengan nasi panas dan lauk2 lain...Selamat mencuba!

Monday, December 5, 2016

KUIH KERIA GULA MELAKA

rsz_ckgm1
Assalammualaikum, salam semua. Sana sini orang tayang kuih keria atau belah2 utara dipanggil 'coq keria', asyik lalu kat timeline di FB saja. Tak boleh jadi, kena bikin juga. Satu lagi tengah hot kuih keria sira gula Melaka. Sebenarnya che mat suka kuih keria kosong, yang tak bersira, atau kuih keria togel. Petang tadi lepas solat asar, tiba2 kerajinan itu datang, keledek pulak memang ada kat dapur, tapi keledek kaler oren. Keledek oren ni dia lembut sikit beza dengan keledek putih. Tapi kita yang buat dia, pandai2lah nak menggayakannya. Kalau takde keledek, guna ubi kayu pun boleh, yang tu nanti bila ada ubi kayu, kita test bikin kuih keria ubi kayu pulak. Che mat guna kurang lebih 900 gram macam tu, bila dah buang kulit semua adalah dalam 800+ gram. Kuih keria kalau terlebih tepung pun tak sedap, dia nak kena pandai agak2. Bergantung pada jenis keledek. Satu lagi tips, bila dah taruk tepung dan diadun, cuba goreng adunan keria tu sikit, kalau elok kejadiannya, tak perlu tambah tepung lagi, tapi bila lepas goreng tu lembik, boleh tambah sedikit lagi tepung. Che mat suka taruk baking powder, tujuan nak kasi kuih keria tu lagi gebu dan kekal lembut walaupun dah sejuk....Nak mencuba?...Resipi seperti di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
800+ gram keledek kaler oren yang telah dikupas kulitnya
1 camca teh garam
3/4 cawan tepung gandum
1 camca teh penuh baking powder (serbuk penaik)
3/4 cawan gula melaka, dihiris
1 - 2 camca besar gula pasir
1/4 cawan air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Keledek dipotong kiub besar2 dan rebus hingga empuk, jangan lupa masukkan garam. Kemudian toskan dan lecek hingga halus. Biarkan sekejap hingga suam. Gaul tepung dengan baking powder dan masukkan ke dalam keledek yang telah dilecek tadi. Gaul hingga sebati dan menjadi adunan yang lembut tapi tidak melekit. Ketepikan sebentar.
  2. Sediakan dulang, alas dengan plastik bersih atau boleh taburkan sedikit tepung. Ambil sedikit aduan tadi (anggaran 1 camca besar penuh), bulat2kan dan tekan sedikit biar leper. Cucuk bahagian tengahnya dengan jari untuk menghasilkan lubang, kemaskan dan taruk atas dulang tadi. Sapu sedikit tepung pada tapak tangan jika adunan melekat. Buat hingga siap.
  3. Panaskan minyak untuk goreng terendam kemudian goreng kuih keria tadi hingga kuning keemasan, balik2kan agar masak sekata. Angkat, toskan minyaknya. Buat hingga siap.
  4. Dalam kuali yang sama, keluarkan minyak. Kemudian masukkan gula melaka, gula pasir dan air. Kacau dan masak dengan api sederhana hingga gula larut. Terus memasak hingga gula mula berbuih dan pekat (bila anda angkat sudip, kelihatan gula seakan2 bertali). Masukkan kuih keria tadi dan gaul rata (masa ni kuih keria akan melekat2, tapi takpe, terus kacau perlahan hingga semua bahagian kuih keria bersalut gula). Masak sekejap lagi dengan api kecil hingga kuih keria kering. Matikan api dan alihkan kuih ke dalam loyang. Pisah2kan kuih tadi dan biar hingga sejuk.. Boleh hidangkan...Selamat mencuba!

Sunday, December 4, 2016

PUCUK TURI MASAK LEMAK SAMA KACANG HIJAU

rsz_ptmlkh
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat ambik kesempatan untuk kemas kini blog, tapi menu yang biasa2 saja, menu tradisi orang Melayu kita. Daun turi antara hidangan authentic orang2 kita. Selain kaum Melayu, masyarakat India juga suka makan daun turi. Kata orang, daun turi banyak khasiatnya terutama untuk ibu2 yang menyusukan bayi, boleh menambah air susu badan. Tapi ada juga yang kata, daun turi kurang sesuai diambil bagi mereka yang punya tekanan darah tinggi, hurmmm. In sha Allah kalau dimakan dalam kuantiti yang sedikit, rasanya tak mendatangkan masalah. Resipi pucuk turi masak lemak sama kacang hijau ini antara hidangan klasik yang sering dimasak oleh bonda che mat dulu, masa tu kita kecil2 lagi dan ini bukan hidangan kegemaran che mat sebenarnya...shhh...diam2!...Cuma bila dah berusia macam sekarang ni saja, baru jadi suka, lawankan dengan sambal belacan, ikan goreng dan telur dadar...Ehemmm, mak mertua pengsan kat tepi pun kau tak perasan!...Resipi seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 cekak daun turi (bahagian pucuk)
1/3 cawan kacang hijau, cuci dan rebus sampai kembang
1 biji bawang besar, hiris
4 ulas bawang putih, diketuk
1 camca besar penuh udang kering, direndam 10 minit, toskan dan tumbuk hancur
1 biji cili merah, hiris
1 liter santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Asingkan daun turi dari tangkainya, cuci dan toskan, Jika ada bunga turi, jangan dibuang, petik dan rendam sekejap (sebab kebiasaannya bunga turi ada serangga halus), toskan. Kacang hijau dicuci dan rebus hingga kembang (jika guna periuk tekanan, kurang lebih 7 minit atau mengikut jenis periuk tekanan masing2). Ketepikan.
  2. Masukkan kacang hijau yang telah direbus ke dalam periuk bersama secawan air rebusannya (jika ada). Masukkan bawang besar, bawang putih, udang kering dan santan cair. Kacau rata dan masak hingga mendidih.
  3. Masukkan daun turi dan bunganya (jika ada). Kacau dan masak hingga daun turi lembut. Tuang pati santan, kacau dan perasakan dengan garam secukupnya dan secubit gula. Masak dengan api sederhana hingga mendidih sambil dikacau sentiasa, kurang lebih 1 - 2 minit. Akhir sekali masukkan cili merah hiris, kacau. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, sambal belacan dan ikan goreng/ikan masin/telur masin....Selamat mencuba!!

Wednesday, November 30, 2016

SELAMAT MELANGKAH KE USIA 40, BEN...

rsz_tratai
Sudah seperti amalam tradisi antara aku dengan Ben Ashaari, menaikkan entri setiap kali muncul tarikh hari lahir masing2. Sejak mula kenal (hampir 10 tahun dulu) hingga ke kini, aku masih setia menjadi sahabat, walaupun keadaan sudah banyak berbeza sekarang. Hakikat kehidupan, waktu pasti merubah segalanya.....tapi silaturahim in sha Allah terpelihara. Tiada apa yang nak ditulis, saban tahun mungkin cerita, doa dan harapan yang sama...tapi yang pasti, ia sebagai simbol pershabatan, persaudaraan...tak lebih dari itu.

Allah swt telah memuliakan diri mu dengan kehadiran insan2 'syurga' (Qhalif, Zahra, Ariz) dan melimpahkan rezeki yang begitu murah, alhamdulillah. Moga Ben sentiasa diberi kesihatan dan kesejahteraan hidup bersama keluarga dan insan2 tersayang...Berjaya dalam apa jua bidang yang dicita2kan sejak dulu. Diberi usia panjang agar dapat melihat kejayaan anak2 kelak..in sha Allah...

Selamat hari lahir Ben Ashaari...

Akar nibong pohon rumbia,
Hujung dahan sarang tempua
Andai terputus sahabat di dunia,
Di akhirat kelak in sha Allah bersua..

Tuesday, November 29, 2016

CUCUR UDANG DAN KUAH KACANG

rsz_cumg
Assalammualaikum, salam semua. Kali terakhir che mat update blog kurang lebih 11 hari lepas. Niat hati nak kemas kini tu memang ada, cuma bila masak menu biasa seperti asam pedas dan gulai, rasanya dah biasanya sangat resipi2nya berlegar di blog dan juga alam maya. Maka che mat ambik keputusan, update bila masak menu yang jarang2 dimasak. Hari ni che mat bikin cucur udang. Dalam keadaan cuaca yang mendung, redup, berangin dan ada kala hujan, cucur udang amat sesuai sekali kita hidangkan sebagai cemilan diwaktu2 petang. Rasanya resipi memang dah ada dalam blog. Kali terakhir bikin cucur udang, dua tahun lepas kalau tak silap. Teringat kat arwah Bak, cucur udang antara kuih kegemaran arwah...huhu (Al-fatihah Bak)... 

rsz_cumg1
Kali ini cucur udang tidak dihidangkan dengan sos cili (kuah lada), tapi che mat bikin kuah kacang. Mesti ada yang biasa makan cucur udang dengan kuah kacang, betul tak? Dan kita boleh pelbagaikan cucur udang dengan kuah kacang ni, contohnya kalau ada bahan2 lain seperti timun, sengkuang, telur rebus, kentang rebus, mi kuning, fishcake dan daun salad, dah boleh jadikan ia rojak. Tambah sedikit mi kuning jika suka. Kuah kacang kalau tak habis, boleh simpan dalam peti sejuk. Nak lebih lama, simpan dalam freezer, tinggal panaskan dalam microwave saja bila nak makan. Resipi ini akan menghasilkan 18 - 20 biji cucur udang, ikut saiz senduk yang anda guna sebagai acuan cucur udang...Resipi seperti berikut...

BAHAN - BAHAN CUCUR UDANG :-)
2 cawan tepung gandum
1/2 camca besar instant yeast
2/3 camca teh serbuk kunyit
2 ganggam taugeh, cuci, toskan dan ramas sedikit
10 tangkai kucai, potong pendek
1 biji bawang besar, didadu
1 3/4 cawan air ( atau lebih sedikit)
Garam secukup rasa
20 ekor udang kulit keras, saiz sederhana
Minyak untuk goreng terendam

BAHAN - BAHAN KUAH KACANG :-)
1 cawan kacang tanah yang telah ditumbuk halus ( yang telah digoreng tanpa minyak dan dibuang kulitnya)
1/4 cawan jus asam jawa
1/2 cawan santan
3 cawan air
6 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1/2 inci kunyit hidup*
1/2 inci lengkuas*
2 batang serai, hiris*
12 tangkai cili kering, buang biji dan rendam dalam air panas 10 minit, toskan*
1 genggam udang kering, rendam 10 minit dan toskan*(*dikisar halus)
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK ADUNAN CUCUR UDANG :- Dalam mangkuk besar, satukan tepung gandum, instant yeast, serbuk kunyit, garam secukup rasa (anggaran 1 camca teh rata), taugeh, kucai dan bawang besar. Gaul rata dan tuang air sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga mendapat adunan yang tidak terlalu cair atau terlalu pekat (che mat gunakan hampir 2 cawan air, tapi tak habis). Kemudian tutup permukaan mangkuk dengan plastik cling dan perap 35 minit.
  2. UNTUK KUAH KACANG :- Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/4 cawan). Tumis bahan2 kisar halus hingga harum dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa. Tuang air, kacau dan bila mendidih, masukkan kacang tanah tumbuk, jus asam jawa dan juga santan. Kacau dan biarkan mendidih. Tambah garam secukup rasa dan gula (biasanya kuah kacang manis sedikit). Kacau dan masak dengan api kecil hingga kuah kacang pekat sedikit dan naik minyak. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Ketepikan.
  3. UNTUK CUCUR UDANG :- Udang dicuci bersih tapi tak perlu dikupas kulitnya. Kemudian dilap kering dengan tissue dapur bersih. Panaskan minyak untuk goreng terendam. Panaskan juga senduk stainless steel (saiz kurang lebih 1/4 cawan). Berhati2 keluarkan senduk dari minyak panas dan sudukan adunan cucur udang ke dalamnya hingga hampir penuh, lingkarkan seekor udang atasnya dan rendam senduk tadi ke dalam minyak panas. Masak untuk 30 saat, kemudian longgarkan cucur udang dari senduk (acuan) dan keluarkan. Balik2kan cucur udang agar masak sama rata. Angkat, toskan minyaknya, taruk atas tissue dapur agar minyak terserap.
  4. Buat kaedah sama untuk baki adunan dan udang hingga siap. Jangan goreng terlalu banyak, cukup 5 atau 6 biji cucur udang sekali goreng. Pastikan senduk (acuan) anda panaskan sekejap dalam minyak panas sebelum dimasukkan adunan cucur udang. Hidangkan cucur udang bersama kuah kacang untuk minum petang...Selamat mencuba!

Friday, November 18, 2016

RESIPI GADO - GADO

rsz_ggmg1
Assalammualaikum, salam semua. Che mat kurang sehat sehari dua ni, tiba2 diserang sakit pinggang, mungkin ada tersalah urat kat mana2. Sakit dia bila kita nak bangun dari kerusi atau bila dah baring kemudian nak bangun..huhu. Dalam2 sakit tu, tekak mulalah mengada2 sangat. Nak makan gado-gado, nak tak nak kenalah bikin sendiri. Bukan satu resipi yang sukar, tapi disebabkan keadaan diri yang tak boleh nak bergerak cergas, kerja menjadi lambat. Tambah lagi bila nak ambil gambar, punyalah payah. Nak bongkokkan badan rasa seperti kena kejutan elektrik kat bahagian pinggang, ada masa kat pinggul pun terasa sakit, bertabahlah. Gado - gado kalau kita lihat kurang lebih macam rojak, macam pecel pun ada, tak lari jauh sangat. Cuma tiada penggunaan petis @ otak udang dalam kuah kacangnya. Kuah pula seakan2 kuah kacang yang dimakan sama sate, perlu  ditumis dan dimasak sampai pekat.

rsz_ggmg
Ada macam2 versi orang makan gado-gado. Ada yang dihidangkan dengan nasi impit atau ketupat, dimakan bersama keropok ikan, keropok udang atau pun keropok belinjau. Memandangkan che mat tak de benda2 tu semua, kita makan dengan apa yang ada sudahlah, janji lepas gian. Resipi sebenarnya lebih kepada cara menyedikan kuah kacang. Bahan2 gado-gado tak susah, ada yang perlu direbus, dicelur dan digoreng sahaja. Ada yang masukkan isi cekur dalam kuahnya, tapi che mat tak berapa suka, sebab nanti dah jadi kuah pecel pulak. Maka kita masukkan daun limau purut, yang tu guna sehelai saja, untuk rasa dan aroma...Gado- gado boleh dikategorikan dalam makanan sihat. Nak mencuba, jomm kita semak resipi di bawah ini...

BAHAN - BAHAN KUAH :-)
1 1/2 cawan kacang tanah tumbuk (goreng dulu tanpa minyak, buang kulit dan tumbuk atau kisar)
1/3 cawan jus asam jawa
4 camca besar gula melaka yang dihiris halus
2 cawan air (kurang lebih)
1 cawan santan
1 helai daun limau purut
Garam secukup rasa
Gula jika perlu

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
10 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
3 batang serai, hiris
1 genggam udang kering, rendam dalam air panas 10 minit dan toskan
1/2 inci lengkuas
12 tangkai cili kering, buang biji dan rendam dalam air panas 10 minit dan toskan
5-6 biji cili padi merah
1 inci kunyit hidup

rsz_ggmg2
BAHAN GADO-GADO :-)
4 biji kentang, kupas dan rendam
4 keping tempe berbungkus daun
5 biji telur
10 tangkai kacang panjang. dikerat pendek
1/2 biji kubis bulat saiz kecil, hiris kasar
3 keping tauhu
1 biji timun

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH GADO - GADO :- Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/3 cawan). Tumis bahan2 kisar halus hingga harum, guna api kecil dan kacau sentiasa. Masak hingga naik minyak. Tuang air, kacau dan biarkan mendidih. Masukkan kacang tanah tumbuk, daun limau purut, kacau dan biarkan mendidih. Tambah jus asam jawa, gula melaka dan santan. Kacau hingga rata dan masak dengan api sederhana hingga kuah pekat sedikit. Perasakan dengan garam secukupnya dan jika perlu masukkan sedikit lagi gula. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api.
  2. UNTUK BAHAN GADO - GADO :- Tauhu dan tempe digoreng hingga kuning keemasan, angkat dan toskan. Kemudian dipotong kiub. Kacang panjang dan kobis dicelur berasingan dalam air mendidih yang ditambah sedikit garam dan beberapa titik minyak masak. Celur hingga lembut dan toskan. Kentang direbus hingga empuk, sejukkan dan potong kiub. Telur direbus, kupas dan belah dua setiap sebiji. Timun dicuci, dan hiris nipis. Ketepikan.
  3. UNTUK PENYEDIAAN GADO - GADO :- Dalam pinggan sesuai, susun serba sedikit bahan2 untuk gado-gado (atau secukupnya). Kemudian tuang kuah secukupnya dan boleh hidangkan. Jika suka boleh ditambah keropok ikan/udang atau keropok belinjau dan juga nasi impit. Hidangkan segera...Selamat mencuba!.

Sunday, November 13, 2016

RESIPI KUIH TALAM UBI

rsz_tucm
Assalammualaikum, salam semua. Masa che mat tulis entri ni, hari tengah hujan, Sambil2 tu kita minum kopi dan juga makan kuih talam ubi. Lama tak bikin kuih2 tradisi ni. Lama2 kalau tak buat, takut terlupa resipi, nasib baik ada blog, boleh buat rujukan. Tiga hari lepas hujan, jadi pokok ubi tepi pagar rumah che mat tumbang ditiup angin. Esoknya tu abang che mat pi cabut dan ada ubi. Sebab pokok ubi tu jenis ubi pulot (yang daunnya jenis halus2), tak sesuai direbus, jadi kami parut kemudian bekukan dalam freezer. Kalau anda nak bikin, guna ubi biasa pun boleh, janji ubi parut. Kerana ada ubi parut ni lah che mat terrajin bikin kuih talam. Ada yang tanya tadi kat FB, kepala kuih talam tu jenis 'goyang-goyang' ke? Yang ni tak goyang sangat dan boleh dipotong macam dalam gambar tu. Tapi tak delah keras, masih lembut walaupun dah sejuk. Resipi tak susah, in sha Allah anda boleh buat...Che mat tuliskan resipi dibawah ini....

BAHAN - BAHAN LAPISAN BAWAH (UBI) :-)
600 gram ubi parut
Beberapa titik pewarna coklat makanan
50 gram gula melaka, hiris halus
170 gram gula pasir (resipi asal 200 gram)
160 ml santan cair
1 helai daun pandan, disimpul

BAHAN - BAHAN LAPIS ATAS (KEPALA) :-)
600 ml santan segar
40 gram tepung gandum
70 gram tepung beras
1/2 camca besar tepung ubi
1 camca teh penuh garam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK LAPISAN BAWAH (UBI) :- Masak santan cair dengan gula melaka, gula pasir dan daun pandan hingga gula larut. Sejukkan, kemudian tapis. Sementara itu panaskan kukusan, alas loyang bulat berukuran 10 inci dengan plastik bersih, lenser dengan sedikit minyak makan. Ketepikan. Masukkan air gula yang telah sejuk ke dalam ubi parut, tambah pewarna makanan coklat, gaul rata dan tuang dalam loyang tadi. Kukus 20 minit dengan api sederhana dan tutup permukaan loyang dengan aluminium foil atau tudung periuk.
  2. UNTUK  LAPISAN ATAS (KEPALA) :- Satukan semua bahan2 untuk kepala dalam satu mangkuk besar, kecuali garam. Kacau rata dengan whisk hingga sebati dan tidak berbintil2. Tapis adunan ke dalam periuk dan masukkan garam. Kacau rata hingga garam larut.
  3. UNTUK KUIH TALAM UBI :- Panaskan periuk berisi bahan2 'atas' (kepala), sambil dikacau sentiasa hingga suam, guna api kecil dan kacau sentiasa. Kemudian perlahan2 tuang bancuhan tadi atas lapisan bawah (ubi) yang telah dikukus. Tutup permukaan tin dan sambung kukus selama 25 minit lagi dengan api sederhana. Bila masak, keluarkan kuih dari kukusan dan biarkan betul2 sejuk baru dipotong dengan pisau plastik yang disapu sedikit minyak makan. Hidangkan, selamat mencuba!!.

Friday, November 11, 2016

RESIPI PECAL @ PECEL

rsz_pj
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat kongsikan resipi pecal atau biasa orang2 Jawa sebut pecel. Walaupun dah biasa, tapi untuk kali ini ada sedikit penambahan. Kuah pecal masih sama cuma che mat masukkan pucuk bebuas dan telur rebus dalam bahan2 pecalnya. Kalau sebut pecal, bahan yang wajib ada dalam kuahnya sudah mesti ubi cekur. Jika tiada aroma cekur, pecal sudah bertukar menjadi gado-gado. Teringat arwah Bak (al-fatihah), selalu sebut kalau di kampung dulu (Pontian), masa dia muda2, orang jual pecal menggunakan taugeh yang dibuat sendiri dari kacang hijau. Taugehnya kecil dan kontot2. Tapi che mat guna benda2 yang mudah didapati saja. Resipi pecal ini akan menghasilkan kuantiti yang agak banyak. Ini pekara biasa nak2 bila anda menggunakan macam2 jenis sayur2ran dan ditambah dengan tempe, tauhu dan telur rebus. Che mat gabungkan cili padi hijau dan cili kering untuk kuah pecal. Cili kering untuk warna dan cili padi untuk rasa. Ada juga yang masukkan daun limau purut, tapi entah kenapa tak kena pada selera che mat. Kalau nak mencuba, che mat tuliskan di bawah ini...

BAHAN - BAHAN KUAH PECAL :-)
1+ cawan kacang tanah yang telah digoreng tanpa minyak, dibuang kulit dan dikisar hancur
2 camca besar gula melaka atau secukup rasa
1/2 cawan jus asam jawa atau secukup rasa
3 inci ubi cekur
10 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
8 tangkai cili kering
1 inci belacan
15 biji cili padi hijau, jenis kampung
Garam secukup rasa
Air panas secukupnya

BAHAN - BAHAN LAIN :-)
12 tangkai pucuk ubi
10 tangkai pucuk bebuas
4 keping tempe bungkus daun
3 keping tauhu
1 biji timun saiz sederhana
1 biji sengkuang saiz kecil
2 genggam taugeh
6 tangkai kacang panjang, kerat pendek
3 biji telur, direbus

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH PECAL :- Cili kering dikerat, buang biji dan cuci bersih, lap kering dengan tissue dapur, kemudian goreng hingga wangi, angkat dan toskan. Kemudian goreng pula bawang merah, bawang putih, cili padi dan akhir sekali belacan. Biarkan sejuk sekejap. Masukkan semua bahan2 bergoreng tadi ke dalam alat pengisar (blender). Tambah isi cekur, gula melaka dan sedikit air masak. Kisar hingga halus.
  2. Tuang ke dalam mangkuk. Masukkan garam secukup rasa, tambah jus asam jawa dan kacau hingga sebati. Masukkan kacang tanah tumbuk, gaul dan tambah air panas secukupnya. Kuah pecal mestilah tidak terlalu pekat atau terlalu cair, kepekatannya kadar sederhana. Sesuaikan rasa dan ketepikan.
  3. UNTUK BAHAN PECAL :- Tempe dan tauhu digoreng, kemudian potong kiub. Pucuk ubi direbus dalam air mendidih yang ditambah sedikit garam dan beberapa titik minyak masak,. Rebus hingga lembut, toskan kemudian hiris kecil. Daun bebuas, kacang panjang, taugeh dicelur dalam air mendidih yang ditambah sedikit garam. Tos dan ketepikan. Timun dan sengkuang dihiris nipis. Telur rebus dikupas kemudian belah empat setiap satu. Ketepikan.
  4. UNTUK MENGHIDANG PECAL :- Dalam bekas besar, masukkan semua bahan2 untuk pecal kecuali telur rebus. Kemudian tuang kuah pecal, gaul hingga semua rata. Hias dengan telur rebus dan boleh hidangkan. Jika suka, boleh direnjiskan sedikit kicap lemak manis  JALEN sebelum dimakan. 
CATATAN MAT GEBU :- Untuk jus asam jawa, pastikan anda gunakan air suam untuk mendapatkan jusnya. Jika kurang manis, boleh masukkan sedikit gula pasir, tapi che mat guna gula melaka tu saja. Nak pedas boleh tambah bilangan cili padi dan sebaliknya. Kalau takde pucuk ubi, boleh guna kangkung. Nak tambah pucuk betik pun boleh, pastikan dicelur dulu dan hiris....Selamat mencuba!!

Thursday, November 10, 2016

KARI NANGKA MUDA SAMA DAGING

rsz_gnm
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat kongsikan resipi tradisi yang mungkin biasa anda lihat mak mak kita masak kat kampung dulu iaitu kari nangka muda sama daging. Che mat masak semalam dalam kuantiti yang agak banyak juga. Sebabnya lauk macam ni kesedapan terlampaunya terhasil selepas sehari dimasak, maksudnya masak semalam, hari ni lagi sedap. Nangka muda biasa menjadi bahan masakan untuk masyarakat Melayu malah nusantara juga terutama di Indonesia. Walaupun ia hanya nangka muda yang dimasak kari, tapi bahan2nya agak 'mewah'. Untuk rencahnya paling tidak pun ayam, daging lembut atau pun ikan masin. Kalau dimasak lemak putih, ikan bilis dan udang kering lebih sesuai. Sebenarnya bila resipi yang agak banyak menggunakan bahan2, orang kurang suka nak mencuba, alasannya terlalu rumit. Yang tu che mat tak boleh nak kata apa. Masakan tradisional ini tiada jalan pintas jika kita nak mendapatkan hasil yang memuaskan. Che mat hanya berkongsi, selebihnya terpulang pada diri masing2 sama ada nak mencuba atau tidak, atau setidak2nya di lain waktu jika diperlukan, anda boleh jadikan ia sebagai sumber rujukan....Resipi dibawah cuma anggaran saja, kalau ikut yang betul2 che mat masak, mau seperiuk besar nanti!..

BAHAN - BAHANNYA :-)
700 gram daging lembu (che mat campur dengan daging tetel)
3 ulas bawang putih, diketuk*
1 inci halia, hiris halus*
1 camca teh garam*
1 kg nangka muda yang telah dikupas kulitnya dan dipotong kiub, rendam
1 liter santan cair
500 ml pati santan
1 keping asam gelugor
4 camca besar rempah kari daging Baba's
1/4 cawan cili kisar
1/2 camca besar gula melaka
2 camca besar penuh kerisik
1 camca besar minyak sapi
Garam secukup rasa
Air panas secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
2 biji bawang besar
6 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci halia
2 batang serai, hiris
1/2 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup

BAHAN - BAHAN TUMIS :-)
1 biji bawang besar, hiris halus
3 ulas bawang putih, hiris halus
4 tangkai daun kari, dilurut
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
4 biji buah pelaga
7 kuntum bunga cengkih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Daging dihiris, cuci bersih, toskan dan rebus bersama bahan bertanda (*), hingga empuk, asingakan air rebusannya. Nangka muda direbus hingga 1/2 empuk, tosk dan ketepikan. Sementara itu, bahan2 kisar halus dibancuh dengan rempah kari dan kacau hingga menjadi pes rempah, tambah sedikit air jika perlu. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan minyak sapi dan biar hingga minyak sapi cair. Masukkan bahan2 tumis dan tumis hingga wangi dan bawang layu. Tambah cili kisar, kacau rata dan masak hingga cili kisar garing. Masukkan pes rempah, kacau dan masak hingga rempah naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa. 
  3. Masukkan nangka yang telah direbus 1/2 empuk tadi bersama daging rebus. Gaul hingga rata. Tuang air rebusan daging dan juga santan cair. Kacau rata dan biarkan mendidih dan masak hingga nangka empuk. Tambah kerisik dan asam gelugor. Biarkan mendidih perlahan, jika kurang kuah, boleh tambah sedikit lagi air panas.
  4. Tuang santan pekat, masukkan gula melaka dan perasakan dengan garam secukupnya. Kacau perlahan dan biarkan mendidih perlahan sambil dikacau sekali sekala. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain. Masakan ini lebih sedap dimakan keesokkan harinya. Selamat mencuba!.

Wednesday, November 9, 2016

ROTI LABU MANIS

rsz_rlm
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat tiba-tiba jadi rajin, tapi rajin tak banyak, sikit ajer, kita bikin roti..iyea wak, jangan tak percaya!. Dah lama juga tak meroti, kali terakhir tahun 2015, bulan Oktober, dah hampir setahun rupanya. Kadang2 niat tu ada, tapi masa tak mengizinkan. Bergantung juga pada mood. Kita hanya mampu merancang, tapi gerak hati semua dari Allah swt. Contohnya macam hari ni, bukan disengajakan, kebetulan ada baki labu manis dalam peti sejuk, che mat fikir2, apa aku nak bikin dengan labu ni, sikit sangat dalam secoreng macam tu. Jadi mari kita bereksperimentasi, bikin roti menggunakan Bread Maker Trio (BMT) baru yang didatangkan khas oleh Chef Asma..

rsz_rlm1
Sebab ini dalam proses percubaan, che mat bikin 1/2 saja dari resipi asal dan menghasilkan 6 biji roti atau bun labu tanpa inti. Terpulang jika suka boleh masukkan inti kegemran anda. Disebabkan che mat menggunakan BMT, maka kerja meroti amat mudah, lepas masukkan semua dalam BMT, tekan fungsi DOH, dan kita boleh buat kerja lain (sambil menunggu doh roti siap, sempat masak untuk hidangan tengah hari, tak ke senang kerja namanya tu). BMT ini dilengkapi dengan sistem memori, maksudnya, katalah tengah2 kita mengadun roti tu, tiba2 elektrik takde, secara otomitik BMT akan menyimpan fungsi yang telah kita pilih selama 10 minit, dan jika dalam waktu 10 minit tu elektrik ada, BMT akan sambung kerja dari mana dia berhenti tadi. Kalau takde juga, jangan risau kak, kau keluarkan adunan dari BMT, dan uli dengan tangan, jangan dibuang!. Breah Maker Trio dan segala produk Trio, seperti Oven, Cake Mixer. Kukus Eletrik dan juga acuan2 kuih dan sebagainya boleh  dapatkan dengan Chef Asma di sini ....Ok, jomm kita lihat resipi Roti Labu Manis...

BAHAN - BAHANNYA :-)
260 gram tepung roti (tepung berprotein tinggi)
40 gram gula halus
40 gram mentega
1/2 camca teh instant yeast
1/2 camca teh garam
1/4 camca teh serbuk kulit kayu manis (optional)
1/4 camca teh bread improver
85 gram puree labu manis (rebus labu hingga lembut, lecek halus dan timbang)
1 biji telur gred B, dipukul sedikit
Susu segar secukupnya
Telur + 1 camca besar susu + Sedikit esen vanilla = kacau rata untuk menglis
Sedikit biji kuaci labu, untuk hiasan
Sedikit gula pasir kasar, untuk hiasan
Sedikit mentega untuk disapu

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. KAEDAH BREAD MAKER TRIO :- Satukan puree labu dan telur, kemudian timbang, tuang susu segar hingga mendapat timbangan seberat 160 gram. Kacau rata dan masukkan ke dalam BMT. Masukkan tepung roti, garam, gula halus, serbuk kulit kayu manis (jika guna), mentega, instant yeast dan bread improver. On kan BMT dan pada butang MENU pilih setting no 8 (Dough). Kemudian tekan butang START dan tunggu hingga BMT siap mengadun, menguli dan memerap. 
  2. KAEDAH MENGULI DENGAN TANGAN :- Dalam mangkuk besar, satukan tepung roti, gula halus, garam, instant yeast, serbuk kulit kayu manis (jika guna) dan bread improver. Gaul rata, kemudian masukkan bancuhan pure labu, telur dan susu segar yang telah ditimbang tadi. Gaul rata hingga semua bersatu. Masukkan mentega dan uli hingga menjadi doh yang tak melekat dimangkuk adunan. Alihkan doh ke atas meja kerja, tabur sedikit tepung dan uli menggunakan tapak tangan dengan kaedah menolak doh kehadapan. Lakukan selama 15 minit untuk mendapatkan doh yang lembut, gebu dan anjal. Perap doh selama 1 jam hingga naik sekali ganda.
  3. UNTUK ROTI LABU MANIS :- Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara, uli sekejap dan bahagikan kepada 6 bahagian sama besar (kurang lebih 84 gram untuk setiap bahagian). Bulat2kan doh dan susun dalam tin berukuran 8 inci x 5 inci x 3 inci yang telah disapu dengan sedikit mentega. Tutup permukaan tin dengan plastik dan biarkan adunan naik 2 kali ganda (kurang lebih 1 jam).
  4. Sementara itu panaskan oven pada suhu 170C, (panaskan selama 15 minit). Sapu bancuhan telur pada permukaan doh roti, tabur sedikit biji kuaci labu dan juga gula kasar. Bakar dalam oven selamat 25 - 30 minit, pada rak bawah, bergantung pada oven masing2, hingga perang keemasan. Bila masak, keluarkan dari oven, keluarkan roti dari tin dan sapu permukaan roti dengan mentega. Biarkan sejuk atas jaringan. Boleh hidangkan bersama kopi panas....Selamat mencuba!!.

Friday, November 4, 2016

SAMBAL AYAM DAUN SELASIH

rsz_sads
Assalammualaikum, salam Jumaat. Hari ni che mat masak awal sikit, tapi bila semua siap, tiba2 boleh mengidam sambal ayam daun selasih. Nama nampak panjang, tapi bahan2nya biasa2 saja dan mudah membuatnya. Che mat guna baki ayam yang bikin tomyam. Tak banyak  cuma ada 2 bahagian peha dan sekeping dada ayam, sebab dah bikin sambal, che mat potong pada saiz kecil. Kalau timbang kurang lebih dalam 400 gram saja. Dalam sambal ni, dimasukkan juga kentang yang digoreng terlebih dahulu, yang tu optional, kalau suka nak taruk, boleh masukkan dan sebaliknya. Sekali imbas macam ayam masak merah, dan sesuai juga kalau nak dimakan dengan nasi minyak atau briyani, nak makan dengan nasi lemak pun tak jadi masalah. Nak resipi? Boleh semak di bawah ini....

BAHAN - BAHANNYA :-)
400 gram ayam, potong kecil, cuci dan toskan*
1 camca teh serbuk kunyit*
1/2 camca teh garam*(*disatukan dan gaul rata, perap 20 minit)
2 - 3 biji kentang saiz sederhana, kupas dan belah 4 setiap 1
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
1 batang serai, diketuk
1 camca besar gula melaka
1/4 cawan jus asam jawa
1 cawan cili kisar
1 genggam daun selasih
Garam secukup rasa
1/2 cawan air

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam digoreng hingga masak, tak perlu sampai garing, angkat dan toskan. Kemudian goreng pula kentang hingga masak dan keemasan, angkat dan toskan. Dalam kuali yang sama, cedok keluar minyak dan tinggalkan kurang lebih 1/4 cawan. Tumis bahan2 kisar halus dan serai hingga harum, masukkan cili kisar, kacau dan masak hingga cili garing dan naik minyak, guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan jus asam jawa dan air, kacau dan biarkan mendidih. Masukkan ayam, kacau dan masak hingga pekat. Perasakan dengan garam secukupnya dan masukkan gula Melaka. Tambah hirisan bawang besar dan masak hingga bawang lembut.
  3. Akhir sekali masukkan daun selasih, kacau rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain. Selamat mencuba!!

Thursday, November 3, 2016

SAMBAL BILIS PETAI

rsz_sbp1
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat blur sikit, tak pasti nak masak apa yang sedap ditekak. Tengok dalam peti sejuk ada isi petai yang bonda simpan. Rasa macam nak masak satu menu yang ringkas dan tak banyak guna bahan2 mentah. Teringat buku masakan mini dari Chef Norzailina Nordin yang che mat terima tempoh hari (boleh lihat di sini). Dan dalam banyak buku mini tu, ada satu buku siri 'sambal'. Alhamdulillah jumpa resipi yang mudah, tak guna bahan2 yang banyak dan yang bestnya ada petai. Che mat cuma derhaka sikit saja dari resipi asal. Sambal bilis petai ini takde lah macam sambal tumis biasa, ia lebih kering. Disebabkan tiada penggunaan asam dalam resipi asal, che mat sertakan limau kasturi, jadi sesiapa yang nak, hanya tinggal perahkan jusnya sebelum dinikmati bersama nasi putih panas....Sedap ke?.....Cuba buat dan rasa, mesti tambah nasi punya....Che mat kongsikan resipi di bawah ini....

BAHAN - BAHANNYA :-)
3 biji cili merah (che mat guna 4 biji cili merah)
5 - 6 biji cili padi (che mat guna 8 biji cili padi merah thai)
1 cm belacan
3 camca besar minyak masak
1 biji bawang besar, hiris
3 ulas bawang putih, hiris
1/2 cawan isi petai (che mat lebihkan sedikit)
45 gram ikan bilis yang telah dibersihkan, rendam sekejap dan toskan
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air (che mat tambah)
Belahan limau kasturi, jika suka (che mat tambah)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan bilis digoreng hingga garing, angkat dan toskan. Dalam lesung batu, tumbuk cili merah, cili padi dan belacan hingga lumat. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bawang besar dan bawang putih hingga layu. Masukkan bahan2 tumbuk dan masak hingga garing. Tambah isi petai, kacau rata dan tuang sedikit air. Masak dengan api kecil hingga petai empuk.
  3. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya, masak hingga terbit minyak. Akhir sekali masukkan ikan bilis goreng, gaul hingga rata. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama belahan limau kasturi (jika suka), nasi panas dan lauk2 lain. Selamat mencuba!!

Thursday, October 27, 2016

RESIPI MI KARI

rsz_mkl1
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat mengidam mi kari pulak. Dasatkan, kalau pembawak budak...haha. Mi kari paling senang, guna santan pun tak banyak dalam 100 ml saja. Mi kari yang ni kuah dia agak pekat dan mi nya che mat guna mi lidi (biasakan orang pakai mi kuning), tapi boleh nak guna mi biasa atau spaghetti pun ok. Kuah kari tu 100% guna ayam, ayam kampung. Di sebabkan che mat guna santan sikit, maka dalam kuah mi kari ada dimasukkan buah keras. Kurang pedas tapi takde masalah kalau suka pedas, kau lebihkan cili kisar sudah lah. Atau makan sama hirisan cili padi. Kan kita buat dia, apa ada hal...

rsz_mkl
Sebenarnya tiada pantang dalam menghasilkan mi kari, nak masukkan sayur2an apa saja boleh ikut suka anda, samada terung, kacang panjang, sawi, semua sesuai. Tapi jangan over sangat sudah lah, nanti serupa kari sayur2an pulak. Che mat hanya guna kacang panjang dan dalam kuah mi ada tambah kentang dan lobak merah. Jika suka kerang, boleh tambah isi kerang, tapi kata orang ayam dan daging tak berapa elok dicampur dengan makanan laut, wallah hualam....Nampak sedap kan mi kari tu...nak mencuba?....Jomm kita semak resipi kat bawah ni....

BAHAN - BAHAN KUAH KARI :-)
600 ayam ayam potong kecil
2 biji kentang, kupas dan potong 8 setiap 1, rendam
1 batang lobak merah, potong berbaji, rendam
3 camca besar cili kisar
4 camca besar penuh rempah kari daging (Baba's)
1 keping asam gelugor
100 ml santan + 2 cawan air
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah kecil
4 ulas bawang putih
3 biji buah keras, hiris
1 inci kunyit hidup
2 batang serai, hiris halus
1 inci halia
1/2 inci lengkuas

BAHAN - BAHAN TUMIS :-)
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
3 tangkai daun kari, dilurut
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih

BAHAN - BAHAN LAIN:-)
Mi kuning secukupnya, celur dan toskan
Tauhu goreng, dihiris
Hirisan daun sup
Hirisan daun bawang
Hirisan cili merah dan cili hijau
Taugeh, dibuang ekor dan celur sekejap
Bawang goreng, untuk hiasan
Belahan limau kasturi
Telur rebus, dibelah 2 setiap 1

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH MI KARI :- Bancuh bahan2 kisar halus dengan rempah kari, kacau rata hingga menjadi pes rempah. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan bahan2 tumis dan tumis hingga wangi. Tambah cili kisar dan masak hingga cili garing. Masukkan pes rempah, kacau dan masak hingga naik minyak. Gunakan api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan ayam, kentang dan lobak merah. Gaul rata dan masak hingga ayam kecut. Tuang air secukupnya hingga ayam tenggelam. masukkan asam gelugor. Kacau dan masak hingga ayam, kentang dan lobak merah empuk, tambah air panas jika perlu. Tuang santan, kacau dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api.
  3. UNTUK MI KARI :- Masukkan secukupnya mi ke dalam mangkuk sesuai. Cedok kuah bersama2 dengan isinya ke dalam mangkuk berisi mi tadi. Hias dengan hirisan daun bawang, daun sup, cili merah, cili hijau, tauhu goreng, taugeh, bawang goreng, 1/2 bahagian telur rebus dan perahkan jus limau kasturi sebelum dihidangkan. Selamat mencuba!.

Monday, October 24, 2016

RESIPI PAIS TELUR IKAN

rsz_pti
Assalammualaikum, salam semua. Menu ringkas hari ni. Pernah makan pais telur ikan?..Che mat pertama kali buat, tu pun sebab stok telur ikan memang ada dalam freezer. Plan asal nak bikin semalam, tapi semalam dah masak asam pedas, kalau banyak sangat menu tak sapa nak makan. Jadi plan bikin pais telur ikan ditunda ke hari ini. Resipi che mat mungkin tak sama dengan resipi orang yang lain, kira ni style sendiri. Ada yang tanya di FB, telur ikan yang digunakan tu, telur ikan apa?...Sebenarnya che mat sendiri tak tau telur ikan jenis apa. Tapi saiznya tak besar sangat dan bewarna putih. Anda boleh guna telur ikan tenggiri atau telur ikan parang. Tapi kalau telur ikan tongkol agak kurang sesuai, sebab keras. Ada  juga yang guna telur ikan mayong, cuma che mat tak berapa nak hadam telur ikan mayong kalau masak macam ni. Resipi ini akan menghasilkan 3 bungkus pais telur ikan, kalau nak buat 4 pun boleh. Satu lagi, untuk bahan2 rempah kalau dapat tumbuk guna lesung batu, baru sedap. Ingin mencuba, resipi seperti di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
200 gram telur ikan (boleh guna telur ikan tenggiri, telur ikan parang dan sebagainya)
20 helai daun kesom, hiris halus
2 helai daun limau purut, hiris halus
2 biji limau nipis
1/2 cawan kelapa parut
Garam dan gula secukup rasa
Daun kunyit secukupnya
Daun pisang secukupnya (saiz 12 inci x 12 inci)
Lidi sate secukupnya
Sedikit minyak masak

BAHANN - BAHAN TUMBUK HALUS :-)
10 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 batang serai, hiris halus
3 biji buah keras, hiris
1/2 inci kunyit hidup
2 biji cili merah
5 biji cili padi merah

rsz_pais

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Telur ikan dicuci bersih, gaul dengan jus limau nipis (guna 1 biji limau nipis dari senarai bahan2) dan sedikit garam. Perap 10 minit, cuci dan toskan. Daun pisang dilap dengan kain lembap, kemudian salai sekejap atas api hingga lembut, tujuan untuk memudahkan anda membungkus pais nanti. Ketepikan.
  2. Dalam satu mangkuk besar satukan bahan2 tumbuk halus, kelapa parut, hirisan daun limau purut dan daun kesom. Gaul rata, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masukkan jus limau nipis (guna baki sebiji limau dari senarai bahan2). Tambah telur ikan dan gaul rata2. Ketepikan.
  3. Panaskan kuali pemanggang. ambil sekeping daun pisang, alaskan dengan sehelai dau kunyit (jika daun kunyit saiz besar, kerat 2 dan guna 1 bahagian). Sudukan 1/3 bahagian bahan2 pais atasnya (seperti gambar di atas). Bungkus seperti membungkus lepas pisang. Sematkan kiri dan kanan bungkusan dengan lidi sate. Gunting hujungnya agar kelihatan kemas. Buat hingga siap.
  4. Lenser sedikit minyak masak pada kuali tadi. Taruk pais ikan dan bakar dengan api kecil, hingga pais masak (anggaran 7 - 8 minit untuk setiap bahagian). Hidangkan dengan belahan limau nipis, jika suka...Selamat mencuba!!..

Sunday, October 23, 2016

NAK TAU RAHSIA MEMASAK YANG PASTI MENJADI..

rsz_1cnr2
Assalammualaikum, che mat sini...Perasan tak sejak2 ni agak kurang dah kemaskini blog dengan resipi2. Salah satu sebabnya, kebuntuan idea memasak, biasalah dah berhari2 mengadap dapur, ada masa otak berkarat juga. Dan sapa kata orang yang 'boleh' memasak, mereka tak perlu bahan rujukan, salah tu. Sebenarnya bahan2 bacaan amat perlu merangsang idea memasak. Bagaimana pulak nak memilih bahan2 bacaan yang berkualiti, mudah dan pasti menjadi bila dicuba? Lambakkan buku2 resipi dipasaran ada tu setakat tangkap muat, dan nak yang betul2 menjadi kenalah dapatkan dari penulis atau chef yang punya pengalaman luas dalam bidang masakan..

Baru2 ini che mat menerima buku dari Selebriti Chef, Puan Norzailina Nordin. Che mat kenal lama juga Chef Norz, dan beliau antara tukang masak yang che mat pernah cuba resipinya dan menjadi dengan berjaya, tu baru pertama kali mencuba, terus ada keyakinan nak memasak dan mencuba resipi yang lain pula. Buku2 yang anda nampak ini amat sesuai untuk mereka yang baru nak berjinak2 ke dapur...psstt bukan yang baru2 saja, yang senior macam pakcik ni pun memang perlu juga, kau jangan ingat aku ni pandai segala2nya...salah tu!..

rsz_cnr1
Buku 100 resipi kek dan biskut (gambar paling atas) amat sesuai untuk anda panduan membuat kek dan biskut yang sempurna selain rasa yang sedap. Selain buku kek dan biskut, Chef Norz juga kembali dengan buah tangan terbaru, iaitu buku masakan mini. Yang ni memang besstt, bukan setakat buku yang comel dan ringan, isi kandungannya cukup menarik. Datang dalam 12 siri masakan berlainan tema (seperti tertera pada gambar), gambar yang cantik dan paling bagus, teknik memasak langah demi langkah disertakan sekali, in sha Allah kesilapan untuk anda lakukan adalah mustahil kerana ia amat lengkap....A hingga Z...

rsz_cnr
Satu lagi yang menariknya, setiap satu buku yang berlainan tema disediakan pelbagai tips cara penyediaan bahan2 mentah sebelum mula memasak, termasuk sukatan dan sebagainya. Tak rugi membeli dan jadikan buku2 ini sebagai hadiah untuk teman2 atau untuk diri sendiri, susun kat dapur, bila otak beku tatau nak masak apa, takde idea, boleh jadikan ia sebagai rujukan. In sha Allah pasti idea memasak datang dan masakan anda menjadi dan tidak mengecewakan. Buku2 ini boleh didapati di kedai2 buku seluruh Malaysia. Atau boleh ke FB Chef  Nor Zailina Nordin untuk sebarang pertanyan dan pembelian atas talian....Selamat memasak!..

Tuesday, October 18, 2016

KERABU MAGGI ALA THAI

rsz_krat
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat mengidam kerabu maggi. Dah biasa benda di berlegar di timeline FB dan juga blog2 masakan. Rata2 menggunakan mi segera dari Thailand (yang memang halal). Tapi che mat guna mi maggie perisa tomyam, guna mana yang ada kat rumah. Resipi agak ringkas tapi che mat bikin ikut style sendiri. Memandangkan ada bahan2 herba dan ulam yang tumbuk disekitar rumah, boleh lah guna untuk kerabu maggi. Nak tambah ayam, sotong. udang, waimah daging pun boleh, tapi che mat cuma ada udang, maka kita guna udang. Pedas tu ikut selera masing2, nak pedas kau lambakkan cili padi, tak nak pedas boleh guna cili merah. Untuk resipi ini che mat guna 1 bungkus maggi perisa tomyam jenis besar. Kalau saiz biasa. boleh guna 2 bungkus. Resipi sepeeti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 bungkus Mi Maggi perisa tomyam, asingkan perencahnya
1/4 cawan isi udang
1 kuntum kecil bunga kantan, mayang halus*
3 ulas bawang merah, hiris halus*
1 ulas kecil bawang putih, cincang halus*
3 biji cili padi hijau, hiris halus*
2 biji cili padi merah, hiris halus*
1 batang serai, ambil bahagian putih sahaja, hiris halus*
6 helai daun pudina, hiris halus*
1 helai daun limau purut, hiris halus*
Sedikit lobak merah, hiris halus*
Sedikit timun, hiris halus*
1 biji limau nipis, perah jusnya
2 camca besar air panas
Secubit gula
1/2 camca teh sos ikan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebus mi maggi dalam air mendidih sehingga mi lembut (jangan rebus sampai kembang), tos dan ketepikan. Udang dicelur 30 saat, angkat dan sejukkan. Dalam satu bekas, masukkan 2 camca teh penuh perencah tomyam ( dari dalam bungkusan maggi ). Masukkan air panas dan sedikit gula. Kacau rata hingga semua sebati.
  2. Masukkan semua bahan2 bertanda (*) dan juga udang yang telah dicelur tadi. Gaul hingga semua rata. Tambah mi maggi, gaul hingga mesra. Masukkan jus limau nipis sedikit dahulu, gaul dan rasa, jika perlu baru masukkan sedikit lagi. Begitu juga dengan sos ikan. masukkan sedikit dahulu, gaul rata dan jika perlu baru tambah lagi.
  3. Alihkan ke dalam bekas sesuai dan hias dengan belahan limau nipis, sedikit hirisan timun dan juga daun pudian. Hidangkan segera...Selamat mencuba!!..

Sunday, October 16, 2016

TELUR IKAN GORENG BERLADO

rsz_tib
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak awal sebab nak keluar cuci2 mata tengok barang2 antik di Mall Of Medini di Johor baru. Balik tu dalam jam 5 petang baru sempat nak tangkap gambar dan waktu2 gini curi sedikit masa kemas kini blog. Mesti ada yang tertanya2. benda apakah itu, serabut semacam saja. Sebenarnya itu ialah telur ikan, tapi che mat tak pasti pulak telur ikan apa, berkemungkinan besar telur ikan tongkol/tuna. Guna dalam 4 telur ikan bersaiz sederhana. Resipi ini amat mudah dan sedap dimakan bersama nasi panas. Kalau suka boleh masukkan hirisan daun kunyit atau daun limau purut. Nak titikkan serai pun boleh juga, tak berdosa. Pada che mat, masakan berlado yang sedap dan authentic, bahan2 kena tumbuk dengan lesung batu dan tidak boleh sampai halus sangat, mesti kasar2 sedikit. Selain tu rasa pedas, masam, manis dan masin harus seimbang. Che mat lebih suka gunakan jus dari limau kasturi untuk mendapat rasa masam. Tapi tak salah anda nak jus asam jawa atau asam gelugor pun boleh. Untuk resipi, boleh rujuk di bawah ini..

BAHAN - BAHANNYA :-)
5 keping telur ikan tongkol ( boleh guna telur ikan tenggiri @ ikan parang)
1/2 camca teh garam
1 camca teh serbuk kunyit
6 tangkai kacang panjang, dikerat pendek
2 biji limau kasturi, perah jusnya
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air panas

BAHAN - BAHAN TUMBUK HANCUR :-)
7 biji cili merah
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
3 biji buah keras, hiris

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Telur ikan dicuci bersih, kemudian potong kecil. Gaul dengan 1/2 camca teh garam dan serbuk kunyit hingga rata. Panaskan minyak dan goreng hingga telur ikan masak. Tak perlu sampai garing. Angkat, tos dan ketepikan.
  2. Panaskan 4 camca besar minyak masak. Tumis bahan2 tumbuk hancur hingga wangi dan garing. Masak dengan api kecil dan kacau sentiasa. Masukkan kacang panjang dan telur ikan yang telah digoreng tadi. Kacau rata.
  3. Tuang sedikit air panas, perasakan dengan garam dan gula secukupnya (jika guna daun limau purut, boleh masukkan masa ni). Masak hingga kering dan akhir sekali masukkan jus limau kasturi. Kacau rata dan masak sekejap. Rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas...Selamat mencuba!!.

Friday, October 14, 2016

SAMBAL TUMIS SULUR KELADI

rsz_sskb
Assalammualaikum, salam Jumaat semua. Menu hari ni che mat nak kongsikan satu resipi yang sedap dan senang disediakan. Pernah makan sulur keladi? Ada yang makan dan ada juga yang 'pantang' makan sulur keladi atas faktor kesihatan ( barangkali). Sulur keladi antara sayuran klasik yang menjadi kegemaran orang2 Melayu dan che mat lah salah seorangnya (walaupun darah melayu 50% saja). Kali ini sulur keladi bukan tempatan punya, tapi sulur keladi Bangladesh. Betul, tak tipu dan satu yang che mat suka, selain saiz sulurnya yang agak besar, ia langsung tak gatal, warna sulur keladi Bangladesh lebih hijau jika nak dibandingkan sulur keladi tempatan yang kemerahan.  Jadi nak makan pun tak risau, sebab tak gatal. Harga boleh tahan, 1 kg RM 10.00, tapi ada tempat lain harga menjangkau RM12.00!, lagi mahal. Biasanya che mat masak asam tumis kan, kali ni kita beralih arah pulak, masak sambal tumis. Resipi biasa saja...anda pasti boleh buat....Jomm kita semak resipi..

BAHAN - BAHANNYA :-)
400 gram sulur Keladi Bangladesh
1/3 cawan isi udang yang telah dibersihkan
1 cawan cili kisar
1/4 cawan jus asam jawa (atau secukupnya)
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air panas

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sulur keladi dikikis kulit luarnya, kemudian potong pada ukuran kurang lebih 3 inci. Cuci dan toskan. Didihkan air, masukkan sekeping asam gelugor. Tambah sulur keladi tadi dan celur hingga sulur keladi lembut. Tos dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bahan2 kisar halus hingga harum. Masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa. Tuang jus asam jawa (tuang sedikit dulu), kacau dan masukkan udang. 
  3. Bila udang berubah warna, masukkan sulur keladi dan sedikit air panas. Kacau rata dan perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Rasa dan jika perlu, masukkan jus asam jawa secukupnya. Kacau dan masak hingga pekat sedikit. Boleh matikan api, hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain. Selamat mencuba!

Thursday, October 13, 2016

CENDAWAN KUKUR TUMIS SANTAN

rsz_ckts
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak menu cendawan kukur. Alhamdulillah, diberi rezeki candawan kukur kering dari abang Ngah che mat. Jadi che mat ambil kurang lebih 1 cawan lebih, rendam dan kita masak tumis sama santan. Nama saja tumis, tapi minyak tak guna banyak, dalam 2 camca besar sahaja. Santan pulak belen2 yang che mat simpan dalam peti sejuk adalah dalam 1 cawan (jika takde, boleh guna santan kotak - 1/2 kotak santan dan campurkan air hingga jadi 1 cawan). Menu ini amat ringkas dan sedap dimakan bersama nasi panas dan ikan goreng. Che mat guna ikan bilis sebagai perencahnya. Jika nak gantikan dengan udang kering pun boleh juga, ikut selera masing2. Tapi ikan bilis lagi sedap dan terasa lebih 'melayu'. Kalau nak mencuba, che mat kongsikan resipi di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1+ cawan cendawan kukur kering
2 batang serai
1 cawan santan sederhana pekat
1 keping asam gelugor
1 genggam ikan bilis, dibersihkan dan rendam sekejap, toskan
1 helai daun kunyit
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1/4 cawan cili padi kampung jenis hijau
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cendawan kukur yang telah kembang, dibersihkan, toskan dan cuci sekali lagi. Perah dan tumbuk dalam lesung batu hingga cendawan memar, tak perlu sampai hancur lumat. Daun kunyit dimayang halus, serai dititik. Ketepikan.
  2. Panaskan  2 camca besar minyak masak, tumis serai titik hingga harum. Masukkan bahan2 kisar halus dan masak hingga wangi. Tuang santan dan tambah sedikit air (anggaran 1/2 cawan), kacau rata dan biarkan mendidih.
  3. Masukkan cendawan kukur, ikan bilis dan asam gelugor. Gaul rata dan masak hingga hampir kering. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Akhir sekali masukkan daun kunyit yang dimayang halus. Kacau rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan ikan goreng...

Monday, October 10, 2016

SIPUT SEDUT MASAK LEMAK CILI PADI

rsz_lcpss
Assalammualaikum, salam semua. Semalam che mat kongsi resipi daging merah ala Thai. Hari ni kita berbalik semula ke tanah Melayu. Resipi  yang menjadi hidangan orang2 Johor. Nak dijadikan cerita Sabtu lepas, kami singgah pasar malam di Chaah. Masa che mat ronda2 tu, nampak sorang akak ni jualan sayur2 kampung. Antara yang menarik minat che mat ialan siput sedut dan sayur sulur keladi Bangla, kes sulur keladi tu nanti bila dan siap masak baru cerita. Siput sedut yang che mat beli saiz boleh tahan besar. Biasanya beli halus betul, dah macam anak siput ajer, Che mat beli sebungkus saja dalam 1 kg beratnya. Harga RM 10, kira boleh lah, siput pun segar2 lagi masih berlumpur. Batang keladi gandingan paling serasi. Tapi boleh juga nak guna rebung. Ada teman Fb dia masak siput sedut campur daun kaduk. Ok, meh kita lihat resipi dia pulak...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 kg siput sedut
1 pokok sederhana keladi sayur
2 batang serai, diketuk
1 helai daun kunyit
1 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa
Air jika perlu

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci belacan (optional)
1 inci kunyit hidup (pilih yang tua)
2 biji cili merah
1/4 cawan cili padi kampung jenis hijau

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Asingkan batang keladi dan ubinya, kupas ubi keladi, potong kiub, cuci dan rebus hingga empuk, angkat dan toskan. Sementara itu, buang kulit luar batang keladi, potong (anggaran 3 inci), cuci dan celur hingga lembut, tos dan ketepikan.
  2. Cuci siput hingga bersih, kemudian kerat hujung siput, kerat pada ruas ke 3 dari atas. Buat hingga siap, cuci kembali dan toskan. Masukkan siput ke dalam periuk bersama2 bahan kisar halus dan serai. Gaul rata dan masak hingga siput berubah warna.
  3. Tuang santan cair, kacau rata dan biarkan mendidih. Masukkan asam gelugor dan masak sekejap. Masukkan batang keladi, kacau perlahan dan jika perlu boleh tambah sedikit air panas. Masuk daun kunyit dan tuang pati santan. Kacau perlahan
  4. Masak dengan api kecil dan kacau sentiasa. Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain...Selamat mencuba!!

Sunday, October 9, 2016

DAGING MERAH ALA THAI

rsz_dmat
Assalammualaikum, salam semua. Perancangan asal nak masukkan entri siput sedut. Tapi che mat fikir2 balik, esok saja lah. Kali ni kita lihat menu daging masak merah ala thai. Ini baki daging korban, tak banyak dalam 500 gram. Menu daging masak merah macam ini terkenal dinegeri belah2 utara Malaysia seperti Kedah dan Perlis. Dulu che mat terkeliru, ingatkan daging masak merah sama macam ayam masak merah, rupanya tidak. Daging masak merah lebih ringkas dan bahan2 yang digunakan tidak banyak. Warna merah pada daging terhasil bila pewarna merah makanan dimasukkan ketika merebus daging tadi. Untuk sayur2an tu terpulang nak guna apa, tapi che mat masukkan kacang panjang dan putik jagung. Jika nak guna lobak merah dan capsicum, silakan tak jadi masalah. Sedap dimakan dengan nasi panas...Che mat kongsikan resipinya di bawah ini..

BAHAN - BAHANNNYA :-)
500 gram daging lembu. hiris nipis, cuci dan toskan*
3/4 camca teh pewarna merah makanan*
3 ulas bawang putih, diketuk*
1 inci halia, dihiris*
1 biji bawang besar, belah 8 dan leraikan
4 tangkai kacang panjang, kerat pendek
4 biji putik jagung, hiris serong
6 biji cili padi merah Thai, diketuk
3 ulas bawang putih, dicincang
2 helai daun limau purut
1 batang serai, diketuk
1 camca besar cili kisar
1 camca besar sos tiram
2 camca besar sos cili Thai (jenama LIFE)
Sos ikan secukup rasa
1 camca teh gula
Jus limau nipis (dari 1/2 biji limau nipis)
Air rebusan daging secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan semua bahan2 bertanda (*) ke dalam periuk.Tuang air secukupnya, masukkan sedikit garam (anggaran 1/2 camca teh) dan rebus hingga daging empuk. Jika menggunakan periuk tekanan (pressure cooker, cuma memakan masa 10 - 15 minit). Asingkan daging dari air rebusannya. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 3 camca besar). Tumis bawang putih dan serai hingga harum. Masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing. Tambah sos cili thai dan sos tiram, kacau rata dan tuang air rebusan (anggaran  1 cawan).
  3. Bila mendidih, masukkan daging tadi dan daun limau purut, masak hingga pekat. Masukkan kacang panjang, putik jagung, bawang besar dan cili padi. Kacau rata.
  4. Masukkan gula dan perasakan dengan sos ikan secukupnya. Kacau dan akhir sekali masukkan jus limau nipis, kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain....Selamat mencuba!

Wednesday, October 5, 2016

RESIPI ASAM PEDAS IKAN SEMBILANG

rsz_apisj
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak asam pedas ikan sembilang. Ikan ni dah lama juga dalam freezer, tapi alhamdulillah isinya masih sedap dan segar. Pemberian pakcik cina che mat (adik pada bonda). Bila masak asam pedas ikan sembilang, terus teringat kat arwah Bak, Bak penggemar asam pedas ikan sembilang, (Al-Fatihah Bak) dan setiap kali ada ikan sembilang segar, tak kira harga berapa sekali pun, Bak akan beli. Untuk mendapat asam pedas yang sedap, ikan perlu segar, kalau dapat beli yang masih hidup. Dan jika anda nak simpan, pastikan ikan tadi dibuang perutnya. Kalau kita simpan ikan yang telah mati dengan isi perut, nanti bau dari kotoran perut ikan akan meresap ke isi ikan.

rsz_apisj1
Untuk resipi ini che mat guna 2 ekor ikan sembilang bersaiz sederhana. Dan dimasukkan juga sawi jeruk 'home made' (resipi di sini). Yang ini terpulang pada anda, nak taruk terung, bendi, tomato atau tak taruk pun boleh. Daun kesom dan bunga kantan, dua herba yang penting dalam masakan asam pedas ikan sembilang untuk mendapat rasa kuah yang sedap dan aroma yang wangi. Oh yea, sebenarnya ada telur ikan sembilang dan che mat bungkus dengan daun kunyit (terlupa nak taruk dalam gambar, tapi anda boleh tengok videonya di IG che mat di sini ). Seperti biasa, jika ada menu asam pedas, telur dadar dan ulam2man paling serasi digandingkan bersama...Resipi che mat kongsikan di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 ekor ikan sembilang saiz sederhana
1 pokok sedehana sawi jeruk
3/4 cawan cili kisar
1 genggam daun kesom
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap 1
1/3 cawan jus asam jawa
1/2 camca teh lada hitam biji, ditumbuk halus
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
12 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1/2 inci halia
12 biji halba

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan sembilang disiang, buang bahagian isi perut dan insangnya. Kerat pada beberapa bahagian. Cuci bersih, kemudian gaul dengan 1 camca besar tepung gandum dan jus limau nipis (1 biji limau nipis). Perap 20 minit, cuci kembali hingga bersih dan toskan. Sawi jeruk dipotong kecil, cuci dan toskan. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar, lada hitam tumbuk dan kacau rata. Masak hingga naik minyak. Tuang air (anggaran 1 liter), kacau rata dan biarkan mendidih. Masukkan jus asam jawa dan sawi jeruk. Kacau dan masak sekejap.
  3. Masukkan ikan sembilang, kacau perlahan, tambah bunga kantan dan daun kesom,Biarkan mendidih. Akhir sekali masukkan garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau perlahan dan masak sekejap, Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, telur dadar dan ulam2man...Selamat mencuba!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.